|
1 |
|
|
את כותבת את נקודת הראות שלך... לא אכתוב לך ציון על רמת הכתיבה ואפילו לא על התוכן... זכותך לבקר... ואפילו לבטל את שירתו מכל וכל... רק זאת אומר: יש דעות אחרות עליו... אני חושב שמואיז בן הרוש (שאינני מכיר אותו... אבל מכיר את שירתו...) - הוא משורר מופלא... הוא משורר מרוקאי-ישראלי ציני... סרקסטי... הכתיבה שלו מלאה הומור וביטול עצמי... העברית שלו משובחת לעילא ולעילא... הדימויים שלו האלימים כביכול מעוררים לכל היותר חיוך מר אצל מי שפתוח לקבל גישות אחרות לחיי מהגרים בדור השני והשלישי לעליית יהודי ארצות ערב... ידעת שיש ויכוח אם ביאליק אמר או לא אמר: "אני שונא את הערבים כי הם דומים ליהודים שעלו מארצות ערב..."? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דודו אלהרר |
|
|
|
|
|
עומק כזו. ועוד מכנה את ה"משורר" - משורר מופלא! תבוש לך שאינך רואה את הרדידות, את הגועל נפש, את התיעוב - משירה שכזו, שירה כה נמוכה ומביכה.
כל כך צודקת הכותבת! ואני מקוה שיקשיבו לה וישנו את הנוהג הפסול להתכופף ולחשוש מפני בכיינים שכאלה. יש להסיט אותם הצדה ולא להתייחס אליהם.
דומני שבאף מדינה לא יקרה כדבר הזה, שיאדירו שם של משורר רדוד, רק כדי למנוע ולהשתיק את צעקותיו וצעקות דומיו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
כתיבה קלושה וחסרת |
|
|
2 |
|
|
בן הרוש הערבי היהודי כמו אחיו המוסלמי, מבין רק את שפת העארסים. מה חדש בזה. אם הם חוטפים נבוט בראש הם מאולפים, ואם הנבוט בידיהם, הם משתוללים. אינעל הארס הערבי- מואיז בן הרוש. מה שבטוח אני האשכנזי צריך להחזיק עשרה נבוטים לידי ליתר ביטחון, שאם יבוא אליי הארס בן הרוש (נטול הסובלימציה), אני אדע לתת לו בראש. אפשר להוציא את המרוקאים ממרוקו, אבל אי אפשר להוציא את הסכין מהמרוקאים.... |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שומכר.. |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
אבל לאמירה הזו של ביאליק שהיתה או לא היתה התייחס בן הרוש בשירו... מאידך, כל הדיון מתבטל נוכח הדברים הנעימים והנלבבים שכותב כאן מר שומכר ומבטל במחי יד כל מה שכתבת... גם את וגם אני וגם בן הרוש מאוסים בעיניו... ובצדק... כי הוא יכול להרשות לעצמו... הוא אדם עליון... אשכנזי... אין כמוהו ראוי לעלות בסערה השמיימה דרך ארובת טרבלינקה... לאט לאט מתבהרת מחשבתו של אדולף היטלר שהתחיל במלאכה וכבר אי אפשר לתבוע ממנו - "גמור!" |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דודו אלהרר |
|
|
4 |
|
|
שושנה , לצערי, עלית על שרטון של בוטות בביקורתך על שירתו של מואיז בן הרוש , שירה שאני האשכנזי הזקן מאוהב בה .
אני חוזר וכותב לך , שושנה , אני אוהב את שירת מואיז בן הרוש . אני אוהב את הדקיקות שבקול לצד עוצמת המחאה . אני אוהב את הלשון ועולם הדימויים .
כן , אני גם אוהב את השיר , שנגדו את יוצאת בחמת זעם . ואני אסתפק רק באמירה אחת - יש טעם רב לפגם בביקורתך .
