X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המו"מ בין ישראל לפלשתינים יתחיל בשבוע הבא בוושינגטון בעימות קשה בין הצדדים בנושא המשך הבנייה בהתנחלויות מאחורי הקלעים יש מגעים חשאיים למצוא פתרון אם ממשל אובמה לא ימצא פתרון יצירתי לסוגייה, ייקלעו השיחות למשבר עמוק עוד בטרם החלו המשך המו"מ אינו מבשר טובות
▪  ▪  ▪
עבאס. נחלש [צילום: AP]

הפלשתינים ציינו אתמול חמש שנים לנסיגה הישראלית החד-צדדית מרצועת עזה. תוצאות הנסיגה הזו מפחידות מאוד את הרשות הפלשתינית...
הנסיגה הזו הביאה לדעתם של בכירים ברשות הפלשתינית להחלשת שלטונו של מחמוד עבאס ברצועה והשתלטות תנועת החמאס עליה. כתוצאה ממנה נוצר פיצול חסר תקדים בחברה הפלשתינית בין תומכי החמאס לתומכי הפת"ח שנראה כרגע כבלתי ניתן לגישור בטווח הקרוב.
הרצועה כולה נתונה במצור אווירי, ימי ויבשתי של ישראל והתמיכה הבינלאומית והערבית בפלשתינים נחלשה בגלל פעולות הטרור של החמאס מהרצועה. הפלשתינים חוששים שתהליך דומה עלול לקרות גם בשטחי הגדה המערבית.
מדוע? הנחת העבודה שלהם היא כי המו"מ הישיר שעומד להתחדש בקרוב עם ממשלת נתניהו נדון לכישלון מראש. והם כבר מחשבים מה תעשה ישראל במקרה של פיצוץ השיחות. הם מפחדים שממשלת נתניהו תכריז על נסיגה חד-צדדית נוספת משטחי יהודה ושומרון?
כלומר ישראל עלולה לספח אליה את השטחים בגדה המערבית שהיא רוצה תחת ריבונותה ולהמשיך ולשלוט על הגבולות ובקעת הירדן. לסגת חד-צדדית ממרכזי האוכלוסין הפלשתינים בגדה המערבית ללא התייעצות עם הרשות הפלשתינית או עם ירדן ופשוט להשאיר את התושבים לגורלם.
מדוע הפלשתינים בטוחים כל כך שהמו"מ הישיר ייכשל? התשובה ברורה: הם יודעים שהפערים בין שני הצדדים הם גדולים מאוד ולא ניתנים לגישור. הם גם בטוחים שהקואליציה הימנית של נתניהו לא תאפשר לו לעשות ויתורים. לכן יהיה פיצוץ. והמבחן הראשון לכך אמור להיות נושא המשך הקפאת ההתנחלויות שתפוג ב-26 בחודש הבא.
המשא-ומתן הישיר אמור להתחיל ברגל שמאל. מייד עם פתיחתו הוא ייכנס למשבר סביב הדרישה הפלשתינית שישראל תאריך לאלתר את ההחלטה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לפחות בעוד כמה חודשים.
האם ממשל אובמה מודע להתנגשות הצפויה כבר בתחילת המו"מ? כן, בהחלט. כדאי לשים לב להודעת דובר מחלקת המדינה פיליפ קראולי אמש. הוא הודיע כי נושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות יהיה כלול בסדר היום של המו"מ הישיר בין הצדדים שייפתח בשבוע הבא. הוא הדגיש כי הממשל האמריקני מכיר היטב את עמדת הפלשתינים בנושא וכי הוא דן בה עם שני הצדדים. הוא הבטיח כי הממשל "יעשה כל שביכולתו ליצירת אווירה מתאימה להמשך המו"מ".
מבחינת ראש הממשלה נתניהו הדברים האלה אינם מבשרים טובות. ייתכן שעמדת הממשל האמריקני תהייה זהה לזו של הפלשתינים להמשיך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות לכמה חודשים כצעד בונה אמון ומחווה לפלשתינים. מה יעשה ראש הממשלה אז? הוא בבעיה קשה וגם המו"מ הישיר במשבר רציני.
הפלשתינים משקיעים כעת מאמץ מדיני אדיר בתיאום עם הליגה הערבית, בניסיון לחלץ ויתור ישראלי בנושא הארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות כדי להציל את כבודו של מחמוד עבאס בעיני בני עמו. הם מודיעים כבר עכשיו על המשבר הצפוי בשיחות אם לא תענה ישראל לדרישתם זו. איומים פלשתינים לפני תחילת המו"מ.
