X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבישי אפרגון חוקר ופרשן לעניני צבא וביטחון
חיזבאללה הולך ומסתבך בלחימה בסוריה, בלא שיש לו יכולת להיחלץ מהביצה העמוקה והטובענית. נפילתה של סוריה הינה חלום הבלהות של הארגון (כפי שעלה בבירור גם מנאומו של מנהיג הארגון במוצ"ש) לפיכך, נפילתו של המשטר הסורי תהווה עבורו מכה אנושה
▪  ▪  ▪
ארגון חיזבאללה. סופג אבדות קשות [צילום: AP]

ההתקפה על מעוזי חיזבאללה ברובע הדאחיה
ביום ראשון השבוע הותקפו לראשונה מעוזי החיזבאללה ברובע הדאחיה שבדרום ביירות. 2 רקטות גראד שנורו לעבר האזור גרמו לפציעתם של חמישה אנשים. ההתקפה באה לאחר נאומו של מנהיג חיזבאללה במוצ"ש בו הצהיר על המשך נכונותו להיאבק בסוריה ולשלם את המחיר והקורבנות הנדרשים לשם כך, ותוך שהוא מגדיר את כוחות המורדים הניצבים מולו (בעיקר כוחות של ארגונים איסלאמיים) ככופרים המשרתים אינטרסים של ארה"ב וישראל. התקיפה בביירות בוצעה על-רקע שלושת המתקפות הגדולות שהנחיתו הצבא הסורי ויחידות הארגון על העיר הסורית אלקוסייר במשך השבוע שעבר, ולאחר שבכירים באופוזיציה הסורית איימו במפורש כי אם לא יפסקו התקפות החיזבאללה בתוך סוריה אזי הם יתקפו את מעוזי הארגון בלבנון עצמה.
העיר אלקוסייר - יעד אסטרטגי עבור שני הצדדים
חשיבותה של העיר נובעת מסמיכותה לצירי תנועה ראשיים המקשרים בין דמשק (שבדרום המדינה) לבין אזורי החוף (שבצפון-מערב המדינה), בהם ממוקם חלק גדול מהאוכלוסיה העלאווית וגם נמלי הים החיוניים להמשך שרידות המשטר (בנמלים אלו עושה שימוש נרחב גם הצבא הרוסי, התומך במשטר). השליטה על העיר גם מאפשרת העברה חופשית של אספקה בין לבנון לדמשק (גם לשם העברת אמל"ח עבור החיזבאללה), מונעת את השימוש בנתיבים אלו לאספקת נשק ולוחמים למורדים, וגם מבתרת באופן אפקטיבי את השטח שבידי המורדים לשתי מובלעות הנעדרות רצף טריטוריאלי (צפון, דרום), בעוד שהמשטר מגבש לעצמו מסדרון רחב ובטוח בין דרום המדינה לצפונה וגם מכין לעצמו ציר מילוט אפשרי במקרה של קריסה כוללת (חיזבאללה טוען שהלחימה באזור נועדה גם להגנת כפרים שיעים רבים שסבלו מהטרדות של המורדים).
מתקפת החיזבאללה וצבא סוריה על העיר - מהלכי הלחימה
בתקשורת הערבית ישנו מידע רב המאפשר לעמוד במידה רבה על מהלכי הלחימה ועל היבטים שונים בה (תוך נקיטת הזהירות הנדרשת בשל מלחמת המידע הניטשת בין הצדדים, המתבטאת בשפע פרסומים מוגזמים ושקריים).
ההתקפה הגדולה הראשונה על העיר החלה ביום ראשון בשבוע שעבר. לאחר הפצצות אוויריות, והרעשה ארטילרית עזה (המורדים טענו שנורו כ-50 פגזים ורקטות בדקה), הסתערו היחידות הסוריות וכוחות חיזבאללה. ההתקפה על העיר התבצעה ממספר כיוונים, והתוקפים הפעילו גם אמצעי הנדסיים (בעיקר בולדוזרים) על-מנת לפרוץ נתיבים לכוחות השריון ולהתגבר על המכשולים שהציבו המורדים. יחידות החיזבאללה אינן מצוידות בטנקים, והן תפקדו במתקפה כיחידות חי"ר, תוך שהארגון מפעיל ירי רקטות נרחב, וכן ירי ממרגמות - גם מתוך שטח לבנון.
