יש לי טלפון נייד מזה 16 שנים לפחות, ובכל אותן שנים אני מנוי של חברת סלקום. הטלפון הוא של העסק ומשמש לצרכי עבודה. חשבונית התשלום מגיעה למשרד, התשלום משולם כסדרו בהוראת קבע ולא טרחתי במיוחד לאחרונה לבדוק את החשבונות. אי-בדיקת החשבונות לא נבעה מעודף תמימות ואמונה בנפש האדם (ובמיוחד לא בנפש חברות גזלניות), אלא, יש להודות, קצת מעצלות ומתשוקה כרונית למנוחה, וקצת בגלל שתמיד יש דברים דחופים יותר. עלי להוסיף שרכשתי חבילה ממש משתלמת, במחיר קבוע, על-פי הצעת סלקום - אז מה יש כבר לבדוק?
בעקבות מספר חשבונות שנראו חריגים, שיניתי ממנהגי. החשבונות שקיבלתי גדלו באופן חשוד וזה נראה לי מוזר. במקביל שמתי לב לתופעה נוספת - בכל יום נשלח אלי "טיפ לחיים טובים", שכלל עצות טובות וחסודות לחיים טובים יותר. אני תמיד נוהג להעביר הלאה עצות טובות, אומר אחד מגיבוריו של אוסקר ויילד, מאחר שלי עצמי אין מושג מה לעשות איתן. הנחתי שחברת סלקום שולחת עצות טובות כחלק מהשירות - מעולם לא הזמנתי שירות כזה ולא היה עולה בדעתי להזמינו.
התעלמתי, כהרגלי הנפסד, מהעצות הטובות והמשכתי בחיי הלא מושלמים. זכור לי היטב שבאף אחת מהעצות לא נאמר שיש לבדוק היטב כל חשבון שמקבלים. העצות היו כלליות וקראו לי לשמור על אופטימיות, לחשוב באופן חיובי, לגלות בכל יום פלא חדש, להקשיב לזולת ולא לפחד מהתנסויות חדשות. עצות מסוג זה בוודאי יכולות להפוך אנשים אחרים לטובים ומסופקים יותר בחייהם.
בניגוד להרגלי, החלטתי ללמוד את החשבון שנשלח מסלקום מתחילתו ועד סופו, ובנוסף לתעריף הקבוע גיליתי שאני משלם סכום חודשי נאה לספק תוכן עליו לא שמעתי מימי והוא שהקפיד לשגר לי, בתשלום כמובן, עצות מיותרות לחיים טובים. מיד ביקשתי לדעת מתי ובאלו נסיבות הזמנתי את השירות הזה.
לטענת סלקום, די בכך שנמסר לצרכים כלשהם מספר טלפון שלי על-מנת לאפשר חיוב כזה. אין לי מושג אם מסרתי אי-פעם את המספר לגורם כלשהו, אבל לא היה לי צל של ספק שמעולם לא הזמנתי שירות תוכן כלשהו על-ידי קבלת מסרונים, או בכל דרך אחרת. פנייה תקיפה לספק להמציא לי את הוראת החיוב שלי, הובילה מיידית לביטול החיוב ולהחזר רטרואקטיבי של החיובים בעבר. הפסדת יופי של תביעה ייצוגית, אמר לי חבר למקצוע. כנראה, עניתי, בהזדמנות אחרת.
הוריתי מיד לסלקום לחסום את חשבוני לכל ספק תוכן חיצוני ואני ממליץ לכולם לעשות זאת מיד ולא להתפתות לשום הבטחה של נציגי השיווק של החברות הסלולריות, או לאיומים. אומנם כיום שונה החוק בנושא, אך הבנתי שהחברות הסלולריות ממשיכות במרץ בתעלוליהן.