X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אין זו הפעם הראשונה שבה טעות במכשיר הניווט גורמת לנהג לככב בסרט אימה. לאור זאת, נשאלת השאלה מה חלקה באחריות של רשת הניווט בגין הטעות? באם יסתבר כי אכן בשל פגם במכשיר הניווט טעה הנהג בדרכו, יש לשקול הטלת אחריות על היצרן או היבואן
▪  ▪  ▪
מכשיר ניווט. לבדוק על מי מוטלת האחריות [צילום: ערוץ 2]

ניר נחשון ניצל מלינץ'. כפי שפורסם, נחשון הינו נפגע נוסף של טעות במכשיר ניווט. על-פי הפירסומים, נכנס נחשון לכפר עיסאווייה שבמזרח ירושלים בגלל טעות במכשיר הניווט שברשותו. אין זו הפעם הראשונה שבה טעות במכשיר הניווט גורמת לנהג לככב בסרט אימה. במילים פשוטות תיאר נחשון את ייסורי הגוף והנפש: "כשהתחילו האבנים הבנתי, שאני הולך לאבד את החיים שלי, והתחלתי לחשוב שאני לא רוצה למות בצורה הזאת... כל מה שיכולתי לראות זה מבטים של רצח. הרגשתי שהחיים שלי עומדים להסתיים בכל רגע". למרבה המזל, מישהו למעלה שלח לנחשון את מוכתר הכפר ובנו, שחילצו אותו. נחשון קיבל את חייו במתנה. גם הפעם הסתיים האירוע החמור "רק" בפגיעות גוף ונפש, ולא חלילה במוות.
במקביל למאמצי המשטרה וכוחות הביטחון לתפוס את פורעי החוק ומיצוי הדין עימם, יש לשאול מה חלקה באחריות של רשת הניווט בגינה טעה נחשון בדרכו?
בשוק הישראלי פועלות תוכנות ניווט של חברות וגופים שונים. כל אחת מהחברות מפרסמת את מדיניות העידכונים של המפות בהן נעשה שימוש. עם תוכנת הניווט מקבל הרוכש חבילת מפות לאזור הרצוי או למספר אזורים (ישראל / חו"ל), והוראה בדבר תדירות פרסום עידכונים למפות. מי שסבר שניתן להתייחס למערכת הניווט הלוויינית כ"אורים ותומים" של המבקשים להתמצא בשטח, נדון לאכזבה. גם המערכות המתוחכמות ביותר נוטות לעשות טעויות.
באם יסתבר, כי אכן בשל פגם במכשיר הניווט טעה נחשון בדרכו, ונקלע למצב בלתי אפשרי בו חייו היו בסכנה, יש לשקול הטלת אחריות על יצרן / יבואן מכשיר הניווט, ולחייבם לפצות את נחשון ואחרים על הנזקים שנגרמו להם כתוצאה משימוש במוצר פגום. פגם במוצר יכול ויהא משלושה סוגים: פגם בתכנון, פגם בייצור או אף פגם בהעדר אזהרות מתאימות והוראות שימוש ראויות למוצר.
הטלת אחריות על חברות הניווט יכול ותיעשה בין מכוח חוק האחריות למוצרים פגומים ובין בעילות כלליות אחרות - נזיקיות (כדוגמת רשלנות) וחוזיות (כדוגמת הפרת חוזה). שתי האפשרויות מתקיימות זו לצד זו, ואינן נגרעות זו מרעותה.
מכוח חוק האחריות למוצרים פגומים, תש"ם - 1980, יכול נחשון לתבוע בגין נזקי גוף בלבד, והינו בעל תיקרת פיצויים מוגדרת. על-פי חוק זה כל שעל נחשון להוכיח הינו הפגם במוצר אשר גרם לנזק, ואין צורך להוכיח רשלנות או אשם כלשהו מצד היצרן.
על-פי חוק האחריות למוצרים פגומים, ייחשב מוצר פגום אם בשל ליקוי בו, או כאשר בשל היעדר אזהרות או הוראות שימוש מתאימות, הוא עלול לגרום נזק גוף. בחוק אף נקבעה חזקה, שהמוצר ייחשב פגום אם נסיבות המקרה מתיישבות יותר עם המסקנה שהיה פגום, מאשר עם המסקנה שהיה תקין.
לעומת זאת, בתביעות מכוח פקודת הנזיקין או דיני החוזים הרגילים - אין הגבלה לתיקרת הפיצויים הנתבעים, ואף לא לסוג הנזק בגינם הם נתבעים. בישראל טרם פורסמה תביעה כלשהי של צרכן נגד חברת ניווט, על-אף מקרים בעבר בהם נקלעו נהגים לסכנות עקב טעויות במכשירי ניווט שונים.