המורדים, שכללו בעיקר לוחמים מיחידות ארגון ג'הבאת אל-נוסרה, בעל האידיאולוגיה המוסלמית-קיצונית, המסונף לאל-קאעידה, עשו שימוש נרחב בירי נ"ט והצליחו לפגוע בטנקים ובנגמ"שים רבים, חלקם כבר בשלב התנועה אל היעדים. במהלך הפריצה אל תוך העיר נאלצו יחידות המשטר וחיזבאללה להתמודד עם כמות גדולה מאוד של מוקשים ומטענים, אש צלפים, מחבלים מתאבדים, ירי נ"ט ורקטות 107 מ"מ, תותחי נ"מ שמותקנו על גבי רכבים קלים, ואפילו מספר טנקי שנלקחו שלל מהצבא הסורי. בנוסף, ע"פ עדויות לוחמי חיזבאללה, נעשה שימוש נרחב ע"י המורדים גם במנהרות, אשר מהן הגיחו הלוחמים וגרמו לאבדות כבדות בקרב חיילי החי"ר הסורים ואנשי חיזבאללה. כוחות המשטר נאלצו לנהל קרב קשה ומרובה אבדות בשטח הבנוי, לעיתים תוך כדי מלחמה על כל בית ובית. נראה כי היעדרה של יכולת אש מדויקת (ארטילרית/מהאוויר) אילץ את יחידות המשטר להיכנס ללחימה מורכבת מול מוקדי התנגדות רבים, תוך שהן סופגות אבדות משמעותיות.
יחד עם זאת, ועל-אף האבדות הרבות שנגרמו לכוחות התוקפים, הרי שכח האש העדיף בהרבה שלהם, רמת ארגונם וציודם, השימוש בכוחות שריון, ביחד עם העדיפות הכמותית המקומית הניכרת שהצליחו לייצר בגזרות הפריצה, הביאו להישגים משמעותיים, ונראה שעם תום המתקפה הראשונה רוב שטח העיר נפל בידיהם.
ההתקפות הנוספות
בימים שני-רביעי בשבוע שעבר נמשכה לחימה בעצימות נמוכה יותר, ובוצעו הפגזות הדדיות ופשיטות מקומיות, בהן ספגו שני הצדדים אבידות נוספות. במקביל נערכו הצדדים להמשך המתקפה. המורדים בעיר פרסמו קריאה לכוחות האופוזיציה ברחבי המדינה, ואכן יחידות שונות זרמו לעיר, וחלקן הצליחו להגיע אליה על-אף העובדה שהצבא הסורי שולט במרבית השטח המקיף אותה. גם הסורים וארגון החיזבאללה הזרימו כוחות נוספים לאזור (נראה כי חלק מהתגבורות הותקפו מן המארב ע"י המורדים), וביום חמישי החלה ההתקפה השניה. גם התקפה זו התבצעה ממספר כיוונים שונים, וקדמו לה הפצצות מהאוויר והרעשה ארטילרית. אולם, לאחר שעות רבות של לחימה בלב השטח הבנוי התברר כי הישגיהם של התוקפים לא הביאו לשינוי מהותי בתמונת המצב, והם הושגו במחיר דמים גבוה ובאבדות מרובות לצבא הסורי ולחיזבאללה.
ההתקפה השלישית והאחרונה (נכון לרגע כתיבת שורות אלו) אירעה ביום השבת. יחידות הצבא הסורי והחיזבאללה תקפו את השטח שבשליטת המורדים מחמישה כיוונים עיקריים. במהלך ההתקפה ספג החיזבאללה עשרות אבדות נוספות (הרוגים ופצועים), תוך שהוא משיג הישגים דלים למדי.
נכון לעכשיו, ההערכה היא שכשני שליש משטח העיר נתון לשליטת המשטר, ונעשות הכנות שונות (כולל הזרמת תגבורות) לקראת התקפה נוספת. יש לציין כי נראה שלשני הצדדים רצון עז להמשיך בלחימה, הן בשל חשיבותה האסטרטגית של העיר והן ממניעים דתיים-קיצוניים.
