X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שמואל מורה וניר שוחט [צילום: הרצל חקק]
ניר שוחט - הלוחם למען הלשון העברית
ניר שוחט הסופר והלשונאי הלך לעולמו - יצירותיו ופועלו יישארו חקוקים בפנתיאון של יהדות בבל ובהיסטוריה של מדינת ישראל. מותו הכה את כולנו באבל, בתדהמה. נזכור אותו, נשמור על מורשתו, יהיו ספריו נר לרבים, דרך להנחיל

לפני כמה ימים הלך לעולמו ניר שוחט זכרונו לברכה. ניר שוחט היה מבחירי בניה של קהילת יוצאי עירק - וכתביו פורסמו בכתבי העת לספרות ולתרבות, וכן בביטאוני ארגוני המורים בישראל - ושם זכו לקרוא את מאמריו בענייני חינוך ובענייני לשון.
ניר שוחט עלה לארץ מעירק ב-1951, וקודם עלייתו פרסם בשפה הערבית בכתבי עת שונים. הוא עבר תהליך לא קל של כיבוש השפה העברית והטמעתה, עד כדי היותה לו שפת יצירה. הוא פרסם שני קובצי סיפורים: בין אור לחושך, 1971 וכן: עוד לילה, 1972. כחוקר הוא התגלה בספרו ההיסטורי "סיפורה של גולה". כאדם המיומן בשתי השפות עברית-ערבית הוא עסק גם בתרגום יצירות מערבית לעברית ובעריכה של כתבי עת. הוא ערך את האנתולוגיה הבאר הקסומה, ב-1969. כך גם ערך מבחר סיפורי עגנון מתורגמים מעברית לערבית, 1968.
בתחום הלשון פרסם את הספרים: 'ניב שפתיים' ו'אורחות לשון'. יש לו זיקה ברורה למרכז למורשת יהודי בבל והוא היה בעבר עורך כתב העת נהרדעא. בשנת 1980 זכה בפרס השלום על שם מוריס ופיי קארפף בלוס אנג'לס על תרומתו לשלום ולאחוות עמים ופרס שר החינוך לסופרים כותבי ערבית. הוא תרגם לערבית את ספרו של אבא קובנר "מגילות האש" המופיע בבית התפוצות ליד עמוד ה'יזכור'.
בספרו התשיעי "מנצחי החיים" יצא ניר שוחט למסע מרתק במרחבי הגיל השלישי, ובספרו הוא מעלה על נס פרשות חיים הרואיות של אלה שידעו להוציא מתוק מעז ולהוכיח כי ניתן להפיק את המיטב והמרב גם לאחר שהפכו לגמלאים. בספרו מצטט ניר את הפילוסוף ארתור שופנהאור: "ארבעים השנים הראשונות בחיינו מעניקות לנו את הטקסט. ארבעים השנים הבאות- את הפירוש". ניר שוחט מביא את דבריו של המחזאי ברנרד שואו, שנשאל בגיל , 80 איך הוא מרגיש. "בגילי", הוא אמר, "או שאתה מרגיש טוב - או שאתה מת".
ספרות וביקורת חברתית
בספרו "בכל אופן", 1988, שזר ניר שוחט את משנתו יחד מיניאטורות ספרותיות ומכתמים לשוניים, תוך שהוא שואב מתרבויות שונות. הוא מביא בסל אחד אנקדוטות, משלים, דיאלוגים, מונולוגים, קטעי הגות, אפיגראמים ושירים בפרוזה. הוא צופה אל החיים ואל תהפוכותיהם ומגלה חכמת חיים עמוקה, אופטימיות בלתי נלאית והומור אוהב. ויש לו כמובן יחס של הערצה לאמנים ולסופרים.
כך כתב: "אותה יונה הוגה בין עופאים, משורר זה מתאר את הגייתה כהגה והי, ומשורר אחר מתארה כרוננת ועליזה. כך הם חייו של האדם: אושר או עצבות- אין היונים קובעות- כי אם המשוררים (16).
