X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

לפני כשנתיים הופיעה כתבה מעניינת במוסף "עסקים" של "מעריב" אשר ניתחה ותיארה קבוצה צעירה של אנשי עסקים, תעשיינים, אנשי היי-טק ובעלי מקצועות חופשיים בולטים אשר התחילו את הקריירה שלהם כעוזרים אישיים של מנהלים בכירים ומפורסמים בענפים השונים במגזר העסקי.
מדובר באנשים צעירים, רובם ככולם בעלי השכלה אקדמית או מקצועית רלוונטית לענף בו הם שואפים לצמוח ואשר זיהו כי השילוב בין קירבה לאיש עסקים בכיר ובולט וההימצאות במרכז העצבים וההחלטות של פירמה עסקית הוא המתכון הטוב ביותר בכדי ללמוד, להתבלט מקצועית, ליצור את הקשרים המתאימים ולהתפתח.
ואכן - הערכת המצב שלהם לא הכזיבה. הבולטים מביניהם תופסים היום עמדות בכירות ביותר בסקטור העסקי.
אליהם הצטרפו בשנים האחרונות "זן" חדש מנהלים בכירים בסקטור העסקי - יוצאי אגף התקציבים באוצר ויועצים שונים של בכירי המערכת הפוליטית - אשר גם הם העמידו במרכז את התחום המקצועי בו שאיפתם להתקדם תוך "ניצול" הקרבה הפוליטית בכדי לחדור למעגלים המרכזיים בסקטור העסקי ובתאגידים הציבוריים ולנצל את קרבתם לבכירי המערכת הפוליטית - מרכיב מאד חיוני במדינה בה אין דבר שזז ללא מעורבות של השלטון המרכזי או המקומי.
פרשיית המינויים הפוליטיים שנחשפה כעת במלוא עוזה [אך איננה חדשה] ושבוטאה במאות תחקירים בעיתונות ובדוחות מבקר המדינה בעבר מעלה סוג נוסף של קבוצה המכונה "עוזרים ויועצים" לשרים, יושבי ראש ומנכלי"ם של גופים ממשלתיים.
לקבוצה זו אין כל מאפיין השכלתי או הכשרתי, אין כל רציונל בהעסקתם בלשכות אלו, אפילו הייתי מעז לומר כי רבים מהם אינם רואים בתפקידים אלו כל "קרש-מקפצה" לתפקידים בסקטור הציבורי או הפרטי.
עיקר תפקידם של אנשים אלו הוא להוות את החולייה המקשרת של האינטרסים המפלגתיים והאישיים של המקורבים למרכזי המפלגות, של "קבלני קולות" ושל המקורבים האישיים לבין הג'ובים, התקציבים וההשפעה הקיימים למכביר בתוך משרדי הממשלה והגופים הציבוריים.
התפקיד השני של אנשים אלו הוא לבסס את מעמדו הפוליטי של השר הממונה עליהם על ידי הפניית תקציבים וקידום אינטרסים של קבוצות בוחרים פוטנציאליים.
במקרים של שרים המייצגים עמדה מפלגתית קיצונית [בתחום המדיני או החברתי] מתמקדים יועצים אלו בעיקר בהפניית משאבי המרד לאותו יעד אותו מייצג השר והמפלגה ששלחה אותו למשרד.
לפי מספר העוזרים והיועצים למגזרי המיעוטים, לדוגמא, הנוכחיים ושהיו קיימים במשרדי הממשלה היה צריך מגזר זה כבר להיות פורח, מפותח ומשגשג - אולי יותר מהמגזר היהודי. אך ברור שלעוזרים ויועצים למגזר המיעוטים אין כל כוונה לסייע באמת למגזר זה - אלא פשוט לנסות ולבנות מוקדי פוטנציאל בוחרים במגזרים אלו למפלגתו של השר ולשר אישית.
אנשים אלו הם "פגיון בלב השירות הציבורי המקצועי". הם הגורמים המרכזיים להשחתתו של השירות הציבורי, להתפתחות הזילות במעמדו; הם אלו אשר נותנים "גושפנקא" במשרדי הממשלה ובגופים הציבוריים שכל התנהגות היא לגיטימית, שהכול אפשרי!; הם אלו שהחדירו את תרבות האינטרסים הצרים על פני טובת כלל הציבורי למערכת הציבורית; הם אלו שהחדירו את תרבות ה"עסקאות" לתוך התרבות של הניהול הציבורי; הם אלו המהווים דוגמא שלילית לכך שאין כל צורך בכישורים ובהשכלה בכדי להיות בכיר בשירות הציבורי; הם אלו שלימדו את העובדים כי "רדיפת הבצע" במושגי רכבים צמודים, הוצאות על-חשבון המדינה, מזכירות, שיחות חינם בטלפון נייד ושימוש בתקציבי מדינה לפעילות פוליטית הם דברים אפשריים ועל כן כל ה"סיפורים" על חוסר תקציבים הינם קשקוש.
הם אלו שעיצבו את ההתלבטות בקרב עובדי הציבור המקצועיים, בין הצורך להתנהג ממלכתית ובראיית טובת הכלל או להיות "מאפיונר" ומשתף פעולה [על חשבון האינטרס המקצועי] עם אותם אנשים גם בכדי להתקדם אישית.
התבססות שכבה ענפה זו היא כשלון קולוסאלי של אגף התקציבים באוצר ונציבות שירות המדינה גם יחד, בשילוב הכשל המוסרי של בכירי המערכת הפוליטית. הם אלו אשר נתנו לתופעה זו להתפשט ולהתבסס ולהפוך, הלכה למעשה, ללגיטימית. הם אלו אשר "גלגלו את העיניים כלפי מעלה" וטענו לרציונל בצורך ב"יועצים מקצועיים" ו"עוזרים אישיים" בכדי לטייב את פעולות והישגי השרים, יושבי הראש והמנכלי"ם השונים.
אין אנו יכולים לשכוח את שני ה"יועצים" שמינה שר החוץ סילבן שלום במשרדו. אנשים אשר היו מחלקי פיתות וסוחרים קטנים. מכובדים ומוכשרים ככל שיהיו - מה הקשר שלהם לשירות החוץ של מדינת ישראל? [ אל נתפלא אם בעוד כמה שנים נווכח כי הם קונסולים בשגרירויות שונות...]
תופעה זו חייבת בתיקון מיידי. אנו מצפים כי הכנסת, נציב שירות המדינה ואגף התקציבים יפעלו מיידית להסדרת "ענף" [או אולי "סינדיקט"] זה.
______________________
אתר האינטרנט של כותב המאמר: www.deot.org.il

תאריך:  12/09/2004   |   עודכן:  12/09/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
מכתב פתוח לשמעון פרס
פרופ' ג'רלד פרמן
נועם גורדון
סימני שאלה לא חיים בעולם קל, שלא תחשבו, בכלל לא קל להם וכמו תמיד יש להם אופוזיציה - האופוזיציה שלהם הם המכורים לסימני הקריאה
פרופ' אמנון יוגב (אל"מ במיל.)
בפעם הראשונה בהסטוריה שטות צבאית קיבלה גושפנקא משפטית ברמה הגבוהה ביותר הן בבית המשפט העליון והן בבית המשפט הבין לאומי בהאג
אפרי הלפרין
לאחר חודשים רבים של הרעבת עובדים ברשויות המקומיות, שולף אברהם פורז שפן חדש מהכובע: יוזמה לשינוי חוק אשר ימנע פיצויי הלנה מעובדי רשויות מקומיות ומועצות הדתיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il