X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מסתבר שמופת הדאגה והמסירות של המתנ"ס הראשון בישראל לכל תלמידיו וגם לכל עובדיו המסורים נשבר לרסיסים על-ידי חברה המספסרת בתנאי העסקה של ציבור מורים במציאות של הפרטה
▪  ▪  ▪
הפגיעה הקשה היא לא רק במורים אלא בעיקר בתלמידים [צילום: פלאש 90]

1,500 מורים בפרויקט היל"ה מלמדים נוער שנפלט ממערכת החינוך ומועסקים בתנאים המביישים מערכת חינוך אפילו במדינה נחשלת.
אודה שאני משוחד כי יש לי קשר עמוק לתוכנית זו. לפני כשלושים שנה עבדתי במכללת תל חי. התבקשתי על-ידי עמי שגב, מי שניהל את בית אידלשטיין בקריית שמונה, המתנ"ס הראשון שנפתח בישראל, להשתלב במספר שעות הוראה בפרויקט היל"ה.
היל"ה - השלמת יסוד ולימודי השכלה - תוכנית המיועדת לבני נוער שמצאו עצמם מחוץ למסגרת החינוך הפורמלי. ביסודה של תוכנית היל"ה מונחת השקפת עולם הרואה בהשכלה תנאי למוביליות חברתית ואמצעי לשילוב נורמטיבי בחברה הישראלית.
מתוך ראייה זו נבנו מסגרות המעניקות תעודת סיום של 8 שנות לימוד, 9 שנות לימוד, 10 שנות לימוד ומסלול לתעודת גמר תיכונית. עמי שגב יזם גם פתיחה של כיתה, שבוגריה נבחנים בבחינות בגרות. היעד - קבלת תעודת בגרות של בוגר בית ספר תיכון. כיום בפעילות של היל"ה אין כתות המכינות גם לבחינות בגרות.
אני השתלבתי בבית אידלשטיין בהוראת תנ"ך וספרות בכתה, שתלמידיה ניגשו לבחינות בגרות. ממה שאני חוויתי כמורה בפרויקט הזה, לא נותר הרבה במציאות של הפרטה. קוצצו מספר שעות ההוראה לתלמידים ונשחקו לחלוטין המעמד וזכויות המורים.
הפרויקט החל כשהוא מעניק תחושה של ביטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים למורה כמקובל במערכת החינוך. כיום, כשהפרויקט הוא ארצי ומקיף 1,500 מורים, הם מוצאים עצמם כמורים של חברת קבלן.
במהלך שנות השמונים עד שנת 2000 פרויקט היל"ה עבר גלגולים שונים ובעלויות שונות. משנת 2000 הפרויקט מופעל על-ידי החברה למתנ"סים שזכתה במכרז של משרד החינוך. תנאי העסקה של המורים שמקורם במכרז שהוצא על-ידי משרד החינוך, הפכו אותם לַעֲבָדִים בחברת כוח אדם לכל דבר.
אלף חמש מאות מורים אינם מקבלים תשלום בחופשות וחיים ללא ביטחון תעסוקתי. חוזה העסקה שלהם מסתיים בתום כל שנת לימודים. תנאים סוציאליים למורים כמו קרן פנסיה הם בבחינת חלום באספמיה.
המורים שעובדים עם נוער שנפלט מכל מסגרת חינוכית זוכים כיום לתנאי העסקה המשפילים ביותר. המורים - המהווים סכר אחרון לנוער שנפלט מכל מסגרת לפני ירידה לרחוב ולעזובה - היו צריכים להיות גאוות המערכת. אך למרבה הצער הם זוכים כיום ליחס משפיל.
הפגיעה הקשה היא לא רק במורים, אלא בעיקר בתלמידים. מניסיון ראשוני בממדיו הצנועים בקריית שמונה צמח הפרויקט במרוצת השנים למפעל, בו לומדים כיום ברחבי הארץ 6,000 תלמידים. מכסת השעות, שקיבל כל תלמיד בקריית שמונה בשנות השמונים, מקוצצת כיום במידה שחייבת להדאיג את משרד החינוך.
קשה להשלים עם עובדה, שארגוני המורים נותנים יד לפגיעה הקשה בתנאי העסקה של מורים הנדרשים להשקעה יותר מאומצת כדי להביא את תלמידיהם להישגים לימודיים.
מסתבר שמופת הדאגה והמסירות של המתנ"ס הראשון בישראל לכל תלמידיו וגם לכל עובדיו המסורים נשבר לרסיסים על-ידי חברה המספסרת בתנאי העסקה של ציבור מורים במציאות של הפרטה. הפרטה המעניקה לעצמה היתר לקצץ במכסת שעות ההוראה של התלמידים ולהעסיק את המורים כמורי קבלן .
אני מברך את ארגון "כוח לעובדים" שנטל על עצמו את המשימה להיות ארגון יציג של המורים בפרויקט היל"ה. כמורה גמלאי, שיש לו פינה חמה בלב לפרק הזמן הקצר שעבדתי בפרויקט הזה, אני מאחל ל-1,500 המורים, שהתארגנו ב"כוח לעובדים", הצלחה במאבקם הצודק לא להיות עֲבָדִים במערכת החינוך בישראל.