בין השיטין הבליע ביקורת חברתית מוסווית. כך תיאר למשל שיירי אשפה מכסים כל מקום בעיר, וגם לגינות הפרחים הגיעה האשפה. ואז מופיעה הפואנטה: "לא ירחק היום ויתפאר המתפאר לאמור: מה נאה ומה חמודה עירנו, אפילו במזבלותיה נוטעים פרחים" (18).
הדיאלוגים ביצירתו חתרו להבליט את היחסיות של המראות, מעין ניסיון ליצור קומדיה אנושית של חיינו. הנה דיאלוג:
- מה יפה שערך היום...ממש פאה נכרית!
- הרי זו פאה נכרית...
- הוי כמה יפה פאה זאת...ממש כמו שיער!
בחלק מן הקטעים מופיע לקח, מוסר ההשכל: "אמר הלקח לטעות: הפכתי את אובדנך להישג, ואת רעתך לטובה. ואמרה הטעות ללקח: אין הישג ללא מחיר, והטעות היא מחיר ההישג ומחיר הלקח.אם לא תקבל את הטוב מן הרע, תחתיו תקבל את הרע מן הטוב" (58).
וכמה מלים על ספרו של ניר שוחט, 'בין אור לחושך', 1971.
שם הקובץ של ניר שוחט לקוח כידוע מתוך תפילת ההבדלה: המבדיל בין אור לחושך, ובין קודש לחול ובין ישראל לעמים. השם מתברר כשם סאטירי, כשהמחבר מתאר את חייהם של תושבי המעברה שעלו מן המזרח, לעומת האורות והשפע של הישראלים הוותיקים, שמבדילים עצמם מן העולים כאילו זו הבחנה בין ישראל לעמים, ולא רק הבחנה בין אור לחושך. יש כאן ביקורת חברתית נוקבת של בגידה באחדות היהודית, בתחושת האחווה של יהודי ליהודי. וכך הוא כותב:
"באורותיה של תל אביב אני שוכח את צריפי הבא בימים ואת הצרות הצרורות בו. שוכח את הדוכיפתים והדרורים ושאר זרזירי הכנפיים, שמקננים על גגו החלול ומקוננים יחד אתי על אריכות ימים. ציפורים אלה מנקרות, מקישות, מכרכרות, מפרכסות וגם מצייצות והופכות את החורבה הזאת לגן עדן של שדים, ולא עוד אלא מטביעה כל ציפור את חותמה ומותירה לי נופך משלה לאות ולמזכרת...".
המלחמה למען הלשון העברית
ונעבור להשפעתו של ניר שוחט על הוראת הלשון: ניר פרסם מאמרים רבים וחוברות לימוד בנושא הלשון העברית. ספרו המרכז בנושא זה הוא "אורחות לשון". הספר יצא לאור בהוצאת הספרים של הסתדרות המורים בישראל.
ספרו של ניר שוחט "אורחות לשון" הוא ספר שכולו אהבה ללשון העברית. בערב כזה של הצדעה למפעליו של ניר שוחט, צריך ללמוד משהו על המשנה של ניר שוחט, על היחס החם שלו ללשון העברית על כל רבדיה. לא פלא, שאת ספרו מעטר ניר שוחט במוטו מוביל של אליעזר בן יהודה: "שני הדברים, שבלעדיהם לא יהיו היהודים לעם: הארץ הלשון".
ספרו של ניר שוחט הוא ספר יסוד בלשון, ספר שצולל למכמני העברית ואנו לומדים בין דפיו את סודותיה. הלשון, אליבא דשוחט, היא תוצר חי של דורות עברו, ויש בה קודים רוחניים שמשפיעים על המחשבה לאורך הדורות, ולעתים הצירופים מאירים את התכנים.