היבטים בלחימת הכוחות הסורים ויחידות חיזבאללה
ראשית, נראה כי הסד"כ הכולל שהפעילו הסורים במתקפה הראשונה לא עלה על 2-3 גדודי חי"ר/מיליציות, וזאת בנוסף לכוחות החיזבאללה שמנו כ-
1000-1500 לוחמים. בנוסף הפעילו הסורים כ-70-100 טנקים - 2-3 גדודי שריון (יתכן שמספר היחידות "על הנייר" היה גדול יותר, אולם בשל האבידות והעריקות הרבות שסובל מהן הצבא, הדבר מתבטא בכמות קטנה יחסית של אמצעי לחימה ולוחמים שהוטלו בפועל לקרב). כאשר יחידות השריון מופעלות במפוצל, לרוב במאמץ מחלקתי-פלוגתי.
עוד נראה כי כמות אמצעי ההנדסה הייתה קטנה מדי, ורמת שיתוף הפעולה בין גורמי התמרון (שריון, חי"ר, ארטילריה והנדסה קרבית) הינה נמוכה. פעמים רבות נקלעו טנקים סוריים מבודדים ללחימה חסרת סיכוי, כאשר הם חסרי כל סיוע של לוחמי חי"ר והנדסה, או חיפוי ארטילרי, בלב האיזורים הבנויים, מול לוחמי האופוזיציה המפעילים נגדם נשק נ"ט מסוגים שונים ומטעני חבלה. אופן הפעלה זה הביא לאבידות ניכרות בקרב השריון הסורי, במיוחד על-רקע היעדרו של מיגון נ"ט אצל רובם הגדול של הטנקים, עובדה שהופכת אותם פגיעים מאוד גם לשימוש בנשק זול ונפוץ כמו רקטות RPG (כפי שהערתי גם במאמרים קודמים שפורסם באתר זה).
בנוסף, נראה בבירור כי חלק גדול מכוחות החי"ר התוקפים אינם מיומנים דיים בלחימה בשטח בנוי (תנועות רועשות, לא מאובטחות, של חיילים רבים הנעים בצפיפות ועוד ועוד) ובהתמודדות עם מיקוש ומטענים. יש לציין כי ככלל, כוחות הקומנדו בצבא הסורי הם שמיועדים לפעול ככוחות ביטחון פנים, וסביר להניח שהם עוברים גם אימוני לש"ב, אך לא נראה כי בקרבות אלו הופעלו יחידות קומנדו בסד"כ משמעותי, אלא בעיקר יחידות חי"ר או יחידות מיליציוניות, שרמתן בלוחמה בשטח בנוי נמוכה, בשילוב עם יחידות חיזבאללה שרוב אנשיהן עוברים אימוני לש"ב בסיסיים בלבד (יחידות העלית של הארגון, שלהן רמת לוחמת לש"ב גבוהה יותר, מרותקות ללחימה באזור דמשק).
רמת שיתוף הפעולה הנמוכה בין היחידות השונות בצבא הסורי, נובעת ככל הנראה משילובן החפוז לצורך הפעולה (ללא תיאומים ואימונים מוקדמים שהם תנאי הכרחי להפעלה משולבת יעילה), מהירידה הכוללת ביכולתו של הצבא הסורי והפערים הרבים שנוצרו ביחידותיו. קרוב לוודאי שלא נעשו גם שום אימונים מוקדמים עם כוחות החיזבאללה (עובדה שגרמה לנפגעים רבים מ"אש ידידותית" - ראה בהמשך).
שילוב חיל האוויר הסורי בלחימה רחוק מלהוות גורם מכריע. היעדרו של נשק חכם ויכולת פגיעה מדויקת, מביאה אותו להפצצות חסרות אבחנה, שגורמות בעיקר להרג אזרחים רבים, תוך שימוש באמצעי הרג המוני כדוגמת פצצות דלק-אוויר. נראה כי במצבו הנוכחי חיל אוויר זה אינו מסוגל כלל להוציא לפועל סיוע אווירי קרוב, לטובת "פיצוח" אפקטיבי של מוקדי התנגדות.
מסוקי הקרב של הצבא הסורי, הגאזל והמי-24, החמושים בטילים מדויקים -שיכלו להעניק סיוע ממשי וצמוד לכוחות הקרקע, אינם משתתפים כלל בלחימה. לעומת זאת, נעשה שימוש במסוקי תובלה להטלת חביות נפץ מוצנחות על ריכוזי האוכלוסיה האזרחית בעיר.
