X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין מקום לכפות עליהם גיוס לצבא - לא בגלל אמות-מידה שלהם, אלא בגלל עקרונות שלנו, של ליברליות וסובלנות. אין זה ליברלי וסובלני לכפות על קבוצת אוכלוסיה למחוק את זהותה והזדהותה האישית
▪  ▪  ▪
כרזת מחאה נגד אי-גיוס חרדים. איפה הסובלנות כלפי החרדי? [צילום: פלאש 90]
צרכים והגנה. לא מעבר לכך
היהודים האורתודוקסים/השמרניים, מאז ומתמיד לא רצו להיטמע במדינות ובחברות בהן חיו. כתוצאה מכך, גם לא הזדהו עם המדינה או החברה בה חיו. הם ראו במדינה בה חיו כמי שמספקת את צרכיהם השוטפים ובמיוחד את ההגנה הפיזית עליהם, אך לא מעבר לכך

משחר נעוריי אני גדל ומחונך על גישת החרדים כי אנו (הם) מגינים על מדינת ישראל באמצעי לא פחות מוכח והוא: לימוד התורה. עניין זה הוא גם לא פחות חיוני מהצרכים האחרים של היהודים. על כן, הגיוס לצבא של בחורי הישיבה צריך להיבטל מול הצורך האמיתי של העם היהודי, שהוא "לימוד ועיסוק בתורה".
ייאמר מיד כי כיום נראה לי ההסבר הזה כבלתי משכנע. הוא נשלף ונטען כמנטרה. אני משוכנע כי גם החרדים לא מאמינים בהסבר זה באמת ובתמים.
כאשר באים לאדם בטענות או בתביעות במישור הפרקטי, המעשי, טוב יעשה אם יעלה את תשובתו לתחום העקרוני/האידיאולוגי/האמונתי, שכן נגד טיעון עקרוני/אידיאולוגי בלתי אפשרי ליתן תשובה מוחצת והדבר נשאר בתיקו, כביכול, כמחלוקת אמונית שאינה ניתנת לפתרון. לאור עקרונות הליברליזם, אין לכפות אמונות ודעות על איש, לכן נשאר הציבור החרדי בלתי נכפה במשך למעלה משני דורות. הגיעו הדברים לכך שגם הם מאמינים ל"גולם" שיצרו.
הגישה החרדית המסורתית
ההסבר לגישת החרדים מצוי במישור החברתי/הסביבתי ולא במישור האמוני/האידיאולוגי. היהודים, במיוחד היהודים האורתודוקסים/השמרניים, מאז ומתמיד לא רצו להיטמע במדינות ובחברות בהן חיו. כתוצאה מכך, גם לא הזדהו עם המדינה או החברה בה חיו. הם ראו במדינה בה חיו כמי שמספקת את צרכיהם השוטפים ובמיוחד את ההגנה הפיזית עליהם, אך לא מעבר לכך. הם לא הרגישו צורך לגמול למדינה או לחברה בה חיו, מה גם שהמדינות היו אפופות במעשים אנטישמיים ומעשים של דיכוי ואפליה. הם הסתפקו בנאמנות בסיסית למדינה בה חיו ובמילוי החובות האלמנטריות, אך בשום אופן לא הזדהות עם המדינה בה חיו, לא שאפו לתקן או לשנות את המדינה ולא שאפו לעמדות שלטוניות.
גישה זו, שהייתה הגישה המסורתית של היהודים ובוודאי של היהודים האורתודוקסים, לא השתנתה כהוא זה עם הקמת מדינת ישראל. הם לא מזדהים עם המדינה, מקיימים את חובותיהם הבסיסיות ואף נאמנים לה במידה בסיסית. ההבדל בין התנהגות החרדים במדינת ישראל מהעמדה המסורתית של היהודים בגלות, היא שבמדינת ישראל הם כן שואפים לעמדות שלטוניות ולעמדות כוח, ומנצלים לשם כך את מספרם וכוחם הפוליטי. כאן צריך להיות הפתרון.
החרדים אינם יכולים להתגייס לצבא משתי סיבות:
א) הם לא מזדהים עם המדינה החילונית ולא יכולים להזדהות עימה.
ב) גיוסם לצבא פירושו מחיקת זהותם העצמית, מנהגיהם, לבושם ועוד. מבחינתם, פירוש הדבר דרישה להתאבדות, שהם לא יכולים להסכין עימה.
