X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרטת הטיפול בשיקום שכונות יצרה מפגש של הון ושלטון. לשלטון יש אינטרס לחסוך עלויות בשיקום, ולהון יש אינטרס להפיק מקסימום של רווחים. בעקבות שילוב קטלני זה היינו עדים לכך, שרשויות השלטון לא מילאו את החובה להגן על זכויות הדיירים
▪  ▪  ▪
גבעת אנדרומדה. עיריית תל אביב שכחה שהיא גם עיריית יפו [צילום: AP]

כשהון ושלטון נפגשים לעתים קרובות נולדת הוויה חולה במחלה ממארת. לצערי, היינו עדים ליותר מדי מפגשים בין הון ושלטון , שהותירו אחריהם עקבות כואבות לחברה. בשנים האחרונות היינו עדים לכך שרשויות שלטון נוטלות חלק פעיל בהפרת זכויות דיור של תושבי שכונות, העוברות תהליכי פיתוח.
למינהל מקרקעי ישראל כבעל הקרקע יש אינטרס למכור את הקרקע במחיר הגבוה ביותר. תושב שכונת מצוקה, הגר בה עשרות שנים, אין בכוחו להעמיד את המחיר הגבוה ביותר. למדינה יש אינטרס לחסוך לעצמה את הצורך להשקיע בשיקום שכונת המצוקה, לכן המדינה מעדיפה להפריט את כל הטיפול בשיקום שכונות המצוקה על-ידי הכנסת יזמים פרטיים.
הפרטת הטיפול בשיקום שכונות יצרה מפגש של הון ושלטון. לשלטון יש אינטרס לחסוך עלויות בשיקום, ולהון יש אינטרס להפיק מקסימום של רווחים.
שילוב קטלני של אינטרסים בין הון לשלטון הוכיח עד כמה הוא מסוכן. בשנים האחרונות היינו עדים לכך , שרשויות השלטון לא מילאו את החובה להגן על זכויות הדיירים.
רשויות שלטון הפיקו רווחים מרקיעי שחקים, כשהן גלגלו את פיתוח המתחמים בשכונות על היזמים. נוכחות דיירים מכבידה מאוד על רווחי היזמים. כך נוצר חיבור בין האינטרס של ההון להרוויח ובין רשויות השלטון, המגישות מלוא הסיוע לפינוי דיירים אחרי כששים שנות מגורים מבתיהם. מבחינתן יוזמות נדל"ן פרטיות הן אמצעי אלטרנטיבי רווחי לפעילות של הרשות עצמה.
היזמים למדו לשנן את השימוש במלים ערכיות כמו "פיתוח" או "שיקום", כשהמניעים הם רווחים כספיים, גם אם מאות תושבים,שחיו במקום עשרות שנים, מושלכים מבתיהם בסיוע משטרתי. כאן אין הבדל בין אזרחי ישראל ערבים מיפ , או אזרחי ישראל יוצאי תימן בכפר שלם. המשותף בשני המקרים שהם יושבו בשלהי 1948 תחילת 1949 בבתים, ונושלו מהם אחרי כששים שנה בסיוע ברוטאלי של כוחות משטרה, כדי שהיזמים ימקסמו את הרווחים בכל מיזם "חברתי".
כפעיל חברתי אני נמנה על אלו, הנאבקים לשיקום שכונות מצוקה. בכל תהליך של שיקום שכונת מצוקה טמונה ברכה לשכונה העשויה לשנות פניה. אך אינני מוכן להשלים עם דחיקת רגליהם של בני המקום .
דחיקת תושבים מקומיים מקבלת ממדי הקצנה מצמררת כמו יצירת מתחם סגור ומתבדל, הפוגע בזכות הציבור ליהנות מהמשאבים הציבוריים באופן שוויוני. בגבעת אנדרומדה ביפו עיריית תל אביב, ששכחה שהיא גם עירית יפו ובשיתוף אילי הון מקומיים וזרים בנתה עיר יוקרה ואמידה בתוך העיר, כשחברת אבטחה חוסמת את הירידה לחוף לציבור משכונות סמוכות, שהן שכונות מצוקה ביפו.
המפגש אימתני וקטלני זה בין הון ושלטון העמיד את עיריית תל אביב בצמרת הפגיעה באורח קשה בזכויות אזרח, כשנתנה ידה לאפליה משפילה של אזרחים בני העיר ליהנות ממשאב ציבורי כמו רחוב באופן שוויוני. במקרה הזה ניתן לציין לטובה "כי יש שופטים בירושלים" שסדקו סדק, אומנם באיחור רב, בצירוף של שררה, ששמה בישראל עירית תל אביב ותאוות הון בלתי נשלטת של יזמים, שהבטיחו בעת המכירה "אוויר נקי מזוהמת שכונת מצוקה".

