X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האב החי, הוא לעולם גם אב העימותים, המדומיינים או הממשיים עד לייסורי ייסורים, עם בניו.אהבתו מקלקלת באורח בלתי נמנע את השורה. ביודעין או שלא ביודעין, הוא יכול להיות שורשן של הרבה שנאות. האב המת עובר מטמורפוזה. הוא כולו אהבה. אין לו שורש אלא שורש אהב. המוות הוא המפייס הגדול
▪  ▪  ▪
קבר אברהם אבינו במערת המכפלה. מותו של האב כיפר [צילום: פלאש 90]
אהבה - מילה אחת ואין אחרת
הרבה מילים יש בשפה לשנאה. איבה, היא אחת. שטנה. עוינות. שנאה למישהו ושנאה את מישהו. ויש משטמה. לאהבה אין אלא מילת אהבה עצמה

כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו אֶת דִּבְרֵי אָבִיו וַיִּצְעַק צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד וַיֹּאמֶר לְאָבִיו בָּרֲכֵנִי גַם אָנִי אָבִי.וַיֹּאמֶר בָּא אָחִיךָ מִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ... וַיֹּאמַר הֲלֹא אָצַלְתָּ לִּי בְּרָכָה? וַיַּעַן יִצְחָק וַיֹּאמֶר לְעֵשָׂו הֵן גְּבִיר שַׂמְתִּיו לָךְ וְאֶת כָּל אֶחָיו נָתַתִּי לוֹ לַעֲבָדִים וְדָגָן וְתִירֹשׁ סְמַכְתִּיו וּלְכָה אֵפוֹא מָה אֶעֱשֶׂה בְּנִי? וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל אָבִיו הַבְרָכָה אַחַת הִוא לְךָ אָבִי, בָּרֲכֵנִי גַם אָנִי אָבִי, וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ. (בראשית פרק כ"ז פסוקים ל"ד-ל"ח).
וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי. (בראשית פרק כ"ז פסוק מ"א)
אי-אפשר שלא לחוש בהזדהות המלאה של המקרא עם סערת הרגשות של האח המרומה. הלשון בה הוא מנציח את המפגש בין עשו, הבן הספוג כולו יראת כבוד ואהבה לאביו, שבוכה על הגזילה בכייה מרה, לבין האב שעיוורונו נוצל על-ידי רעייתו ובנו כדי לפרוק מעליו את הברכה ולהניחה על ראש יעקב, היא לשון קורעת לב. עשו בלא ברכה יכול להמשיך לחיות לצד אביו. יעקב עם הברכה אינו יכול. הוא בורח. כל עוד יצחק חי, אין לו מה לפחד מפניו. הוא יכול היה לברוח ביום בו מת. אבל הוא בורח מיד. מי שרימה את יצחק, מפחד מעלבון ה אב יותר מאשר מנקמת האח.
הרבה מילים יש בשפה לשנאה. איבה, היא אחת. שטנה. עוינות. שנאה למישהו ושנאה את מישהו. ויש משטמה. לאהבה אין אלא מילת אהבה עצמה. אי-אפשר לומר "ואהבת את ה' " בפועל אחר מאשר פועל א.ה.ב. יעקב אוהב את רחל אהבה גדולה יותר משהוא אוהב את לאה, בפועל היחיד בו אפשר לאהוב. כך שמשון את דלילה. כך אחשוורוש עליו כתוב:" וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים". כך רחבעם את מעכה. כך רבקה את יעקב. כך יצחק את עשו. כולם פועל אחד. אהב. לא חיבב. חיבה אינה אהבה. לא חמד. חמדה אינה אהבה. אי-אפשר לחבב את ה'. אי-אפשר להגיד שהוא חמדת לבבות. אהב. אחד ואין אחר. אבל שנאה יש הרבה. לא רק המילות שמבטאות שנאה מרובות.
השנאה עצמה אינה אחת. קשה מכולן משטמה. משטמה, אומרים אבן עזרא, רבי דוד אלטשולר בפירושו "מצודת דוד", אונקלוס בתרגומו, היא נטירת איבה. היא שנאה השמורה ימים מרובים. היא באה על פורקנה יום אחד, אולם היא ממלאת חדרי הלב כל יום ויום. "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי".
