X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכלל אומר שככל שאגרת חוב נסחרת בתשואה לפדיון גבוה יותר זה משקף את דעת המשקיעים כי הסיכון עולה בקניית אגרת החוב
▪  ▪  ▪
הבורסה באיטליה. גם בכותרות [צילום: AP]

מדברים לרוב על המשבר האירופי, על יוון שהולכת לפשוט את הרגל, על הבעיות בפורטוגל ובספרד. אז גם האחות האירופית איטליה עולה לכותרות. איטליה היא הכלכלה השביעית בגודלה בעולם ולכן התערערות הכלכלה שלה אינה דומה ליוון שמהווה פחות מ-3% מהכלכלה הגלובלית. כל השיחות והדיבורים סביב משבר איטלקי עד כה היו מה שנהוג לומר "על הנייר", אולם כאשר אגרות החוב של המדינה החלו לרדת והתשואות החלו לעלות - הדיבורים הפכו למעשים.
קניית אגרת חוב משולה למתן הלוואה לתקופה ידועה מראש לגוף אחר ורצון לקבל על ההלוואה רמה מסוימת של תשואה. ככל שהגוף לו מעניקים את ההלוואה מסוכן יותר - נדרוש לקבל תשואה/פיצוי גבוהים יותר. לדוגמה - הלוואה לחברה פרטית מסוכנת יותר מלתת הלוואה לממשלה ולכן ההלוואה לחברה פרטית תישא ריבית גבוה יותר והתשואה שהמשקיע ידרוש תהיה גבוה יותר. הכלל אומר שככל שאגרת חוב נסחרת בתשואה לפדיון גבוה יותר, זה משקף את דעת המשקיעים כי הסיכון עולה בקניית אגרת החוב. הכלל נכון הן לאגרת חוב ממשלתית והן של פירמה פרטית.
תשואה עולה באג"ח משקפת ירידה במחירו. אז מה קורה באיטליה? התשואה באג"ח לתקופה של 10 שנים עלתה אל מעל 7%. הווה אומר - מחיר האגרות ירד.
חששות המשקיעים, שקנו אגרות חוב איטלקיות, הם שהממשלה לא תוכל להחזיר להם את ההלוואה ולכן הם מעוניינים למכור אותה. כמו בכל נייר ערך או מוצר - כאשר יש יותר מוכרים מקונים - המחיר יורד וזה מה שקורה לאג"ח האיטלקי. החשש מאי-קבלת ההלוואה והריבית עליה בחזרה גורם למשקיעים למכור ומהר.
הפתרון למשבר - פוליטי
אלמנט חשוב נוסף הוא גיוסי חוב חדשים/עתידיים של הממשלה האיטלקית. לאור הסיכון העולה ידרשו המשקיעים ריבית גבוהה יותר על אגרות חוב חדשות - על גיוס חוב נוסף בעתיד - של ממשלת איטליה. במידה שהממשלה האיטלקית תיטול הלוואות ותאלץ לשלם עליהן ריבית גבוהה יותר - יישאר בקופתה פחות כסף. נטילת הלוואות חדשות תעלה כסף רב.
שני אלמנטים נוספים שקיימים בשוק ורבים לא ערים להם:
1. פקודות סטופ לוס - ישנן פקודות מכירה שמתבצעות אוטומטית כאשר התשואה נוגעת ב-7%, מה שמאדיר את ההידרדרות.
2. חוזי ביטוח - CDS - חוזי ביטוח שנכנסים לפעולה לאור הסיכון העולה של ההלוואה לאיטליה.
כמו שכתבתי בהזדמנויות אחרות - הפתרון למשבר הנוכחי הוא בעיקרו פתרון פוליטי. על הפוליטיקאים האירופיים להחליט שהם צריכים לפתור את המשבר ומהר.

תאריך:  10/11/2011   |   עודכן:  10/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הרעיון של שר השיכון למסור לזכאי דיור 5% מהדירות שיבנו קבלנים, הוא טוב, אך יפתור רק חלק מהבעיה    שר האוצר כמובן יתנגד    הפתרון: להרחיב את המסגרת ולחוקק חוק נגד שטייניץ ופקידיו
צביקה ובר
בשביתה הקצרה שאורגנה על-ידי הסתדרות העובדים, שורבבו עובדי הקבלן ועובדי חברות מיקוד החוץ אלה באלה. הדמיון בין שתי קבוצות אלה קלוש - למה בכל זאת יש מי שעוסק בזה?
יהודה יפרח
כששמו של השופט דרורי עלה כמועמד לעליון, פתח עיתון 'הארץ' במסע השמצות נגדו והשר גלעד ארדן חזר בו מתמיכתו. עתה, העיתון נוקט באותה דרך כששמו של השופט המוערך נעם סולברג עולה. האם הפעם יאזור השר אומץ ויתמוך במי שיכול לאזן במעט את הרכב בית המשפט העליון?
ראובן לייב
כאילו לא היה זה האסון הגדול בתולדות המדינה מאז מלחמת יום הכיפורים - רצח רבין חולל בארץ הזאת רעידת-אדמה טוטאלית, שגם בחלוף 16 שנים היא לא הצליחה, עדיין, להתאושש ממנה. השלום המיוחל רק הולך ומתרחק, והקולות הקוראים לשחרורו של הרוצח הולכים וגוברים
דן אלון
מנהיגי העולם החופשי נתפסו אומרים אמת מאחורי דלתיים סגורות, ורגע לפני שהעולם מתפנה לעסוק בסוגייה הקיומית המורכבת ביותר שאיחדה כל-כך הרבה אומות לנוכח סכנה ממשית, נשאלת השאלה האם ישראל תמשיך את מתווה השקרים שהיא מספרת לעצמה? האם ניוותר מחוץ למעגל האומות החופשיות, וניגרר לתהומות של מדיניות של שקרים והתרסה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il