בפני הנהלת משרד החינוך מונח דוח של וועדה בראשות דני בר-גיורא, שמונה על-ידי המשרד עצמו כדי לבדוק את הממצאים הקשורים בהעסקת מורים עובדי קבלן. הדוח מצביע על החרפתה והעמקתה של תופעת מורי קבלן המועסקים במסגרת השעות הרגילה של בתי-הספר.
הדוח הונח כבר לפני למעלה משנה על שולחנם של שר החינוך לשעבר,
גדעון סער, ומנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, ושום דיון לא נעשה בעקבות הדוח. נראה, שמשרד החינוך מעוניין בהצנעת הדוח במגירות, במיוחד כשהוא נהנה מרוח גבית של הסתדרות המורים וארגון המורים, שאינם נוקפים אצבע להתמודדות עם הממצאים המחרידים.
למעלה מ-150,000 מורים, המסיימים בימים אלו את שנת הלימודים תשע"ג, כ-20,000 מורים לא יקבלו משכורת בחודשים יולי-אוגוסט, למרות שרובם שובצו כמורים לכל דבר במערכת החינוך ונשאו בכל עול המטלות החינוכיות שנושא מורה בכיתה.
ראוי לציין, שמערכת החינוך מבוססת, עדיין, על תשתית ציבורית חזקה. מרבית שעות ההוראה הן במימון ציבורי, מרבית המורים מועסקים על-ידי משרד החינוך והמועצות המקומיות. אך אי-אפשר להתעלם מהתהליך, שתוך שלושה עשורים הגענו למצב בו למעלה מ-10% מעובדי ההוראה מועסקים כיום על-ידי מערכות של עובדי קבלן. לזאת יש להוסיף אלפי עובדי ניקיון בבתי-הספר, מאות רבות של סייעות בחינוך המיוחד ובגני הילדים, שומרים בשערי בתי-הספר וכוחות עזר בתחומי מזכירות ומנהלה, שגם חייהם עלו על שרטון של עבודה קבלנית ולא זכו להעסקה ישירה שיש בצידה שורה של תנאים סוציאליים.
מבקר המדינה בדוח ממאי 2012 מתייחס לעבודת מורי קבלן, מלבד ביקורת על תנאי העסקה פוגענית והעדר ביטחון תעסוקתי, ישנה התייחסות לתופעה של העדר שוויון בחינוך. המבקר מתריע על: "התרת משרד החינוך לגבות כספי הורים במגזר מבוסס כלכלית בשיעור גדול יותר משיעור הנגבה בשאר המגזרים. באופן כזה ניתן לתלמידים בריכוזי אוכלוסיה מבוססת שעות לימוד רבות יותר. זה בגדר פגיעה בשוויון כלפי שאר המגזרים".
יש קשר ישיר בין גביית כספים, שלדברי מבקר המדינה חצתה את הקו של יותר ממיליארד שקלים מהמותר לבין עובדי קבלן. בתי-ספר באזורים מבוססים שגבו סכומי כסף גבוהים יותר יכולים לתת תוספת שעות הוראה באמצעות מורי קבלן. תוספת שהיא משמעותית בעיקר בלימודי שפה ובמקצועות ריאליים.
להעסקה קבלנית יש שלושה מקורות עיקריים: מימון מגביית כספים מההורים, מתקציבי משרד החינוך ומתרומות:
- רק המורים העובדים בתוכנית היל"ה, הפועלת ב-150 רשויות ומקיפה 1,700 מורים, יש להם הסכם קיבוצי עם החברה, שזכתה במכרז להפעלת תוכנית ההוראה של תלמידים בסיכון. כל יתר מורי הקבלן בשאר החברות, אין להם הסכמים קיבוציים. הם חיים ללא ביטחון תעסוקתי, נתונים לסכנת פיטורים מהיום להיום ללא שכר עבור ימי מחלה, ללא שכר בחודשי הקיץ ובחופשות החגים, וקרנות פנסיה ברוב המקרים הן חלום באספמייה. חברת מרמנת ורנה קאסה מעסיקה כל אחד למעלה מ-2,000 מורים. תוכנית "קרב" מעסיקה 3,800 מורים ויש הגורסים שאף יותר. כמספר הזה גם קרן רש"י. תוכנית "מיל"ח" כ-4,200 מורים והמסגרת האחראית לחיזוק בתי-ספר במגזר המיעוטים מעסיקה 3,500 מורים. בתוכנית העסקה בבתי-הספר במגזר המיעוטים למעלה מ-90% בעלי תואר אקדמי ורישיון הוראה;
- מקורות המימון - משרד החינוך, תרומות נדבנים (קרן "קרב", קרן רש"י) וגביית תשלומים מההורים, עליהם הגיב בחומרה רבה מבקר המדינה בדוח ממאי 2012. לצורת העסקה זו יש מספר נקודות תורפה:
- נקודות תורפה פדגוגית: העדר פיקוח פדגוגי על המורים, המועסקים מטעם הקרנות. הפיקוח היחידי הוא של מנהלי הקרנות, שמונעים בעיקר ממניעים כספיים;
- נקודת תורפה חינוכית: בפני תלמיד עומדים שני סוגי מורים. מורה אחד שהוא חסר ביטחון תעסוקתי, ללא קרן פנסיה, שכר שעתי ירוד ומספר חודשים בשנה אינו מקבל שכר. מורה שני שנהנה מכל הזכויות אותן חסר עמיתו. המורה הראשון הוא מורה רעב בחודש החגים - חודש תשרי, חופשת הפסח וחופשת הקיץ;
- נקודת תורפה חברתית: ציבור המורים מאורגן בשני ארגוני מורים, שנחושים לא להתייחס לעובדה שכל מורה עשירי אינו מאורגן ונחשף להעסקה פוגענית. אי ההתייצבות של שני הארגונים לימין מורי הקבלן מחייבת לפעולה חברתית - הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים, לעורר אותם למחאה נגד העסקה פוגענית של מורה העומד בפניהם בכיתה. לפנינו דוגמה חיה של איגוד מקצועי הבוגד בייעוד שלשמו הוא הוקם.
על-פי דוח בר גיורא, בנוסף למכת עובדי קבלן המועסקים על-ידי החברות שצוינו לעיל, יש להוסיף מורים המועסקים במאות בתי-הספר, שעברו לניהול עצמי, במסגרתו מתנהל המוסד החינוכי במשק כספי סגור, והוא יכול להעסיק מה שנקרא "כוחות עזר פדגוגיים" בתנאי העסקה שנקבעים על ידו. חובה לא להוריד מסדר היום הציבורי את נושא ההעסקה הפוגענית של עובדי קבלן בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה. אני מבקש לאתגר את תנועות הנוער ואת וועדי התלמידים בכיתות הגבוהות, להרים את הכפפה ולצאת למאבק נגד העסקת מורי קבלן. ואם יהיה צורך אפילו להשבית את מערכת הלימודים כדי להבטיח שלא יהיה מורה, שילמד תלמידים בכיתה בתנאים של עובד קבלן.