X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צדק סוציאלי היה כאש בוערת בעצמותיו של משה היום תהום פעורה בין הרגישות הסוציאלית שאפיינה את המנהיג משה ובין היעדר כל רגישות סוציאלית של מנהיגות המתנכרת לעובדים בעבודה מפרכת בחזית החברתית הפצועה והדוויה הבו לנו את משה!
▪  ▪  ▪
משה רבינו. מנהיג לדוגמה

בימים של פיחות במעמדם של מנהיגים, מן הראוי להביט לעברה של דמות שיש לה מה לומר לנו, לפחות דבר או שניים בנושא של מנהיגות. נתחיל בהצצה לחמישה פסוקים בספר שמות [פרק ב', 19-15], בהם מספרת לנו התורה את יציאתו הראשונה של משה אל אחיו. יציאה בקנאות לערכי צדק, כשהוא אינו יכול להישאר אדיש לנוכח עוול המתהלך גלוי ברחובות. כך הוא סיפור הריגת המצרי שהתעלל בעברי, כך הוא סיפור התערבותו של משה במריבה בין שני עברים נצים. התערבות שאילצה אותו לברוח מבית המלך אל המדבר. אש הצדק הבוערת בקרבו פורצת במלוא עוצמתה כבר במפגש הראשון שלו עם המדבר. הוא מתערב במעשה הנראה לו בלתי צודק בעליל בסיפור הרועים במדבר מדיין, המגרשים את בנות יתרו בבואן להשקות את צאנן. הוא מפעיל את כוחו, אחד מול רבים כדי להשתית חוק וסדר צודק.
משה פועל כדי למנוע מהרֶשע להתנכל לזכותן של רועות להשקות את הצאן, למרות שהוא במעמד של נתין נמלט מרשויות החוק של הציוויליזציה המצרית. משה הגיע למדבר רק למצוא מחסה, הוא מתעמת כבר במפגש הראשון שלו עם בני המדבר. עימות פיזי ומילולי מתוך אי-נכונותו להתפשר עם גילויי עוולה.
ספרות המדרש מנסה לתת תשובות לשלל שאלות שעולות אצל הקורא, על מה שלא סיפרה לנו התורה. שאלה אחת מעניינת - בן כמה היה משה כשיצא מבית המלוכה בו גדל "לִרְאוֹת בְּסִבְלוֹת אֶחָיו"? על כך נחלקו המדרשים. מבין כל המדרשים החלוקים בדעותיהם, אותי כבש המדרש בשמות רבא [א', כ"ז], לפיו היה משה בן ארבעים. לא פזיזות נעורים הפעילה אותו, אלא אדם בוגר ומיושב. ויפה דרשו במסכת אבות: "בן ארבעים לבינה".
לחוש הצדק שהפעיל משה, לפי המסופר בפרק ב' בספר שמות, בעיקר במישור הפיזי, מוסיף המדרש בשמות רבה [א', כ"ז-כ"ח] נדבך של צדק סוציאלי הבוער כאש בעצמותיו. עוד בהיותו בבית המלך הוא יצא לראות בסבלות אחיו, ומתוך להט פנימי הוא מחפש כל דרך כדי להקל על ציבור העובד עבודה קשה ומפרכת. וכך כותב המדרש: ראה משה שאין להם מנוחה, הלך ואמר לפרעה: "מי שיש לו עבד אם אינו נח יום אחד בשבוע הם מתים". לפי המדרש, לאחר שקיבל משה, הבן המאומץ על-ידי בת פרעה, את הסכמת מלך מצרים שבביתו הוא גדל: "הלך משה ותיקן את יום השבת לנוח". חובת מנוחה יום אחד בשבוע לאדם העמל, ואדון שיפר את החוק - דינו מוות.
לפנינו מדרש יפה הפורס דמות בעלת רגישות רבה לצרכיו של האדם העובד, חותר להשתתת חוקים סוציאליים, למרות שהוא גדל בבית מלוכה במעמד של בן מאומץ על-ידי בת המלך פרעה. המדרש מדגיש שמשה לא סונוור מהעושר בבית בו גדל ולא שכח את אחיו, סייע להם בכל דרך אפשרית.
באותו מדרש אנו קוראים את דברי רבי אלעזר, בנו של רבי יוסי הגלילי, לפיו משה היה מנצל את מעמדו כדי להסיר משא כבד מאדם חלש או מאישה או מזקן "ועושה כאילו מסייע לפרעה". על-פי המדרש, ירד משה מרום מעמדו המלכותי אל עמו וסייע לאחיו בכך שחילק ביניהם את העול הכבד בצורה הוגנת, תוך שהוא נותן ביטוי רגשי להזדהותו עם סבלותם, והן "על-ידי תיקון יום השבת, עוד קודם שניתן בהר סיני"1.
הבאתי רק הצצה חטופה לעבר אוקיינוס המדרשים על משה. כל מדרש היה מוסיף עוד נדבך לעוצמתו של המנהיג, שגדולתו היא לא רק במישור הלאומי, אלא עיקר כוחו בכמיהה להשתתת חברה על עקרונות של צדק סוציאלי. המאמר נכתב כאשר בטלוויזיה אני רואה את אלפי העובדים הסוציאליים, המבקשים להסיר את חרפת שכר הרעב, את חרפת שכר ההשפלה של אדם עובד מול מנהיגות אטומה. הבו לנו את משה. היום תהום פעורה בין הרגישות הסוציאלית שאפיינה את המנהיג משה ובין היעדר כל רגישות סוציאלית של מנהיגות המתנכרת לעובדים בעבודה מפרכת בחזית החברתית הפצועה והדוויה, אלה הם העובדים הסוציאליים, הזוכים לשכר המבייש את החברה הישראלית בכלל. יהיה קשה להסיר את הכתם של המשכורות המביישות אדם עובד, אותן משלמות העמותות שקנו את השירותים מהמדינה, כשהמדינה מתנערת כליל מהשירות וּמֵהָעֲבָדִים העובדים במתן השירות.

1. פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שאנן, "גם כך לא כתוב בתנ"ך", עמ' 174.
תאריך:  10/03/2011   |   עודכן:  10/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רגיש כמשה רבינו? החברה הישראלית זקוקה לך
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
no
yes  |  10/03/11 13:56
2
מאמר מעשיר על משה
שולה.  |  10/03/11 14:21
 
- תגובה לשולה
איתן קלינסקי  |  10/03/11 17:25
 
- יופי נחמה ל"ת
אלישמע  |  11/03/11 11:39
 
- הטמבליות של אלישמע מבקשת הצילו ל"ת
ידידיה  |  13/03/11 15:19
3
ובעיקר רגיש לסבל עמו ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  10/03/11 14:42
4
נכון=ובעיקר רגיש לסבל בני עמו
קורןנאוה טבריה  |  10/03/11 15:05
5
קלינסקי מנכס את משה רבנו
אלישמע  |  10/03/11 15:20
6
לתשומת לבך...
י.ש  |  10/03/11 17:48
 
- י.ש. צודק!
יוסי פלס  |  11/03/11 00:51
 
- ליוסי פלס
איתן קלינסקי  |  12/03/11 22:28
7
איפה היית כשגירשו אלפים מבתיהם
נחום שחף  |  11/03/11 01:00
8
הבאתי מדרשים המעיד על אדם
איתן קלינסקי  |  11/03/11 01:36
 
- לפוליטרוק קלינסקי
עוזרו של משה  |  11/03/11 12:08
 
- אני מתעלם מאלישמע
איתן קלינסקי  |  13/03/11 16:09
9
(הו טיפי!?!):
עוד סתם אזרח  |  11/03/11 08:06
10
(ללא כותר)
(עוד סתם אזרח)  |  11/03/11 11:48
11
איתן ריגשת אותי במאמר הזה
דנית אבן  |  11/03/11 13:59
12
אני מחזקת את ידיך, איתן ל"ת
דגנית אבן  |  11/03/11 16:08
13
משה נקרא רעיא מהימנא-רועה נאמן
פלא יועץ   |  11/03/11 16:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנצי גיספאן
כולנו מוקפים "בר-שירות" בחיי היומיום. לא נוכלים של ממש, חלילה - אבל כאלה שעוטים על פניהם מסכת הצלחה, משדרים ביטחון, והופכים את רובנו למעריצים עיוורים ופתאים סדרתיים שנופלים בפח פעם אחר פעם. ע"ע ביבי נתניהו ואהוד ברק
יוסף קנדלקר
התופעה של פלישה לאדמות מדינה ושל בנייה בלתי חוקית צוברת תאוצה ככל שמתרבה האוכלוסיה, וככל שאכיפת החוק לא מתבצעת. כיום, קיימים ריכוזים שגורמי השלטון ממאנים להיכנס אליהם. היעדר אכיפה הן לעניין פלישה לאדמות מדינה והן לעניין בנייה בלתי חוקית, רק מחזק את אחיזת הפזורה בריכוזים הבלתי מתוכננים
עפר דרורי
למרות הסיסמה של רשות ההגירה כי על העסקת עובדים זרים משלמים ביוקר, נכון לכתיבת שורות אלה התשלום של אהוד ברק ושל יהודה וינשטיין הוא אפס. על שוויון בפני החוק כבר שמעתם?
ראובן לייב
בשנים שבין 1904 ל-1948 היא הייתה הרכבת המיתולוגית של ארץ ישראל, אבל בחסות השלטון הזר - זה העותומני וזה הבריטי    עכשיו היא חוזרת, ובגדול, בידיים עבריות: חדישה, ארוכה ומהירה הרבה יותר מבעבר    חדש ימינו כקדם
דניאל גיגי
הצפיפות בכיתות הלימוד בישראל היא אחד התחלואים הגדולים של מערכת החינוך    מדוחות שונים על המערכת עולה כי ישראל מדורגת באחד מהמקומות הגבוהים בצפיפות בכיתות, וזאת למרות שמחקרים הוכיחו קשר ברור בין צפיפות בכיתות להישגים נמוכים של תלמידים    ח"כ פלסנר הגיש שאילתה בנושא לשר החינוך, אך תשובת המשרד מתחמקת, ולכן המחדל במערכת החינוך נמשך!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il