החברות הקבלניות מצאו שיטה לעקוף את חוק המכר (דירות), וכך לפגוע בזכויות הבסיסיות אותן הקנה המחוקק לציבור רוכשי הדירות.
השיטה היא: פיתוי באמצעות הזמנה לשדרוג.
וכך זה עובד: הקבלן מציע סטנדרד נמוך מהמקובל ומהמצופה אצל רוכש דירה חדשה מצוי, ומפתה את הקונה לשדרג את המוצרים. מהרגע שהקונה מסכים לשדרוג המוצע, מתנער הקבלן מאחריותו - אחריות על המוצר, על התקנתו ועל כל מה שמסביב.
אם תחדור רטיבות לדירה בשל שינוי כלשהו במיזוג האוויר או במערכת החשמל אותם הדייר "שידרג" - יטען הקבלן באמצעות נציגיו המלומדים, כי האחריות לקיום הרטיבות רובצת על כתפי הדייר, אשר בגללו נעשה השינוי והשדרוג ובמקרים לא מעטים הטענה הזו גם תגובה במסמך בכתב או בתוכנית חתומה, שבשוליה כתוב שחור על גבי לבן כי
"שינוי זה נעשה ביזמת הדייר והחברה אינה אחראית לגבי נזק שייגרם בעטיו" או נוסח אחר דומה.
לא מכבר נכחתי בטענת שדרוג של קבלן, לגבי שטח גישה מול אסלה - שטח שהיה צר מהקבוע בהוראות למתקני תברואה, ויצר צפיפות בחדר השירותים. הקבלן טען כי הדייר הוא זה שהתקין את האסלה, שכן הוא בחר אסלה שאינה סטנדרטית ובכך נטל את כל האחריות עליו. אלא שגם אצל השכן של אותו דייר, אשר לא שדרג מאום - יש אותה בעיה של שטח גישה מצומצם ביחס לדרישת התקנות...
סברתם כי בכך הוכחה הטענה שהצפיפות היא באחריות הקבלן?
טרם הוכח הדבר, כי בשלב זה הקבלן טוען שהדירה השכנה אינה רלוונטית... הוא אכן צודק, דירת השכן כלל לא רלוונטית, הדירה בה מדובר היא זו אשר כוללת שדרוג, אלא
שהשדרוג נעשה אף הוא על-ידי הקבלן, ללא כל קשר לשום מסמך חתום הבא להפחית מזכויות הקונה אשר הן מבוססות על חוק הכולל סעיף מצווה שאין להתנות עליו.
כדי להגיע לרמת טיעון כזו וגם לקבל את הטיעון, צריך לרדת לעומק החוק, לפרשו, לדוש בפסיקה, דבר שלא תמיד קורה ולא בכל פורום אפשרי.
מדובר במכרה זהב לחברות קבלניות. מדובר בעקיפה אלגנטית של זכויות הדיירים וחופש מוחלט מהוראות חוק מגבילות, מתקנות ומתקנים, בכל נושא בו יצליח הקבלן לשכנע את הדייר לשדרג משהו, ולחתום, כאן, וכאן, וכאן, כי אחרת - "תחלום על השדרוג ולא תקבלו..."
להבהיר: חוק המכר (דירות) לא מאפשר לקבלן להתחמק מאחריות כשהדייר מתפתה לשדרג את דירתו, אך אין בכך כדי להבטיח שההתחמקות באמצעות השדרוג לא תצלח.
סיכום הדברים: יעיל יותר להימנע משינויים כלשהם אחרי חתימת החוזה, ולשדרג רק לפני מועד החתימה על החוזה, כאשר הקבלן עדיין מסביר פנים לדייר, נוטה לטובתו ובא לקראתו בכל הקשור לדרישה זו או אחרת, אשר לפני חתימת ההסכם היא עניין שולי ופעוט ערך - ולאחריו היא קשה כקריעת ים סוף.