X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חשוב לנו כישראלים, כיהודים, אזרחי מדינה שכולנו רוצים בביטחונה וכולנו מעוניינים בקיום ערכי ומשמעותי במסגרתה, לבדוק לעומק איך הגענו למצב שמחיר עסקת שליט נראה לנו לגיטימי ואם אכן הוא לגיטימי
▪  ▪  ▪

מאמרי הקודם "אסירי החמאס ונפתולי הנפש של מקבלי ההחלטות", הפך בין רגע ללא רלוונטי כשהתבשרנו על שחרור הצפוי של גלעד שליט. במאמר הזה עסקתי בתנאים המופלגים שמוענקים לאסירי החמאס בבתי הכלא בישראל ובחוסר היכולת של מקבלי ההחלטות להשתמש באסירים ובתנאים אלו כמנוף לשחרורו של גלעד שליט.
בזמן כתיבת שורות אלו, אנו צפויים לחוות בעוד מספר ימים את שחרורו של שליט והגעתו לארץ. ההסכם נחתם, הכנסת אשררה את ההסכם והנשיא עוסק כעת במתן חנינה למי שנקבע על-פי הסטאטוס שלו בחוק הישראלי.
השמחה גדולה. מאבק עיקש וממושך הגיעה לסיומו וגלעד שליט חוזר הביתה. אני מוצא את עצמי,כיציר הערכים והתרבות הישראלית בנקודת זמן זו, שנת 2011, שותף לתחושת ההתעלות הכללית ושמח בשמחת משפחת שליט שאת הסבל שהיה מנת חלקם בחמש השנים האחרונות קשה לתאר במילים.
אבל אל תוך המוזיקה הרמה והעולצת הזאת שעוטפת את כולנו, מתגנבים צלילי קאקפוניים שקטים ומאיימים כמו בסרטי האימה כשהבמאי מבשר על דבר מה קשה שעומד להתממש. צלילים אלו נוגעים למחיר ששולם ולזה שנשלם בעתיד.
וכאן אני חייב להתנתק ממהותי הישראלית והעכשווית ולנסות לצפות על האירוע וגורמיו מנקודת מבט אוניברסאלית ואובייקטיבית. שחרור 1027 מחבלים תמורת חייל אחד שנפל בשבי הינו אירוע חריג, אחד ומיוחד בכל ההיסטוריה האנושית המתועדת.
חשוב לנו כיהודים, אזרחים של מדינת ישראל שכולנו רוצים בביטחונה וכולנו מעוניינים בקיום ערכי ומשמעותי במסגרתה, לבדוק לעומק איך הגענו למצב שמחיר כזה נראה לנו לגיטימי ואם אכן הוא לגיטימי. כשיאלמו תרועות הפסטיבלים נדרש לחשבון נפש וכדאי שנעשה אותו.
חשבון הנפש צריך יהיה להתייחס לכל נקודות הציון החל מהזמן שמנהיגנו הצהירו באמונה שלמה כי לא נושאים ונותנים עם הטרור, דרך עסקת ג'בריל, דרך הרוצח קונטר סמיר תמורת 5 גופות של חיילי מילואים, דרך 400 מחבלים ששוחררו תמורת אזרח מפוקפק שנפל בשבי החיזבאללה ועד להסכם שחרורו של גלעד שליט. עסקות אלו כבר הוגדרו על-ידי וועדת וינוגרד כ"עסקות מטורפות".
סוגיות אלו שממשלת ישראל לא התעלמה מקיומן ומשרד המשפטים נדרש להן לצורך גיבוש המלצות וקביעת מדיניות וסטנדרטים. שאלות שלא זכו לדיון משפטי ולהכרעות משפטיות וכוללות היבטים של מוסר ופילוסופיה מעבר לאלו המשפטיים והתיק הזה הונח לפתחו של השופט שאמגר. בעבודת הכנה שכתב עבורו הד"ר מיכאל ויגודה ממשרד המשפטים ב 7 לאוקטובר 2008, נבחנו שאלות אלו:
  • האם נכון לשחרר מספר גדול של מחבלים תמורת שחרור מספר קטן של חיילים שבויים, כפי שנעשה לדוגמה בשנת 1985 ב"עסקת ג'בריל" המפורסמת, בה שוחררו 3 חיילי צה"ל שנפלו בשבי הפת"ח במלחמת לבנון, תמורת 1150 מחבלים?
  • האם נכון לשחרר מחבלים לפדיון גופות של חיילים המוחזקות בידי ארגוני המחבלים, כפי שנעשה לאחרונה להחזרת גופותיהם של חיילי המילואים אלדד רגב ואהוד גולדווסר תמורת שחרורם של 5 מחבלים בהם הרוצח סמיר קונטר?
  • האם העקרונות הנכונים לשחרור חיילים נכונים גם לשחרורו של אזרח שלא נפל בשבי האויב במסגרת שליחות המדינה, כפי שנעשה הדבר בשנת 2004 כששוחרר האזרח אלחנן טננבוים משבי החיזבאללה תמורת למעלה מ-400 מחבלים?
כיצד לנהוג בעתיד
מבלי להלאות ולהרחיב בנימוקים שמאחרי המלצותיו של ד"ר ויגודה ניתן לסכם אותן כדלקמן:
  • המושג "שחרור בכל מחיר" הזוי ופסול.
  • טובת הכלל קודמת לטובת הפרט.
  • להימנע ממהלך שמשמעותו "ויתור על שלטון החוק".
הוועדה בראשות השופט שמגר שכללה גם את הפרופ' אסא כשר ואת האלוף ב(מיל.) עמוס ירון אימצה את המלצותיו של ד"ר ויגודה וסכמה בהמלצותיה (כפי שפורסם בידיעות אחרונות מיום 23.6.09), ש"תמורת שבוי ישראלי חי, תסכים ישראל לשחרר מחבלים ספורים (הדגש שלי), ותמורת שבויים מתים – רק גופות".
למרות ההמלצות הנ"ל קיבלה ממשלת ישראל החלטה מנוגדת אך קבלה זאת בשקול דעת ובסמכות, דבר שאינו מבטל את הצורך לבחון אם אנחנו מתדרדרים במדרון שנקודות הציון האמיתיות שלו הן אובדן מתמשך של הרתעה והגברת המוטיבציה של הטרור שמשמעותן פגיעה בלתי הפיכה בבטחון המדינה ואזרחיה, או שהערכות אלו מוגזמות ונצליח למצוא מענה מבצעי והרתעתי בכלים וביכולות שמצויות בידנו.את דעתי האישית בנושא פרטתי במאמר "המלכוד של הקורבן" מיום 5 לאוקטובר 2009. ברמה העקרונית דבר לא השתנה. מי צודק יותר ומי פחות - ימים יגידו.