הלקסיקון של ניר מיוחד: אין זה ספר לימוד ואין זה ספר דקדוק, למרות שיש בו חומר לימודי - ויש בו יסודות של דקדוק. חומר דקדוקי בלשני יש בו - רק כהסבר למי שמתעניין, כרקע למי שרוצה להתעמק. ניר שוחט ביקש לתקן שיבושי לשון בחיוך ובמשובה, ואפילו בהנאה. בין השיטין אתה מבין, שהוא מאמין שזה אפשרי. כללי העברית אכן מורכבים ומסובכים, אבל הם בהחלט ניתנים לשליטה, וניר מאמין בכך בכל לבו. ניר זכה בתואר חתן הלשון העברית של משרד החינוך והתרבות לשנת הלשון העברית, שנת תש"ן.
ניר שוחט הלך לעולמו אך משנתו קיימת. נלך לרגע עם הספר, נשוטט בין שביליו ונביא דוגמאות: בפרק הראשון של הספר "שגיאות מי יבין" אנו לומדים צורות של יחיד ורבים, מסרקות ולא מסרקים. ניר מקפיד - נשברו ארבע שְמָשות ולא שִמְשות. וכך גם - טפסים ולא טופסים וכו'. שימוש נכון במין: פי שניים, ולא פי שתיים. אוטו מספר ארבע ולא ארבעה, שכן זה מספר סתמי. ניר אינו זונח לרגע את הפעלים: הריק את הקופסא ולא הוריק, השיחה נסבה , ולא נסובה - וכו'.
בין השורות ידע ניר להאיר נתיבים בשבילי הלשון, לפענח כללי לשון כזרקורים של מגדלור בלב ים. מותו של ניר שוחט הכה את כולנו באבל, בתדהמה. נזכור אותו, נשמור על מורשתו, יהיו ספריו נר לרבים, דרך להנחיל.

תאריך:  18/08/2011   |   עודכן:  18/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניר שוחט - הלוחם למען הלשון העברית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תודה. ל"ת
עיניה  |  18/08/11 22:23
2
להגיד תודה
אוונגארד  |  14/09/11 16:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
כמי שכיהן כשגריר ישראל בשווייץ, אינני מבין ואינני רוצה להבין כי ארגון, קטן ככל שהינו היום, יכול להדביק על אוטובוסים בערי שווייץ טלאי צהוב המנסה להיתמם ולומר כי איננו טלאי, כי לא כתוב בו יהודי אלא מוסלמי והכוכב שבו אינו מגן דוד אלא כוכב מתומן
יוסי אחימאיר
היריות בכביש אילת, של מחבלים-רוצחים, מחזירות אותנו לשפיות, למציאות המזרח-תיכונית העגומה, לסדר-היום האמיתי. סדר-יום שיילך למרבה הצער והאמת, ויתחזק    כדאי לעורכי העיתונים, הרדיו והטלוויזיה לחזור לפרופורציות נכונות, בקרוב האוהלים והסיסמאות ה"יצירתיות" יתנדפו כלא-היו
עליס בליטנטל
כאילו שקיצוץ בתקציב הביטחון בלבד יפתור את כל תחלואיה של מדינת ישראל - אלה שעומדות ברקע ההפגנות האחרונות    ולא היא
עודד ערן
המסקנה המרכזית העולה מקריאת ההצעות לתיקונים בחוקה הירדנית, היא שהן לא מבשרות על כרסום של ממש בסמכויות המדיניות של המלך בכל הקשור למנוי ראשי הממשלה ופיטוריהם
משה חסדאי
יעדי הג'יהאד הם משני סוגים והם חובקי עולם: מחד, מלחמה נגד מעצמת הכפירה הראשית, ארה"ב, ונגד כל בעלי בריתה באשר הם ובכללם ישראל. מאידך, הפלת משטרי הרשע במדינות המוסלמיות, כי בראשם עומדים אנשים שהם מוסלמים כלפי חוץ, אך לאמיתו של דבר אינם כאלה; ולכן מצווה להילחם בהם, להדיחם ולהקים משטר איסלאמי אמיתי. המטרה הסופית של הג'יהאד היא שהאיסלאם, דת האמת האחת והיחידה, תשלוט בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il