X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום, רוב בעלי הדירות אינם רשאים להיכנס לחשבון הבנק של ועד הבית ללא אישורו, חשבון שהוא למעשה גם חשבונם בכך בעצם נמנעת מהם היכולת לעקוב מקרוב אחר הפעילות בחשבון זה התוצאה: היעדר שקיפות לגבי הפעילות בחשבון זה ופתח להתנהגות לא אתית ואף מעשי מרמה ומעילת כספים מצד חברי הוועד
▪  ▪  ▪
איך אפשר לעקוב אחר פעולות הוועד?
מבחני אמינות
אחרי הכול חברי ועד בית לא נדרשים למבחני אמינות ולא נבדק עברם הפלילי, והיעדר גישה חופשית לרוב בעלי הדירות לעיין בחשבון הוועד מקילה עליהם ב"מלאכת" השחיתות. יש להדגיש כי בבניינים גדולים בעלי דירות ודיירים רבים מגלגלים לעיתים ועדי בתים סכומים של אלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים. כידוע, בכל מקום בו יש כסף גדול והיעדר פיקוח עליו הדבר מגביר את הסיכויים לשחיתות ומעילה או לגניבת כספים

חשבון בנק על שם ועד הבית בישראל משמש כידוע לצורך הניהול הכספי השוטף של ועד הבית בבניין כמו הפקדת הכנסות, הוראות קבע וכדומה. למעשה, שייך חשבון זה, שווה בשווה, לכל בעלי הדירות בבניין. אולם, למרבה האבסורד, הבנקים לא מאפשרים לרוב בעלי הדירות לעיין או לקבל מידע בחשבון זה שהוא, כאמור, שייך גם להם, שהרי מתנהלים בו כספי כלל הדיירים בבנין.
הבנק מבחינתו נוהג לפי נוהל הקובע כי רק חברי ועד הבית ודיירים שהם מורשי חתימה בחשבון רשאים לעיין בחשבון, או לקבל מידע אודות הפעולות השונות המתבצעות בו. בעל דירה בבניין שאינו בעל זכות חתימה בחשבון ועד הבית (ורוב בעלי הדירות הם כאלה) המבקש לקבל גישה ישירה לחשבון הבנק של ועד הבית כדי לעקב מקרוב אחר הפעילות בו, חייב לקבל הרשאה מיוחדת מוועד הבית לשם כך.
התוצאה בפועל היא, שלרוב בעלי הדירות במדינת ישראל אין גישה חופשית לחשבון ועד הבית שלהם, שהוא למעשה גם חשבונם, והם תלויים בחסדיהם ובשרירות ליבם של חברי ועד הבית. למעשה, ועד בית יכול למנוע מדייר (או מדיירים) לעקוב מקרוב, מתי שיחפוץ, אחר הפעילות בחשבון. רגע, ומה עם השקיפות ועם זכות הציבור לדעת?
באופן ישיר
אומנם זכותו של בעל דירה, כפי שקובע תקנון בתים משותפים, לעיין בכל עת סבירה בספר ההכנסות, ההוצאות והקבלות של ועד- הבית אולם לא ידוע לי על תקנה המחייבת את הוועד לאפשר לדייר הרוצה בכך לגשת לבנק ולקבל מידע באופן ישיר ללא תיווך הוועד.
כאשר חשבון ועד הבית מתנהל ביושר והוועד מוסר מידע אמין ומלא מהבנק לדיירים כל מספר חודשים, במקרה כזה לא צריכה להיות בעיה מיוחדת בעניין. הבעיה מתעוררת כאשר ועד הבית לא מנהל ביושר או באופן תיקני את כספי ועד הבית (וישנם מקרים לא מעטים כאלה), וכשיש לו עניין ומוטיבציה להסתיר מידע, בדוחות שהוא מוסר לדיירים, אם בכלל, הוא מוסר מידע כוזב או לא שלם. למעשה, דייר שאינו סומך על ועד הבית שלו ומבקש לדעת את מצב החשבון האמיתי ישירות מהבנק, כפי שמופיע ברישומי הבנק, לא יכול לעשות זאת וכאמור, צריך הדייר אישור והסכמה לכך ממורשי חתימה בחשבון, וברוב המקרים מדובר לפחות בשני אנשים.
