X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שניהם מסוכנים לאדם, לגוף, לנפש ולתרבות החברה המודרנית. הרייטינג הפך ל"מנוע חיפוש" מודרני, הכובש את הנוער והציבור בישראל וכנראה גם בעולם. תוכניות הריאליטי הפכו ללהיט, הרייטינג גבוה וההפקה דוחפת את המשתתפים למעשים "חריגים" שמצטלמים יפה, מבלי לחשוב על התוצאות האישיות ומה יהיה אחרי
▪  ▪  ▪
סער שיינפיין. פתח את תיבת פנדורה [צילום: מן הטלוויזיה]

גיבורי "הריאליטי" למיניהם הם לפעמים דמויות מאכזבות ברמתם האינטלקטואלית, כושר ההבעה שלהם והיכולת לשמש דוגמה לנוער הנוהה ובוהה במסך הנוצץ. מספיק להתבונן בקצרה - בדמויות של גיבורי או בולטי "הישרדות", "היפה והחנון", "האח הגדול" - כדי להבין, ששיש לנו עניין עם דמויות שטחיות, כבדי פה וכבדי לשון, שהידע שלהם מוגבל והיכולת שלהם לשמש דוגמה - הינה בדפוסים מצומצמים.
זה קצת אכזרי ולא צודק לכלול בצורה גורפת את כל המשתתפים בתוכניות הריאליטי, כלא מתאימים, חריגים ואפילו מוגבלים, שהרי יש ביניהם חבר'ה טובים מוצלחים עם יכולות שנקלעו כנראה במקרה למקום הלא מתאים, בשל הרצון לחשיפה תקשורתית, להופיע בטלוויזיה ולהיראות בציבור.
חלק מהמשתתפים מצפים לתמורה, כגון: קבלת תוכניות בטלוויזיה, בתקשורת, בדוגמנות או הפיכה ל"סלב" מבוקש לפתיחות וסגירות של פאבים, חנויות ופרשני ריאליטי.
המציאות הוכיחה - שאכן משתתפי "ריאליטי" מסוימים, אם כתוצאה מהתאמה, הברקה או "תשלום" בהפקה, בשל "פשלות" מסוימות שנעשו במהלך התוכנית, מפצים את המשתתף שלא יעשה "גלים" ולא ירוץ לתקשורת, לספר מה נעשה וקרה מאחורי הקלעים של התוכנית.
רוצים דוגמה בולטת? - הגברת מהאח הגדול, שההפקה התייחסה ל"שדיה" כמטרה מינית, קיבלה תוכנית "יופי" בטלוויזיה. לא הייתה תביעה משפטית, לא ראיונות לתקשורת, לא איומים אלא שקט תעשייתי, כדי להשכיח את הסערה.
את המסקנות תוציאו לבד במקרה זה, גם במקרים אחרים דומים.
פרשת "הכדורים הפסיכיאטריים" - שד"ר רבינוביץ חילק למשתתפים, מקבלת תאוצה. הנושא הגיע לכנסת, למשרד הבריאות, לאיגוד הפסיכיאטרים, לממונה על האתיקה הרפואית פרופ' רכס, שדעתו לא נוחה מהנושא כפי שנשמע במספר ראיונות, והפתרון עדיין רחוק.
עו"ד סער שינפיין - שעורר את הסערה התקשורתית בעניין של קבלת הכדורים, אליו מצטרפים בהדרגה, דמויות נוספות מ"האח הגדול", פתח "תיבת פנדורה". טיבה של "תיבת פנדורה" - כשפותחים אותה, השדים יוצאים ממנה ואי-אפשר להחזיר אותם חזרה. אפשר להשתיק מספר דמויות, שקשורות או יודעות מה היה שם. נותנים להם עבודה, תוכניות והבטחות עתידיות וכך קונים את שתיקתם, אבל זה בדרך כלל לא מספיק ותמיד יש נפגעים ומאוכזבים שלא מוותרים.
שאלה טובה לבדיקה - מה בחור כמו עו"ד סער שינפיין, מחפש בתוכנית ריאליטי כמו "האח הגדול"? - פרסום, כסף, חשיפה, חוויות, הרפתקאות? כולם יחד או חלק מהם בנפרד. בחוץ מחכה לו חברה נחמדה ובבית "האח הגדול", לפי טענתו "מאלצים" אותו לנהל רומן, כדי לתת לתוכנית "דחיפה", עניין ורייטינג.
