X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל מי שלא ידע שמשהו עומד לקרות במצרים, מסביר לנו עכשיו שהסימנים היו ברורים, ויודע לנבא מה יקרה מחר. המסקנה - עדיף לנתח את העבר מלצפות את העתיד וכדאי לנו לסמוך על עצמנו ולוודא שיש בבית חדר ביטחון
▪  ▪  ▪
המהומות במצרים. כולם חכמים בדיעבד [צילום: AP]
לא ברור מה התירוצים של מי שאמור היה לדעת. רק לפני שבוע הופיע ראש אמ"ן החדש, אביב כוכבי, בפני וועדת חוץ וביטחון בכנסת, והודיע חגיגית כי "אין כרגע חשש ליציבות השלטון במצרים"

אנו רגילים לגחך לשמע תחזיות מזג האוויר, אך שם לפחות נותנים הצגה טובה על-ידי מגישים יפי מראה וקול, מפות סינופטיות משוכללות ועזרים טקטיים אחרים המסיחים את הדעת מחוסר הדיוקים. בחיים האמיתיים לא מפצים אותנו על תחזיות כושלות.
האירועים במצרים הפתיעו אותנו - ודווקא זה אינו מפתיע. איננו דוברים ערבית, מזמן לא ביקרנו שם, הקשרים הכלכליים לא היו מי יודע מה ואין לנו מקורות מודיעיניים שידווחו לנו בזמן על הסימנים המרובים; התבטאויות בתקשורת הזרה, בלוגרים וטוויטרים, הפגנות פה ושם בשנתיים האחרונות ובעיקר תסיסה מתמדת בשל שלטון היחיד, סתימת פיות, כליאת מתנגדים, עוני מחפיר לרוב האוכלוסיה ועושר כביר לקבוצה קטנה של הון שלטון. יש לנו אם כן תירוצים טובים למה לא ידענו, למה לא צפינו.
לעומת זאת, לא ברור מה התירוצים של מי שאמור היה לדעת; רק לפני שבוע הופיע ראש אמ"ן החדש, אביב כוכבי, בפני וועדת חוץ וביטחון בכנסת, והודיע חגיגית כי "אין כרגע חשש ליציבות השלטון במצרים". שר בכיר בממשלה, הידוע כמומחה לענייני מצריים וחבר קרוב של ראשי השלטון שם, ביקר במצרים עשרה ימים קודם למהומות ביחד עם ראש הממשלה שלנו, ובשובו דיווח בגאווה לתקשורת כי שלטונו של מובראק יציב ואין שום סיבה לחשוש לו. גם בעלי אינטרסים כלכליים ממשיכים לומר כי מה שהיה במצרים הוא מה שיהיה.
הדברים אינם חדשים. הגופים שההצדקה לקיומם היא לדעת מה אמור לקרות, פישלו בגדול במרבית המקרים. נפוליאון לא ידע כמה סמיך השלג ברוסיה שגרם למפלתו שם, כמו גם היטלר כמעט מאה וחמישים שנה אחריו, שפלישתו לפולין לא נצפתה מראש על-ידי צ'מברליין, והפצצת פרל הארבור במלחמת העולם השנייה לא נצפתה מראש על-ידי המודיעין האמריקני, כך גם נפילת החומה וקריסת ברית המועצות שבאה בהפתעה לאלפי אנשי המודיעין המערביים שהסתובבו שם.
כמו-כן, נדרש חילוץ חפוז של אמריקנים מטהרן כי איש לא חזה שהשאה ייפול ומשמרות המהפיכה יעלו לשלטון. לא נחזו התקרבותו של מועמר קדאפי למערב, הפיגוע במגדלי התאומים ועליית אל-קאעידה בכלל, ההתקדמות האירנית בתחום הגרעין כמו גם המאורעות בתוניסיה, וזו רשימה קטנה וחלקית בלבד. זה באשר לעולם.
ואצלנו? המצב אינו שונה בהרבה. מאז מלחמת ששת הימים, שהוכרעה במידה רבה על-ידי מודיעין מפורט לגבי שדות התעופה המצרים ומיקומו המדויק של כל מטוס ומטוס, אין לנו ביטחון כי ההשקעה האדירה במוסד ובאמ"ן, לרבות אמצעים אלקטרוניים והייטקיים משוכללים, אכן מצדיקה את עצמה. מלחמת יום כיפור הפתיעה את ממשלת גולדה ואת ראש אמ"ן זעירא, יוזמת סאדאת ובואו לארץ נחתו עלינו בהפתעה והרמטכ"ל דאז (מוטה גור) היה בכלל בטוח שזו מזימה לחסלנו.
נצחון החמאס בבחירות בעזה לא התאים לתחזיות והמהפך שעברה טורקיה ביחסה אלינו לא נחזה אפילו על-ידי ליברמן ודני איילון, כשם שאולמרט וחלוץ לא שיערו במלחמת לבנון השנייה מה היקף הטילים העומדים לרשות החיזבאלה ומה הטווח אליו הם מגיעים.