תאריך:  14/08/2011   |   עודכן:  14/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשהון ושלטון דוחקים את שכונות המצוקה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הון שלטון עתון דת תרבות
איש עצוב  |  14/08/11 14:07
2
בכפר שלם בוצע פשע
ידידיה  |  14/08/11 17:00
 
- ידידיה, ריגשת אותי בתגובתך.
איתן קלינסקי  |  14/08/11 23:28
3
איתן, חזור לכתוב על פרשת השבוע ל"ת
שולה.  |  14/08/11 17:11
4
הממשלה אשמה
צפורה בנאי  |  14/08/11 18:52
5
איתן - כתוב על מה קורה בסוריה ל"ת
איש עצוב  |  15/08/11 01:27
 
- לאיש העצוב
איתן קלינסקי  |  15/08/11 08:43
6
אל תשכחו את הפרסים
---ליביו  |  15/08/11 02:58
7
ההון מחלל והשלטון רוקד
חליל מחלל  |  15/08/11 10:33
8
להון יש נציגים מסוכנים
רביץ י.  |  15/08/11 11:10
9
כשהון ושלטון נפגשים אז נולד...
הון ושלטון  |  15/08/11 16:50
10
ההון המתחבר לשלטון זה מוקש! ל"ת
קורא  |  15/08/11 17:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רמי הלפרין
על תנועת המחאה לסיים עתה, בהיותה בשיא הפופולריות והקונצנזוס, את פעילותה המעשית, ולתת שהות לממשל להפגין את נחישותו ויכולתו לגרום לשינויים משמעותיים בסדר היום החברתי
אהרון שחר
מורה נבוכים לאזרח הקטן והגדול לצורך הבנת המחאה    בנוסף: איך עושים מהפכה חברתית אמיתית שתהווה ציון-דרך בדרכה של המדינה והאנושות    חלק ה': כוכב החזירים
אורבן שורט
עם כ-500 מיליון משתמשים זה ברור למה פייסבוק הוא מוקד משיכה לעשרות הונאות אינטרנט מדי שבוע. בכל מקום שבו קיימים הרבה משתמשים, יש הרבה כסף. המפרסמים יודעים את זה וגם ההאקרים ופושעי הרשת למיניהם יודעים את זה. אבל האם אתם יודעים את זה?
אריקה קוברי
"בואי נתחיל", לעט בקולו החם מאחורי גבי. החלפנו למשהו נוח יותר, הסתכלנו זה בעיני זו והתחלנו לקרצף את הדירה. כשלוש שעות מאוחר יותר עמדנו בצד והבטנו במוצר המוגמר. כן. הדירה, נראתה טוב בהרבה. כמעט ראויה למגורים    מהו סכום השכירות שאנו משלמים על 15 המ"ר? 2,500 שקל!
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    מתעללים בחיילים, מוזר בעיניי שאין ביקוש גבוה לשירות ביחידות השריון, חס על כבודם, נתיב הכסף ותעתועים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il