X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על השפה העברית השתלט, במרוצת הזמן, אוצר גדול של מילים לועזיות, כשמשפת-עבר נותר רק מעט מזעיר "פראייר" הוא זה שאינו מאמין, ולא רק אליעזר בן-יהודה הוא זה שמתהפך בקברו
▪  ▪  ▪
"הלו" או שם מלא? [צילום: AP]

הלעז, החודר יותר ויותר לשפה העברית, הוא רעה חולה שפשתה בה על כל צעד ושעל, ומקומה לא יכירנו בשום שפה אחרת. אפילו בירכת ה"שלום" המסורתית הפכה אצלנו לנחלת העבר. כולם מברכים איש את רעהו ב"היי" ונפרדים ממנו ב"ביי", אלא אם כן המברך הוא "פראייר", בן גיל הזהב, שעדיין נותר נאמן לשפת המקור של אליעזר בן-יהודה.
אז נכון ששפה אינה דורכת במקום, אבל בשום פנים ואופן אין היא באה על חשבון אנרכיה לשונית. ה"פרגון" (לשפה הגרמנית) הוא, פשוט, מיותר, בדיוק כמו שה"היי" וה"ביי" עצמם אינם אלא חיקוי עלוב לאמריקנזיציה של אנגלית קלוקלת.
די לנו ב"הלו", שאנו שומעים, כ"אות-הזדהות" של מי שמצלצל אלינו מעברו השני של הקו, במקום להשמיע את שמו המלא, כמקובל בארצות הנאורות שמעבר לים. על אחת כמה וכמה אמורים הדברים במי שמדבר ב"טלפון", שעדיין קרוי אצלנו כך מאז שהומצא על-ידי אברהם גרהם בל ושגם ניסיונו הנואש של אליעזר בן-יהודה, מחייה הלשון, לכנות אותו "שח-רחוק" - לא צלח. ולא שפר גם חלקם של ה"טלוויזיה", ה"רדיו", ה"טייפ" וה"דיסק", שלא נמצא להם עד היום תחליף עברי.
גז וברקס
שפת לועז חדרה במיוחד, לכל מה שקשור בתחבורה: את המכונית, למשל, מדליקים ב"סטרטר"; "נותנים "גז" במלוא המרץ; לוחצים על ה"קלאץ'" או על ה"ברקס" לשם בלימה, ונוסעים ב"ספיד" או ב"רוורס", כשהלאה המהירות או הנסיעה לאחור.
בשפת הרפואה עושים ה"פאציינטים" "א.ק.ג.", "סי.טי.", "אם.אר.איי" ו"רנטגן"; אבחון הרופא הוא "דיאגנוזה", ולמניעת הריון נוהגים להשתמש ב"קונדום".
בפסיכולוגיה מדברים על "סינדרום" כתסמונת; על "אימפוטנט" כעקר; על "פלגמט" כמי שהוא אדיש, ועל "פסיכופט" כעל מופרע; בכלכלה מדברים על "בנק", על "אינפלציה", על "מונופול" ועל "קרטל", ובעיתונות הופכים את תבנית העיתון ל"פורמט"; העורך נותן לכתב "קרדיט" או "בייליין", ואם המדובר בסיפור בלעדי, הרי שיש לו "סקופ"; המגיה נקרא, עדיין, "הבחור הזעצער", ושעת הסגירה של העיתון היא "דדליין".
סדר היום המקובל בארץ הפך ל"אג'נדה"; הצגת עבודה אקדמית ל"פרזנטציה", ומבחן-קבלה לקולנוע הוא "אודישן"; מזכר שרושמת מזכירה הוא "פרוטוקול"; נוהל אינו אלא "פרוצדורה", ומי שנותן ש"יעבדו עליו" הוא, במטותא מכם..."פראייר"!

תאריך:  25/02/2011   |   עודכן:  25/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל הארץ שפת לועז
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בקיצור: מה אתה מציע לעשות? ל"ת
הניה  |  25/02/11 14:39
2
קשה לחזות מילים ומצבים
יואל קורנבלום  |  25/02/11 20:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
מדוע מנשר התמיכה בקצב, שנחתם על-ידי רופאי אליל משלנו, מעורר תהודה רבה ועצומה?    חברות שהדת מהווה מרכיב חשוב בתרבותן, שהדמוקרטיה שבהן מדומה ושיש בהן פערים ועוני - מועדות להתערערות חברתית
איתן לרנר
הדמוקרטיה הישראלית היא רק כסות צלופן דקה לפשיזם קפיטליסטי דורסני    צלם משטרתי במדים עמד בהפגנה בבת ים וצילם את מעט האזרחים האמיצים שהפגינו נגד השתוללות עליית המחירים והמיסים; העוברים והשבים, כמובן, נרתעו    איך יוצרים חברה וסאלית שלא מתמרדת ומאמינה שהיא חיה במדינה חופשית
אסף גולן
אינני מאמין שכל המזדעזעים מעמדתם של הרבנים, רוצים באמת להשליט בציבור הדתי חברה פלורליסטית ופתוחה בה יש מקום לדעות חריגות ולא מקובלת. לחברים אלו נוח היה לו היו יכולים לכפות את עמדתם המתונה על כולנו גם אם פרוש הדבר היה סתימת פיות סיטונאית של קולות מקובלים פחות
אסף (שבי) גטניו
ה"פטריוטים" בורחים כמו שפנים כשמדובר בסוגיית הליבה    שר המשפטים עומד בראשה של ועדה מימי 'אור כשדים' של אברהם אבינו    דייוויד קמרון מודה בטעות    רגע לפני שמועמר קדאפי נופל, יש להקשיב בקשב רב לדבריו
דניאל גיגי
שיטת השקשוקה חודרת לשלטון בישראל, כאשר המנהיגות עושה שימוש לא ראוי בכוחה ע"מ לשנות את כללי המשחק רק במטרה לשרת את האינטרסים הפוליטיים שלה    במפלגות, בכנסת ובממשלה ניתן לראות את אותה שיטת שקשוקה שלא רק פוגעת באינטרסים של המדינה, אלא גם באופייה הדמוקרטי    ישראל צריכה חוקה ע"מ למנוע את המשך השימוש הלא ראוי הזה בכוח!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il