אפשר להגיד בציניות - מר סער, כל מה שקרה בבית, למעשה בא לפי הזמנתך. אבל לגוף העניין - החשיפה עוררה נושא חברתי חשוב, שמצביע על ערכים של החברה שלנו. יש תוכניות נחמדות המתחרות - בריאליטי כמו "כוכב נולד", "דה ווייס", שבהן לפחות מגלים כישרונות ונותנים להם הזדמנות לקידום והצלחה, ולא מחזיקים אותם כלואים ומנותקים מהעולם, לשם שעשוע.
הריאליטי המודרני - סם להמונים
"אקווריום אנושי" - כמו "האח הגדול", הוא טוב כניסוי פסיכולוגי, אבל לא כתוכנית שעשועים להמונים. אבל מסתבר, שההמונים אוהבים את זה. כמו שברומא סיממו את ההמונים במשחקי גלדיאטורים, כך הריאליטי המודרני, הוא סם להמונים, עסק טוב לחברות זכייניות, הטלוויזיה, פרסומות, כסף ורייטינג גבוה.
התעשיה התרבותית - הכסף הגדול, הוא שעומד מאחורי הרצון לדחוף את המשתתפים, להתנהגות חריגה, אלימה, למיניות בוטה ואלה שלא זורמים דוחפים להם כדורים.
שימוש בכדורים, בעלי אפקטים לא מבוקרים, בעלי "תופעות לוואי" לזמן קצר ולפעמים לזמן ארוך, הם הפרת כללי אתיקה רפואיים שדורשים תגובה.
האם הכנסת, משרד הבריאות, משרד החינוך, יוכלו להתערב, להגביל, לבקר - יתכן. האם "הריאליטי" ימשיך לככב בטלוויזיה - לדעתי כן! מדובר במכונת כסף שקשה לעצור אותה.
מה שאנו מצפים - שהגופים והגורמים הקובעים ובעלי ההשפעה, כולל הזכיינים וההפקות למיניהם, בעצמם ירסנו את התוכניות, ינסו לתת להם יותר בסיס חברתי, קצת יותר ערכים, קצת יותר בחירת דמויות שיכולות לשדר לנוער ערכים חיוביים ותובנות לחיים.
האם זה יצליח? אני בספק, אבל מותר ורצוי לקוות.

תאריך:  27/03/2012   |   עודכן:  27/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 האח הגדול  כוכב נולד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כדורים ורייטינג באקווריום אנושי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
כל כמה שרף אי-הוודאות עולה, פוחתים סיכוייו של המלך הפילוסוף להיבחר. זקופי הקומה, הגאים לראווה, נושאי האמיתות המוחלטות, יראו בו חנון במקרה הטוב. סיכוייו של הפוליטיקאי שיבטיח וודאות כוזבת אך קוסמת בתוך אי-הוודאות יעלו מעלה-מעלה. יהיו לו מעריצים על שהשכיל להבין כי שם המשחק הוא להיבחר, לאו-דווקא להוביל
נבון קצב
פעילותו של הברון רוטשילד היא הוכחה שניתן להצליח בעסקים גם בדרך של יושרה, הגינות, צדק ונדיבות
אלדד גפני
כמה פעמים חלפת על פני עובדי המשרד ושמת לב לתנועות מהירות ולחוצות? - לא, הם לא מתרגשים מעצם נוכחותך לידם, יש מצב שהם מנסים לסגור במהרה את הדפדפן עם הרשת החברתית בלי שתשים לב לכך
עמוס עמירן
גילינו שאבי דיכטר, אדם שלכאורה אמור להתנהל אחרת מהפוליטיקאים הסובבים אותו, אדם שעמד בראש ארגון כה חשוב - המוסד, אינו שונה כלל וכלל מאינספור פוליטיקאים שאמרו דבר אחד ועשו דבר שני, וזאת מבלי שום נקיפות מצפון
אפרים אסכולאי
ההנחה הרווחת היא, שלאירן כל הרכיבים הדרושים לייצור נשק גרעיני מסוג האימפלוזיה    יחד עם זאת, הסטאטוס של הרכבת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל - אינו ברור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il