תאריך:  13/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בג"צ וינוגרד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם שחרור שליט – הדילמה נותרה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אלכס, לצערי אתה טוחן מים
אריה פרי  |  14/10/11 20:22
2
המשך תגובה
אריה פרי  |  14/10/11 20:32
 
- אריה היקר,כל שהמלצתי הוא
אלכס נ.  |  14/10/11 21:32
3
נדרש טיפול לעם!
אורי גנני  |  14/10/11 23:04
 
- אני מסכים איתך אורי,המצב מורכב
אלכס נ.  |  14/10/11 23:30
4
המאמר הכי נכון שקראתי בנושא ל"ת
בן טיבוגה  |  3/11/11 21:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
מצוות פדיון שבויים היא מצווה שאין בילתה. היא מצווה שיש לקיים אותה גם אם מחיר הדמים שהיא תגבה יהיה איום ונורא - ואני יודע שכך יהיה
נסים גבאי
בוחרי נתניהו מתחילים להרים גבה ועוד גבה, ולפעמים נשארים פעורי פה לנוכח החלטותיו המוזרות ולעיתים הנוגדות לחלוטין את הבטחותיו ואולי את אמונותיו הכמוסות ביותר    לישראל דרוש מנהיג שאינו שוכח מהיכן יצא לדרכו במעלה ההר
עוזי אורנן
הבעיה - איך יבוטל שלטון הקהילה על המדינה    הפתרון המעשי הוא מהפכה בלתי אלימה, לפי החוק: להתאגד לשם הקמת התארגנות אזרחית, וזו יכולה להיות התארגנות של קהילה - קהילת יהודים ללא דת
דן אלון
תאוות הבצע של קרן אייפאקס הובילה להעלאות מחירים של מוצר הדגל שלה, עד שאחד בשם איציק קרא תיגר על הסלוגן "לגדול בבית ישראלי", מה שהוביל ליצירת תנועת המחאה. הוכחת כוחו של הציבור להניע תהליכים בניגוד לעמדת הממשלה, היה מה שהוביל את ממשלת ישראל לעשות חושבים בשם יצר ההישרדות, והוביל לכך שהמונח "לגדול בבית ישראלי" קיבל משמעות חדשה גם עבור גלעד שליט
יוסי דר
האם בוגי יעלון הוא באמת מאלה המתנגדים לעסקות של חילופים, או שמא העמדות המוצקות שלו משתנות בהתאם לשינויי מזג האוויר או על-פי מצוות אדוניו? אמור לי בוגי מה מזג האוויר בחוץ, ואספר לך מה הן עמדותיך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il