X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יאיר לפיד כדוגמה - כביכול לא יכול להיות ראש ממשלה רק כי צנח משיא רייטינג ציבורי, לקלחת הציבורית הפוליטית. האומנם? האם יש בכלל נוסחה להצלחה או לכישלון בתפקיד ציבורי רם ונישא בישראל, או שמא תמיד יהיה לתככים הפוליטיים את הכוח האולטימטיבי לקבוע גורלנו?!
▪  ▪  ▪
לפיד. ראוי או לא? [צילום: ב.א. שפירא]
   עידן יוסף
בדרך לכנסת: יאיר לפיד פורש מחדשות 2

הבחירה של יאיר לפיד
דוד מרחב
יאיר לפיד יכול לנהל קמפיין פוליטי שונה, נקי משנאת נתניהו, חף מדה-לגיטימציה לליכוד, נטול כל רעל נוסח יחימוביץ', שבשבוע שעבר דאגה לתקוף את בניו של ראש הממשלה כדי להוכיח שגם היא יכולה לשנוא את נתניהו לא פחות מזהבה גלאון או מציפי לבני. הוא יכול לייסד מפלגה ליברלית אמיתית שחסרה בישראל. לא הרפתקה זמנית. לא איזה משהו אמורפי וחולף
לרשימה המלאה

"נסים, תעשה לנו טובה ולך תחפש את החברים שלך". זוהי התגובה האוטומטית שאני מניח כי רבים מהקוראים יסננו מפיהם רק למקרא הכותרת. התגובה המאוחרת יותר (שתי שניות לאחר מכן) יכולה להיות כזו: "זה שאתה תומך ביאיר לפיד עוד לא הופך אותך לבר-סמכא לספר לנו שאיש תקשורת מפורסם מהעיתונות ומהטלוויזיה (אפילו נראה טוב) יכול לכבוש את צמרת הפוליטיקה הישראלית כאילו עם מטומטם ניצב מולו וסוגד למשיח".
אז ככה: אינני מכיר אישית את יאיר לפיד, וטרם החלטתי למי אני מצטרף (ואחר-כך בוחר) לקראת הבחירות הבאות. יופי. אחרי שהוצאנו את הקיטור המתבקש לכותרת זו, אגש למלאכת הדיון העקרוני בסוגייה: האם יאיר לפיד ראוי להיות ראש ממשלה בישראל?
מי שממהר לדעת מה דעתי בנדון וירצה לקצר "סבלו" בכך שיחפש בסוף דבריי את התשובה, אומר לו כבר כעת שאינני מתכוון לתת תשובה ספציפית לשאלה. כוונתי "רק" להרחיב את היריעה בנושא, כך שכל אחד מאיתנו ינתב קו מחשבתו עם נתונים שאולי לא חשב עליהם קודם.
אישים בלתי ראויים בהנהגת המדינה
אם נתייחס ברצינות תהומית ואולי אפילו אקדמית לנושא ראש הממשלה בישראל, אין ספק שהאישיות הזו חייבת להיות ביטחוניסטית, כלכלית, מנהיגותית, סמכותית, פסיכולוגית, פילוסופית ופוליטית. יכול מאוד להיות שניתן להפחית מעט את הדרישות הפנומנליות הרצויות לאלה המצויים בשדה הפוליטיקה הישראלי – אבל לבטח לא נתפשר על אדם חסר-ניסיון לחלוטין בתחומי העשייה הציבורית, הפוליטית, ואפילו קשה מאוד לעכל חסר-ניסיון בתחום הביטחון.
האומנם? האם הנוסחה הזו הייתה המנצחת בעבר? האם יש בכלל נוסחה להצלחה או לכישלון בתפקיד ציבורי רם ונישא בישראל, או שמא תמיד יהיה לתככים הפוליטיים את הכוח האולטימטיבי לקבוע גורלנו?!
ניקח שתי דוגמאות קוטביות: גולדה מאיר ומשה קצב. גולדה הייתה ראש ממשלה שהביאה עלינו את מחדל יום הכיפורים הנורא שהרס דורות, וליתרת הדורות הבאים השאירה צלקת עמוקה וכואבת. קצב היה נשיא מדינה חסר כל סיכוי סביר להתמנות לתפקיד במדינה נאורה – אך על אפם וחמתם של התבונה והסדר הציבורי הוא זה שנבחר על-ידי הפוליטיקאים להיות מורם מעם, עד שהרים כל אישה שמצא לנכון תוך התעללות מינית ללא מעצורים.
יכולתי להביא דוגמאות רבות נוספות של אישים שכיהנו כראשי ממשלה גרועים, ולעומתם כאלה שייתכן כי היו ראויים אך לא הצליחו להזיז את דלת הפוליטיקה החלודה כדי להיכנס. במקום ניתוח דוקטורנטי כזה שגם הוא יכול יהיה להיזרק לפח מאחר שכמעט תמיד מתווספים משתנים בלתי צפויים המשנים את התמונה של ההצלחה והכישלון מקצה לקצה – עדיף לפקוח מעט את העיניים ולהתחיל להפעיל את תאי המוח הרדומים בדרך כלל.
