X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז מותו של המן האגגי ושליחיו שרצו להרוג ולאבד את כל היהודים, לא ברור לאן נעלם אותו עם שהתורה מצווה עלינו למחותו. אבל לפני שנתחיל את החיפוש אחריו, אולי כדאי שנבין מדוע התורה מחייבת אותנו למחות אותו, ולא רק זאת, אלא שעלינו לזכור זאת לעד. בוודאי שלא מדובר כאן בגזענות...
▪  ▪  ▪
משה רבינו במלחמת עמלק

מאז מותו של המן האגגי ושליחיו שרצו להרוג ולאבד את כל היהודים לא ברור לאן נעלם אותו עם שהתורה מצווה עלינו למחותו. אבל לפני שנתחיל את החיפוש אחריו, אולי כדאי שנבין מדוע התורה מחייבת אותנו למחות אותו, ולא רק זאת, אלא שעלינו לזכור זאת לעד. בוודאי שלא מדובר כאן בגזענות. מחייה אינה סתם הרג במלחמה, אלא מעין היגיון קר שהתורה מצווה אותנו לפעול לפיו - לא משנה אם מדובר באדם בוגר, בזקן או אפילו בתינוק ובבהמה [רש"י, דברים כ"ה, י"ט].
אם כן, מהו תפקידו של עמלק? מדוע נגזר עלינו לשונאו בכל ליבנו?
על-מנת להבין זאת יש עניין לחזור אחורה, לפחות עד ימיו של יעקב בחרן. עשרים שנה יעקב נמצא שם, עובד שבע שנים עבור לאה, שבע עבור רחל, ושש נוספות עבור שארית החוב של לבן כלפיו. בזמן זה הוא מסתתר כזכור מעשיו, ממנו כביכול גזל את ברכות הבכורה. מיד כשיעקב יוצא אל כיוון ארץ כנען ניצב אל מולו עשיו יחד עם 400 איש. מול משפחתו ואנשי הלוויה של יעקב אין ספק כי כך נראית קריאה למלחמה. "ויאבק איש עמו עד עלות השחר". יעקב מנצח במאבק הזה ועובר הלאה.
מטרתו של עם ישראל היא לחבר בין שלושה צירים חשובים ביהדות - העם, התורה, הארץ. בחיבור שכזה נוצרת לנו קומה רביעית, והיא בית המקדש.
עמלק - סיבוב ראשון
השנים חולפות, הדורות משתנים. בני ישראל יורדים מצרימה. הם נמצאים בגלות. העבדות, הנטל קשה מנשוא. את זעקתם הם קוראים לה', אך הם אינם עוזבים את ארץ גושן עד אשר נכפה פרעה ואומר 'רוצה אני'. נוסף על כך מלך מצרים הוא הראשון להגדיר את צאצאי יעקב כעם. מיד לאחר מכן פרעה מתחרט. בכך הוא מעניק לישראל את הבחירה - האם להמשיך ולצאת ממצרים, בדרך אל הארץ המובטחת, או להקשיב לפקודתו השנייה ולהישאר במצרים. כמה יוצאים מארץ מצרים? 'חמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים'. בסה"כ חמישית. יש אומרים אפילו רק חמישה אחוזים.
עם קפיצת נחשון, הגיעו מים עד נפש. עם ישראל בוחר לחצות את ים סוף. האמונה מוחלטת. עם ישראל על הקטר בדרך לארצו. לאחר 210 שנים, מאז ירדו בני יעקב אל מצרים, מחליט פתאום עמלק לתקוף את בני ישראל. בכך מלחמה זו, שהיא למעשה המפגש הראשון של עמלק עם ישראל, אינה מלחמה רגילה.
מסביר האברבנאל: "כי הנה ביאר שם, שעשה עמלק כנגד ישראל ארבעה דברים מגונים. האחד - שאנשים ילחמו באויביהן אם להציל את ארצם מהם ולכבוש את עריהם. אבל עמלק בא להילחם מבלי סיבה... אבל הייתה מלחמתו לבד ברוע לב להחזירם לעבדות ולחלל כבוד ה' אשר גאלם. השני - שעם היות ממנהג המלכים הבאים להילחם שישלחו להודיע להם ביאתם למלחמה, הנה עמלק לא עשה כן, אבל בא פתאום להילחם עם ישראל... השלישי - שלא עצר כוח להילחם בישראל פנים בפנים, אבל נלחם עם הנחלשים שבהם... הרביעי - שעמלק ירא מישראל (שנלחם בחלשים שבהם) ולא ירא מה'" [אברבנאל, שמות י"ז].
