X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעולם יש נהגים-מנהיגים הנוסעים בלי הרף סחור-סחור, זאת בשעה שאנו זקוקים למנהיגים היודעים גם לעמוד בפקק וליצור עובדות
▪  ▪  ▪
איפה הנהג המדיני שישבור את הפקק העולמי? [צילום: פלאש 90]

מחקרים מעודכנים קובעים כי 30% מן הפקקים בערי העולם הגדולות נובעים מחיפוש חניה. יש יותר מכוניות בעולם - 6,000,000, כמעט מכונית לנפש - מאשר כבישים, מדרכות וחניונים, ונהגים נמצאים בתנועה מתמדת כדי למצוא חלקה קטנה לעמוד בה לשעה. סחור-סחור, עד לחניה הנכספת, הם מצטרפים לחונקי הכבישים, והכבישים מצטרפים אלה לאלה לחנוק אותם. מונים ארבעים "MEGACITIES" בעולם, ערים שיש בהן למעלה מ-10 מיליון תושבים. לא בכולם פקקי החניה עומדים בממוצע על 30% מכלל הפקקים. בברוקלין זה 45%. אם תרצו, הקידמה היא כאן, אבל בתחבורה היא לא הולכת לשום מקום. הקידמה משוכנעת כי היא מסוגלת לכל, אבל לדבר אחד אין סיכוי כי תסכים להיות מסוגלת. היא לא יודעת ולא תרצה לדעת לרסן את עצמה. ערים גדולות לא תעצורנה מלידת מגדלים שראשם מגיע השמימה, ורחומי עליון לא יחדלו מרכוש מכוניות שתכסינה את עין הארץ, וצבא גדול של חוקרים ייסעו יום-יום, שיירות-שיירות, אל המעבדות לחקור פתרונות לחידה שאין לה פתרונים - איך מקצצים באורך המכונית ומגדילים את נפחה לרווחת הנוסע העתיד להשתגע בה בפקקים.
"פורד ארצות הברית" הקימה קרן חדשנית בכוונותיה, המושיטה מימון נדיב לכל יזם מבריק שיציע לצמצם את מפגע החניה בלי לצמצם את מכסת ייצור המכוניות הזקוקות לחניה. מה שקרה עד הנה הוא זרם של הצעות המבוסס על טכנולוגיות תקשורת היודעת לשדר לנהג המבקש להיוושע כי מקום תפוס לאורכה של מדרכה נידחת התפנה. יש רשות המפקחת שמוצא מזדמן לא ייכנס למשבצת השמורה. משבצת זאת יכולה להיות אי-שם בקרן הקיימת והנהג בירכתי קיבוץ גלויות, והמריבה הוודאית בין מי שהנה הוא כבר במשבצת באקראי, לבין מי שחותר אליה ממרחקים, עשויה להתפוצץ לחזיון שיעצור סקרני-אירוע ויעשה פקק בתוך פקק. הנה מין ממיני הפתרונות הזוכים למלגות.
זה רק משל אחד ממשלים הרבה העושים את חיינו לנמשל עצוב. אם אין איפה לעמוד, אין בעצם לאן לנסוע. גם אם יודע אדם לאן הוא רוצה להגיע, הוא אינו יכול לבוא שם, לפעמים בכלל לא, לפעמים באיחור רב. המתוחכם והיצירתי בנהגים ייסע בדרכים חלופיות, אבל חזקה עליו כי ימצא אותן פקוקות במכוניות של עמיתים יצירתיים ומתוחכמים כמוהו, ובינתיים ימלאו הנהגים הבנאליים את המעט מן המעט ממקומות החניה המצויים. גם אדם היודע את הדרך יאבד בדרך אם לא יוכל לעמוד בצידי הדרך.
המנהיג שישלח גרר ומנוף

אין מנוס עוד. צריכים להבחין בין נהג למנהיג. מנהיג הוא לא מי שמחפש חניה. מנהיג הוא מי שיוצר אותה, הוא מי שמחליט כי במקום לנסוע בעמידה בלימוזינה שלו, הוא שולח גרר ומנוף ומפנה את הבנאליים הצועקים מלחמה וחונה שם תחתיהם. מנהיג הוא מי שמזהה את המנהיג שמנגד השולח גם הוא גרר ומנוף ומסלק את צווחי המלחמה בשמו מן הצד שלו של הדרך.
מנהיגי העולם המחפשים במי שנוסע את האשם לשלום התקוע והתוקע, אינם המנהיגים שהשעה צריכה להם. הם יודעים מי לא רוצה שלום. באלה עליהם לטפל. השעה צריכה קואליציה של מנהיגים קרובים ומנהיגים רחוקים שיעשו מלחמה במבקשי המלחמה, בעיר שלהם פנימה ובכל מקום בו חוסמים מבקשי מלחמה מרחוק, את השלום מקרוב. הקואליציה הזאת מוכבדת אפילו יותר מן הקואליציה הנוסעת סתמית בדרך סתומה, אבל היא חלשה ממנה, כי כמו שחבר מביא חבר - כן נהג מביא נהג ובלבד שלא יוכל חלילה גם להנהיג. הם מפחדים. מי אמר זאת על מי? מי בא לומר דבר על זולתו ונמצא אומר דבר על עצמו? "מפחדים", זה כוח עצום, אבל "הגיעו מים עד נפש" גדול הימנו.

