X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראוי שנישא בקירבנו את הכאב הזה, כי גם לנו יש חלק לא קטן בהפקרתך, רון, ובהפקרת השבויים ובני משפחותיהם בשאיפתנו להידמות לארה"ב צריך לקחת בחשבון את הערכים והמוסר שלנו הערבות ההדדית בחברה מתפרצת רק לרגע קצר של שמחה
▪  ▪  ▪
גם לנו יש חלק לא קטן בהפקרתך [צילום: AP]

הסליחה
עשרים וחמש שנים. חצי יובל. יובל, הבת שלך ושל תמי, כבר בת עשרים וחמש. לא עשינו הכל בשבילך ולמען משפחתך. הייתי בן 16 כשנפלת בשבי, תיכוניסט בעירוני א' בתל אביב. אני עדיין זוכר את הניסיונות להשבתך, את המדבקות עם הסלוגן "רון ארד לחופש נולד", את השיר "כשתבוא" שכתב אהוד מנור והלחין בועז שרעבי במלאת שבע שנים לנפילתך בשבי, שבע שנים שלא הצלחנו להחזירך, שבע שנים שלא נודע גורלך.
שבע שנים? עשרים וחמש שנים! עשרים וחמש!!! עשרים ועוד חמש. במהדורת שבת שידרו כתבה עם חבריך לקורס הטיס, דברים שנשאה רעייתך בטקס השנתי. אילו מילים חמות אמרה תמי, אך מעל הכל ניכרו בדבריה, לדעתי, האכזבה. מצאתי את עצמי חושב רבות עליך, רון. לא על מה שהפסדת בהעדרך כמו המאמצים שכשלו, אבדן האמון במערכת שלא הצליחה להביא מידע אודותיך. האם זהו כוחנו? לאן נעלמה יכולתנו? כל כך טובים בכל ולהחזיר אותך הביתה, לא הצלחנו?. נעשו מאמצים ונעשים, כך אני מקווה, ואני מאמין שמנהיגינו לא הרימו ידיים. החברים שלך אמרו שעובר קו ישר בין נפילתך בשבי לבין השבתו של גלעד שליט. כמה זה כואב! כועס ומכעיס כי הלחץ הציבורי השפיע בסופו של דבר על שחרורו של גלעד, ואנו לא לחצנו די כדי להשיבך.
בשנות התשעים עדיין היו אירועים למענך, אבל אלה לא סחפו את העם להיות נחוש להחזרתך. יהיו שיגידו שהמקרה שלך אינו דומה לאחרים. לא היה מול מי לנהל משא-ומתן, אינך בעל אזרחות נוספת, בעיקר אינך. והמכעיס מכל שגורלך כמו גורלם של נעדרי קרב סולטן יעקב ושאר נעדרי צה"ל לוטים בערפל. את הכאב נושאים בני המשפחה יותר מכולנו. יום יום, שעה שעה. שמחתם על חזרת שבוי מהולה בעצב, אותו עצב שמוזכר אחת ל... בכלי התקשורת. ראוי שנישא בקירבנו את הכאב הזה, כי גם לנו יש חלק לא קטן בהפקרתך, רון, ובהפקרת השבויים ובני משפחותיהם.
המחיר
גלעד חוזר ואנו נתיישב לדון במחיר השבתו. נחשוב ונקבע את מחירם של שבויים, אחד תמורת אחד. למעשה יהיה פה דיון במחיר החיים. כל אחד מאיתנו יצטרך לחשוב היטב מהו מחיר החיים, מהו הגבול בין אחריות אישית לבין אחריות המדינה. האם מעתה ואילך המחיר יהיה ידוע מראש? ומה דינו של הערך הצה"לי שלא מפקירים חייל בשטח? ואזרח?
נטשה מוזגוביה, כתבת הארץ בארה"ב, כתבה מאמר על הקווים האדומים במו"מ להחזרת שבויים בארה"ב, על ההבדלים בין הישראלים לבין האמריקנים בגישה למחיר, לפרט, או כפי שציינה "מי שמע שם על החייל בו ברגדאל, שמוחזק עדיין בשבי הטליבאן באפגניסטן". ראוי שנזכור שיש הבדל עקרוני בין צה"ל לצבא ארה"ב, שהוא צבא מקצועי שהמתגייסים אליו בוחרים בקריירה צבאית ומביאים בחשבון סיכונים. הפוליטיקאים בארה"ב אומנם מתייחסים לחיילים כאל "הבנים שלנו" או "הגברים והנשים האמיצים שלנו במדים", אבל במדינה בגודל כזה, יש לא מעט אמריקנים שאינם מכירים חיילים. זה בפירוש לא צבא עם.
בשאיפתנו להדמות לארה"ב צריך לקחת בחשבון את הערכים והמוסר שלנו. כל דיון שיתקיים ובמסגרתו תוגשנה המלצות, תתקבלנה החלטות, חוקים יחוקקו, תהיה לו השפעה מכרעת על הערכים שלנו כאזרחי המדינה, על צבא ההגנה לישראל, על האחריות האישית של כל אזרח. אנחנו כבר שומעים את מנהיגינו פועלים בכיוון חקיקה כזו. חקיקה כזו צריכה להיות לאחר שקלול מכלול ההיבטים וההשלכות (לבל ישנה מעשה אלחנן טננבאום).
