X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האמירה שאבד עליה הכלח ש"הכול שפיט" אינה נכונה נקודת המוצא של אמירה כזו היא שהכול צריך להתקיים על בסיס של חוק ודין, וכאילו מתגמדת החוכמה, נעלם המוסר, ואין מה לתור אחרי הישרדות וקיום
▪  ▪  ▪
כך לא בונים חומה

בית המשפט העליון אינו אמור ואינו כשיר לנהל מדינה.
אמנם גם כמה מהמדינאים לא כשירים לכך, אולם הם הנבחרים ועליהם האחריות. כאשר מועברת האחריות הזו מכתפיהם לכתפי בית המשפט העליון, נוצר מצב בו מי שלא מתאים בעליל להחליט החלטות בתחומים שאינם עיסוקו, לא נבחר לשם כך, לא הוכשר לכך בשום מסגרת - מחליט ופוסק ומותיר אחריו נזק, לפעמים נזק בלתי הפיך.
האמירה שאבד עליה הכלח ש"הכול שפיט", מתקופתו של אהרן ברק, אינה נכונה. נקודת המוצא של אמירה כזו היא שהכול צריך להתקיים על בסיס של חוק ודין, וכאילו מתגמדת החוכמה, נעלם המוסר, ואין מה לתור אחרי הישרדות וקיום, ככל שמתגלים בין ערכים אלו לבין מה שהוגדר כחוק ודין אי התאמה.
אכן קיימת אי התאמה, אפילו מתקיים ניגוד, בין ערכי החוק ובכללם גם הצדק, לבין ערכים אחרים, ודי להקשיב לאמרת העם החכמה - "אל תהיה צודק, תהיה חכם".
וטרם דיברנו על ערכי ההישרדות בתנאים קשים, ועל מוסר, מוסריות ודת משה.
לא נוכל במסגרת זו להקיף את הכול; כן נתייחס לכמה נושאים שעלו על סדר היום ובראשם התערבותו האומללה של בג"צ במערכת החינוך בישוב החרדי אריאל.
אכן, כקביעת בג"צ, הצדק הוא כי לא תיכון אפליה בין חרדים אשכנזים לבין חרדים ספרדים, אלא שהבעיה הרבה יותר מורכבת וסבוכה מאשר קביעה פשטנית וברורה כי לא תהיה אפליה. ברוב רדידותם, כמה חילונים מתלהמים קשרו להחלטה זו כתרים כאילו מדובר בהחלטה אמיצה, ועוד; לא ברור מה כאן אמיץ ומה כאן תקדים, מה מחדש - ושמא משבש, כי בסך הכול, קבע בג"צ כי לא תהיה אפליה, דבר שהוא ברור וטריוויאלי. ועם קביעה זו - וכאן שגיאתו - בג"צ הלך, שלא בחוכמה, עד הסוף, ועדיין רחוק הסוף לפרשה.
אין מזג שיפוטי, אין מידתיות, אין העברת הנושא לוועדה חוץ משפטית שיעמוד בראשה שופט בדימוס כדוגמת ועדת טל אשר דנה בגיוס החרדים לצה"ל, והכול בשיטת "זבנג ו-(לא) גמרנו".
כך לא בונים חומה.
ילמדו צוות שלושת השופטים מעט חוכמה מהשופט העליון (בדימוס) צבי א' טל, ויפתרו את הבעיה שלא נולדה אתמול - ברוגע, בהדרגה, בתבונה.
שיטתו הברוכה של השופט טל כבר הניבה תוצאות; יש נח"ל חרדי קרבי שמסגרתו הולכת ותופחת, יש מחלקות של חיילים חרדים בחיל האוויר, ואנו צופים במעקב לבאות. גם מסגרות העבודה נפתחות אט אט בפני הציבור החרדי וכבר 52% מהגברים עובדים (ואחוז יותר גבוה מקרב הנשים החרדיות). גם האוניברסיטאות והמכללות כבר פותחות שעריהן בפני חרדים, ואלה משתלבים במכללה האקדמית קריית אונו ובמכללת שערי משפט, במרכז האוניברסיטאי אריאל ועוד.
רק כך.
דרך אחרת, תהיה חוקית ככל שתהיה, תחזיר את המדינה אחורנית שנות דור.
בג"צ חייב להימנע מלדון בנושאים שאינם מעניינו.
הוא חייב להשאיר את נושאי הביטחון לממשלה ולצה"ל, אחרת נגיע למצב אבסורדי של צבא צדיק ומוסרי הפועל בקפדנות בהתאמה מלאה לכל הוראות החוק הבינלאומי, ונמצא את עצמנו יחידים בתבל, כשוטה הכפר, ההולכים בתלם הזה, כשבראש המצעד צועד בג"צ - בעוד העבריינים כולם מטיפים לנו דרכי מוסר, ודורשים מאיתנו עוד ועוד.
בג"צ צריך להימנע גם מהחלטות מדיניות אחרות, ולאפשר לממשלה לעבוד ולהכתיב מדיניות בהתאם לשיקולים שהינם שיקולים הרבה יותר רחבים מאשר שיקולי חוק אותו מחוקקים בכנסת, וכן גם האחריות המוטלת על כתפי שרי הממשלה הינה אחריות הרבה יותר גדולה מזו המוטלת על שופטים.

תאריך:  22/06/2010   |   עודכן:  22/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרן ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט העליון כמנהל המדינה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בג"ץ עוד מעט ינהל אותנו למוות
מוישה טוט  |  22/06/10 17:55
2
ביהמ"ש העליון משמש גם כמחוקק
אליעם  |  23/06/10 00:03
3
העילית השמאלנית-חילונית
ממשיכה לפגוע   |  23/06/10 00:18
4
לא נבחרים לפחות היו יותר חכמים
מביט סביב  |  23/06/10 03:19
5
לעורכי דין בית המשפט ובנקים
כסף העם מוזרם   |  23/06/10 10:27
6
בן-עזרא, אינך ראוי לתגובה
אחד העם  |  23/06/10 14:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
קרולין גליק, עורכת אתר הסאטירה וביקורת התקשורת "לאטמה", סיפרה בכינוס על כוונתה להפוך את הזרם המרכזי של התקשורת הישראלית ללא רלוונטי
אלעזר לוין
שוויה של החברה נפל בתוך שנתיים מ-41 ל-4 מיליון שקל    שמה את כל הקלפים על רכישת קרקעות ברומניה ובבולגריה    הפסידה 80% מההשקעה, נקלעה להפסדים כבדים, לפיגור בפרעון אג"ח ולהסדר נושים    שוויה הידרדר עידו ויצחק חג'ג' מחזירים את החברה לפעילות בארץ, ומקווים לטוב
נרי אבנרי
"גדלתי בבית גזעני", הודה דנקנר, "הוריי לא הסכימו שאחותי תינשא לבלתי אשכנזי. וכשהיא התעקשה, הם נעדרו מהחתונה, לא לפני שדרשו מכל הקרואים האשכנזים לא להגיע"...
אורן קאשי
יאיר לפיד משדר משיחיות    מותר לו: אין לו כיפה על הראש, הוא "מרכזניק", ובטוח שאלוהים רוצה שנפקפק בקיומו    קווים לדמותו של לפיד - וגם של הישראלי המיואש שחושב שכל זה מספיק כדי להיות המחליף של ביבי
חיה נח
אנו על סף תהום, והולכים אליה בעיניים פקוחות לרווחה    התקשורת, שאמורה לעמוד על משמר הדמוקרטיה, הפכה לשופר תעמולה של דוברים ממשלתיים שונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il