אבדות החיזבאללה
אחד הנושאים המרכזיים ביותר בדיווחים השונים והרבים הינו האבדות הכבדות שספג הארגון בלחימה העזה בשטח הבנוי. כבר לאחר ההתקפה הראשונה נפוצה חרושת שמועות על הרוגים רבים, אשר מספרים נע בין 4 (לפי נתוני הארגון) ל-400 (!). ככל שעבר הזמן התבררה התמונה המדויקת, ונראה כי הארגון ספג בהתקפה הראשונה כ-100 אבדות, מתוכן כ-25 הרוגים (למעלה מ-60 מפצועי הארגון פונו לבתי חולים בלבנון, ואחד מהם אף פירסם בקשה לתרומות דם). מספר אבידות דומה היה גם לכוחות הסורים, ונראה כי בקרב המורדים היה מספר האבדות גבוה הרבה יותר. במשך הימים שני-רביעי ספג החיזבאללה אבדות משמעותיות נוספות, ובמהלך ההתקפות הגדולות בימי חמישי ושבת נגרמו לו שוב אבדות כבדות (גם לפי דבריהם של גורמים המקורבים לארגון). בסך-הכל, ניתן להעריך כי הארגון ספג עד היום בלחימה בעיר אלקוסייר כ-100-150 הרוגים, וכ-300-400 פצועים. בין ההרוגים והפצועים גם מפקדים בכירים בארגון.
מן הדיווחים עולה כי אחד הגורמים המשמעותיים לאבידות המרובות שספג החיזבאללה הינו "אש ידידותית" - דהיינו אש שנורתה עליו בטעות מכוחות המשטר עצמו, שאמורים לפעול איתו ביחד נגד המורדים.
תופעה זו של "אש ידידותית" מוכרת בכל מלחמה, אולם נראה כי בלחימה על אלקוסייר נגרמו אבידות גבוהות מן הרגיל לחיזבאללה משום שהשילוב המזורז של לוחמיו עם הצבא הסורי, ללא קיומם של אימונים מוקדמים, וללא גיבוש נהלים לשיתוף פעולה ותורת לחימה משותפת, וחוסר ההיכרות בין המפקדים והכוחות, גרם לטעויות רבות בזיהוי בשטח הבנוי והמורכב ללחימה, ולפיכך נגרמו לו אבדות רבות.
מצוקת כח אדם בארגון החיזבאללה
חשוב לציין כי יחידות נוספות של החיזבאללה נוטלות חלק פעיל בלחימה באזורים נוספים בסוריה. בכנס הרצליה, לפני כשלושה חודשים, חשף ראש אמ"ן כי מאות לוחמים מיחידותיו המיוחדות של החיזבאללה נוטלים חלק בלחימה באזור דמשק, ועשרות מהרוגי הארגון נקברו בחשאי (מהדיווחים בתקשורת הערבית, נראה כי הלחימה מתבצעת בעיקר באל סיידה זינאב - מקום המקודש לשיעים, מהווה עבורם מוקד עליה לרגל, ואשר שימש במשך השנים, ע"פ פרסומים שונים, כמרכז של המודיעין האירני - א.אפרגון).
כמו-כן משתתפים כוחות החיזבאללה גם בלחימה בדרום סוריה, וגם בה נראה שהם סופגים אבדות משמעותיות. להערכתי מספר לוחמי החיזבאללה בדמשק ובדרום המדינה מגיע לכ-1500-2000, וחיזבאללה ממשיך ומתגבר אותם בלוחמים נוספים.
מעורבותו הגוברת והולכת של החיזבאללה בלחימה הממושכת באזורים השונים ברחבי סוריה, הצורך לאבטח את צירי התנועה (לשם העברות הנשק, האספקה והלוחמים) הארוכים, ואת הגבול הלבנוני (מפני חדירות והתקפות של המורדים), והאבדות המרובות שנגרמו לו בשל מעורבותו העמוקה בלחימה בסוריה (עד היום כ-1000-1500 הרוגים ופצועים), מהווים אתגר גדול עבור הסד"כ המצומצם העומד לרשות הארגון. נראה כי זהו הרקע לדיווחים בתקשורת הערבית על מאות סטודנטים שלמדו במימון של חיזבאללה, ועזבו את ספסל הלימודים במפתיע, לטובת אימונים והתכוננות ללחימה באזור אלקוסייר. כמו-כן פרסם הארגון לאחרונה קריאה לשיעים בעירק, אירן ומדינות נוספות להתגייס לארגון, וידוע כי הוא מנהל מסע גיוס (גם בכפייה ובאיומים) בקרב האוכלוסיה בלבנון, ואף בקרב פליטים סורים שהגיעו למדינה. דבריו של מנהיג הארגון, בנאומו במוצאי שבת, כי אם ירצה יזרמו לסוריה עשרות אלפי לוחמים, אינם אלא דברי רהב חסרי בסיס.