יותר משיש לפחד מפני מי ששונא לך, יש לפחד מפני שנוטר לך טינה. יצחק צריך לפחד מפני ישמעאל שאי-אפשר שאין הוא שומר טינה בליבו על שגורש עם אמו הגר למות במדבר. יעקב מפני עשו. בני יעקב מפני יוסף. "וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ".(בראשית נ',ט"ו). יצחק וישמעאל אחים. יעקב ועשו הם תאומי אחווה. יוסף ובני יעקב כולם אחים. אחווה היא אהבה. אבל, מדרש חכמים יודע ללמדנו :"...ואין חטא גדול יותר מהפרת ברית נעורים ואהבת קדמונים, וכופר בהם הוא כמתהפך לשונא, וכך אמר איוב בפרק ל' פסוק כ"א " תֵּהָפֵךְ לְאַכְזָר לִי בְּעֹצֶם יָדְךָ תִשְׂטְמֵנִי".
המוות מפרק את המשטמה
הבגידה באהבה היא אם השנאה, שנאה כבושה היא אם המשטמה. היא יכולה להתפרק התפרקות של קין בהבל, האחים הראשונים בתבל, תחושת הבגידה הראשונה בתבל, הרצח הראשון בתבל. אבל היא יכולה גם להתפרק אחרת. המוות יכול לפרק את המשטמה. לא מותו של השונא. לא מותו של האיש השנוא. זה פשוט מדי.
האיבה שנטר ישמעאל בליבו ליצחק מתפרקת עם מותו של אברהם שגרש אותו למדבר. מותו של האב מפייס את הבנים. "וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו. וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה". (בראשית כ"ה,ח'-ט'). יצחק וישמעאל, יחד, אחים, קוברים את האב שהביא להפרת ברית הנעורים ביניהם. הם באים יחד לקבור את האב ואת האיבה. "וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו".(בראשית פרק ל"ה,כ"ט). המשטמה בליבו של עשו חיכתה למותו של יצחק, אבל מותו של האב כיפרה על העוול שהוא עוול לבנו.
הבן מפייס את אביו. האב המת מפייס את בניו שהתרוצצו זה אל עומת זה בחייו. "וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בָנָיו אַרְצָה כְּנַעַן וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִּמְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת הַשָּׂדֶה לַאֲחֻזַּת קֶבֶר מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי עַל פְּנֵי מַמְרֵא".(בראשית פרק נ', פסוק י"ג). מותו של יעקב מפייס את יוסף עם האחים שמכרו אותו לעבדות. הוא והם חוברים יחדיו לקבור את אביהם בכנען.
האב החי, הוא לעולם גם אב העימותים, המדומיינים או הממשיים עד לייסורי ייסורים, עם בניו.אהבתו מקלקלת באורח בלתי נמנע את השורה. ביודעין או שלא ביודעין, הוא יכול להיות שורשן של הרבה שנאות. האב המת עובר מטמורפוזה. הוא כולו אהבה. אין לו שורש אלא שורש אהב. המוות הוא המפייס הגדול.

תאריך:  24/11/2011   |   עודכן:  24/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המוות הוא המפייס הגדול
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איני בטוחה שהמוות תמיד מפייס.. ל"ת
תודה לכתבה מענינת  |  24/11/11 11:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נשיא בית הדין לעבודה בתל אביב עשה כל מאמץ כדי לדחות תביעה של מתמחים לתשלום תמורת שעות נוספות. אין פלא: קבלת התביעה הייתה יוצרת בעיה למערכת בה הוא מועסק ואולי גם לו עצמו. לכן, צריך להקים גוף חיצוני שידון בתביעות נגד שופטים ובתי המשפט
מתי דוד
פרשת הגיבושון של קדימה, היא עוד דוגמה בשרשרת פרשיות שחיתות שבהם היו מעורבים רבים מצמרת המפלגה הזו, המתימרת להציג עצמה כ"מפלגת הנקיון"
איתן קלינסקי
התבוסה של השפה העברית היא כה קשה, כאשר השימוש הבוטה והמבעית במילה כַּוֶּנֶת התגלגלה על לשונו של הדובר בטבעיות רבה, מבלי שהוא חש, כי הוא מדבר על חבר כנסת, המהווה יריב פוליטי
הרב משה שפיר
דיון בכבוד התורה ולומדיה סביב איומי הרצח שנשמעו לאחרונה על הרב עובדיה יוסף והרב יאשיהו פינטו
עו"ד אברהם פכטר
אפשר להירגע - אין סכנה מיידית לעיתונות, לתקשורת במובן הרחב ובוודאי לא לדמוקרטיה. החוק המוצע, לוקה בחוסר ולא הושקעה בו מחשבה מעמיקה על ההשלכות התקשורתיות והמשפטיות, אבל התיקונים עוד יבואו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il