במסגרת חגיגות עשור לחוק הקולנוע הישראלי, מזמינים בימים אלה משרד התרבות והספורט ומועצת הקולנוע את הקהל הרחב ליהנות מסרטים ישראלים שיוקרנו במהלך החודשים נובמבר-דצמבר בסינמטקים ברחבי הארץ ללא תשלום.
מדובר בסרטים שזכו בפרס "הסרט הטוב ביותר" בין השנים 2011-2000 במסגרת פרסי אופיר של האקדמיה הישראלית לקולנוע, וביניהם: "ההסדר", "חתונה מאוחרת", "האסונות של נינה", "מדורת השבט", "אביבה אהובתי", "אדמה משוגעת", "ביקור התזמורת", "עג'מי" ועוד.
הכוונה, בין השאר, היא לקרב אוכלוסיות שלא נחשפות לסרטים מסוג זה או שאין ידן משגת לשלם כ-40 שקלים לכרטיס בעבור הסרטים המוקרנים בסינמטק.
משרד התרבות והספורט פרסם על כך מודעות בעיתונות ובהן מתבקש הציבור לפנות לאתרי האינטרנט של הסינמטקים כדי להתעדכן לגבי מועדי ושעות ההקרנה.
לזה קוראים צדק חברתי? עד כאן הכל טוב ויפה, אלא שהתברר לי שבחלק מהסינמטקים לא מאפשרים לציבור הרחב להירשם או להזמין את כרטיסי החינם מראש, לא בטלפון ולא באתר האינטרנט, ועליהם להתייצב סמוך לשעת התחלת ההקרנה ולברר אם יש מקום פנוי, בעוד מינויים בסינמטק יכולים להזמין כרטיסים דרך אתר האינטרנט ולהבטיח את מקומם.
לאור זאת יש להניח שהציבור שיבוא להקרנת הסרטים ללא תשלום (מתנת משרד התרבות ומועצת הקולנוע), יהיו ברובם מנויי הסינמטקים ומקורבים אליהם, שרבים מהם בעלי הכנסה וממעמד סוציואקונומי גבוה. בימים אלה, כשמדברים על צדק חברתי, ראוי היה שיביאו להקרנות החינם של סרטים אלה באוטובוסים קבוצות אוכלוסיה של ציבור עממי ושל מעוטי-יכולת כדי שיכירו את הסינמטקים, וייתכן שכמה מהם יצטרפו בעתיד למנויי הסינמטקים.
סינמטקים לא רוצים באירוח הציבור העממי מי שפונה לאתר האינטרנט של הסינמטק בתל אביב ומבקש להזמין את הסרטים שבהקרנות החינם, נכונה לו הפתעה: הוא מתבקש להזין את מספר כרטיס האשראי ותעודת זיהוי שלו ומופיע סכום שעליו לשלם עבור הכרטיס או הכרטיסים (סכום מלא).
יצוין כי סינמטק תל אביב, בניגוד לכמה סינמטקים, מאפשר הרשמה מראש להקרנות החינם בהגעה למקום או בטלפון, אבל לא מוסר זאת באתר האינטרנט שלו.
עושה רושם, ואולי זה רושם מוטעה, כי הסינמטקים, במיוחד בערים הגדולות, בעלי היוקרה והתדמית האליטיסטית, לא נלהבים לארח את הציבור הרחב העממי ולא עושים מאמצים גדולים במיוחד כדי להגיע לציבור זה.
"לא אחראים על כל פעולות הסינמטקים" פניתי לאתי כהן, מנהלת מועצת הקולנוע, והסבתי תשומת ליבה שהנהנים מהמתנה יהיו כנראה ברובם מנויי הסינמטקים, ותגובתה לדבר הייתה: "פרסמנו מודעות על העניין בעיתונים השונים ואנחנו לא יכולים להיות אחראים על כל פעולות הסינמטקים".
אלון גרבוז, מנהל סינמטק תל אביב, אומר לי: "הנהלת הסינמטק הייתה עסוקה בשבועות האחרונים בנושאים הקשורים לפתיחתו הקרובה של האגף החדש של הסינמטק. לקחתי לתשומת ליבי את העניין שהעלית בדבר אי-נגישות הציבור הרחב להקרנות החינם ואראה איך אפשר לשפר דברים בעתיד".