X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלישי בן-יצחק עורך דין, מרצה מכללת שערי משפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ברשימה זו נבקש לעמוד על זכויות הנוער ולו בכדי שאלו יוכלו לעבוד מבלי שזכויותיהם יקופחו, מבלי ששכרם יולן, שהשכר שהובטח להם ערב תחילת העבודה ישולם להם גם בסוף
▪  ▪  ▪
נוער עובד בחופש. לדעת את הזכויות [צילום אילוסטרציה: AP]

החופש הגדול מהווה עבור חלק מבני הנוער הזדמנות לצאת ולעבוד. הסיבות לניצול זמן החופשה לעבודה משתנות, החל מהרצון להרוויח כסף כדי לבזבז על בילויים, עבור לטיול גדול, לימודי נהיגה, או סתם לעשות משהו ובלבד שלא להיות מובטל. בני הנוער שמבקשים לעבוד מנסים להשיג ולמצוא עבודה כמה שיותר מהר. מהטעם שחבל על כל יום ללא הכנסה, או מהטעם שככל שהזמן עובר מתחילת החופש הגדול חולף כך גם קטן הסיכוי למצוא עבודה. הנחות יסוד אלו ידועות היטב גם למעבידים, מעבידים שחלקם אף מנצל אותם לצרכיהם, בין אם בפגיעה בזכויות של הנוער בין אם בהעסקה במקומות אסורים.
ברשימה זו נבקש לעמוד על זכויות הנוער ולו בכדי שאלו יוכלו לעבוד מבלי שזכויותיהם יקופחו, מבלי ששכרם יולן, שהשכר שהובטח להם ערב תחילת העבודה ישולם להם גם בסוף.

מי יכול לעבוד בחופש הגדול?
גיל לתחילת עבודה בקרב ני נוער

המחוקק במדינת ישראל חוקק בשנת 1953 את חוק עבודת נוער, החוק במהותו מבקש להסדיר את יחסי העבודה לקבוצת העובדים שנקראת נוער, נער לפי החוק הוא מי שטרם מלאו לו 18 שנה.
ההיתר לעבוד בחופש הגדול אינה מסורה לכל נער שמבקש לעבוד, המחוקק קבע גיל לתחילת עבודה וסוגי עבודה בהם יכולים לעסוק בני הנוער. (ראו טבלה).
תנאי נוסף לתחילת עבודה הינו הוצאת פנקס עבודה, החוק אוסר על קבלת נער לעבודה ללא פנקס עבודה. כדי לקבל פנקס עבודה חייב הנער להוציא אישור רפואי מרופא משפחה המעיד על מצב בריאותו התקין. את הפנקס שומר המעביד במקום העבודה.

שעות עבודה והפסקות
שעות עבודה לבני נוער

החוק קובע מסגרת ברורה של שעות עבודה לבני נוער, המסגרת היא מסגרת מקסימלית, ניתן לעבוד פחות ממנה ולא ניתן לחרוג הימנה גם אם הנער מאוד רוצה להמשיך לעבוד. ומכאן גם שלא ניתן להעסיק נוער 'שעות נוספות' (ראו טבלה).
שעת עבודה הינה הזמן שבו עומד הנער לרשות העבודה לרבות הפסקות קצרות שמוגדרות כהחלפת כוח ואוויר, כך גם לשעות עבודה יחשבו גם ישיבות עבודה, יום הכנה, השתלמות, ועל זו הדרך כל עניין שמבצע הנער לטובת מקום עבודתו, אלו יחשבו כשעות עבודה בגינם יקבל הנער את שכרו.
לא פעם מציגים מעבידים שונים לבני נוער, תנאי לפיו אם מבקשים הם לעבוד עליהם לעבור תקופת הכשרה, "חפיפה" "לימוד העבודה", עד כאן הכל בסדר, אלא ובאותה נשימה מציינים לא מעט מעבידים שתקופת הלימוד היא תקופה שבגינה לא משולם לעובד כל שכר. אלא שדרישה זו אינה נכונה, אינה צודקת ואינה מתיישבת עם מגמת בתי הדין לעבודה אשר אסרו על מעביד להעסיק עובד מבלי שתמורת העבודה ישולם לו לפחות שכר מינימום, וזאת בין אם מדובר בתקופת הכשרה ובין אם מדובר בבקשה מעובד לעבוד ללא שכר.
הפסקה בת 45 דקות מוענקת לנער שמועסק 6 שעות יותר ביום עבודה אחד, הפסקה הינה של 45 דקות לפחות, ביום ששי הפסקה היא של 30 דקות, הפסקה של 30 דקות או יותר הנער רשאי לצאת ממקום עבודתו, הפסקה זו אינה נמנית עם שעות העבודה של הנער, יחד עם זאת מקום שנוכחותו במקום העבודה היא הכרחית לתהליך העבודה או להפעלת הציוד והשימוש בו והנער מתבקש ממעבידו להישאר במקום עבודתו, הרי שגם זמן ההפסקה יחשב לשעת עבודה.

עבודת לילה

החוק קובע כי נער שחוק לימוד חובה חל עליו לא יעבוד בין השעות 20:00 ל-08:00, בנער שחוק לימודים אינו חל עליו בין השעות 22:00 לשעה 08:00. למרות איסור זה לשר הכלכלה יש סמכות לתת לסוג מסוים של עבודות היתרים לעבודת לילה, כמו למשל במד"א יש היתר להעסיק נוער עד לשעה 23:00; בבתי אריזה לפרי הדר שעובדים בהם במשמרות מותר להעביד צעירים עד לשעה 24:00.