כלומר, עמלק במלחמת רפידים הפר את כל המוסכמות המלחמתיות: לא היה לו אינטרס להילחם עם ישראל, הוא לא הודיע על בואו ופגע דווקא בפרטים החלשים שבעם "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך" [דברים כ"ה, י"ח].
וכן מובא במכילתא ר' אומר: "לא בא אלא מהררי שעיר ארבע מאות פרסה, פסע ובא עמלק ועשה מלחמה עם ישראל" ['מכילתא דרשב"י', פרק י"ז, פס' ח']. כלומר, עמלק עושה ככל יכולתו להילחם עם ישראל, הגם שאין לו שום שייכות למלחמה.
לאחר הנצחון על הראשון שבגויים, עם ישראל מתחייב לתורה. כחלק ממנה מגיע הציווי למחות כל זכר לעמלק. צאצאי אברהם נעמדים בגאווה למרגלותיו של הר סיני, בקדושה ובטהרה, בחיל וברעדה, מקבלים את התורה.
חטא העגל וחטאים נוספים בדרך אינם חסם בדרך למטרה - ארץ ישראל. אלא שאליה וקוץ בה. נשיאי השבטים, נבחרי האומה, בוחרים בדרך הקלה. הרי עם יש, ותורה יש. די בכך. ארץ, מדינה, צריך לנהל. לא כולם ילמדו בה תורה, חלק וודאי יאלצו לעסוק בביטחון, בהגנה, בבנייה, בכלכלה ובשאר מוסדות המדינה. עלולה להיות ירידה רוחנית. ואיזו תורה טובה לנו מתורתו של גדול הנביאים משה רבינו? אלא שטעות בידם. ארבעים שנים של ניווט לקוי הורגות את הדור שלא רצה בארץ אשר ייעד לו הקב"ה, והכיבוש מתחיל.
יהושע קם להחליף את משה. הוא מנהיג את המלחמות, ממעט בשגיאות, וזוכה להיות המנהיג שהכניס את ישראל לארץ. זכות שאפילו משה לא זכה לה. אלא שהצדק היה עם אותו הדור שלא זכה להגיע לארץ בה לא חשק, ואכן הירידה הרוחנית מגיעה. שבטי ישראל נותרים לאחר מותו של יהושע מפולגים ומסוכסכים, עובדים עבודה זרה שאפילו עובדי האלילים לא מבינים איך הגיעו אליה, אין מנהיג אחד לישראל. עד שמואל.
אז יש לנו ארץ, ויש לנו עם. עדיין אין ריבונות של ממש, ועדיין אין שלטון. אז העם דורש מלך. שאול בן קיש ממונה למלך ישראל - חי, חי וקיים. הוא בונה את מוסדות המדינה, מקים צבא, מערך מסודר, גבולות ברי הגנה, רווחה, כלכלה וכל השאר. מה שכחנו? תורה. אז שאול מלך ישראל, עד שהוא מקבל את הציווי הראשון שלו - לצאת אל עמלק, להילחם בו עד שמד. הוא מוחל על אגג, מלך העמלקים ועל מיטב הצאן והבקר, בניגוד לצו ה', ומודח מן המלוכה.
אותו מחליף דוד המלך, שמשלים את משולש העם-הארץ-התורה, ומזכה את בנו שלמה בבניין בית המקדש.
סיבוב שני - תקופת בית שני
והמעגל חוזר על עצמו. העם חוטא, מאבד את התורה, בעקבות כך את בית המקדש ואת הארץ. גלות בבל נמשכת שבעים שנה, עד להצהרת כורש. מלך בבל מאפשר לכלל העמים לשוב לפולחניהם הקדומים. כחלק מכך הותר ליהודים לשוב לארצם. אלא שאלו אינם ממהרים לחזור אל ציון, רק חמישה אחוז מהם עולים וכורש מתחרט. בינתיים השומרונים מוחים על אישורו של כורש ליהודים לשוב אל ארצם ולבנות את מקדשם, ואכן בעקבות הלחצים הבנייה פוסקת. שוב אנו חוזים בחרטה לאחר אישור חיצוני לעלייה ארצה של בני ישראל, וכאן מגיעה המגילה.