לסיום , אינני מכיר את מואיס בן הרוש , מעולם לא פגשתי אותו , אני מכיר רק את שירתו . שמחתי בשבילו שהוא קיבל את פרס עמיחי . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
לאיתן, בהיותי יו"ר האגודה התקשרתי אישית למואיז בן הרוש ושאלתי מדוע אינו חבר אגודת הסופרים העברים, כיוון ששירתו בעיניי טובה. הוא ענה לי שבעבר הגיש מועמדות ולא התקבל. ראיתי זאת כמחויבות שלי להגיש מועמדותו שוב בוועדת קבלה, והוא אכן התקבל והגיע לטקס קבלת חברים. בעיניי שירתו טובה, אך אני רשאי דווקא כמי שמעריך אותו לחלוק על שיר זה שחוטא לאמת. שום משורר לא היה רוצה שלאחר מותו יתלו בו דיבה כשאין לו אפשרות להגן על עצמו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בלפור חקק |
|
|
|
|
|
אלימות בשירה - ישנה אלימות ברחוב.
זו תעודת עניות למחנך ומורה (לתנ"ך) המצדד בקללות, ושהינו עיוור מלקלוט את הגסות, הוולגריות, ההמוניות והברבריות שבשיר. השיר המוצג כאן איננו שירה, קריאתו מעוררת גועל.
מחנך המעודד אלימות גסה כזו בכתיבה - הינו מחנך רע.
ובכלל, מי הנך שאתה קובע שיש טעם רע לפגם בכתיבת הגב' ויג.
הטעם הרע הוא בדבריך שלך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שנראה שהם מטפחים |
|
|
5 |
|
|
צריך להבחין בין מואיז בן הרוש כמשורר ובין השיר על ביאליק שמבוסס על סילוף החוזר ונשנה מתוך רצון להשתרש כאמת היסטורית. ד"ר שמואל אבנרי הוכיח בעבר שמדובר בסילוף היסטורי, כאילו ביאליק אמר שהוא שונא את הספרדים כי הם מזכירים לו את הערבים. ביאליק עשה יותר מרבים אחרים למען תרבות ספרד. נפגשתי עם ד"ר אבנרי והשתכנעתי שהסילוף הוא מגמתי והוא מושרש בציבור כדי ללבות את השנאה לביאליק. אבל לשקר אין רגליים. שירתו של ביאליק אמיתית ולכן תגבר על כל ההשמצות. שושנה גילתה אומץ לב במאמר זה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בלפור חקק |
|
|
6 |
|
|
אני לא חוויתי אפלייה גזעית בהגיעי ארצה, לקיבוץ פרוד.
נהפוך הוא, חיבקו אתי והוצעו לי מסלולי קידום. יותר מאוחר גם בדרום.
ברם, אני גם כן לא אוהב את השיר של בן הראש, אשר קראתי זה עתה בסלידה. ביאליק עבורי הנו שם דבר בשירה העברית. התחלתי לקרוא את ביאליק עוד בטוניסיה, ביחד עם טרניחובססקי,המשוררת רחל ואחרים בספרייה של תנועת הנוער דרור.
השיר של בן הראש הנו גס, בוטא ואני מעדיף לא לפגוש שירים כאלא בעת קריאת שירים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יגאל (כמוס) בוכני |
|
|
7 |
|
|
למזרחיים גיבורים על מקופחים-מזרחיים-וזועקים מאז קום המדינה ועד עצם היום הזה!=מבטן ומלידה אני יהודיה שבזה למקפחים המתנשאים לריק שתפסו מונופול על החכמה,הדמוקרטיה-בלוף ועל המדינה שהיתה אמורה להיות יהודית ודמוקרטית לעם היהודי תחילה!!!אני יהודיה גאה שמעולם לא עניין אותי אם אימי הגיעה ממרוקו או מטוניס או מפולניה=מעניין את הסבתא של הסבתר שלי!מה שמעניין אותי שיהודים יהיו יהודים תחילה,הווה אומר:להיות נאמנים לעם היהודי ללא הבדל עדתי ומפלגתי ולהצדיק את קיומנו כאן בארץ ישראל=ולהפסיק עם הפוליטיקה המושחתת והבגידה בארץ חמדה!!! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
קורןנאוה טבריה |
|
|
8 |
|
|
הדגש הוא לא על רוח ותרבות אלא על הורדת הדיון למכנה המשותף הנמוך, לסגנון אלים ובוטה כדי לתפוס פוקוס
ולמשוך תשומת לב. אינך חייב להיות משורר טוב, עליך להיות בוטה ואלים ותזכה לתשומת לב. לכן המושג גרילה תרבות אינו מקרי.