תאריך:  23/10/2011   |   עודכן:  23/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
1,500 מורים בישראל עֲבָדִים בחברת קבלן
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ממש בושה
צפורה בנאי  |  23/10/11 22:21
2
מורה לכל 4 תלמידים? ימות המשיח
איש עצוב  |  24/10/11 00:18
 
- לאיש עצוב
איתן קלינסקי  |  24/10/11 07:25
 
- איש עצוב, אתה אדם בזוי.
ימות המשיח  |  24/10/11 11:39
 
- מאיפה מצאו אדיוט כזה עצוב
האיש העצוב   |  25/10/11 08:37
3
איתן , "חזק ואמץ"
ידידיה  |  24/10/11 11:49
4
תודה לאין על הכתבה ל"ת
מורה ..  |  25/10/11 08:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
אלה בתוכנו המאמינים שהמפגינים שקראו לשושביניהם החדשים להמשיך ולחטוף חיילים, אינם מייצגים את רוב ערביי ישראל, חייבים הפעם לדרוש מערביי ישראל השומרים על חוק וסדר, להביע את דעתם בפומבי ולהוכיח שאינם שותפים לדרישה המקוממת
צבי גיל
אני לא התפייסתי איתו עד עצם היום הזה, גם כאשר מטוס 747 צונח חזק בכיסי אוויר מעל למצרי מסינה ואני פונה אליו למעלה, אני יודע שזאת מעין תופעה פאבלובית, בדומה לצעקה שלך אימא'לה או אבא'לה כאשר היָלדוּת וההורים רחוקים ממך מאוד
ח'אלד אבו טועמה
עסקת האסירים גנבה מעבאס ומצוותו את ההצגה    בן-לילה בקשתו של עבאס להכרה במדינה פלשתינית הפכה לבדיחה, בהשוואה ל"הישגו" של חמאס
ד"ר מרטין שרמן
בכניעותה המבישה ישראל משדרת בבירור כי אינה מסוגלת לפעול כישות ריבונית. ככזו, היא מתחילה לאבד את תכלית קיומה: היותה ביטוי לעצמאות המדינית היהודית. תהליך זה יש לשנות מן היסוד ללא דיחוי - ובנחישות בלתי מתפשרת. כל הימנעות מכך אינה אלא השתמטות ממילוי חובה
אברהם בן-עזרא
בעוד שבעבר, בעקבות ההלכות במשפט המקובל, נפסק לא אחת שבית המשפט לא יורה על פיצוי בגין נזק לא ממוני גרידא, קובע סעיף 13 לחוק החוזים הוראה מפורשת בדבר פיצוי בגין נזק שכזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il