X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני מסרים הותיר אברהם אבינו לאישי ציבור ולפוליטיקאים עיקר אחד מהם: מראית העין חשובה מאוד להתנהגותם ולהתנהלותם
▪  ▪  ▪
"מחוט ועד וילה ברחוב כרמיה"? לא ולא! [צילום: ישראל 10]

סיפור אבותינו - אברהם, יצחק ויעקב - בספר בראשית, מאופיין בכך שאין כמעט מלחמות. למעשה, אבותינו לא יצאו לשום מלחמה למעט מלחמה אחת של אברהם אבינו - זה, לכשעצמו, מסר שאולי אבותינו רצו להנחיל לנו, ולא בטוח כמה הצליחו בכך.
אבל נחזור לאותה מלחמה של אברהם אבינו הראשון, זה שאלוהים אמר לו "לך לך מארצך וממולדתך", והוא קם והולך ללא היסוס כשהוא לוקח איתו את בן-אחיו לוט.
לוט מתגורר בסדום, ובשלב מסוים מתקיימת מלחמה של חמישה מלכים אשר כובשים את סדום ובין היתר שובים את לוט ולוקחים את כל רכושו. אברהם יוצא למלחמה נגד חמשת המלכים להציל את לוט. זוהי מלחמת הצלה ולא מלחמת כיבוש. אברהם מצליח להביס את המלכים הללו ולהחזיר ללוט ולאנשי סדום את כל רכושם, ואז מתקיים מפגש בין מלך סדום לאברהם ובו נערך דו-השיח הבא:
  • [כא] וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ-סְדֹם, אֶל-אַבְרָם: תֶּן-לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח-לָךְ. [כב] וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. [כג] אִם-מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ-נַעַל, וְאִם-אֶקַּח מִכָּל-אֲשֶׁר-לָךְ; וְלֹא תֹאמַר, אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת-אַבְרָם. [כד] בִּלְעָדַי, רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים, וְחֵלֶק הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתִּי: עָנֵר אֶשְׁכֹּל וּמַמְרֵא, הֵם יִקְחוּ חֶלְקָם.
באמירתו של אברהם גלומים למעשה שני מסרים שהם רלוונטיים לכל פוליטיקאי ואיש ציבור באשר לקשר שבין הון ושלטון.
המסר הראשון אומר כי אברהם אינו מוכן לקחת דבר ממלך סדום כדי לא ליצור מחויבות כלשהי ביניהם וכדי שלא יהיה לו פתחון-פה בעתיד, בסגנון של: "אני העשרתי אותך ולכן אתה חייב לי ועכשיו - סדר לי ג'וב, תפור לי מכרז, תן רישיון או קדם את עסקי". את המילה "העשרתי" צריך וניתן לפרש בצורה יותר רחבה - מדובר לא רק בעושר של כסף או ממון, אלא גם בסטאטוס, במעמד וכדומה.
המסר השני עוסק במראית עין של התנהלות הפוליטיקאי. אברהם אומר כי לא יהיה מוכן לקבל "מחוט ועד שרוך נעל" - דברים פעוטי-ערך, חסרי-משמעות. לא נאמר שם מחוט ועד וילה ברחוב כרמיה. אף אחד לא היה אומר דבר אם הוא היה לוקח לא רק חוט אלא תיק כלי תפירה שלם, ואולי איזה זוג נעליים עם השרוכים. והמסר הוא שגם מראית העין חשובה מאוד להתנהגותו של איש ציבור והוא נדרש להימנע מקבלה, גם של דברים פעוטי-ערך.
נדמה לי שאין צורך להכביר במילים על המסר הברור והחד באשר לקשר הבעייתי בין הון ושלטון שהוסבר על-ידי אבינו הראשון לפני כמה אלפי שנים.

תאריך:  01/08/2010   |   עודכן:  01/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קשרי הון ושלטון לפי אברהם אבינו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן קאשי
שביט מפרט אחת לאחת את "הפחדות" הימין    הדיונים החדשים על ההינתקות בעזה אינם על חשבון-נפש, אלא מה יהיה בהינתקות 2    פסטיבל הינתקות 2 החל    הציבור נגד הינתקות 2    וגם - מי מפחד מ'ישראל היום'?
אולק נצר
למתנחלים יש סכסוך עם הממשלה, שזרועותיה בשטחים הורסות מדי פעם בנייה בלתי-חוקית שלהם ב"מאחזים"    כתגובה הולמת מבחינתם, הם קבעו לכל מקרה כזה "תג מחיר"    את המחיר הם אינם גובים מן הממשלה ומעושי שליחותה בשטחים, אלא מהפלסטינים שבחסות הממשלה, חסותנו
שלמה גזית
בתקשורת ובדעת הקהל העולמית מתהדרת ועדת האו"ם לזכויות האדם כמוסד מכובד הפועל ליד האומות המאוחדות, ולדוח היוצא מתחת ידה יש משקל אדיר בעולם    תגובתה של ישראל על הדוח כמוה כעבריין הנמצא אשם בדין ומגיב בטענה של "חפות מפשע"
ד"ר אברהם בן-עזרא
במקרה הנדון זוהה הקשר מבעוד מועד, ננקטה הפעולה המשפטית הראויה והמתבקשת, ואפשר לומר כי החלטת בית המשפט שמה דברים כהווייתם על השולחן, אם למישהו היה עוד קצה של ספק בנדון
זאב בן-יוסף
ניתוח השווה והשונה בין שתי החשיפות של איילה חסון: זו של חיים רמון השואף לשלטון וזו של רוני בר-און לקבלת הסכם חברון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il