X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני לא יודע אם לצחוק על הטמטום, להתרגז, או לרחם על הכלכלנים של OECD כמו גם כלכלני הביטוח הלאומי שהוציאו דוח המביא למסקנה שאם יהיה רע יותר, מספר העניים ירד
▪  ▪  ▪
עדיף להיות עני בישראל מאשר ביוון [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
בישראל - העוני עמוק יותר ממדינות OECD
יואב יצחק
עכשיו זה רשמי: דוח שפרסם ארגון המדינות המפותחות (OECD) קובע כי 21% מתושבי ישראל הם עניים * תקציב המדינה לשנים 2014-2013 עלול להחמיר מגמה זו
לרשימה המלאה

שלום לא אמור להביא יותר 'הרוגים למען השלום' ממלחמה. הורדת ההכנסה של העניים כפי שמציע ד"ר ביילין במאמרו ב'ישראל היום' לא גורמת לפחות אנשים להיות עניים. ההיגיון המעוות הזה מבית מדרשם של הסוציאליסטים, מוכיח שלימודי ליבה דרושים גם לבוגרי אוניברסיטה ולא רק לחרדים.
המשבר העולמי הוכיח לכל עד כמה כלכלנים לא מבינים בכלכלה, אך קיוויתי שלפחות חשבון הם יודעים. כעת פורסם דוח העוני והוכיח את הצורך הדחוף להכניס לימודי ליבה לסילבוס של הפקולטות לכלכלה. אני לא יודע אם לצחוק על הטמטום, להתרגז, או לרחם על הכלכלנים של OECD כמו גם כלכלני הביטוח הלאומי שהוציאו דוח המביא למסקנה שאם יהיה רע יותר, מספר העניים ירד. איך שלא יהיה, העיתונות בארץ קפצה על הדוח המדובר בשמחה בלתי מוסתרת: "ישראל היא בראש טבלת העניים".
כלכלה חזקה - יותר עניים
הדוח המדובר הוא דוח OECD על העוני בישראל בהשוואה למדינות OECD. דוח עוני דומה מתפרסם אחת לשנה על-ידי הביטוח הלאומי.
תחילה ציטוט מדוח העוני של הביטוח הלאומי: "שיטת חישוב ממדי העוני של ה-OECD דומה לשיטה שפותחה בביטוח הלאומי והנהוגה בישראל – שתיהן מגדירות את ההכנסה הכספית הפנויה החציונית כאינדיקטור הרלוונטי לרמת החיים ומגדירים את קו העוני כמחצית מכך”.
הבנתם את ההיגיון של זה? אולי כדאי שאסביר בדוגמה עם מספרים עגולים: נניח שהכנסה של העשירונים מדורגת בעשרת אלפים שקל. הכנסת העשירון התחתון עשרת אלפים והעליון 100 אלף. החציון יהיה 50 אלף. עני לפי הגדרה זו, יוגדר: כל מי שהכנסתו מתחת ל-25 אלף, כלומר שני העשירונים התחתונים ועוד חצי מהשלישי. נניח שמוסיפים 10 אחוז לכולם. הכנסת העשירון התחתון עכשיו 11 אלף שקל. העליון - 110 אלף. החציון יהיה 60.5 וקו העוני 30.25. הוספנו הכנסה וגרמנו ל-90 אחוז לערך מהעשירון השלישי שהכנסתו עכשיו 33 אלף לרדת מתחת לקו העוני.
הבנתם? בשיטה זו, כאשר הכלכלה מתחזקת ואנשים מרוויחים יותר (רמת החיים עולה גם לעניים), יש יותר עניים. אם אתם מאמינים לזאת, אתם גם מאמינים שמלחמה היא שלום.
מיהו עני, עני באמת
הצלחנו להגדיל את מספר העניים, עכשיו נבדוק בדוגמה נוספת באיזו מדינה יש יותר עניים. נניח שביוון ההכנסה היא אלף לעשירון התחתון ועשרת אלפים לעליון. בגרמניה עשרת אלפים לעשירון התחתון, 100 אלף לעליון. בשני המקומות יהיה אותו מספר של עניים, שני העשירונים התחתונים וחצי מהשלישי. דרך אגב, בקוריאה הצפונית יש הכי מעט עניים לפי שיטה זו, לכולם אין הכנסה ראויה.
לא שפער גדול בין העשירונים הוא דבר טוב, אני בהחלט חושב שצריך לצמצם אותו, אך אין הוא זהה לעוני. האם עוני הוא יחסי? האם תגדירו מיליונר שחי בחברת מיליארדרים כעני? לטעמי, עני הוא מי שחסר צרכים בסיסיים. אוכל, דיור, חינוך וכדומה. קו העוני יעלה אם עולה יוקר המחיה של צרכים בסיסיים אלו מול ההכנסה נטו. אני מעדיף להיות עני בישראל מאשר בקוריאה הצפונית ואפילו ביוון.
אומרים שיש שלושה סוגים של שקרים: שקר לבן, שקר מכוון הגדול ממנו, ולשקר הגדול מכולם קוראים סטטיסטיקה. האם הנתונים של הכנסה נכונים בסטטיסטיקה של הביטוח הלאומי? איך תסבירו שהעשירון התחתון מוציא כפליים מההכנסה שלו? איך תסבירו שמעמד הביניים שלא מצליח לגמור את החודש, בכל זאת מצטופף במסעדות, רוכש יותר רכבים חדשים ומטייל בחו"ל בלי הכרה?
אני חושב שיש הרבה עיוותים בכלכלת ישראל ויש עוד הרבה מה לעשות. אם אתם רוצים לנגח את הממשלה, יש לכם שפע נושאים לא פחות חשובים מלצמצם את ההכנסה של עניים כדי להעלות אותם מקו העוני.

תאריך:  17/05/2013   |   עודכן:  17/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם יהיה רע יותר, מספר העניים ירד?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מצויין.  ל"ת
משה המכבי  |  20/05/13 06:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
דוח ה-OECD קבע כי העוני בישראל עמוק יותר מבכל 34 המדינות החברות בארגון    יובל שטייניץ ובנימין נתניהו חייבים לנו הסברים!
אהרון שחר
אנחנו, האנושות, עדר של גלמים! עד שלא נבין זאת, נמשיך להתבוסס בסחי של עצמנו. האמת היא שכל הבעיות של האנושות הן במקרה המקומי שלנו "ישראבלוף", ובמקרה הגלובאלי "עולמבלוף"    להלן מדריך מקוצר לפתרון בעיות האנושות
ראובן לייב
הגיעה העת שמשרד הבריאות יסיר את ההגבלות הבלתי-סבירות שהוא מטיל על שימוש במריחואנה רפואית, לרווחתם של חולים סופניים הנזקקים לה כאוויר לנשימה והמקלה עד מאוד על סבלם הנורא
נסים ישעיהו
בחלוף הזמן וריבוי האירועים והמצוקות, בהחלט ייתכן שיקומו עוררין על המסרים הרעיוניים והרוחניים של חג כזה או אחר ופרשנויות שונות ומשונות ינסו לעקר את המועד מתכניו המקוריים. זה הרי קרה לשבת
אפרים הלפרין
רק שמעתי שנמצאו מיליארד שקל ברזרבה עבור משרד הביטחון, אצתי-רצתי לפקיד המס על-מנת לקבל את המיליון שלי, מהרזרבה. אם למשרד הביטחון מגיע מיליארד מהרזרבה, לי בטח מחכה איזה מיליון אצל פקיד המס, ברזרבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il