X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חשוב שהמערכת כולה - משרד הבריאות, ההסתדרות, ואם צריך - גם בתי המשפט, תכיר בהתפטרות ההמונית ככזו שנעשתה לצורך ובמסגרת המאבק הארגוני, ולא יאפשרו למעבידים לתפוס עליה טרמפ ולבחור להחזיר רק חלק מהרופאים המתמחים
▪  ▪  ▪
אקט ההתפטרות עלול להיות אקורד הסיום עבור חלק מהרופאים המתמחים [צילום: פלאש 90]

לפני כשבועיים מסרו למעלה מאלף רופאים מתמחים הודעת התפטרות. כל אחד מהרופאים המתמחים הגיש מכתב התפטרות שיכנס לתוקף בתחילת ספטמבר. למרות שהמכתב זהה בנוסח, ונחתם ונמסר במסגרת מאבק קיבוצי של כלל הרופאים, מדובר בהתפטרות אינדיבידואלית של כל אחד מהרופאים המתמחים, שתיכנס לתוקף, ושהם אינם יכולים לחזור ממנה אלא בהסכמת המעבידים. אקט ההתפטרות אמור להיות רק אחד מהשלבים במסגרת המאבק הקיבוצי של הרופאים, אבל עלול להיות אקורד הסיום עבור חלק מהרופאים המתמחים.
אם ההתפטרות ההמונית תשיג את מטרתה, יגיעו הצדדים למאבק להסכמות שיעוגנו בהסכם, אשר סביר שיכלול גם את הסכמת הצדדים על חזרת הרופאים המתמחים מהתפטרותם והמשך עבודתם כרגיל. אבל אם לא יגובשו הסכמות כאלה עד כניסת ההתפטרות לתוקף, צפויים הרופאים המתמחים למצוא עצמם בפני שוקת שבורה מכמה בחינות. קודם כל, הם יהיו מחוסרי עבודה (ומחוסרי הכנסה; ספק אם בנסיבות העניין הם יהיו זכאים לדמי אבטלה). בנוסף, אם הם כבר לא עובדים, הם לא יכולים לקחת חלק בעיצומים וביתר הצעדים הארגוניים שימשיכו הרופאים לנקוט. מטבע הדברים, עוצמת ההשפעה על המערכת על-ידי מי שיצאו מהמערכת פוחתת משמעותית.
אחד החששות של הרופאים המתמחים הוא שיהיו מעבידים שינצלו את ההזדמנות שנפלה לידיהם וגם כאשר יוחזרו המתמחים לעבודתם, יבחרו המעבידים אילו רופאים מתמחים להחזיר ואילו לא, כך שרופאים מתמחים שמעבידיהם לא היו מרוצים מעבודתם לא יוחזרו לעבודה, או יוחזרו לתפקיד אחר. ואולי גם, רחמנא ליצלן, אם לא יושגו הסכמות בין הצדדים למאבק הנוכחי, אולי גם בתנאי עבודה אחרים.
ברור שהמערכת הרפואית אינה יכולה להסתדר ללא למעלה מאלף רופאים מתמחים, בוודאי לא לאורך זמן, ובוודאי לא במצב העומס הנוכחי (המהווה את אחת הסיבות העיקריות למאבק). אבל לא ברור שההתפטרות ההמונית היא הצעד הארגוני הנכון שישיג את המטרה. אחד הדברים החשובים במאבק קיבוצי במסגרת יחסי עבודה הוא אחידות ותאום.
קבוצת הרופאים הנאבקים במקרה הזה מורכבת מתתי קבוצות רבות בעלות שוני רב ביניהן. לא לכולן אותם האינטרסים ולא לכולם אותה יכולת השפעה ואותה יכולת הפעלת לחץ. (למשל, בזמן שהרופאים שובתים או עובדים במתכונת מצומצמת, גם שכרם מצומצם בהתאם. ההשפעה של ההכנסה המופחתת אינה זהה על הסטאז'רים, הרופאים המתמחים, ומנהלי המחלקות.
גם העומס המוטל על כתפיהם של הרופאים השונים אינו זהה ובהתאם משתנה גם האינטרס שלהם להילחם על כך). אין זה המקרה הראשון של בקיעים המתגלים בין ציבור עובדים המנהל מאבק, ואין זה המקרה הראשון של עובדים צעירים הטוענים כי הקבוצה הותיקה יותר אינה מגנה מספיק על האינטרס שלהם. אבל על הרופאים לזכור כי כוחם באיחודם. נכון שככל שהקבוצה גדולה יותר קשה יותר להנהיגה וקשה יותר לענות על הציפיות והצרכים של כל אחד מפרטיה. אבל לקבוצה גדולה יותר יש כוח רב יותר.
חשוב שהרופאים הוותיקים יגבו את הרופאים המתמחים, אשר פעלו במסגרת המאבק של כלל הרופאים, וידאגו שההתפטרות ההמונית תישאר במסגרת צעדי המחאה ולא מעבר לזה, כך שכל הרופאים המתמחים יקבלו בחזרה את משרותיהם. חשוב שהמערכת כולה (משרד הבריאות, ההסתדרות, ואם צריך - גם בתי המשפט) תכיר בהתפטרות ההמונית ככזו שנעשתה לצורך ובמסגרת המאבק הארגוני, ולא יאפשרו למעבידים לתפוס עליה טרמפ ולבחור להחזיר רק חלק מהרופאים המתמחים. מעבידים שרוצים לסיים את עבודתו של רופא מתמחה כלשהו, מוזמנים כמובן לעשות זאת, אבל עליהם לעשות כן בהגינות, משיקולים ענייניים, ועל-פי הדין, ולא תוך ניצול המצוקה והמאבק הארגוני.