המן האגגי, היועץ למלך אחשוורוש, יורשו של כורש, מבקש להרוג, להשמיד ולאבד את אותו עם קטן ומפוזר, את העם היהודי. לחלוטין. מאז ימי דוד כמעט שלא נתקלו בעמלק, אך כעת משגלה ישראל מארצו, חוזר עמלק ומבקש כיליון לישראל, רגע לפני שזה שב אל ארצו. בכל פעם בה המלכה אסתר באה אל המלך הוא אומר לה כי ייתן לה הכל 'עד חצי המלכות' - עד אישור נוסף לבניין בית המקדש. על-אף זאת, סופה של מגילת אסתר ידוע.
מרדכי, צאצא של קיש, מתקן את מעשה שאול, המן צאצא של אגג, מנסה לעשות מה שלא יכל לעשות מלך העמלקים. אך המן נתפס בקלקלותו, עשרת בניו נתלים עימו. ליהודים הייתה אורה ושמחה. מרדכי רצוי לרוב אחיו מדגישה המגילה, ולמה זאת? כי לא ניצל את מעמדו להשיג מעבר לאותה חצי מלכות שהייתה ליהודים בארץ ישראל. והרבה אנשים היו מתייהדים - קבלת התורה מחדש. התורה מרביתה נותרת מאחור, המרכז התורני הוא בבבל, עם הגמרא. הריבונות חוזרת לעם ישראל בארצו במידת מה, הוא מקבל אוטונומיה שם על בית המקדש. עם הזמן הירידה הרוחנית מגיעה, ההתייוונות. אך בית חשמונאי שמגיע מאוחר יותר ישמר את קיומו של בית המקדש.
שנות האלפיים - מיהו עמלק?
נקפוץ אל המאה ה-19. הציונות מתחילה בתקופת הקוממיות. תלמידי הגר"א מתחילים לעלות ארצה, ואחריהם באים עוד ועוד אנשים. הצהרת בלפור מוכרזת, ומיד לאחריה יוצא הספר הלבן, שסותר. אם כן, שוב קיבלנו את אישור האומות ואת החרטה. המעפילים ממשיכים לבוא, עם סרטיפיקט ובלעדיו. כאן אמור להגיע השלב של עמלק.
"ואמר רבי יצחק, מאי דכתיב: אל תתן ה' מאויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה? אמר יעקב לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אל תתן לעשו הרשע תאות לבו, זממו אל תפק זו גרממיא של אדום שאלמלי הן יוצאין מחריבים כל העולם כולו. ואמר רבי חמא בר חנינא, תלת מאה קטירי תנא איכא בגרממיא (בהגהות יעב"ץ ובהגהות הגר"א שחיו לפני בערך 200 שנה כתוב שיש לגרוס גרמניא) של אדום, וכו'" [מסכת מגילה, דף ו עמוד ב]. מסופר על יעקב שנשא תפילה לה' שלא יעשה אדום צרות לישראל, והשם בו התלמוד משתמש הוא 'גרממיא של אדום', או בעברית, גרמניה של היום. השאלה היא הרי מיהו עמלק? לאן נעלם אותו עם שעלינו נגזר להרוג ולאבד, להשמיד עד כיליון?
כמו עמלק, הברירה הטבעית של הנאצים מציגה את היהודי כהפך המוחלט ממנו. אינו עובד אדמה, אינו יוצר תועלת, הורסי קולטורה (אין מושג כזה ביהדות), אפילו בתפישה הלאומית של הנאצי אנו הפכים. הם שואפים להשתלט על העולם כולו, בעוד אנו שואפים רק להשיג את ארצנו הקטנטונת, שניתנה לנו בזכות אבות. לנאצים אין אלוהים (באופן מילולי). ובזה מסתכם שורש ההפך. האמונה הזאת באלוקים נותנת לנו הכל - את הענווה, היראה, חוסר הגאווה, הרצון להיטיב. הנאצים, העמלקים, מוכנים להרוס הכל. הם במלחמה יתחילו עם החלשים, לא עם השווים להם, הם יחריבו את העולם כולו בגלל תורת הגזע. אבל הם הפסידו.
