X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקרה דנן, בחנתי את עדותו של המומחה, כפי שזו הובאה בפניי באופן בלתי אמצעי, ולאחר שעשיתי כן, מצאתי את עדות המומחה, כמו גם חוות דעתו, כבלתי מקצועיות, אינן סדורות, אינן עקביות, אינן עולות בקנה אחד האחת עם רעותה, ככאלה הסותרות ושונות מהחלטת המינוי בעניינו של המומחה
▪  ▪  ▪
למומחה אין חסות ולא חסינות

בית משפט השלום בנצרת מינה כמומחה מטעמו בסכסוך בין הצדדים את המהנדס אליעזר גוכמן ואולם לאחר בדיקת חוות דעתו, ועדותו בבית המשפט, נתן את פסק דינו בניגוד לחוות הדעת. זאת אף זאת, הטיח ביקורת לא פשוטה נגד המומחה, ולהלן ציטוט מפסק הדין:
”74. מהאמור לעיל עולה, כי המחלוקות בין הצדדים, כפי שהן עולות מכתבי טענות הצדדים וכפי שהותווה למומחה בהתאם להחלטת המינוי בעניינו, לא נבדקו ולא הוכרעו ע"י המומחה בחוות דעתו.
75. לא זו אף זו, הרי שהחלקים השיוריים בחוות הדעת, אחריהם עמד המומחה בצורה כזו או אחרת, הסתבר, כי הם כאלה, אשר אין להם על מה שיסמכו וכי המומחה נסמך לשם גיבוש עמדותיו על מסמכים חלקיים, אשר הוגשו מטעם צד זה או אחר, אשר לא התקבלה תגובת הצד שכנגד אליהם, התעלם ממסמכים אחרים (כגון החוזה בו אוחזים הצדדים) ואין לי בהקשר זה אלא להפנות לעדותו של המומחה המדברת היא בעד עצמה, כך למרבה הצער.
76. מודעת אני לכך, כי מושכלות יסוד הן, כי על דרך הכלל נוטה בית המשפט לאמץ חוות דעת ועדותו של מומחה, אשר מונה מטעמו באשר עד כזה נתפס כעד נטרלי ואובייקטיבי, אשר אינו פונה לצד זה או אחר ואשר מומחה הוא בתחום, אשר במסגרתו מונה. יחד עם זאת, הלכה היא, כי חוות דעתו של מומחה שמונה על-ידי בית המשפט, אינה אלא ראיה במסגרת כלל הראיות המובאות בפני בית המשפט ובית המשפט רשאי להסתמך עליה, אך גם לדחותה, כולה או חלקה, כשהוא מוצא זאת לנכון, כך על-פי שיקול דעתו. בעניין זה ראה ע"א 311/66 נחמיאס נ' לקט קואופרטיב לאיסוף נייר פסולת, פ"ד כ (4) 48, 50; ע"א 124, 128/79 מדינת ישראל נ' קמינר, פ"ד לד (1) 621-622, 617; ע"א 675/77 אלטשולר נ' נציב המים, פ"ד לד (1) 731, 737; ע"א 409/84 מדינת ישראל נ' שגב, פ"ד מ (3) 706, 710-711.
77. בת"א 83/95 (מחוזי ירושלים), שאול אסרף נ' י' אדלר ובנו חברה להשקעות בע"מ [פורסם בנבו], נקבע בעמ' 22, בין היתר, כדלקמן:
"אם אלה הם פני הדברים לגבי עדים על דרך הכלל, אינני רואה מה טעם יש להחיל דין שונה על מומחים, שאף הם, כידוע, נחשבים כסוג של עדים. אכן, למעמדו הניטרלי של מומחה הממונה מטעם בית המשפט השפעה לא מבוטלת על הנכונות לאמץ את מסקנותיו, כפי שנפסק בע"א 293/88 ניימן הנ"ל (בסימן 4 לפסק הדין). עם זאת ברור הדבר, כי אימוץ מסקנות של מומחה מטעם בית המשפט צריך להיעשות בראש ובראשונה משיקולים קונקרטיים של עדותו, ולא רק מתוקף מעמדו הנייטרלי (ע"א (י-ם) 4015/98 סיאני נ' נורמן, תק-מח 99(2) 3548, בסימן 4).
כפי שהדברים נוסחו בספרו של ד"ר א' בן עזרא עדות מומחה (מהדורה מורחבת ומעודכנת, תשס"ב) 57: "...(ש)על-אף 'תנאי הפתיחה' המועדפים העומדים לזכותו של מומחה בית המשפט, אין לו לא חסות ולא חסינות, וחוות-דעתו, גם עדותו, תעמודנה במבחן השפיטה לפי הנסיבות". "
78. במקרה דנן, בחנתי את עדותו של המומחה, כפי שזו הובאה בפניי באופן בלתי אמצעי, ולאחר שעשיתי כן, מצאתי את עדות המומחה, כמו גם חוות דעתו, כבלתי מקצועיות, אינן סדורות, אינן עקביות, אינן עולות בקנה אחד האחת עם רעותה, ככאלה הסותרות ושונות מהחלטת המינוי בעניינו של המומחה, העובדה, כי הן נעדרות התייחסות למחלוקות הקונקרטיות, כפי שעלו מכתבי טענות הצדדים, מקום בו המומחה הגיע, כך על דעת עצמו, להסכמות עם מי מטעם הצדדים להכריע בסוגיות שונות ומצומצמות יותר מאלה שלשמן מונה. זאת ועוד, גם באשר לסוגיות הספציפיות אליהן ראה המומחה להתייחס, כפי שפורט בהרחבה במסגרת עדותו, אשר פירטתי לעיל, הרי שמסקנות המומחה הובאו והסתמכו על מסמכים שיוריים, חלקיים וחלקן אף עומד בניגוד למסמכים מוסכמים בין הצדדים, כמו החוזה שנכרת ביניהם".
מדובר בת"א 3285-00 כיואן לבנין בע"מ נ' שמעון ארביב (נצרת), פסק דין מיום 21/09/2011, שופטת: יפעת שטרית, פורסם בפדאור.
מדובר בביקורת קשה של בית המשפט על המומחה שהוא עצמו מינה כזרועו הארוכה על-מנת להבהיר לבית המשפט סוגיות מקצועיות, ואף על-פי כן, בדק בית המשפט את חוות הדעת בביקורתיות ונמנע מלקבלה כפי שהיא ללא ערעור אחר ממצאיה ופרטיה
.

