X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"חיים אנו, כנראה, על מפתנה האחרון של התהום, ערב השואה המכרעת בגטו העולמי", כך זאב ז'בוטינסקי "אני מאמין שאפשר - אפשר שיהיה פוגרום נורא בכל עיר שיהודים בה...", כך אורי צבי גרינברג האם ממדיה ומשמעותה הנוראה של השואה לא נחזו מבעוד מועד?! תשובה למאמר "שקרי שואה" מאת ד"ר אילן שדה
▪  ▪  ▪
השואה נצפתה [צילום: AP]
זאב ז'בוטינסקי

אורי צבי גרינברג [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

במאמרו של ד"ר אילן שדה, שהתפרסם באתר News1 (בתאריך 24.1.11) תחת הכותרת "שקרי שואה", כותב המחבר: "איש לא חזה ולא יכול היה לחזות את השואה. היו אומנם סימנים מבשרי רעות, אבל שואה מפלצתית כפי שהתרחשה בשנים 1945-1941 לא נצפתה על-ידי איש". בדבריו אלה, חוזר המחבר על טענה המושמעת מדי פעם, גם על-ידי מלומדים, ושבטעות יסודה. הוא מתייחס כמוהם לאמירה זו, כאל קביעת עובדה היסטורית מוכחת.
בחינה מעמיקה ונכונה מגלה כי היו מעטים, שחזו מבעוד זמן את בוא השואה, את ממדיה ומשמעותה הנוראה. זאב ז'בוטינסקי, בהיותו בעל חוכמה-היסטורית ובעל כוחות נפש גדולים, הבין את גודל הסכנה והזהיר מפניה. את אזהרותיו העלה על הכתב במאמרים שפרסם והן בנאומים שנשא במקומות רבים. עדיין יש עימנו מעטים שנכחו בהרצאותיו בעת מסעותיו בקהילות ישראל שבגולה וששמעו מפיו את זעקתו: "יהודים הצילו את עצמכם, האדמה רועדת". וכך הוא אמר באסיפת עם שהתקיימה בוורשה שבפולין בתשעה באב תרצ"ח-אוגוסט 1938: "...אינכם רואים את הוולקן שיציף אתכם באש השמדה. ואני רואה תמונה זוועתית. נשאר רק זמן מועט כדי להנצל". ובמקום אחר אמר (בפתיחת ועידת-היסוד של ההסתדרות הציונית החדשה, ספטמבר 1935): "חיים אנו, כנראה, על מפתנה האחרון של התהום, ערב השואה המכרעת בגטו העולמי".
המשורר אורי צבי גרינברג, תלמידו ורעו של זאב ז'בוטינסקי, כתב כבר בשנת תרע"ח-1918 בכתב העת "הקול היהודי": "מה לכתוב, מה לומר, מה לעשות? מה לכתוב אודות עם נכחד, כחיית פרא במצוד...". ובשנת תרפ"א-1920 פרסם בעיתון "טאגבלאט" סיפור קצר בשם "גלגלתא" ושם כתב: "פעם נרדמתי עמוקות והייתה לי עליית נשמה... על המדרגות הרחבות, מתגוללות ידיים שבורות, ידי קדושים מבקשי רחמים-ראשי יהודים כרותים-המון המון-...". בשנת תרפ"ג-1923 בכתב העת "אלבטראס" (יצא לאור בברלין) בפואמה "במלכות הצלב" כתב: "אך אני אגידכם נבואה,- הנבואה השחור - כשהגז המרעיל כבר יחדור אל-תוך היכלות...". וכן: "עשרה יוותרו, יהודים-של-פצעים, שריד הפליטה של דמים, כדי להראות: שהייתה כאן אומה על ארץ הדוי של הנוצרים...".
בשנת תרפ"ג-1923 במסה "לעת נעילה, אורי צבי גרינברג: מולדת הדווי על אדמת הסלווים" (התפרסמה בכתב העת "אלבטראס") כתב: "צלצלה שעתנו השלוש-עשרה. הנוראה בשעות..." - "הזוועה אוכלת לתוך ראותי,- אני לבדי". בשנת תרפ"ה-דצמבר 1924, במאמרו "על אדרסת התאחדות הקתולים ברומא" (התפרסם בכתב העת "סדן") כתב: "אני מאמין שאפשר - אפשר שיהיה פוגרום נורא בכל עיר שיהודים בה...". וכן: "הנצרות בגילויה עכשיו, היא נגד קיומנו בעולם כלל...", "...עד עכשיו יכלה לטכס עצה בנחת, איך לעבד תוכנית לקעקע אוכלוסי יהודים ולהביא עליהם שואה...". ובשנת תרפ"ד-ינואר 1924, במאמרו "במורד" (התפרסם בעיתון "הדואר" בניו-יורק) כתב: "...יקומו נוצרי אירופה וערכו מטבח-חג לצלב ולשמים שלהם ולחמשה-עשר מליונים מדוקרים לרגליהם...", "היש מגור איום ונורא מזה?!".
אפשר להיווכח, כיצד שני אנשי-רוח גדולים, בעלי תפישה רוחנית עמוקה, ראו את הבאות ותיארו בכתב ובעל-פה, כמעט באופן פרוטוקולרי, את המאורעות העתידים לבוא ואף השתמשו במילה "שואה" לתאר את החורבן העומד להתרחש.
חשוב לציין, כי המשורר התנגד לשימוש במילה "שואה" כביטוי שניתן לרצח הנורא אותו עבר העם היהודי, ודרש לכנותו "חורבן הגלויות". הוא סבר, כי הגדרת רצח העם (שאין דומה לו בהיסטוריה האנושית), כ-"שואה", יש בה כדי לבטא התחמקות מהצורך לבחון את הגורמים שהביאו לדבר ולהסקת המסקנות המתבקשות כתוצאה מכך.
מכאן, אפשר לקבוע, כי שקר היא האמירה לפיה "איש לא חזה ולא יכול היה לחזות את השואה". האומר אותה מעיד כי אף לאחר התרחשותה, הוא לא תפש נכונה את סיבותיה ואת תוצאותיה הקשות. והחמור הוא, שהוא לא הסיק את המסקנות המתבקשות לחיינו
כעם, היום ובבאות
.
נ.ב. הדברים אותם כתב ד"ר שדה כנגד אנשי הלח"י, מעידים ומצביעים על שיפוט לקוי וחוסר הבנה באשר לאירועים שהתרחשו, וניתוחם. מעבר להיותם של דבריו משום דברי ארס ובלע כנגד אלו שמסרו את נפשם להצלת עם-ישראל, לחירותו ולהקמת מדינה עברית, הם אינם נכונים מבחינה היסטורית. ובלשון חכמים: "ואידך זיל גמור".