עקרונות הליברליות והסובלנות שלנו
לכן, אפוא, אין מקום לכפות עליהם גיוס לצבא - לא בגלל אמות-מידה שלהם - אלא בגלל עקרונות שלנו, של ליברליות וסובלנות. אין זה ליברלי וסובלני לכפות על קבוצת אוכלוסיה למחוק את זהותה והזדהותה האישית.
לדעתי, אין לכפות גיוסם באמצעים של ענישה או מניעת זכויות. זה גם לא הומאני, לדעתי. יש להסיר גם את מגבלות הפטור מגיוס בדמות ביקורות, ביקורות פתע, רישומים ודיווחים, ודי לו לאדם להודיע על חוסר נכונותו לשרת בצבא בהיותו משתייך לקבוצת האורתודוקסים.
באופן הגון ניתן לומר לציבור החרדי: אנו מקבלים את חוסר רצונכם להתגייס לצבא מתוך שאינכם מזדהים לחלוטין עם המדינה החילונית, אנו מכבדים את גישתכם. אך מאותם נימוקים עצמם יש לבטל את זכות הבחירה של מי שאינו מתגייס לצבא.
כל השאר יבוא מאליו לאחר שזכותם הפוליטית תתבטל. גם פסיקת הרבנים תשתנה.
יש לפעול בשכל ולא מתוך אמוציות וגם לא מתוך כפייה.

תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  28/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע אין לכפות גיוס על החרדים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רק שבשם עקרון השיווין
יש לבטל  |  28/06/12 13:37
2
עוד סיבה טובה ....
ישמעאל  |  30/06/12 13:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים אסכולאי
אף על-פי שהעיצומים הנוכחיים פגעו באירן בצורה משמעותית, יש הסבורים כי אירן תוכל לעמוד בהם עד אין סוף, ולפיכך תמשיך בטקטיקה הנוכחית של מניעת משבר תוך כדי המשך העשרת אורניום. היה והעיצומים יוחרפו בצורה משמעותית, אירן עשויה להסכים לוותר על ההעשרה עד לדרגה של עשרים אחוזים. תרחיש שכזה יהיה בבחינת ניצחון פוליטי למערב, יותר מאשר ניצחון מעשי, שכן אירן תוכל בכל זאת לייצר נשק גרעיני
אברהם בן-עזרא
לעתים קרובות, כאשר צד לדיון החש עצמו נפגע מפסק הדין ומחליט על הגשת ערעור לערכאה גבוהה, ככל שפסק הדין יותר גרוע, לדעת הצד שחש נפגע - כן ייטב, כי מלאכתו בערעור תהיה יותר קלה, טיעוניו יותר משכנעים, וסיכוייו יותר גבוהים
דן אלון
מהפכה חברתית שתכיל את שלושת המרכיבים, תביס כל מכשפה וקוסם. דרוש לנו לב טוב שיחבר את כל הפלגים. על הלב להיות מחובר לשכל שיידע להבדיל בין טוב לרע ולתכנן את הדרך הביתה, ושניהם יהיו חייבים להתחבר עם אומץ לצאת לדרך נכונה, ולהוביל את כולנו יחד, וכל אחד לחוד, לעבר הארץ המובטחת. לב, שכל ואומץ. בנו, ורק בנו הדבר
מאיר אינדור
אחלם תמימי שהובילה את המחבל המתאבד למסעדת 'סבארו' התחתנה עם חבר אחר משורות ארגוני הרצח שהשתתף ברצח חיים מזרחי. תמימי גורשה במסגרת עסקת שליט לירדן והבעל המשיך לנסות את מזלו לאיחוד משפחות עד שנעתר. מהסיפור הזה התעלמו מפיקי החדשות למרות שמדובר בפגיעה ברגשות המשפחות השכולות
ראובן גפני
למרבה הצער, מקצוענות המחאה אינה שייכת רק לצד אחד של המפה הפוליטית בארץ, או למארגני המחאה החברתית. בשנים האחרונות דומה שכל אייטם חדשותי גורר אחריו כמעט באופן מיידי תנועת מחאה, הנזקקת וזוכה לרוח גבית מן התקשורת. וכך, את מאהל המחאה של משפחת שליט החליף עד מהרה מאהל המחאה של הציבור האתיופי, ואת המאבק להשבתו של גלעד החליפה מחאתן של משפחות חללי אסון הכרמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il