הכותבת היא מומחית לדיני עבודה ממשרד יגאל ארנון ושות'
תאריך:  24/08/2011   |   עודכן:  24/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם יהפכו בקרוב הרופאים המתמחים למובטלים?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האם יהפכו המתמחים למובטלים
ולדמיר   |  25/08/11 13:43
2
אנחנו עלובים וימשיכו למעוך
סתם_1  |  26/08/11 00:16
 
- כל המתמחים צריכים להתאחד
סתם_1  |  26/08/11 10:28
3
טעות לגבי החזרה של חלק
ס  |  26/08/11 11:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
זו ההזדמנות לכבוש מחדש את גוש קטיף וליישבו, בפתיחה לכיבוש מחדש של חצי האי סיני בעקבות מה שמתחולל במצרים, המדינה הראשונה שקברניטי ישראל נכנעו ל"שלום" שלה אחוזי פנטזיות מזרחיות של "מזרח תיכון חדש"
מני ישי
גלן בק האמריקני, מגיש פרובוקטיבי בטלוויזיה וברדיו, הפיל דבר בביקורו בישראל. פיו מפיק המרגליות אמר את הדברים הבאים: "אתם היהודים לא הבעיה, שונאיכם הם הבעיה. תפסיקו להתרפס בפני הגויים"    דבריו מכוונים לדרך האמת, בעוד מנהיגינו צועדים בדרך השקר
הרב ישראל רוזן
יש רבנים הרואים עצמם 'נביאי המוסר הטבעי', 'רבנים חברתיים', והאג'נדה המרכזית שלהם היא מחאה נגד עוולות חברתיות ועידוד מאבקים חברתיים צודקים. עד כאן רצוי וראוי ונעים ומקובל וטוב ויפה. מה שלא יפה בעיני, ואפילו מכוער, היא 'ההלקאה העצמית' שחלק מדוברים אלו סיגלו לעצמם
בעז שפירא
בדורנו הפך הטבעי למגונה והסוטה מהטבעי הפך לגאה. בהיות החברה נטולת ערכים ומוסר, לא רק שהתנהגות זו אינה מוקעת אלא נהפוך הוא - היא מטופחת, מפורסמת ומקודמת - הכל בצבעים הכי ורודים שניתן, תרתי משמע    אני דווקא סבור כי בהיות ההומוסקסואלים בעלי מום, המדינה צריכה לדאוג להם, להכיר במומם ולדאוג לרווחתם בדומה לבעלי מום אחרים
הלל ויס
הפניות לממשלה שתכבוש את עזה פופוליסטיות כי אין ממשלה שיכולה לקבל החלטות כאלה. זה כמו להגיד היום "יש להחיל את הריבונות על יהודה ושומרון". בני מהרש"ק איש הפלמ"ח בעל ילקוט הכזבים אמר: צריך מת בפלמ"ח!. אלו עצות נפלאות אבל לממשלה אחרת וכנראה לעם אחר. הקריאות מכוונות לראש מחובר לגוף. זו השתלה קשה מדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il