מדיניות צרכנית נכונה תומכת בהטלת אחריות על יצרני / יבואני מכשירי הניווט. הטלת האחריות תרתיע יצרנים, למען יפעלו למניעת נזקים מיותרים ולהגברת רמת הבטיחות של מוצריהם. למותר לציין, כי היצרנים הינם בעלי יתרון המידע והטכנולוגיה, ובכוחם לפעול לצורך הקטנת נזקים עתידיים, ולכל הפחות להגברת זהירות הצרכנים והרתעתם מפני שימוש במוצר באזורים מסויימים.
הטלת האחריות אף תביא לפיזור הנזק. היצרן יכול וצריך לבטח את עצמו, בביטוח אחריות, על נזקים שעלולים להיגרם ממוצריו. ההנחה היא שהיצרן (בנבדל מהצרכן) הוא המבטח היעיל ביותר, ואף בעל "הכיס העמוק", ולפיכך הוא שיעמוד בנזקים טוב יותר מאשר הצרכן. הטלת אחריות על יצרנים תעודד יצירת פשרות, תפחית הוצאות משפט ותחסוך משאבים רבים של כל הצדדים.
אף משיקולי צדק, יש להעדיף את הצרכן הקטן על פני היצרן החזק, ולחתור להשגת פיצוי נזקיו של הצרכן על פני אינטרסים כלכליים תעשייתיים של היצרן. קל וחומר משיקולי הגינות. זאת, כאשר היצרן ידע, או שומה היה עליו לדעת, על הסיכונים הטמונים במוצר, וגרף את רווחיו כתוצאה משיווק המוצר. הצרכן לעומת זאת נחשף על כורחו לסיכונים, ואין לו יכולת של ממש להתמקח על תקינות ובטיחות המוצר.
בסיס נורמטיבי נרחב מצוי בחוקי מדינת ישראל להטלת אחריות גם מכוח דיני הנזיקין והחוזים הכלליים. כך למשל, גילוי פגם במוצר מהווה מעין הפרת הבטחה של היצרן לצרכן, ומכאן ההצדקה להטלת אחריות, שבסיסה חוזי, על היצרן.
שתי אפשרויות לסיומו של סרט האימה בו כיכב נחשון: האחת - בעלת השלכות פרטיות בלבד, במסגרתה יגייס נחשון את כוחותיו בניסיון לחזור לתפקוד, פיזי ונפשי, תקין, ויתמודד לבדו עם צלקות האירוע הקשה. השניה - בעלת השלכות ציבוריות, במסגרתה "נרוויח" כולנו את הקטנת הסיכון להישנות מקרים דומים, נפיק לקחים ונגביר את בטיחות השימוש במכשירי הניווט, לרווחת כלל הצרכנים. זאת, בבחינת ה"פיקח", המנסה מראש שלא להגיע למצבים מהם קשה להיחלץ לאחר מכן.

תאריך:  30/06/2011   |   עודכן:  30/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רשלנות
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכשירי ניווט - מי אחראי לטעויות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טעויות באחריות הנהג, בלבד
אחד העם  |  30/06/11 11:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
קשה להשלים עם עוצמת הפער בין ההומניזם, שמסמל השם רנה קאסן לכל אזרח צרפתי, ובין תאוות ממון וההתעמרות בעובדי חינוך שמבצעת עמותה הנושאת את שמו בעיר ירושלים. אני פונה לארגוני המורים להעמיד על סדר היום את הדרישה ששנת הלימודים הבאה תהיה האחרונה למסחור בהוראה
אראלה גולן
תחושת הציבור במשך כל השבוע היא שהמדינה הופכת אט-אט, בצורה מאוד מתוכננת וסדורה, למדינת הלכה. תחושה של אובדן הדמוקרטיה לטובת תיאוקרטיה
מירב ארד
יותר מדי זמן לקח לתנובה וליתר החברות להבין שהמהלך המתבקש הוא הורדת המחיר. קביעת המחיר החדש על 5.90 שקלים היא לא פחות מלעג לרש. הציבור בישראל הוכיח שהוא רוצה ויכול לשנות. המאבק הוא נקודת מפנה ביחסים עם החברות, ונקודת הסיום של עידן הצרכן הפראייר
ראובן לייב
במובלעת ירוקה, בלב-ליבה של גינה פורחת, הרחק מן ההמון הסואן של תל אביב הגועשת, מובטח לכל מי שנכסף, כמונו, לארוחה מעודנת, שיבוא בה על סיפוקו בזכותו של שף עתיר-ניסיון וידע קולינרי מעורר השתאות
ליאור רזניק
במאמריי הקודמים דנתי באחת מהבעיות שמערכת הביטחון סובלת מהן: דליפת סודות מדינה לאנשים שלא אמורים לדעת עליהם. במאמרי הנוכחי אדון בבעיה לא פחות חמורה: אי-נתינה לצה"ל לעבוד כמו שצריך, להגן ובמידת הצורך להילחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il