איננו זקוקים ברפובליקה הספרותית לתרבות אלא לגרילה תרבות, ועל כך ישמנו אותך בפרסים ובתהילה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שושנה ויג |
|
|
|
|
|
לשושנה שלום
להופיע בירוחם בדרום הארץ מול שער נעול כדי להזהות עם פועלי אקרשטיין , העובדים בעבודה פיזית קשה תמורת עשרים שקל לשעה ללא תנאים סוציאליים , לצערי , זו עבודה שיש בה הרבה גרילה והרבה מאוד תרבות .
אני הקשיש מוקיר את יוזמתם של משוררי גרילת תרבות לשוחח עם פועלים קשי יום שובתים בשירה . זה לא היה באולם . זה היה בחום היום בקרחת המדבר מול קהל , שפעם ראשונה הקשיב לשירה .
המשוררים הצעירים , שהצטרפו ליוזמת גרילת תרבות , ראויים להערכה על היוזמה להצפין לחיפה להביע סולידאריות עם עובדי כימיקליים חיפה , שדרשו לממש את זכותם להתארגן באיגוד מקצועי ולא לחזור הביתה אחרי יום עבודה פיזית קשה עם שכר מינימום .
המשנה מכירה בזכותם של חמרין(סבלים נושאי משאות) ושל צמרין (טווי צמר ) להתאגד בארגון מייצג במאה הראשונה לספירה , וכאן חצי שנה שבתו פועלים במאה ה-21 כדי לממש את זכותם להתארגן . בכוח נחישותם הצליחו .
היחידים , שבאו להביע סולידאריות עם עם ציבור עובדים , היו אלה אותם משוררים שאת , שושנה , מסתייגת מהם . ואני הקשיש מעריץ שלהם .
כן , דרושה הרבה נחישות של גרילה והרבה עוצמות של תרבות לעמוד ברחבה מול בית חרושת נעול ולשוחח עם מאות פועלים בשירה ובהקראת פסוקים מנביאי ישראל .
ראוי היה שאגודת הסופרים תוקיר ותעריך את היוזמה המבורכת של גרילת תרבות . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
המשוררת שושנה "החליקה" , "יצא לה" במקרה צירוף מלים גרילת תרבות . לא יפה שושנה .
אינני יבולה להתהדר בשם משוררת . אני פשוט רק שוחרת תרבות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שוחרת תרבות |
|
|
9 |
|
|
מכתב לוועדת הפרס / שושנה ויג
אֶל חַבְרֵי וַעֲדַת הַפְּרָס
לֹא מְשַׁנֶּה אֵיזֶה פְּרָס
פְּרַס עַמִּיחַי
פְּרַס בְּרֶנֶר
פְּרַס רָמַת גַּן
פְּרַס רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה
פְּרַס שָׂרַת הַתַּרְבּוּת
אוֹ סְתָם פְּרָס
לֹא מְשַׁנֶּה שֶׁיִּהְיֶה רַק פְּרָס.
אֵינִי מְשׁוֹרֶרֶת מְחָאָה
מַה לַעֲשׂוֹת אֵין בִּי תְּחוּשַׁת קִפּוּחַ
כַּמָּה נוֹרָא שֶׁאֵינִי יְכוֹלָה לְקַלֵּל, לְגַדֵּף
לִשְׁבֹּר לְגַדֵּף לְנָאֵץ לְהַשְׁפִּיל לְמָרֵר
אֵינִי יְכוֹלָה לִפְסֹל אֵינִי יְכוֹלָה לַהֲרֹג
אֵינִי יְכוֹלָה לִרְצֹחַ אַב קַדְמוֹן.
לֹא קִלַּלְתִּי אַף אֶחָד
הַשִּׁיר הַזֶּה קְצָת זֶבֶל
אַבָּא שֶׁלִּי מִפּוֹלִין
אִמָּא שֶׁלִּי מִטּוּנִיס
אִמָּא שֶׁלִּי כְּבָר מֵתָה מִזְּמַן
הִיא לֹא יוֹדַעַת שֶׁאֲנִי מִזְרָחִית עַכְשָׁו
יֵשׁ בִּי הַכֹּל
אֲנִי אַשְׁכְּנַזִּיָּה אֲנִי סְפָרַדִּיָּה
אִם בָּגַדְתִּי אַף אֶחָד לֹא רָאָה
אִם טִנַּפְתִּי אוֹ הִשְׁפַּלְתִּי לָמַדְתִּי לְהַסְתִּיר
אִם פָּגַעְתִּי בִּקַּשְׁתִּי סְלִיחָה
רַק אֶת פְּרַס רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה
פְּרַס רָמַת גַּן
פְּרַס בְּרֶנֶר
פָּרַס עַמִּיחַי
אַף אֶחָד לֹא יִתֵּן לִי
אֲנִי עֲדַיִן פַּרְוֶה.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שושנה ויג |
|
|
10 |
|
|
מי שמחזרת אחרי הכבוד , הכבוד בורח ממנו .