חיזבאללה כיום - במצב הקשה ביותר בתולדותיו
כפי שהערכתי בעבר (כיום הערכה זו מקובלת על כל הפרשנים), חיזבאללה הולך ומסתבך בלחימה בסוריה, בלא שיש לו יכולת להיחלץ מהביצה העמוקה והטובענית. נפילתה של סוריה הינה חלום הבלהות של הארגון (כפי שעלה בבירור גם מנאומו של מנהיג הארגון במוצ"ש), משום שהיא השותפה האסטרטגית שלו והיוותה עבורו במשך שנים רבות את "תעודת הביטוח" מול מתקפה ישראלית שתביא לחיסולו. תמיכתו של המשטר הסורי בארגון, היא זו שהביאה גם לביצור מעמדו בלבנון. דרך סוריה גם עבר אליו הנשק האירני, והיא עצמה סיפקה לו כמויות ענק של רקטות וטילי נ"ט. לפיכך, נפילתו של המשטר הסורי תהווה עבורו מכה אנושה. עובדות אלו מכריחות את הארגון להתערב במלוא העוצמה בלחימה תוך שהוא משלם על כך מחיר כבד. יש לציין כי גורם נוסף ומשמעותי ביותר בהגברת המעורבות של חיזבאללה בלחימה הינה הלחץ האירני הכבד.
ברחבי העולם הערבי, שראה בארגון גיבור שנלחם בישראל בלא שהובס, נמתחת עליו כיום בקורת קשה ביותר בשל תמיכתו במשטר אסד הרצחני (בחריין אף הגדירה אותו כארגון טרור). תדמיתו כארגון בעל יושרה ציבורית ואמינות שמשרת רק את מטרות העם הלבנוני, נפגעה קשות, ובלבנון גובר החשש כי הוא מסבך את המדינה בעימות שאין לה כל קשר אליו. ישנם דיווחים רבים גם על אנשי חיזבאללה שמסרבים להשתתף בלחימה, עריקות, וביקורת פנימית קשה בקרב מפקדי ולוחמי הארגון על התמיכה במשטר הטובח במוסלמים ללא רחם. גם בני משפחותיהם של חלק מההרוגים הביעו ביקורת פומבית קשה נגד מנהיג חיזבאללה. בנוסף לכך, המעורבות בלחימה בסוריה, הביאה גם להגברת המתח העדתי בתוך לבנון בין השיעים לסונים, ולעימותים חמושים, פיגועים הדדיים והתגברות של חטיפות אזרחים משני המחנות. בעיר טריפולי שבצפון לבנון, נהרגו בשבוע האחרון כ-30 אנשים, ונפצעו כ-250, בקרבות בין הסונים לעלאווים, שפרצו לאחר מתקפת החיזבאללה, ובלבנון נשמעת כיום דרישה גוברת והולכת לפרק את הארגון מנשקו.
בזירה הבין לאומית, פרסום תוצאות החקירה של הפיגוע בבורגס, בו נרצחו חמישה יהודים, הביאו את בולגריה להאשמת הארגון בביצוע הפיגוע. חקירת ניסיון הפיגוע בקפריסין (שסוכל בהצלחה באמצע השנה שעברה) הובילה לתוצאות דומות, ועל-רקע המעורבות בלחימה בסוריה, הודיעו צרפת, בריטניה וגרמניה כי הן עומדות להכריז על החיזבאללה כארגון טרור (דבר שיקשה מאוד גם על התנהלותו הפוליטית בלבנון). בהיבט הצבאי ספג הארגון אבידות רבות מאוד, וחלק משמעותי מכוחו מרותק לחזית הסורית. מעורבותו ההולכת ומעמיקה בלחימה בסוריה גורמת להתבטאויות קשות ביותר של מנהיגי המורדים נגדו וליצירת איבה עמוקה בינו לבין רובה הגדול של האוכלוסיה הסורית, ונראה כי הארגון יוסיף לשקוע בביצה הסורית, תוך כדי שחיקה נוספת בכוחו ובמעמדו בלבנון ובעולם הערבי.