בדיקה שעשה היום העיתון מעריב מגלה כי גם אם נתניהו ירצה או ייאלץ להמשיך את בנייה בהתנחלויות מחכה לו בממשלה התנגדות גורפת של השרים. 21 שרים תומכים בחידוש הבנייה בהתנחלויות ושמונה שרים אחרים בלבד הם בעד המשך ההקפאה או מסרבים לגלות את עמדתם.
המסר הוא ברור: ממשלת ישראל תומכת בחידוש הבנייה בהתנחלויות על-אף המו"מ הישיר המתחדש עם הפלשתינים. ייתכן בהחלט שהמשבר במו"מ שיוזמים הפלשתינים כבר עכשיו יביא לבעיות קשות בקואליציה של נתניהו. זה מה שרוצים הפלשתינים.
הם רוצים קואליציה ישראלית אחרת שמפלגת קדימה נמצאת בתוכה. קואליציה שתסכים לקבל לפחות חלק מדרישותיהם כמו למשל המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות.
המשא-ומתן בין שני הצדדים מתחיל ברגל שמאל. משבר ראשון עוד לפני שהתחילו בכלל השיחות הישירות. גם ההמשך לא מבשר טובות נוכח הפערים הגדולים בין שני הצדדים.
מאחורי הקלעים מתנהלים כעת מגעים חשאיים בין ישראל לארצות הברית כדי למצוא מוצא. אחת האפשרויות הנדונות היא להמשיך את הבנייה רק בגושי ההתיישבות הגדולים ובישובים בעוטף ירושלים. הפלשתינים דורשים הקפאה מוחלטת ומאיימים לעזוב את השיחות אם דרישתם לא תענה.
אם ממשל אובמה לא ישכיל למצוא פתרון יצירתי למשבר שישמור על שלמות הקואליציה של נתניהו ויאפשר לפלשתינים להמשיך בשיחות המו"מ יקלע למבוי סתום עוד בטרם החל. זו עלולה להיות גם בעיה קשה לממשל ופגיעה ביוקרתו של הנשיא אובמה לפני הבחירות לקונגרס בנובמבר.
הפלונטר כבר נוצר. נותר להמתין ולראות מי יתיר אותו.

תאריך:  25/08/2010   |   עודכן:  25/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המו"מ הישיר בין ישראל לפלשתינים מתחיל ברגל שמאל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מי צריך משא ומתן ?
ישמעאל  |  26/08/10 13:28
2
ת-מיד ימצאו הפלשתינים עילה להו
עין צופיה  |  26/08/10 21:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בצד מצלמות האבטחה המשטרתיות, שנועדו לפקח על החוק והסדר בבתי-הספר, ראוי להקנות לתלמיד, בצד התורה, גם דרך ארץ, ואפילו ללמד אותו לקח
רועי אורן
אחד התחומים החשובים בישראל הוא החינוך. כולם מבטיחים להשקיע בו אך אף אחד לא נוקף אצבע, לכן מה הפלא שכאשר עושים רפורמה שוכחים את הסטודנטים שמהווים את הלקוחות המרכזיים?
אלכס נחומסון
שוב ושוב, כמו תקליט חורק, משתלחים יצה (יצחק יעקב) המרואיין לכתבה ורונן ברגמן בטורו המוסף לכתבה, בראש המלמ"ב יחיאל חורב ומנסים להציגו כדמון. גם השר בנימין (פואד) בן-אליעזר אינו פטור מזעמם. בטיעונים שמעלים רונן ויצה אין כל חדש
נחום דוניצה
ניצול יכולות אנאליטיות של נתונים הנאספים מרחבי הארגון כולו, העברתם המהירה לידי משתמשי הקצה, המצויים ב'חזית' מול הלקוחות, וגיוסם לטובת קבלת החלטות אופרטיביות, תורמים לשורה התחתונה של התוצאות העסקיות
משה גולדבלט
כולנו מאמינים שלא מתארגנת באקדמיה אצלנו מעין רשת קיימברידג' פוליטית, אבל ניסיון העבר מלמד שתמיד בצד אלו ש"רק" מביעים דעה קיימים אלו המרחיקים לכת מעבר לכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il