X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחינה מוסרית לפחות, מתן תרומות עתק למימון קמפיין בחירות לראשות הלשכה ותגמול התורמים בתפקידים לאחר הבחירות - מהווים שוחד בחירות מובהק על היועץ המשפטי לממשלה לבדוק אם קיים גם היבט פלילי
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

היה ברור כי לקראת הבחירות בלשכת עורכי הדין יצופו ויעלו שוב תחקירים שיעסקו במימון מסעות הבחירות, ויביאו את כולנו למסקנה שיש בלשכה אי-אלו תפקידים ועמדות השפעה נחשקים שבגללם ראוי להשקיע סכומי עתק במסע הבחירות. כאשר אנו שומעים שעו"ד פלוני תרם מאה אלף שקל וזכה לעמוד בראש מוסד חשוב בלשכה, ואילו חברו שתרם אפילו יותר קיבל ועדה רבת-השפעה - עולים בנו מיד חשדות חמורים ואין טעם להסתיר זאת.
המתמודדים מסרבים לחשוף את זהות התורמים למבקר המדינה, בטענה שבהיותם מועמדים פרטיים הם אינם גוף מבוקר על-פי חוק. כלכליסט חושף את מכתב יו"ר הלשכה וראשי המחוזות בבחירות 2007 בתגובה לדרישת המבקר לקבל לידיו את רשימת התורמים: "במכתבם של גיא-רון וארבעת ראשי המחוזות למבקר נכתב כי 'אף לו היה מוסמך משרד המבקר לקבל לעיונו את המסמכים והנתונים, הרי שבהיעדר כללים המורים מהי תרומה מותרת ומהי תרומה אסורה לא יהיה בהם כדי לסייע למבקר בהליך הביקורת. במילים אחרות, בהיעדר תקינה ונורמות של מותר ואסור אין כל מסגרת לביקורת. בנסיבות העניין אנו סבורים כי אין למבקר סמכות לדרוש נתונים'".
אין מחלוקת שלשכת עורכי הדין עצמה היא גוף מבוקר ואני נוטה לדעת מבקר המדינה, שכל נושא תפקיד בגוף מבוקר חייב לחשוף לביקורת את התנהלותו, גם במסע הבחירות ולרבות ובמיוחד תרומות שקיבל. האבחנה שבין נושא התפקיד למועמד כאיש פרטי שאינו גוף מבוקר, היא תמוהה ובוודאי שאינה מתיישבת עם מה שמקובל לכנות סדרי מנהל תקין - אפילו אם יש לה אחיזה בלשון החוק.
תמוהה וחמורה יותר הטענה שבהיעדר כללים המגדירים תרומה מותרת ותרומה אסורה, הכל מותר. אם ראש הלשכה קיבל מעורך דין חבר תרומה בסך 100,000 שקל, סכום גבוה מאוד גם בחיים הפוליטיים הכלל-ארציים, ולאחר מכן התורם מתמנה ליו"ר מוסד נחשק בלשכה - משהו כאן נראה מאוד לא תקין. הואיל ואיני מומחה למשפט פלילי, לא אחווה דעה אם אין מדובר במקרה כזה בשוחד לכל דבר, או בעבירה חמורה פחות, אם בכלל - אבל הנושא הפלילי בהחלט טעון בדיקה ולדעתי על היועץ המשפטי לממשלה להידרש לו.
ייתכן, כמובן, שמבחינה חוקית ובהיעדר כללים, שאף אחד לא מתכוון להתקין, הכל כשר אבל ללא ספק מסריח מאוד. מה שחמור יותר - לו באמת לא היה מה להסתיר, הרי שיו"ר הלשכה וכל הנבחרים היו חושפים ומרצונם את ספרי החשבונות והעסקות הפוליטיות, ונותנים לציבור לשפוט.