בסוף המגילה, מופיעים שמותיהם של עשרת בני המן (מותר להרעיש), כשלוש אותיות במהלך הקטע (בשמותיהם של פרשנדתא, פרמשתא וויזתא) קטנות משאר אותיות המגילה. ת, ש, ז. עד לפני שישים וחמש שנים לא היה ברור מה פשר הדבר. ב-1945 נפתחו משפטי נירנברג. במשפטים אלו עמדו לדין בכירים בקהילייה הנאצית, אשר הואשמו בפשעים נגד האנושות באישומים שונים. בין הנאשמים היו פוליטיקאים, אנשי צבא, כלכלנים ותעמולנים.
אומרים כי להמן הייתה בת, שכשראתה את המן מוביל את מרדכי ברחבי העיר באמרת 'ככה ייעשה לאיש אשר המלך חפץ בעיקרו' קפצה מן החלון אל מותה. גם הרמן גרינג התאבד ערב ההוצאה להורג. ברבע לחצות, ה-31 באוקטובר, העירו את הנידונים למוות משנתם לארוחתם האחרונה, לאחר מכן נשלחו אחד אחרי השני להוצאה להורג. כשהגיעו לסף המוות אמרו כולם כאחד 'הייל היטלר', ההצדעה הנאצית הידועה. רק אחד, יוליס שטרייכר, איש התעמולה הנאצי, אמר אחרת. 'פורים פסט 1946!'. חגיגת פורים, שנת תש"ז.
בשלב הזה קיבל על עצמו עם ישראל מחדש את התורה, כך לפחות היה בהיסטוריה. אם כן, לאן נעלמה התורה בשנות האלפיים? היכן היא כיום? ובכן, בכל מקום היא נמצאת. לאחר אלפיים שנים של ארמית, יידיש ולדינו, ושאר ערבובים משונים של שפות, קמה מחדש השפה העברית, זו שייחודית לעם ישראל מאז ומעולם.
שנה וחצי לאחר משפטי נירנברג, קמה מדינת ישראל, עם שש-מאות אלף תושבים. בעולם היו אז כמעט 12 מיליון, כלומר שוב שישית מכמות היהודים באה לבנות מדינה. למה? אולי שוב בגלל שחששו לאבד את התורה, אולי כי כבר איבדו אותה, ואולי התביישו להיות יהודים, כי זו נעשתה סיבה למות. אכן קום המדינה דרש שוב עשייה יותר מלימוד. הפרקטיקה נטלה את מקומה של התיאוריה, ושדות הקיבוצים החליפו את כותלי בית המדרש. החרדים לדבר ה' חוששים להיכנס ארצה, להשתתף באופן פעיל בהקמת המדינה, מחשש לאיבוד התורה. בכלל לא נראה שהם סומכים כלל על ההנהגה החילונית דאז. בן-גוריון בוחר לתת למדינה אופי יהודי מחוקק, כך לא יאבד את החרדים שאיימו להקים אוטונומיה משלהם ולפגוע בכך ברצון האו"ם לתת מדינה.
כיבוש הארץ, בין אם נעשה בקניית אדמות על-ידי קק"ל, או על-ידי מלחמה, באמת גוזל את בני התורה המוכנים להילחם מעיונם בספרי החוכמה, ולכן כיום נראה שאנו עדיין שלב אחד לפני השלב הסופי - שלב מלכות שאול, בו יש מוסדות מדינה, יש ריבונות, יש צבא, יש כלכלה, אך אין תורה ואין בית מקדש.
את הקטע הזה פחות או יותר שמעתי מפי אליעזר לוין בשו"ת אמונה האחרון שנוכחתי בו. השאלה שנשאל הייתה: 'איפה היה אלוקים בשואה?' הוא שאל אותי במבט: 'להיכנס לזה?' השבתי בחיוב. ככה הוא מוציא את אלוקים מהמשוואה, ומראה לנו כי מדובר פה אך ורק בתפקידים היסטוריים. עמלק תמיד יהיה נוכח מול ישראל, וכשעשיו (עמלק או שאר בניו) עולה, תמיד ישראל יירד, ולהפך. לכן כשהמן החל להידרדר, ברי היה שמרדכי והיהודים עולים, וכשהנאצים פסקו משלטונם ברי היה שישראל יקבלו שלטון. יש כללים בעולם הזה.
