סיפור אבותינו - אברהם, יצחק ויעקב - בספר בראשית, מאופיין בכך שאין כמעט מלחמות. למעשה, אבותינו לא יצאו לשום מלחמה למעט מלחמה אחת של אברהם אבינו - זה, לכשעצמו, מסר שאולי אבותינו רצו להנחיל לנו, ולא בטוח כמה הצליחו בכך.
אבל נחזור לאותה מלחמה של אברהם אבינו הראשון, זה שאלוהים אמר לו "לך לך מארצך וממולדתך", והוא קם והולך ללא היסוס כשהוא לוקח איתו את בן-אחיו לוט.
לוט מתגורר בסדום, ובשלב מסוים מתקיימת מלחמה של חמישה מלכים אשר כובשים את סדום ובין היתר שובים את לוט ולוקחים את כל רכושו. אברהם יוצא למלחמה נגד חמשת המלכים להציל את לוט. זוהי מלחמת הצלה ולא מלחמת כיבוש. אברהם מצליח להביס את המלכים הללו ולהחזיר ללוט ולאנשי סדום את כל רכושם, ואז מתקיים מפגש בין מלך סדום לאברהם ובו נערך דו-השיח הבא:
- [כא] וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ-סְדֹם, אֶל-אַבְרָם: תֶּן-לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח-לָךְ. [כב] וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. [כג] אִם-מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ-נַעַל, וְאִם-אֶקַּח מִכָּל-אֲשֶׁר-לָךְ; וְלֹא תֹאמַר, אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת-אַבְרָם. [כד] בִּלְעָדַי, רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים, וְחֵלֶק הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתִּי: עָנֵר אֶשְׁכֹּל וּמַמְרֵא, הֵם יִקְחוּ חֶלְקָם.
באמירתו של אברהם גלומים למעשה שני מסרים שהם רלוונטיים לכל פוליטיקאי ואיש ציבור באשר לקשר שבין הון ושלטון.
המסר הראשון אומר כי אברהם אינו מוכן לקחת דבר ממלך סדום כדי לא ליצור מחויבות כלשהי ביניהם וכדי שלא יהיה לו פתחון-פה בעתיד, בסגנון של: "אני העשרתי אותך ולכן אתה חייב לי ועכשיו - סדר לי ג'וב, תפור לי מכרז, תן רישיון או קדם את עסקי". את המילה "העשרתי" צריך וניתן לפרש בצורה יותר רחבה - מדובר לא רק בעושר של כסף או ממון, אלא גם בסטאטוס, במעמד וכדומה.
המסר השני עוסק במראית עין של התנהלות הפוליטיקאי. אברהם אומר כי לא יהיה מוכן לקבל "מחוט ועד שרוך נעל" - דברים פעוטי-ערך, חסרי-משמעות. לא נאמר שם מחוט ועד וילה ברחוב כרמיה. אף אחד לא היה אומר דבר אם הוא היה לוקח לא רק חוט אלא תיק כלי תפירה שלם, ואולי איזה זוג נעליים עם השרוכים. והמסר הוא שגם מראית העין חשובה מאוד להתנהגותו של איש ציבור והוא נדרש להימנע מקבלה, גם של דברים פעוטי-ערך.
נדמה לי שאין צורך להכביר במילים על המסר הברור והחד באשר לקשר הבעייתי בין הון ושלטון שהוסבר על-ידי אבינו הראשון לפני כמה אלפי שנים.