65% מעורכי הדין אינם מצביעים

הצעת חוק חדשה שיזם עו"ד דורון ברזילי, מועמד בבחירות, קוראת להגביל גובה תרומה בודדת למסע הבחירות של ראש הלשכה למאה אלף שקל. הצעה זאת פסולה באותה מידה. מדוע יתרום עו"ד ישר ונטול שאיפה לטובת הנאה כלכלית סכום זה לבחירת מועמד מועדף עליו? האם לשכת עורכי הדין היא גוף צדקה הראוי לתמיכה? האם אין מטרות חברתיות ולאומיות ראויות יותר? מדוע כל-כך חשוב לעורך דין בודד ברמה האישית ואפילו האידיאולוגית מי יהיה ראש הלשכה? כ-65% מעורכי הדין סבורים שהנושא כל-כך לא חשוב, שאפילו אינם מוכנים להטריח את עצמם לבוא ולהצביע.
בבחירות אלו, טוען ראש הלשכה, רובו של הקמפיין ממומן מכיסו הפרטי ומדובר במאות אלפי שקלים לפחות. אין לי סיבה כרגע להאמין להצהרה זו, אשר ממילא לא אוכל לבדקה לגרסת ראש הלשכה, בהיעדר כללים המסדירים את הנושא. איני יכול לשכוח שבבחירות הקודמות קיבל עו"ד גיא-רון תרומות עתק שקשה לי להניח שניתנו רק בשל קסם אישיותו. אני חייב לציין שההצהרה לפיה הקמפיין הפעם ימומן בעיקר מכספו, אינה מסירה את דאגתי. מדוע בעצם ישקיע עורך דין עצמאי מאות אלפי שקלים עבור תפקיד במשרה מלאה שאינו נושא שכר - האם רק בשביל הכבוד? תרשו לי לפקפק בכך...
הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ולתפקידים בכירים בה הן עניין יקר, וברור לכולנו שכל העסקנים העטים עלינו כיום לעת בחירות בסיסמאות שדופות ונבובות מתכוונים להחזיר לעצמם את ההשקעה. על משקל הבדיחה הידועה, ניתן לומר לעסקני הלשכה המתמודדים, שאנחנו כבר יודעים מי הם ומה מטרותיהם, וכעת נותר לברר כמה זה יעלה לנו.

תאריך:  27/05/2011   |   עודכן:  27/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כללים להסדרת השוחד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לנתק את הלשכה מבחירת שופטים
עידן סובול  |  29/05/11 13:37
2
במה עוסקים עסקני הלשכה
הנ"ל  |  29/05/11 14:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
החרדים יעשו בחוכמה אם ייענו להצעה פלסטינית להישאר בפלסטין    נושאים היקרים ללב היהודי - כצניעות, בריחה מאפיקורסות וכפירה, כשרות, המקומות הקדושים, וחילול שבת וחג - ימצאו עצמם יציבים ומכובדים יותר במדינה פלסטינית, מאשר במדינת ישראל המתבוללת
עמוס עמירן
הקצינים מבין אנשי המילואים, בעיקר אלו מדרגת מ"פ ומעלה, משרתים יותר מאחרים    בכך, הם חשופים לפיטורים ממקום עבודתם    אם מילואימניקים לא ירצו יותר לשמש בתפקידי פיקוד "עתירי ימי מילואים", יהיה זה אסון    הפתרון חייב לבוא מצד המדינה
צבי כסה
הראש המעשי: נסכים ל-67' בתיקונים קלים, ובמשא-ומתן נתעקש על סידורי הביטחון. והראש הימני - לא! הראש המעשי: די לנו בהכרה במדינת ישראל, בתמורה לוויתורם על השיבה בפועל של הפליטים. והראש הימני - לא!
נסים ישעיהו
הדגל אינו רק סמרטוט על מוט, דגל הוא מסר, הוא הכרזה על תכלית ועל יעד שאליו חותרים; השאלה היא - מהו המסר שלו?
ראובן לייב
בהבדל מתיירים זרים, התייר הישראלי המצוי, שטס מהארץ אל מעבר לים, ידוע כ"עושה צרות מקצועי". כבר בשדה התעופה הוא רגיל לאחר לטיסה רק בגלל קדושת ה"דיוטי-פרי". אבל גם בטיסה עצמה הוא לא יושב לרגע בשקט, מסתובב הלוך ושוב במטוס ומפריע לדיילות לעשות את מלאכתן נאמנה    סיפורו של הכבוד הלא-מחול של הנוסע הישראלי בדרך לחו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il