X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל אינה רפובליקה, לא בחוקיה, לא בתרבותה הפוליטית ולא בסמליה מספר הערות לדבריה של אוה אילוז במאמרה "דברים שאסור לומר", הארץ (25.6.12)
▪  ▪  ▪
ישי. "איננו מייצג סטייה בפוליטיקה הישראלית" [צילום: פלאש 90]

אוה אילוז כותבת בצורה בהירה וחדה. היא אכן צודקת ש"סוגיית הפליטים והמהגרים הלא חוקיים היא דרך מצוינת להבין את הנורמות המובילות את השיח של נציגי הציבור שלנו". זה נוסח אחר לטענה שהיחס לחולשת האחר, מעיד על האתיקה שלנו.
היא גם צודקת כשהיא טוענת ש"מדינות לאום מודרניות ורודפות שלום, מציינות את חברותן בקהילה בינלאומית מוסרית באמצעות מעשים המוכיחים דאגה לפליטים ויחס הומאני גם לעובדים בלתי חוקיים. היחס לזרים, חוקיים ולא חוקיים כאחת, הוא נייר הלקמוס של המוסר הנהוג (או לא) במדינה". כאן היא עוברת לעסוק בסוגיית האזרחות ומסכימה ש"הסדרת האזרחות הייתה ועודנה זכות של מדינות הלאום, הן מקיימות פיקוח הכרחי אולי, על ההגירה, וזכותה של ישראל לקיים פיקוח כזה כפי שזאת זכותן של מדינות אחרות".
שר הפנים לא מייצג סטייה
בנקודה זו היא עוברת לדברי שר הפנים ׁ(כבדומה לדמוגרף הצרפתי ז'ורז' מוקו), שראה בעובדים הזרים מקור למחלות ואיום על זהותה היהודית של המדינה, וכנגד זאת גורסת שדבריו והתנהגותו של ישי כלפיהם "אינם יכולים להישמע ולהתקיים במדינה דמוקרטית, מפני שהדמוקרטיה מושתתת על עקרונות אוניברסליים, על ההכרה שקיים שוויון יסודי בין בני האדם. ישי הוא אדם שאפילו מרין לה פן (מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת) תירתע מלעמוד לידו".
האם באמת מדובר רק בשר הפנים שלה פן תירתע לעמוד לידו? הרי לה-פאן מצדדת במודל הרפובליקני הצרפתי, אם כי בצורתו הקשיחה. האם מי מהמפלגות בישראל מחזיקה בתפישה רפובליקנית? במדינה האחראית על עיצוב הטוב המשותף של כלל אזרחיה? ישראל אינה רפובליקה, לא בחוקיה, לא בתרבותה הפוליטית ולא בסמליה.
אך אילוז גם צודקת בהמשך טענותיה בגרסה שישי "איננו מייצג סטייה בפוליטיקה הישראלית. יהיה זה לגמרי לא הוגן לראות בו אחראי על השימוש במושגים המרמזים על טוהר הגזע, מפני שמושגים אלו קשורים קשר הדוק לאופן שבו עוצבה האזרחות הישראלית - על בסיס דת אחת ומוצא אתני אחד. לא הגזענות היא הסיבה לטענה שיש לשמר את הטוהר האתני והדתי, להפך: אזרחות המבוססת על דת אחת ומוצא אתני אחד, היא שמולידה השקפות גזעניות".
לא רפובליקה ולא מדינת לאום אזרחי
אולם כאן נכנסת אילוז לדרך ללא מוצא בטענתה: "ישראל היא מדינת היהודים והיא צריכה לשמור על צביונה זה, אבל אין זה אומר שאיננו יכולים, ואף צריכים, למסד אזרחות אוניברסלית, כפי שקיימת במדינות רבות באירופה". באיזה מובן-ישראל היא "מדינת היהודים"? ומיהו "יהודי"? הרי יהודי זו סוגייה דתית-אתנית. אם מדובר ב"ספירת ראשים", האם במדינה היהודית הזו כלולים גם: סימון ויל? ג'וזף ליברמן? ואולי גם ברונו קריסקי ז"ל? אם מדובר במדינה, הרי אילוז עצמה מדברת על מדינות לאום, וברור שמדינה יהודית אינה ולא יכולה להיות מדינת לאום, כי אין היהודים לאום טריטוריאלי, ואין לכולם אותה תפישת זהות לאומית ושייכות פוליטית.
אילוז צודקת ברצונה שישראל תהיה "מדינה הפועלת למען כל אזרחיה", אולם כדי להיות מדינת כל אזרחיה, ישראל צריכה להיות רפובליקה ומדינת לאום-אזרחי. אין היא לא רפובליקה ולא מדינת לאום-אזרחי.

תאריך:  30/06/2012   |   עודכן:  01/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בניגוד לתדמיתו, יצחק שמיר היה מוכן לעשות הרבה למען השלום. הוא שהסכים ללכת לוועידת מדריד, הוא שהחל בהידברות עקיפה עם אש"ף - ואת כל זה עשה בלי להתרפס ובלי לוותר על אינטרסים חיוניים של ישראל
רועי אורן
היות שלא הושג הסכם ממשי בין האוצר להסתדרות, המסדיר את תנאיהם האישיים והחוזיים של עובדי הקבלן, על ההסתדרות לצאת למאבק נוסף (כולל השבתת המשק) עד שיושג הסכם כזה
אפרים הלפרין
נראה שכאשר על השולחן מונחת שאלת גיוס חרדים וערבים, הולך הגניוס היהודי ומתנדף לו בשמי המזרח התיכון, והחלמאות קורנת ממוחם של מקבלי ההחלטות
מרדכי קידר
האתגר העיקרי העומד בפני "האחים" הוא תרגום תקוותם הדתית-פוליטית לתוכנית מעשית    הארגון אינו עשוי מקשה אחת, אלא ממגמות שונות זו מזו, הן על-רקע תרבותי והן על-רקע אישי    יש בהם רבים שתרבותם קרובה לזו של התנועות הסלפיות, בעוד שאחרים, מודרניים יותר, מחפשים את שותפיהם דווקא בקרב החוגים החילוניים
גבריאל בן-עמי
בברירה שמציבה בפנינו המציאות הקשה שלנו, כדאי שנשמור על ארצנו ונתעקש להבטיח את חייהם ושלומם של אזרחינו, גם אם המחיר יהיה כרוך בהתפכחות כאובה מחלום השלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il