מצבו הקשה של הארגון הוא שהביא אותו לנקיטת "פרופיל נמוך" במהלך מבצע עמוד ענן, וכן להבלגה על שלושת התקיפות שיוחסו לישראל על שיירות ומחסני אמל"ח שיועדו עבורו, ונראה כי על-אף דברי ההתרברבות והאיומים הנשמעים מפי בכיריו חדשות לבקרים, הוא חושש מאוד מפתיחת חזית שנייה מול ישראל, בשעה שהוא מסובך קשות בלחימה, סופג אבדות כבדות, והמשענת האסטרטגית שלו (סוריה) חסרת יכולת להיחלץ לעזרתו.
"חרבם תבוא בליבם וקשתותם תישברנה..." (תהלים ל"ז)
כיהודים מאמינים בני מאמינים, מוטלת עלינו החובה והזכות להתבונן באירועים העצומים הסובבים אותנו בשנתיים האחרונות, ולהכיר בכך שבחסדי ונסי ה' אויבינו הגדולים ביותר מתפרקים מעצמם, כאשר כלי הנשק הרבים שהם צברו על-מנת להשתמש בהם נגדנו, משמשים אותם במלחמותיהם הפנימיות. ארגון החיזבאללה נלחם מול ארגון אל-קאעידה (מי היה מאמין!), וצבא סוריה הולך ומתרסק מיום ליום...
"הודו לה' כי טוב לעולם חסדו".

כל המידע בטור זה מבוסס על מקורות גלויים
הכותב הוא חוקר ופרשן לעניני צבא וביטחון, מתמחה בצבאות ערב, טק"ק ונל"ק.
תאריך:  28/05/2013   |   עודכן:  28/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסתבכות חיזבאללה בסוריה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אפרגון אנחנו לא מאמינים במה
המפרגן  |  28/05/13 13:38
2
היסבללה-פרי יצירה ישראלית
ראיס-פוטין-טיל300  |  29/05/13 20:47
3
למכה מצרים בבכוריהם
אבי כהן  |  30/05/13 09:17
4
יאללה שיעברו לאיראן
dbh  |  10/06/13 22:56
5
מאמר מפקח ומאיר עיניים
ארז פ  |  12/06/13 14:02
6
ממש סימנים של ביאת משיח
אברהם מ.  |  17/06/13 10:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
עד כה, התשובה הישראלית לשדים ערבים פלשתינים בדמות אדם שתוקפים וטורפים חיילים ואזרחים ישראלים הינה טעות הרת אסון. עם שדים שחורים כאלה רוצים ישראלים חולי נפש ורוח לעשות שלום, ולהקים להם מדינה ערבית פלשתינית נוספת, כדי שיקבלו פרס על רצחנותם והברבריות שלהם. העולם יתעורר ואנחנו איתו והתשובה לטרור הערבי תבוא במלוא עוצמתה
יואב לוין
העולם לא צריך להיות, כפי שהוא היום, הוא לא היה תמיד כזה, והוא יכול להיות אחרת    כאשר אנחנו נצמדים להתניה, ומתנגדים לשינוי, אנחנו יוצרים ים של בעיות    כאשר אנחנו משתחררים מהלפיתה ההרגלית של ההתניות, נפתחים וזורמים עם השינוי, אנחנו פותרים את הבעיות"
איתמר לוין
יאיר לפיד מראה שתפקיד שר האוצר הוא מבחינתו עיסוק צדדי, וכי העיקר מבחינתו הוא היותו יו"ר "יש עתיד" בכלל והמאבק בחרדים בפרט. אם כך הדבר, שיתפטר ויפנה את תפקיד השר למי שיקח אותו ברצינות הראויה
איתן קלינסקי
מצער, שההון האנושי השומר על ניקיונה של אוניברסיטת בן-גוריון מופקר על-ידי הנהלת האוניברסיטה. אוניברסיטה, הטוענת למצוינות חברתית, הייתה צריכה לשאת על כפיה את ההון האנושי. עליה להיות דוגמה להעסקה ישירה של עובדים ללא מערכות תיווך
ראובן לייב
אחרי שהמכונית החשמלית שבקה חיים - מומלץ לעבור למכונית המונעת בגז. יתרונותיה עולים לאין ערוך על אלה של המכונית, שחזון אחרית הימים שלה התפוגג, וגם על זו המונעת בבנזין. היא זולה, בטוחה ואיכותית יותר ממתחרותיה, ואין לכן שום סיבה שלא ללכת עליה, במיוחד עכשיו, בעידן הגז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il