הנהגים בפקק המדיני-עולמי

אחד הפקקים הגדולים ביותר במרחב הגלובאלי הוא פקק השלום המזרח תיכוני. נוסעים בו ראשי ממשלה, שרי חוץ, שרי ביטחון לדורותיהם, יועצים לביטחון לאומי, דיפלומטים בפראקים ובג'לביות, נשיאים מארצות רחוקות וקרובות, אקדמאים ומתווכים, גדודים-גדודים של סוקרים, מומחים, סופרים, וזמרים ואמני במה ובד, אבל אין להם לכל אלה איפה לעמוד, והתרת הסכסוך יוצרת פקק הנראה כגדול אפילו יותר מן הפקק שיצר הסכסוך עצמו.
הבנאליים לא מודאגים. הם עומדים משני עברי הכביש החסום, בטוחים שאין פתרון אלא הכרעה גאה של היריב, אבחתית גם אם נמשכת, אוקסימורון, למה לא, חד-משמעית, גם אם אין דבר כזה בעולם, והם לא יתנו ליצירתיים לחנות שמא יכשילו במיני פשרות מלוקטות מן ההזיה את הפתרון האחד הריאלי ואין בלתו - מלחמה!
נוסעים כבר, לא שעות כמו במשל, אלא שנים, הרבה מדי כמו בנמשל, ומאחר שאין איפה לעמוד, לרדת מרכבי השרד על דגלוניהם המזוהים ומרכבי השטח המתעקשים על הסוואה למרות שהם גלויים לעין כל, ולבחון מקרוב איך ממלאים את נוסחת הפתרון העקרונית הידועה לכל בפרטים שאי-אפשר אלא להתפשר עליהם, לא מגיעים לשום מקום אלא מפקק אחד למשנהו, וממשנהו לאחר שאפילו הדמיון לא חזה אותו עוד. במשל, הסיפור הוא סיפור מעצבן. בנמשל, הוא מטרף את הדעת כי בנמשל הוא סיפור של חיים ומוות. הפקק הוא פטאלי.
האוחזים בהגה, הם נהגים אבל לא בהכרח מנהיגים. הם נוסעים בתוך הפקק, על-פי הנתונים העושים את הפקק, ומתוך השלמה בדטרמיניזם של הפקק. הם יודעים כי מי שאחז לפניהם בהגה לא מצא כמותם חניה כי הבנאליים משני הצדדים תפסו אותה, והם משוכנעים כי הנהגים שיבואו אחריהם גם הם לא יתגברו על האיתן החזק אפילו מאיתני הטבע, חוק התנועה שאין חניה בנמצא להפסיק אותה. הם נהגים של מקום טוב באמצע, בין מי שלא הצליח בעבר לבין מי שלא יצליח לעולם. זה עם זה, בשיירה, הם נוסעים סחור-סחור, קואליציה בפקק המגדילה את הפקק.

תאריך:  30/06/2010   |   עודכן:  30/06/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
החיזבאללה מצפון, החמאס מדרום, אירן, סוריה וטורקיה - כולם בהיכון למחוק את היהודים מעל פני האדמה    דו-קיום? אין סיכוי
יוני בן-מנחם
לא יהיה מנוס... בהעדר אופציה צבאית, נאלץ בסופו של דבר "לסגור עסקה" עם החמאס    לא ניתן לגלעד שליט להפוך ל"רון ארד מספר שתיים"
אהרון רול
מהפינוי הכאוטי מלבנון ועד כישלון הטיפול במשט הטורקי - שר הביטחון אהוד ברק אינו חדל להיכשל ולהכשיל את כולנו    הכל - למען שרידותו הפוליטית
ציפורה בראבי
האדם צריך בחייו אהבה וכבוד; גם חולה זקן המוטל על מיטתו, או כיסאו, בחוסר-אונים ומעש
מנוחה דהן
אולי נערוך משט שיארח על סיפונו את כל לוחמי הצדק והשוויון ונפרוץ את המצור על גלעד שליט    העולם צריך להתעורר ומהר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il