אז אם כן איתרו את עמלק בזמן קרוב אל דורנו, אך איפה הוא כיום? יש כאלו שמאשימים את הפלשתינים בכך, במיוחד לאור הפיגוע האכזרי באיתמר. אך טעות היא ביד מי שחושב כך. לא מדובר ב'ראשון בגויים'. זו אינה מלחמת שמד. זה רק משחק בשבילם. הם לא בני אדם, או בני אנוש, אפילו לא בני נח. הם בסך-הכל בני ישמעאל. פראי-אדם. מי שמשחק עם בריונים, אל יתפלא שהוא קם בבוקר עם פנס בעין.
אם אותיות 'עמלק' הן אותיות 'ספק', ניתן לומר כי כיום עמלק הוא זה המטיל ספק, ואיזהו המטיל ספק? מיהו אותו נחש שמעורר בנו את חוסר האמונה, ואיני מדבר על יצר הרע, פירוש אחד בשעה. מי שמעורר את חוסר האמונה, חוסר האלוקות בעולמנו, חוסר זכותנו להיות עם נבחר?
באופן משונה זוהי התנועה המפותחת ביותר בעולם, הנאורה ביותר, שמטרתה שוויון מוחלט בין כל המינים וכל הגוונים. זוהי שאיפת המן, שלא יהיה עוד את אותו עם אחד מפוזר ומפורז, שכל העולם כולו יהיה אחד. ולא זו בלבד שהוא מערער על זכותה של מדינת ישראל להיות בכל ארצה, אלא הוא מערער על זכות קיומה, בשם אותם ערכים שהוא בעצמו אינו מקיים אותם. הכל בסיבוב, בתחבולה ובמרמה. לא מדובר כאן ברצון האמיתי לשמירה על זכויות אדם ושווין מוחלט, כי אם בשאיפה לחיסול ישראל, ולכך החיבור הטבעי ביותר כיום הוא אל אותם פראי-אדם.

תאריך:  08/03/2012   |   עודכן:  08/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
נתניהו מאמץ מדיניות חוץ מקיאבלית, שהמטרה שלה היא להסיח את דעתנו מהבעיות החברתיות ובכך לשתק את המחאה כנגד המדיניות הכלכלית הכושלת שלו. אירן היא אומנם בעיה ביטחונית, אבל נתניהו מגזים במידת האיום הזה כדי לגרום לציבור להתעסק באובססיביות באירן, במקום במחדלים החברתיים שלו. ממשלת נתניהו מפילה על כולנו "טילים כלכליים" כמעט כל יום, כאשר אנחנו עדים להפרטות חזיריות ולעליה קיצונית ביוקר המחיה
חיים שיין
חשוב שכל אחד ואחד יקרא את מגילת אסתר, היא מפליאה באקטואליות שלה בעצם ימים אלה. מה שמוכיח שההיסטוריה היהודית חוזרת על עצמה אלא שהפעם לשם שינוי, יש לנו את היכולת להגן על עצמנו
ד"ר אסף הרדוף
המשטרה מצאה פטנט - במקום חשד מבוסס ובמקום לפנות לבית המשפט, היא פונה לאזרח ומבקשת את הסכמתו לביצוע החיפוש. פטנט כשר?
נרי אבנרי
למרות שאתה נודניק, טרחתי למענך והבאתי מהארכיון את הקטע שאתה בטוח שלא קיים. המסקנה שלך מהקטע, צריכה להיות חדה: ערביי ישראל לא שכחו את החלק של השמאל באסונות שלהם. אחמד טיבי בונה עליך; אתה, אל תבנה עליו...
פנחס (פיני) פישלר
ביום 6.3.12 התכנסה השדולה להגנה על חושפי שחיתויות בכנסת ישראל. רק חבר-כנסת אחד התייצב והגיע לאולם הישיבות בכנסת. ביום הבחירות לא נשכח זאת
רשימות נוספות
פורימון מטורף בתל אביב  /  מורן מרקוס
תלמידי תדמור בפרויקט מיוחד לפורים  /  רותי מדלעי
עובדי המרכז לברה"נ טירת כרמל חגגו פורים  /  עדנה דור-און
פורים בתל אביב הקטנה  /  ראובן לייב
פורים - האם ידעתם?  /  יעקב אסתרליס
משנכנס אדר: מנהגי פורים באירן  /  אסתר שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il