X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חזרנו בעזרת השם לחיים המלאים של עם החי בארצו, עם ריבונות מדינית הגיע הזמן והצורך לחזור לאמץ גם את תכני חג השבועות המקורי, להודות לקדוש ברוך הוא על ה"חמץ" שזכינו לו
▪  ▪  ▪
החמץ מסמל את הרוע? [צילום: פלאש 90]

המנחה המובאת בשבועות היא חמץ, וזאת בניגוד לכל השנה בה חל איסור להכנסת חמץ למקדש. הסיבה לשינוי היא לפי דעה רווחת, כי החמץ מסמל את הרוע, וכי הלגיטימיות, ההכשר של שתי הלחם החמץ בשבועות, הוא רק ביום מתן תורה, כי רק התורה ולימודה יש בכוחה לנטרל ולאזן את החמץ המסמל והמייצג את הרוע.
אמנם כתוב כי לא רק על הלחם לבדו יחיה האדם, אך בכל מקרה הלחם החמץ מסמל את בסיס קיומו של האדם גם היום, מה עוד שהוא - החמץ - עיקרו ורובו בנוי על אחד משבעת המינים שבהם נשתבחה ארץ ישראל. ואיך אפשר לחבר את ארץ ישראל, ועוד את שיבחה עם הרוע בחייו ובעולמו של היהודי? אלא אם נניח שהחיים הגשמיים על קשייהם הם הכרח מגונה המסיט את היהודי מאידיאל החיים המושלמים הרוחניים, מין חיי העולם הבא בעולם הזה. אך המציאות מכריחה גם את היהודי להקדיש חלק לא קטן מחייו להבטחת הקיום הפיזי והכלכלי שלו ושל משפחתו ככל נברא בצלם, וזאת בנוסף לחובות ומטלות לטובת הציבור, עמו וארצו, כמובן תוך שילוב תורה וקיום מצוותיה, שחלק ניכר מהן ניתן לקיים רק במעגל השלם המעשי הקיומי של החיים, שזהו גם המבחן האמיתי.
את המסלול האתגרי הזה לא אנחנו בחרנו. הקדוש ברוך הוא בחר עבורנו וזאת כזכור לאור ההתנהלות של הזוג המייסד של השושלת האנושית: אדם וחוה.
מכאן שתי שאלות הדורשות התייחסות לשם בירור הנושא: שאלת הקביעה שהחמץ מסמל את הרוע והכשרתו החד-פעמית רק על-ידי חג מתן תורה.
  • מדוע כל השנה יש להביא מנחה לא מהחמץ?
  • ומדוע מביאים דווקא בשבועות מנחת חמץ?
ניסיון לתת תשובות.
לשאלה הראשונה, התורה לא מספקת תשובה ברורה. לא מצאתי התייחסות פרשנית בנושא. אחרי לבטים אני מעז לכתוב רעיון תוצרת בית, הרי פטור בלא כלום אי-אפשר. לעניות דעתי, ניתן לחבר את זה ליסוד החשוב המלווה אותנו בתפילותינו, בפרט בחגינו ומתי לא: זכר ליציאת מצרים, האירוע המכונן שבגינו ובזכותו אנחנו עם, קיבלנו תורה, וחזרנו לארצנו אחרי 2,000 שנה. הדגש הזה, החיובי, גם מסביר את השלילה למה כל השנה, להוציא חג השבועות, לא נכנס למקדש חמץ. בכל מקרה, גם אי ידיעת הסיבה הספציפית לשאלה הראשונה אינה מעלה ואינה מורידה, ואשתדל להוכיח זאת בתשובה השנייה.
התשובה לשאלה השנייה: התורה קובעת את מנחת שתי הלחם חמץ במסגרת תהליך הבאת הביכורים הנמשך עד סוכות ופעמים מעבר לו בהתאם להבשלת הפירות. התורה מקטלגת את חג השבועות כחג חקלאי - חג הביכורים או חג הקציר. אין בתורה חג מתן תורה. יש פרשנים המציינים כי הסיבה היא כי קביעת יום חג מיוחד לתורה לא מרחיב אלא מצמצם אותה. ודאי שהתורה לא קבעה את הבאת הביכורים ופרטיהם בהקשר לחג שלא קיים.
כישלון המרד הגדול הביא לחורבן הבית השני, לאיבוד העצמאות המדינית ולמהפך כלכלי ותעסוקתי: עם של עובדי אדמה מביאי ביכורים נאלץ לשנות את אורחות חייו. השינוי הטראומטי הכלכלי לא היה היחיד. נלווה אליו הצורך בתחליף למקדש ולפן המדיני. בא רבן יוחנן בן זכאי והעביר את עם ישראל מיהדות של חירות מדינית ליהדות של חירות רוחנית, גישה שהצילה את עם ישראל בגלות הארוכה והקשה.
חזרנו בעזרת השם לחיים המלאים של עם החי בארצו, עם ריבונות מדינית. הגיע הזמן והצורך לחזור לאמץ גם את תכני חג השבועות המקורי, להודות לקדוש ברוך הוא על ה"חמץ" שזכינו לו.
וציטוט לסיום. "חטא המרגלים בפרשת שלח. לדעת חכמי הסוד, חששו המרגלים לקיום התורה, שמא לא יקיימוה כראוי בארץ ישראל, כי תהליכי הכיבוש וההתנחלות עלולים להסיח את הדעת מקיום התורה, אלא שמחשבה זו היא ניגוד גמור לדעת עליון. השמים שמים להשם והארץ נתן לבני אדם. הרצון ליחד לשכינה פינה לעצמה ולהפריד בינה לבין המעשה זהו רצון גויי והשקפה גויית, ואילו האומה הישראלית, כל עיקרה לא באה לעולם, אלא כדי להוכיח שיש אלוקים גם במקום הזה גם בחיים המעשיים על כל גילוייהם" (הרב משה צבי נריה זצ"ל בספרו "נר לתורה" על פרשיות התורה).