מיותר להזכיר כי אלי ישי לא ידע שלא ניתן לקיים שירותי כבאות סבירים ללא כבאים ומכוניות כיבוי, למנכ"ל הרכבת אין מושג היכן תצוץ התקלה הבאה ושמונת המופלאים של מפלגת העבודה לא העלו על דעתם כי ברק וחבריו יקדימו אותם ויערקו ממפלגתם. אך זה כבר סיפור אחר.
בכלכלה המצב דומה. במפתיע לא קרסו הבנקים בארץ למרות התחזיות לאחר וועדת ברודט (הפרדת נכסים ריאליים) ולאחר וועדת בכר (הפרדת קופות הגמל והייעוץ הפנסיוני), המשבר העולמי בשוקי ההון בשנת 2000 בא בהפתעה לנו ולעולם וכמוהו המשברב-2008.
גם התחזיות לגבי סיומם של משברים אלה לא התאמתו הן לטובה והן לרעה, ואפילו מחירי מניות הגז לא קרסו לאחר דוח שישינסקי. לאור כל אלה מצחיק לקרוא במוספים הכלכליים תחזיות של "ראשי המשק" על מדדי הכלכלה בשנה הבאה.
המדד, האבטלה והצמיחה אינם מכפיפים עצמם לצערנו להתנבאויות של המומחים. כל זה אינו מפריע כמובן למנהלים הבכירים ולכלכלנים להתנבא ולפרשן שוב ושוב. הראו לי תיק השקעות מוצלח לאורך זמן, ואני מבטיחכם כי בעליו לא שעה לתחזיות מומחי שוק ההון.
ואם נחזור למה שקורה במצריים - כל מי שלא ידע שמשהו עומד לקרות שם, מסביר לנו עכשיו שהסימנים היו ברורים, ויודע לנבא מה יקרה מחר.
מה המסקנה? ראשית, לא לכל הנחה מסקנה בצידה. שנית, תמיד עדיף לנתח את העבר מלצפות את העתיד; הסיכוי לכישלון נמוך יותר. שלישית, אין לנו לסמוך אלא על עצמנו, לוודא שיש בבית חדר ביטחון, אולי לחסנו כנגד רעידות אדמה, קצת מלאי מזון בסיסי וקצת ואלוטות מתחת לבלטות.

תאריך:  01/02/2011   |   עודכן:  01/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היכן היה המודיעין או הקושי לנבא את העתיד?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
לנדאו הזהיר מזמן מהגז המצרי:
משקיף מהצד  |  1/02/11 11:03
2
למעט מודיעין ניל"י(נצח ישראל ל
קורןנאוה טבריה  |  1/02/11 12:15
3
מאמר צודק וכואב יחדיו
אתי ב.  |  2/02/11 14:08
4
די לחרפה
שטרסברג  |  2/02/11 18:14
5
מודיעין
אסתרהאזי  |  2/02/11 19:17
6
קצינים גבוהים
טוראי בקריה  |  3/02/11 16:16
7
חכמים בלילה
רמי גרבוזה  |  5/02/11 22:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
בית המשפט קבע כי ראיות החיזוק לאונס במלון מקרינות אמינות ומהימנות על מכלול גרסתה של א'    בחינת ראית החיזוק העיקרית מעלה כי זוהי דווקא ראיה לכך ש-א' אינה אמינה ומהימנה
הרב אריק אשרמן
31.1.11, 08:30; קיבלתי הודעה מאל-עראקיב: "כוחות של 'הסיירת הירוקה', משטרה וקק"ל - בדרך להריסה ה-11 של אל-עראקיב! בואו לעמוד עכשיו עם ילדי ונשי אל-עראקיב"    אצא מירושלים לשם בעוד דקות    אנא, אימרו לא להריסות באל-עראקיב! בואו כולם מחר, יום ג', ב-14:00, להפגנה מול משרדי הקק"ל בירושלים (רח' המלך ג'ורג' 48)
נסים גבאי
מדוע ערעור המשטר המצרי משפיע על בורסת סין וגורם לירידות בבורסת ארה"ב?    האם כלכלתה היציבה של ישראל עלולה להיפגע כתוצאה מהמצב במצרים? ומה הקשר בין ההפיכה במצרים ובין מצבן הכלכלי של החברות במשק?
דודו אלהרר
הפרשנים מרחפים להם כסומים בארובה שאינם מבחינים בין ימינם לשמאלם בדברם על האירועים מבית העבדים במצרים    אומרים הכל ולא כלום בנשימה מקרטעת אחת כשהמושיע האפשרי, כתמיד, הוא ההסתמכות על הזיכרון הקצר של צרכני התקשורת    שריד פרשנות?
צבי כסה
ברק בגד? כך דיין וכך פרס וכך שרון. ביצועיסטים. אמיצים במלחמות, והססנים ואופורטוניסטים במנהיגות מדינית וחברתית. פרס אישר לגוש אמונים את חטא העגל בסבסטיה; ודיין הסביר שכל דור חייב להרחיב גבולות; וברק כראש ממשלה בנה יותר התנחלויות מכל האחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il