נתונים ראשוניים ובלתי רלוונטיים לרה"מ
למעשה, אין לנו נוסחת פלא לקבוע מי יהיה ראש הממשלה הטוב והראוי להנהיג את העם המיוחד הזה במדינה הספציפית הקשה הזו, ולכן מוטב להביט על העניין בזווית שונה, ונכון יותר לומר – בזווית נכונה.
אישית, אינני מכיר את לפיד, אך הוא דוגמה מצוינת להיקשים על הדמות שאנו רוצים שתהיה ראש הממשלה הטוב והראוי להנהיג אותנו. מסייג אני את דבריי בעובדה שכנראה אין נושא זה של ראשות הממשלה על סדר יומו של יאיר לפיד.
ראשית, אתחיל מ"הלא נעים". יאיר לפיד מגיע לפוליטיקה מהמקום הנוח ביותר בתרבות העולמית (כן, זה נתון כלל עולמי) – כ"כוכב ריאליטי". הציבור לא נוהג ופסיכולוגית אינו בנוי לבחור בדמות ציבורית בלתי מוכרת, ואת הנתון הבסיסי הזה הרוויח יאיר לפיד לא רק ללא השקעה כספית, אלא במשכורות נאות לאורך השנים בעיתונות, בטלוויזיה, והן מפרסומות.
כעת ניגש לנתון השני החשוב מאוד לצורך בחירתך לתפקיד ציבורי: הופעתך החיצונית. לא נעים לשמוע? לא נורא. גם עבדכם הנאמן היה פעם חתיך "הורס", והאמינו לי שגם אם אלת הצדק סולדת מזה – זה עזר לי מאוד בכל דבר שעסקתי. ראו את ביבי... ליאיר לפיד יש את זה.
אחרי שני נתונים ראשוניים ובלתי רלוונטיים אלה להיותך מנהיג ראוי ומצליח בתפקידך כראש ממשלה בהתאם לתרבות המערב שהגיעה עד פאתי ארץ ישראל - נעבור לנושאים המהותיים באמת:
כושר מנהיגות - כאן כבר נכנסים לתמונה האישיות והכישורים. ראש ממשלה חייב להיות בעל כישורי מנהיגות וסמכותיות, ולא מספיקה תמיכת הקליקה הפוליטית שלו. ראש ממשלה חסר חוט-שדרה, יוזמה ווירטואליות – יכול לגרום רק לנזק: ייאוש ציבורי, אכזבה, הידרדרות בתחומי עשייה שונים, ומצב קשה ובלתי הפיך עד הבחירות הבאות שיגאלו את אזרחי המדינה מעולו של זה.
כושר ניתוח מצבים וקבלת החלטות נכונות - את זה לא לומדים במרכזי המפלגות. את ההחלטות אם לצאת למלחמה או לא – מנתחים בשיקולים הרחוקים מהתככים הפוליטיים. גם רמטכ"ל בדימוס אינו יכול להחליט טוב יותר מ"סתם" מנהיג חכם ושקול. את ההחלטות אם להרחיב את השירות הציבורי לאזרח (צדק חברתי) יכול להביא לידי ביצוע רק ראש ממשלה שעומד איתן על משמרתו לחיים סבירים במדינת ישראל – דבר שיש לו השלכות רחבות בכל רגע נתון לכל תחום במסגרת כוורת החיים במדינה. זוהי דוגמה להחלטה שמנתקת את כותרות הפוליטיקאים הבוחשים חדשות לבקרים בנוסחה הסתמית: אם נקצץ בתקציב הביטחון – יקומו עלינו הרעים להרגנו. יש כל-כך הרבה נתונים בסיסיים במשוואה הזו של תקציב המדינה, שיש הקוראים לכך "שינוי סדרי עדיפויות", ואחרים מכנים זאת מנהיגות נכונה.
לא התיימרתי לנתח בצורה מעמיקה מדי את כל המרכיבים לבניית הדמות הראויה ביותר להיות ראש ממשלת ישראל, אבל לבטח שללתי על הסף את התובנה המוזרה שיאיר לפיד כדוגמה – כביכול לא יכול להיות ראש ממשלה רק כי צנח משיא רייטינג ציבורי, לקלחת הציבורית הפוליטית.
תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן) אברהים צרצור אברהם הירשזון אברהם זילברברג אהוד רצאבי אהרן אבוחצירא אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach אורית זוארץ / Orit Zuaretz אורית נוקד אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis אחמד א-ד`אהר אטילה שומפלבי אילן ליבוביץ' אילן שלגי איתן לבני (בנוזוביץ') אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan אליעזר אבטבי אלכס מילר אסתרינה טרטמן אפרים תבורי אתי לבני בנימין אבניאל (גטשטיין) גולדה מאיר ג'ון אדוארדס גילה פינקלשטיין גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan דוד מנע דן  גרטלר דן מרידור / Dan Meridor דניאל הרשקוביץ דניאל-יצחק לוי דרור זייגרמן הרצל שפיר ויצמן שירי חיים אמסלם חמאד אבו-רביעה חנא סוייד טובה אילן יאיר לפיד / Yair  Lapid יאיר שמיר / Yair  Shamir יהודה-מאיר אברמוביץ' יואב מני יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יוסף שגל יוסף שפרינצק יורם מרציאנו יחזקאל זכאי יעקב כהן יעקב פרי / Yaakov  Perry יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch יצחק בן - ישראל יצחק ברמן יצחק זיגר יצחק זיו ישראל ישעיהו-שרעבי כרמל שאמה-הכהן לביב חוסיין אבו-רוכן לימור לבנת / Limor  Livnat מאיר זורע (זארודינסקי) מאיר תלמי מאיר-דוד לוונשטיין מאשה לובלסקי מוטי ששון מחמוד א-נאשף מיכאל פואה מיכאל רצון מיכל ליברמן-גילון מיקי לוי / Mickey  Levy מלי פולישוק-בלוך מנחם אליעזר מוזס מרדכי זר מרטין שלאף משה קצב / Moshe  Katsav משה זלמן פייגלין משה מוץ מטלון נדב פרי נחום ניר-רפאלקס נחמן שי ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky סופיה רון-מוריה סילבן שלום / Silvan  Shalom עבאס זכור עבאס זקור עבדול-עזיז זועבי עוזי לנדאו / Uzi  Landau עינת וילף עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz עמירה דותן עמרי שרון ערי ז'בוטינסקי פנחס לבון (לוביאנקר) פניה (פאינה) קירשנבאום פריג`א זוארץ ציון פיניאן קדיש לוז (לוזינסקי) ראובן ברקת (בורשטיין) רוביק דנילוביץ' רוחמה אברהם בלילא רון בריימן רוני בר-און רחל אדטו רן בנימיני שלום זיסמן שלמה לביא (לבקוביץ') שמואל תמיר כצנלסון שרון שלום תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
האם יאיר לפיד ראוי להיות ראש הממשלה?
תגובות  [ 6 ]מוצגות  [ 6 ] כתוב תגובה 
1
בהחלט יכול להיות ראש ממשלה!
רועי ג  |  12/01/12 16:28
 
- טוקבקיסטים בתשלום עלק'
גורדנה ר.  |  13/01/12 12:58
2
ראוי בתנאי שישרת כשר 10 שנים
יורם מראשון  |  13/01/12 08:17
3
קוסם חד"ש נולד כשישראל זקוקה נ
קורןנאוה טבריה  |  13/01/12 11:42
4
מאמר נכון ולא רלוונטי
אחד העם  |  13/01/12 12:45
5
איך כבר עשית ממנו רה"מ? ל"ת
איפכא מסתברא  |  13/01/12 14:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
11 שופטי העליון שדנו בחוק האזרחות, לא שאלו את עצמם מדוע הם עוסקים באיזון בין ערכים במקום להותיר זאת לדיון ציבורי. מי שרוצה לקבוע את ערכיה של המדינה, אינו יכול להמשיך ולטעון שאין הוא צריך לייצג את הציבור המרכיב אותה
מתי דוד
הויכוח הפומבי הסוער בין המחוקקים לבין נשיאת הבג"צ, דורית ביניש ותומכיה, בעקבות האשמותיה נגד הפוליטיקאים, מעוררים גם אצל אזרחים שומרי חוק כמוני, כמה תגובות ושאלות
איתמר לוין
פסק הדין בנושא חוק האזרחות מאפשר לבחון את עמדותיהם העקרונית של הנשיאה היוצאת ביניש, הנשיא הנכנס גרוניס והנשיאות נאור וחיות שיבואו בעקבותיו    בעוד גרוניס ונאור שמים את הדגש על הסיכונים המעשיים שבכניסת פלשתינים לישראל, ביניש וחיות מעדיפות את העקרונות החוקתיים
שולמית קיסרי
איך יתכן שבעיר כמו תל אביב, שבה חיים אלפי אנשים עשירים ומעושרים, עם עירייה מוצלחת שגובה ארנונה כבדה ומוצדקת מבעלי דירות במגדלים, חברות מסחריות ומשרדי ענק, מגרשים יושבי אוהלים חסרי כל, ממקום למקום כאילו היו שבט צוענים מנודה, בני בלי בית ובלי ארץ, מוכי הגורל של העולם
אפרים הלפרין
אקסלנס, בית השקעות המעסיק מאות עובדים והמגלגל כסף רב, לא יכול לסבול דברי תוכחה אמיתיים ותוססים הבאים מן הלב וחודרים אל הלב. את התשובה לשאלה למי אקסלנס נשואה, נשאיר לסוף, למנה האחרונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il