אחד מצעדיו הראשונים של שר החינוך החדש נגע לאיזו רפורמה זניחה בנושא בחינות הבגרות, ולא לכך ציפינו מאדם עם שיעור-קומה חינוכי המגובה במפלגה חשובה ששמה "יש עתיד" - כי העתיד באמת נוגע לנושא בחינות הבגרות, אבל... מחייב את ביטולן המוחלט וקביעת רף הכניסה לחינוך גבוה על-פי הישגי הסטודנט בשנה הראשונה.
עוד בשנת 1985, צוות המטה לייעול המשק הציבורי בראשותו של יוסף דוריאל ז"ל, העלה הצעה לבטל כליל את בחינות הבגרות, ולפתוח את כל מוסדות החינוך האקדמיים לכל יוצא-צבא שלמד 12 שנה ושציוניו אינם בגדר נכשל. בנוסף הוצע, כי סטודנטים אשר אינם משוחררי צה"ל, יעברו בחינות כניסה שיהיו אחידות לכל מוסדות ההשכלה הגבוהה.
לגבי משוחררי הצבא, הוצע שבשנה הראשונה הסטודנט ילמד שורה של מקצועות כלליים ברמה האקדמית, והצלחתו בשנה זו היא שתקבע את המשך (או אי-המשך) דרכו האקדמית.
למה לבטל את בחינות הבגרות המטה של דוריאל הצביע אז על העובדה הברורה לכל - שהבחור או הבחורה שסיימו שנתיים-שלוש של שירות צבאי אינם אותו נער או נערה אשר סיימו תיכון. יש להם תוכניות לחיים ואמביציות לביצוע, והישגיהם בגמר התיכון כבר לא רלוונטיים ליכולתם ולאישיותם.
כבר אז, כהיום, החינוך בכיתות התיכון לקה בחסר בצורה חמורה, מכיוון שמרבית הלימודים בכיתות י"א ו-י"ב מיועדים לחזרות ולהתמודדות עם בחינות הבגרות ולא לומדים חומר חשוב וחדש; ובזמנים אלו, בהם הוכפל החומר שעל התלמיד לדעת (בעיקר במדעים), מבוזבזות שנתיים יקרות על חומר מיושן ולעוס.
כמו-כן, כאז כן היום, כל מערכת בחינות הבגרות עולה למדינה (ולמשרד החינוך) מאות מיליונים בשנה. הוצע שבכסף שייחסך מביטול בחינות הבגרות ניתן יהיה לממן בקלות את השנה הראשונה של הסטודנטים יוצאי הצבא.
מתנגדים בלבד להצעות ההצעות שהוגשו בשעתו לממשלה זכו להתנגדות עזה מקיר לקיר. התנגדו לכך איגודי המורים (מה, המורים יצטרכו ללמוד שוב איך ללמד ללא בחינות הבגרות?... וכיצד תוערך עבודתם?...). התנגדו לכך ראשי האוניברסיטאות העיליתניים (הנהפוך את האוניברסיטאות שלנו לפח זבל של כל בר-בי-רב?...). התנגדו לכך גם במשרד החינוך (שאגף שלם אצלם היה צריך להיסגר ותקציב ענק להילקח מהם...), והתנגדה לכך כמובן ההסתדרות כהגנה עיוורת על המורים ועל עובדי משרד החינוך. כך שלא נשאר מי שיגן על התלמידים ועל השכל הישר!
בסיכום, כבוד שר החינוך, ההצעות הנ"ל שהציע המטה לייעול המשק לפני כ-27 שנה, עדיין הגיוניות ורלוונטיות ליישום. אבל המתנגדים הם אותם מתנגדים ועדיין יש מקום לשר חינוך עם אומץ ומעוף להעז לנסות וליישם מה שצריך היה להיות מיושם כבר שנים רבות - דהיינו: ביטולן של בחינות הבגרות.