תאריך:  06/06/2013   |   עודכן:  06/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם החמץ הוא הרוע? קשה לי!
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה חלק א
משה המכבי  |  8/06/13 04:25
 
- תגובה חלק ב
משה המכבי  |  8/06/13 04:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
ראוי להקשיב לקול שפוי בימים שהנגב סוער, כשמדינת ישראל מבקשת לעייר בכוח חברה הקשורה בכל נימיה לעבודת האדמה. מנגד מבקשים מאתיים אלף בדואים, המהווים שליש מתושבי הנגב, שיכירו בבעלותם על פחות
יניב אברהם
שעת הכושר של האופוזיציה הטורקית היא כאן ועכשיו, שלב בו הצעירים, חדורי תחושת אמונה בשינוי להחזרת טורקיה לימים של חופש ביטוי, פיקוח נרחב על השלטון, ומימוש זכויות יסוד שכה חשובים להם
אברהם פכטר
כשהתקשורת מבקרת את תקציב הביטחון, בין הסעיפים הראשונים שהיא מדגישה, לצורך קיצוצים, היא מצביעה על הפנסיה הצבאית. כנראה שהמבקרים טחו עיניהם מלראות, שקבוצת גמלאי צה"ל, הם למעשה אלה שמחזיקים את "מגש הכסף", עליו נתנה, נבנתה, החזיקה מעמד, מדינת ישראל עד ימים אלה ובעתיד הנחזה לעין
נרי אבנרי
השורות שכתבתי לא חשובות. הן בסה"כ פרוזדור לסרטונים שתראו. אחרי הצפייה, אתם אמורים לחוש שינוי ביחס שלכם לנשיא פרס. אם לא - משהו פגום במוסר שלכם. זה לא סביר להעריץ שקרן, שכל יום חוגג את פירות השקרים והכישלונות שלו. הלכתי לארכיון...
יעקב אסתרליס
על-אף שיהיו שיאמרו כי דוד בן-גוריון ומנחם בגין היו טובים ממנו, במבט לאחור ניתן לקבוע בוודאות כי לא היה לנו ראש ממשלה טוב יותר מיצחק שמיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il