תאריך:  30/01/2011   |   עודכן:  30/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שואה ושקר
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
לא מכירים את ההסטוריה היהודית
אליהו חיים  |  30/01/11 18:45
 
- לא היו כל יכולים או ידענים:
צבי גלברד  |  30/01/11 20:15
 
- גבוה מהרמה המוסרית שלנו היום?
אליהו חיים  |  30/01/11 21:08
2
טול קורה מבין עיניך
דר' אילן שדה  |  30/01/11 22:11
 
- עובדות
ניב 1  |  31/01/11 10:36
3
ציטוט מויקיפדיה אודות לחי
דר' אילן שדה  |  30/01/11 22:17
4
אז מה בעצם אמרת?
יונאס  |  31/01/11 00:10
5
ברוב דבריו של ד"ר שדה הוא צדק=
קורןנאוה טבריה  |  31/01/11 05:15
6
מה תתלןנן עלמי שהוכתר כד"ר ל"ת
ע"ב מחקר בויקיפדי  |  31/01/11 12:40
7
שואה בארה"ב
דוד חגי  |  29/04/20 19:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
קנאי דת חשוכים רוויי שנאה לתושבים המקומיים בשכונת עג'מי ביפו, שחיים בה דורות רבים, מבקשים לזרוע בה שנאה    מתנחלים ערכו בה תהלוכה של כמאתיים איש והשמיעו קריאות גזעניות נגד התושבים    ימים רעים עוברים על יפו
אלכס לוין
על שימוש היתר במילים "כאילו" ו"סבבה" בשפה העברית    כיצד התגלגלה המילה "ביי" למילת הדרבון בערבית - "יאללה", ושתיהן יחד הפכו לצמד מילים שגור?    איך הפך המשפט "יאללה ביי שלום" לשפה העברית החדשה? ומדוע מברך לוין על "שלא עשני חמור"?
רון בריימן
לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, ראש הממשלה ציין בנאומו בכנסת את שתיקת העולם בתקופת השואה    בקרוב תתכנס הרביעייה הבינלאומית במינכן שבגרמניה כדי לגנות את ההתיישבות היהודית בארץ ישראל וכדי לדרוש את הפסקתה והקפאתה למען ה"שלום"    דווקא במינכן? דווקא בגרמניה?    ראשי השלטון והאופוזיציה מדברים גבוהה גבוהה על התופעה, אך שוכחים להתבונן במראה: האם אין תופעות אוטו-אנטישמיות בישראל עצמה, במדינת היהודים?
עו"ד משה גולדבלט
לא ניתן ואין טעם לשאת ולתת עם משטרי הפתח והחמאס על סיום "הכיבוש הנפשע", כי הם משטרים רודניים שמועדים ליפול    אז שוב נשאל את השאלה החוזרת ונשנית: עם מי, לעזאזל, אנחנו צריכים בכל זאת לשאת ולתת? לגדעון לוי הפתרונים...
רנדי אברמס
חוקרי אבטחה פיתחו אפליקציה לאנדרואיד, המסוגלת "לדוג" את פרטי כרטיס האשראי שלכם לא רק כשאתם מקלידים את מספרו, אלא גם כשאתם אומרים אותו בטלפון    רנדי אברמס מחברת ESET מסביר כיצד הם עושים זאת ובאלו דרכים תוכלו להימנע מליפול במלכודת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il