שושנה , את מחזרת על הפתחים של הכבוד , לכן הם ננעלים בפניך .
מואיז בן הרוש ברח מהכבוד , הכבוד רודף אחריו .
אני מעיד על עצמי , כמי שרודף אחרי שיריו של מואיז בן הרוש , ונהנה מכל מגע עם שיריו .
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מחזרת על הפתחים |
|
|
|
|
|
בתחילת דרכו האמנותית היה משה ואחר הפך למואיז, כשהיה משה היה פנתר ורוד כשהפך פנתר שחור ושירתו הפכה פוליטית הוא מצא כבוד. שושנה צודקת וזה מה שמפחיד שהוא חושפת את האמת במערומיה. שיקולי ועדות פרס לאחרונה פוליטיים או מלחכי פינכה או מדידת המסכנות ואין לה קשר לאיכות, קם כאן דור של לוחמי חירות בסגנו צ'ה גווארה כולם רוצים למחוק את העבר ולבנות כאן עתיד חדש עם הערבים. יום הנכבה היום ...קדימה. תשפכו את אמבטיה עם המים. תנו לכל היורקים כבוד. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הפנתרה השחורה |
|
|
11 |
|
|
אחרי שקראתי את הכתבה הנלעגת של שושנה וויג על מנחם בן , אני מבינה את עולמה של שושנה וויג.
כל הסופרלאטיבים , שאפשר לאסוף מכל הגרונות ומכל היקבים מרחה "המשוררת" שושנה וויג על מנחם בן . היוצר הגדול.
באיזו הערצה היא הקלידה לנו מלות שבח למנחם בן , שזכתה לשבת בבית הסופר במרחק נגיעה ממנו , מענק הרוח והיצירה .
היתה זו הערצה לאדם בוטה . "גיבור תרבות" של האח הגדול .
גיבור שרואה באישה לסבית חולת רוח .
גיבור שיצר הכללה מזוויעה ביציאה נגד השירה המזרחית.
לתפארת ההלל של גברת שושנה וייג למר מנחם בן ....והיא רוצה שאני , אוהבת שירה , אתייחס ברצינות להתנפלות שלה על מואיז... גם אם בשיר המצוטט ישנם ביטויים , שלא הייתי משתמשת בהן.
גברת שושנה וויג, קראי שנית את הכתבה שלך על מנחם בן - כולה שבח והלל . קראי שנית את הכתבה על מואיז . .. ותנסי להפנים , שאת רחוקה מאוד מלעטור לראשך את הכתר של מי שראויה לתת לנו שיעור מה זו שירה .. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אוהבת שירה |
|
|
|
|
|
אוהבת שירה נכבדה,
יצאתי בריצה קלה לחפש את הכתבה שכתבתי נמצאת באינטרנט ומצאתי שאת צודקת.
בקשר לדבריך איני שונאת לסביות, ואיני שונאת שירה מזרחית. יש שירה מזרחית טובה, לא פסלתי את כל שיריו של מואיז. השיר עוד יהפוך לשיר מכונן בתרבות שלנו. ילמדו אותו במערכת החינוך, ויבוא גואל לציון.
אני חושבת שמואיז מודה לי על ההתייחסות לשירו. השיר שלו יכול היה לשקוע והוא זכה לעורר דיון, זה גם אומר ששירה רעה טובה יותר משירה טובה. ואין שירה טובה ואין שירה. ויום אחד אני יכולה לאהוב את השיר ויום אחד אני יכולה לשנוא את השיר.
היום השיר מוצא חן בעיניי, ינעל אבוק השיר הזה! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שושנה ויג |
|