X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום שצעדי האוצר ושינויי המיסוי הקיצוניים בפטורים הניתנים במכירת דירה וצמצום הפטור הקיים למכירת דירה מפעם בארבע לשמונה שנים, יביאו לגל של מכירות דירות וירידת מחירים, קורה ההפך הגמור ונוצר קיפאון כמעט מוחלט
▪  ▪  ▪
חושבים שהמחירים יירדו? לא כך יהיה [צילום: פלאש 90]

עם פרוץ מחאתם של דפני ליף וחבריה, היו רבים מבין אנשי מעמד הביניים שסברו כי הנה המחאה תביא לשינוי ותוריד את מחירי הדיור הגבוהים לדעת רבים. בחלוף זמן קצר ביותר מאז ניתן לומר בעצב רב, כי השפעת המחאה לא הביאה לבשורה חיובית כלשהי בשוק הנדל"ן.
שילובה של המחאה והשפעתה הפסיכולוגית על כל אלו שעודם ממתינים בתקווה לירידת מחירי הדירות, יחד עם שורה של צעדים חפוזים ובלתי אחראיים של משרד האוצר (שינויים קיצוניים במשטר מס השבח בגין מכירת דירות), גורמים לכך שבמקום ליצור יותר דירות בשוק ועם הגידול בהיצע וירידת מחירים, הרי שמחירי הדירות צפויים לעלות, מחירי השכירות צפויים לעלות עוד יותר ובתוך זמן קצר עם ירידת הריבית (אשר חייבת להגיע בשל ירידת האינפלציה והסיכון מפני מיתון) תתחדש ההסתערות על הנדל"ן להשקעה (בהיעדר חלופות אחרות) וכרגע מזה מספר חודשים (סוד ידוע לכל העוסקים בענף) עצירה כמעט מוחלטת של עסקות וקבלנים שעלולים להתחיל להוות סיכון לבנקים המלווים.
רק לפני מספר ימים פירסם בנק ישראל נייר המסכם את עבודתו על המתרחש בשוק הנדל"ן. על-פי בנק ישראל, צעדי משרד האוצר להכבדת נטל המיסוי על משקיעי נדל"ן יוסיפו 6,500 דירות למאגר הדירות וימתנו את עליית מחירי הדירות בשיעור נמוך יחסית של 1%-3% (קרי עלייה בהכרח תהיה אך נמוכה יותר לדעת בנק ישראל).
בדרך ליצירת קיפאון מוחלט
בפועל, במקום שצעדי האוצר ושינויי המיסוי הקיצוניים בפטורים הניתנים במכירת דירה וצמצום הפטור הקיים למכירת דירה מפעם בארבע לשמונה שנים, יביאו לגל של מכירות דירות וירידת מחירים, קורה ההפך הגמור ונוצר קיפאון כמעט מוחלט.
בעלי הדירות מסרבים להעמיד הדירות למכירה (ולנצל פטורים ארעיים שהוספו עד לתום שנת 2012). אם לא די בכך, הכבדת אפשרויות נטילת משכנתאות על-פי קביעות בנק ישראל מחד-גיסא והפחתת הריבית הצפויה והמתחייבת לאור הירידה המתמשכת באינפלציה והחשש מגלישה למיתון מאידך-גיסא, יגרמו לכך שבהיעדר תשואה אלטרנטיבית לכך שאשראי זה יופנה שוב לשוק הנדל"ן ושוב יביא לעליית המחירים.
באופן מיידי יותר, כל אלו הביאו כבר עתה לעלייה מתמשכת של מחירי השכירות (המשפיעים שוב על התשואה ומעודדים במעגל שוטה את הציבור לפנות לרכישת דירות להשקעה וחוזר חלילה).
בדרך לגל של פשיטות רגל
כך בנק ישראל מוצא (את שבעלי הדירות להשקעה כבר הבינו ללא המחקר) כי העלאת שיעור המס עליהן באם ימשיכו להחזיק בדירות להשקעה, לא תפגע בהם בצורה משמעותית, אך מנגד מחירי השכירות יוסיפו לעלות.
ברור גם, כי סיכון בקיפאון בשוק הנדל"ן למשך תקופה נוספת, עלול להביא לגל של פשיטות רגל של חברות קבלניות (דבר הזכור מן המיתון הגדול הקודם בשוק הנדל"ן) בשנת 2001, וכמובן לסכנה נוספת לבנקים המלווים ולפיכך להעלאת מרווחי האשראי לקבלנים (דבר שיגולגל בהכרח לצרכנים בהעלאת המחירים ושוב להקטנת ההיצע).
על כל אלו אמר קהלת: "הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ, וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ; וְיָדַעְתִּי גַם-אָנִי, שֶׁמִּקְרֶה אֶחָד יִקְרֶה אֶת-כֻּלָּם".

הכותב הוא ממשרד בן-שחר, לקנר ושות', המתמחה בתחום המשפט האזרחי-מסחרי.
תאריך:  11/11/2011   |   עודכן:  11/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דפני ליף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסתיו בשוק הדיור ועליית מחירי הדיור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אבירם - המחירים ירדו גם ירדו..
דודו מהשרון  |  12/11/11 14:17
2
מה אתה מציע?
אליהו חיים  |  12/11/11 18:43
3
אני לא זוכר מה הפתרון
סתם_1  |  30/11/11 22:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שלוש נקודות מרכזיות בפסק דינו של בית המשפט העליון בפרספקטיבה של יממה: מדוע לא יכול היה בית המשפט העליון לקבל את טענת ההגנה בדבר יחסים בהסכמה, מדוע עדיף שפלדמן ואמיר יישבו בשקט, ומדוע ההתקפות על מזוז אינן צודקות
גורי גרוסמן
לפני שנים מספר אמר עו"ד אביגדור פלדמן בראיון לאילנה דיין כי "המשפט הוא משחק השקר" וכי הוא מייצג את השקר של לקוחותיו    נראה כי במקרה של הנשיא קצב, ייצוג השקר נכשל כישלון חרוץ. כיצד הגיב פלדמן להתמוטטות השקר?
נסים ישעיהו
גשמיות בעניינים שליליים, כמו מעשי סדום ועמורה, משפיעה ברוחניות, בעולמות עליונים, ובבוא הזמן מתהפכת אותה רוחניות לגשמיות של גופרית ואש    כך הקב"ה מנהל את העולם, אומרת לנו פרשת השבוע, כל מעשה או מחדל משפיע ברוחניות וההשפעה הזאת צפויה להתגלות מתישהו
ראובן לייב
למרות חובותיו הכבדים ולמרות מכת המוות שהביא עליו במו ידיו בשל תחקיריו, מישהו שם למעלה צריך לקחת את העניינים בידיים ולהושיע אותו ממצוקתו, ולו למען חופש הביטוי ומניעת יצירתו של עוד מונופול במשק
עו"ד יורם יהודה
רעות חולות רבות הוכשרו בפסק הדין של בית המשפט העליון שהרשיע את נשיא המדינה לשעבר משה קצב באונס    מדוע לא פורסם בציבור מכתב האהבה של ה"נאנסת"?    למה לא נבדקה התזה לפיה בין קצב ל"נאנסת" נקשר קשר שכלל קיום יחסי-מין?    ומסקנה: גבר, אל תעסיק נשים, הן "פצצות מתקתקות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il