תאריך:  06/11/2011   |   עודכן:  06/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת חריפה נגד מומחה שמונה ע"י ביהמ"ש
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
לצורך מה ממנה ביה"מ עד מומחה?
פועה  |  6/11/11 13:33
 
- הבהרה לפועה
אב"ע  |  6/11/11 18:11
 
- מה זה בע"ה????? זה ביטוי משפטי
יעקב ענתי  |  7/11/11 04:15
 
- תגובה
אב"ע  |  7/11/11 09:08
 
- לא הבאת אף לא דוגמא אחת!
פועה  |  7/11/11 15:52
 
- הבהרה
אב"ע  |  7/11/11 17:55
2
תיקון חשוב
שכח הכותב...  |  6/11/11 14:43
 
- תגובה לדברי הכותב האנונימי
אב"ע  |  6/11/11 17:11
3
בן-עזרא - מה לדעתך יהיה הסוף
בנושא "המומחים"   |  7/11/11 09:28
 
- הבהרה אופטימית
אב"ע  |  7/11/11 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי בלום הלוי
מה שצריך אזרח ישראלי לדעת הוא בראש ובראשונה את מצבה העגום של מערכת הביטחון וצה"ל, ומכאן יוכל להבין מדוע גנרלים חסרי אחריות, זחוחי דעת, ציניים ומתוסכלים מנהלים על גבם מערכה תעמולתית הגורמת לנזק מוראלי תעמולתי המסייע לאויב
אליקים העצני
הניצחון שישראל הנחילה לחמאס על-ידי ההרכב הכבד של רשימת משוחרריו, מותיר לה לכאורה רק דרך אחת "להציל את אבו מאזן", והיא - שחרור של מרצחים שמספר הקורבנות שהפילו יעלה אפילו על השיא שהשיגו 450 מרצחי החמאס
יוסף מישל דוד
על שלושה מקרים שעשו היסטוריה במדינת ישראל: עסקת שחרור החייל החטוף גלעד שליט, בריחת צבא ההגנה לישראל מלבנון והפקרת חיילי צד"ל, ותוכנית ההינתקות
רלי פנחס
האם יש הבדל בין טראומה לאומית לטראומה אישית? התשובה היא לא. אין דבר כזה טראומה לאומית. טראומה לאומית היא סך כל הטראומות הפרטיות. היא לא גדולה או קטנה מהן והיא נראית בדיוק כמותן
יעקב ממן
ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל נגד השבתת המשק על-ידי ההסתדרות    "ההסתדרות לוקחת את מחדלי העבר שיצרה, ממנפת אותם כיום לטובתה במטרה עיקרית: התעצמותה הפוליטית, תוך העצמת השפעתה בשלטון המקומי והמרכזי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il