סביר להניח שמבין אלפי ועדי בתים בישראל יש גם חברי ועדי בתים מושחתים, שמנהלים לא ביושר את כספי הוועד וקיימים כנראה גם מקרים של מעילה בכספים. אחרי הכול חברי ועד בית לא נדרשים למבחני אמינות ולא נבדק עברם הפלילי, והיעדר גישה חופשית לרוב בעלי הדירות לעיין בחשבון הוועד מקילה עליהם ב"מלאכת" השחיתות. יש להדגיש כי בבניינים גדולים בעלי דירות ודיירים רבים מגלגלים לעיתים ועדי בתים סכומים של אלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים. כידוע, בכל מקום בו יש כסף גדול והיעדר פיקוח עליו הדבר מגביר את הסיכויים לשחיתות ומעילה או לגניבת כספים.
לו לדיירים תהיה גישה חופשית "אונליין", ישירה לחשבון הבנק של ועד הבית, חברי ועד בית מושחתים יחשבו פעמיים אם לרמות ואם לאו, בגלל עצם הידיעה כי הדיירים עוקבים מקרוב, ולא כל כמה חודשים, אחר הפעילות בחשבון ועד הבית, ויש בזה גורם ואפקט מרתיע כלפי חברי ועד מושחתים.
לאור הטיעונים שהעליתי בכתבה זו קורא אני לחברי כנסת ולאחרים ליזום שינוי התקנון של ועדי הבתים המשותפים לכזה שיאפשר גישה ישירה ובלתי אמצעית, 24 שעות ביממה, לכל בעל דירה, לחשבון הבנק של ועד הבית. כמובן שאין לתת לו את היכולת לבצע פעולות משיכה, אלא רק פעולות מידע, וצריך שיוקצה לכל בעל דירה מספר פעולות מידע בחינם, ואם ירצה פעולות מידע נוספות יהיה עליו לשלם מכיסו.

תאריך:  26/07/2012   |   עודכן:  26/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאפשר לדיירים גישה לחשבון הבנק של ועד הבית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יש פתרונות פשוטים
יאיר תיבון  |  26/07/12 12:38
2
אנחנו משתמשים באתר דיירים
רמי דוד  |  26/07/12 17:04
3
חס וחלילה...
אחד העם  |  27/07/12 01:00
4
באותה מידה:
הרועץ המשפטי  |  27/07/12 08:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלל ויס
השתיקה העלובה והדמומה בינתיים של כלל ציבור יש"ע ושל כלל יהודי העולם היא המאפשרת ליועץ המשפטי ולמיכאל ספרד ולבג"ץ כמו לרבני התחנונים ועורכי הדין, כביכול מטעמנו, הרואים עדיין בבית המשפט העליון ובפרקליטות מוסדות הראויים להתייחסות לפיה הם נחזים להיות מוסדות חוקיים. עמדה בזויה זו מתישה את דמי ישראל
יאיר דקל
את השיעור למדתי אז וגם היום, אחרי קניית מכונית במאה אלף, אני לא מזלזל בקניית חולצה במאה. צריך להחליף דיסקט
צ'לו רוזנברג
יש כאן הפקרה של ביטחון אזרחי ישראל לטובת מהלכים פוליטיים נלוזים. ומדוע הם נלוזים? כי מי הוא הח"כ דואן? מישהו שמע עליו? מה לו ולסגן שר? וישנה עוד דמות מאוד מוכרת ומאוד בולטת בפוליטיקה הישראלית, הלא היא הח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שגם היא דרשה להיות סגנית שר. כמובן שדרישות "הקוורטט" נועדו רק לטובת ביטחון ישראל
הרב ישראל רוזן
מעמד סיום השס נועד לחלוק כבוד לא לתורה אלא לרבנים מיגזריים
אלישע פורת
כל המהלך בין גינות חברינו, עד היום, יבחין בנקל בעתיקות האבן והעץ המקשטות את סביבתן. אבני ריחיים מעוגלות וכבדות, של בזלת ושל אבן גיר לבנה. בכל אלה נזכרתי השבוע, כשראיתי לפתע, בין תעלות וחפירות של בית משתפץ, כותרת קורינתית אמיתית, מאלה שהיו מונחות אצל מגדל המים. לפתע שבו אלי מראות ילדותי. הקולות הצבעים הריחות, צינת השייש בקיץ ורטיבותו החודרת בחורף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il