הערכים
ב-7.10.73, היום השני למלחמת יום כיפור, טייס הפנטום אורי שחק נפל בשבי הסורים. 25 שנים אחרי, בראיון למקומון של העיר מודיעין, מתאר אורי את שמונת חודשי השבי. "גולדה הייתה מוכנה להגיע להסכם הפסקת אש עם הסורים ללא חילופי שבויים", הוא מזכיר, "ורק בגלל לחץ המשפחות וההד התקשורתי, לצד פעילותו של הנרי קיסינג'ר, היו חילופי שבויים. גם יותר מאוחר, בשנות ה-80, יוסק'ה גרוף וחבריו חזרו רק בגלל הרעש שאמא שלו עשתה ולחלופין - משפחתו של רון ארד הייתה סבלנית ולמרות שרון היה חי, המדינה זנחה אותו".
"צריך לזכור שאצל שבוי בארגון טרור אי הוודאות היא גדולה מאד ורון ארד זה פרוז'קטור אדום: הוא יכול היה להיות בארץ, אבל הממשלה היססה. במקרים כאלה הזמן פועל לרעתנו והמחיר עולה. ישראל ויתרה על אמצעי לחץ וחתמה על רגיעה בלי להתעקש על החזרת גלעד שליט; אני מצפה שמדינה ישראל תהיה יותר נחרצת, יעילה ונמרצת במשא-ומתן על שליט כי הזמן הוא קריטי. רון ארד כתב במכתב: 'תגידו להם לפעול מהר כי אין זמן', גם גלעד שליט מעביר את אותו מסר במכתבו האחרון". לשאלה האם אתה מאמין שכדאי לשלם כל מחיר כדי לשחרר שבוי ענה אורי שחק:
"הביטוי 'כל מחיר' הוא דמגוגי, המחבלים דורשים מחיר מסוים. השאלה היא מה המחיר שאנחנו כמדינה משלמים על זה שגלעד שליט בשבי? לדעתי המחיר ערכית ומוסרית עצום.
חייל שנשלח למשימה חייב לדעת שאם הוא נופל בשבי המדינה תעשה הכל כדי להחזיר אותו. זה מה שהחזיק אותי בשבי, הידיעה הוודאית שעושים כל מאמץ כדי להחזיר אותי. אני חושש שהוויכוח שבו מעמידים רק את מספר המחבלים שישחררו מול שחרורו של שבוי ישראלי הוא טעות.
"חיים חפר כתב בשנות ה-80 על כך שהגדולה שלנו היא המוכנות לעשות כל מה שאפשר כדי להחזיר חיילים הביתה. זו הרעות, הביחד ואחוות הלוחמים. ההשתהות בשחרורם פוגעת בערכים אלה, שהם ערכי יסוד של החברה, והם אלו שנותנים לחיילים מוטיבציה להילחם ומסייעים להם להחזיק מעמד בשבי. השמירה על הערכים האלה חשובה יותר מעוד כמה מחבלים עם דם על הידיים".
אורי שחק הוא זה שציטטתי באחד ממאמריי שאמר שלא שאלו אותו לשלומו. כל שעניין היה מה אמר לשוביו. לא שאלנו לשלומו של אורי, כמו שאיננו שואלים לשלומם של רון ארד וכל שבויינו ונעדרינו. אלה הופכים לסמלים, לדמויות שיחרטו בספרי ההיסטוריה שלנו, בטקסים ובנאומים. אלה הערכים שהולכים ונעלמים, הערבות ההדדית בחברה מתפרצת רק לרגע קצר של שמחה. מי יתן ומנהיגינו ישכילו לחזקה ולהביאה לערכה המוסרי בחברה.

תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא היינו פה בשבילך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה פנינה
נועה בר  |  17/10/11 00:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה שפריר
הוא היה גם הלוחש למוחו המעוות והקודח של שונא-ישראל ערפאת וגם הגניקולוג, הבודק את איבריה האינטימיים של אשת-ערפאת...
עדי שטרנברג
המפלגות הגדולות הקיימות לא יכולות, לא רוצות, לא מסוגלות, לספק את השינוי אותו דורש הציבור הרחב על כל גווניו ורבדיו
דן שיאון
סגירת העסקה של שחרור גלעד שליט הפתיעה את כולם. ראש הממשלה הצליח להרדים את הציבור ורגע אחד לפני שגלי המחאה הציבורית המשתוללת והקמפיין המוצלח של אבו מאזן מתחילים לגבות ממנו מחיר פוליטי כבד, הוא שלף את הקלף המנצח, וחצה את כל הקווים האדומים שעד לפני מספר חודשים נחשבו כבלתי עבירים
עו"ד אביגדור ליבוביץ
החלטה 1227 קובעת במפורש, כי הרשות המקומית תהיה האחראית הבלעדית לכל הכרוך בביצוע עבודות הפיתוח לרבות תכנון מפורט לתשתיות הציבוריות בפרויקט. גם במקרים בהם הרשות האצילה את סמכויותיה והישוב התקשר עם יזם לצורך ביצוע עבודות הפיתוח, הרשות המקומית הינה האחראית לכל דבר ועניין
אברהם בן-עזרא
הלכה למעשה, לא תמיד התהליך של ביקורת מבנים ממוצה עד תומו. התובעים רואים במסמך של מומחה בית המשפט מעין הפסד ולאורו כבר אינם מסוגלים להמשיך במאבק, ומעדיפים את קיצורי ההליכים כהצעת בית המשפט. גם בית המשפט מפעיל לחץ על התובעים להסכים לקיצורי דרך שיאפשרו לו לתת פסק דין מיידי אפילו ללא תשובות לשאלות הבהרה ולפעמים ללא חקירת המומחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il