תכ'לס כמה משלמים?
שכר עבודה לבני נוער

עקרונית אין גבול מקסימלי שיכול נער להרוויח יחד עם זאת החוק קובע גובה שכר מינימאלי שאסור לפגוע בו והימנו לא ניתן לרדת עוד, גם אם הנער מסכים להפחתה. (ראו טבלה).

נסיעות

נער שצריך תחבורה ציבורית ממקום מגוריו למקום העבודה. צריך לדרוש דמי נסיעה. דמי נסיעה משולמים בגין כל יום עבודה שהנער עובד בפועל. כיום דמי הנסיעה עומדים על סך של עד 25.2 ליום עבודה, יחד עם זאת למעביד יש את הברירה במקום לשלם את דמי הנסיעה לספק כרטיסיית 'חופשי חודשי' או כרטיסייה בעלת מספר נסיעות מצומצם. מקום שהמעביד מספק הסעה ממקום המגורים ועד למקום העבודה אין המעביד חייב לשלם דמי נסיעה גם אם הנער מחליט להגיע בתחבורה ציבורית.

הורדות וניכויים משכר עבודה
ניכויים משכר עבודה

ככלל כל עובד במדינת ישראל מפריש ממשכורתו מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות, ניכויים אלו תלויים במשתנים שונים, אחד המשתנים הינו העובדה שמדובר בנוער, החוק מעניק הקלות לבני נוער שיש לוודא שאלו אכן נשמרים ולא נפגעים (ראו טבלה).
קנסות / ועונשים שמטיל המעביד על עובדיו חל איסור מוחלט, מלבד הורדות שהחוק מתירן במפורש.

הודעה לנער על תנאי עבודתו

חוק הודעה לעובד בדבר תנאי עבודה מטיל חובה על המעביד המבקש להעסיק עובד מעל ל-30 יום, לתת לעובד טופס המכיל את כל תנאי העבודה של הנוער בו מפורטים כל התנאים המהותיים שעל הנער לדעת לפני שהוא מתחיל את עבודתו, כמו למשל זהות המעביד והעובד, תאריך תחילת העבודה ואם מדובר בעבודה לתקופה מגבלת משך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד של העובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר על העובד, גובה השכר לשעה של העובד, אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה.
אלו הם עיקרי החוק. אך בפרקטיקה לא תמיד מעבידים מקפידים על קיומו של החוק במלואו. וכך אנו מוצאים מעבידים שמעגלים פינות, לא משלמים את השכר בזמן, משלמים פחות ממה שסוכם, מורידים שעות עבודה, או מקבלים נער לעובד ואומרים לו 'יהיה בסדר'. לעיתים אם הנער יתחכם יתר על המידה או יבוא בדרישות למעביד עוד לפני שהוא התחיל את העבודה המעביד כלל לא יקבלו לעבוד. מה עושים? כאן על הנער להיות חכם, ישבת עם מעביד שקיבל אותך לעבודה בקש ממנו את הדואר האלקטרוני שלו וסכם את הישיבה ותנאי העבודה, והשכר שסיכמתם עליהם, אם לא כתוב בכתב יד את הדברים בסוף הפגישה שמור לעצמך עותק ותן עותק למעביד. נהל רישום מדויק של שעות העבודה מתי התחלת לעבוד ומתי סיימת לעבוד, אם במקום העבודה מעבירים כרטיס נוכחות דרוש בסוף החודש עותק הימנו. ככל שתהיו מסודרים יותר תקבלו את המגיע לכם ככל שתתרשלו המעביד יזהה זאת וינצל אתכם.
בהצלחה ושלא יעבדו עליכם.

תאריך:  20/06/2013   |   עודכן:  20/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
פרשת בלק עוסקת בפרשת נבואות בלעם בן בעור. בלק מלך מואב מודאג מבואם של בני ישראל לארצו ומזמין את בלעם לקלל את ישראל. בלעם לארץ מואב, לאחר שקיבל את התנאי שהציב אלוהים לפיו יאמר רק את אשר ישים אלוהים. בלעם נפגש עם בלק ומנסה לקלל את בני ישראל, שלוש פעמים הוא נכשל ואומר נבואות ברכה לישראל
יהודה קונפורטס
מנכ"לי חברות היי-טק, אנשי תקשורת ורוח, אמנים ואישי עולם - הבכירים שבבכירים שהגיעו בזה אחר זה לחגיגות יום ההולדת של נשיא המדינה, אבל כמו תמיד הדיון התקשורתי בישראל הוא ציני ורדוד    זו ההזדמנות לשפרה את מיצובה של ישראל בעולם ולהיעזר באירוע כמקדם מכירות לענף ההיי-טק
גיא פרי
הסיבה שבסופו של דבר גוגל היא זו שרוכשת את Waze היא מכיוון שגוגל עצמה פועלת במודל של פלטפורמה דו-צדדית. הרי איך פועל מנוע החיפוש של גוגל שהוא הבסיס לכל פעילות החברה?
אפרים קישון
גילינו את חוק-בראשית של המאה העשרים דהיינו: לא הילדים הולכים לקייטנה, אלא ההורים נשארים בבית!
איתן קלינסקי
הזיוף של המותג 'יש עתיד' התגלה בדיון על חוק הריכוזיות. במיוחד חברי יש עתיד בוועדת הכספים אינם מוכנים לגלות מי עומד מאחורי מסכת לחצים שהופעלה עליהם כדי לבצע שינויים בחוק הריכוזיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il