X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הפשיעה במגמת ירידה? פרשת דניאל מעוז - הצדק נעשה וגם נראה הרפורמה במיסוי האלכוהול - שתי ציפורים בבת-אחת ולקינוח החוסן והתקווה
▪  ▪  ▪
דניאל מעוז. הצדק נעשה [צילום: פלאש 90]

הפשיעה גואה
האם הפשיעה במגמת ירידה? תלוי לפי הפרסומים. אם לשפוט לפי נתוני המשטרה שפורסמו לציבור הרחב, אכן חלה ירידה בפשיעה בשנים האחרונות. אולם מתברר, שדוח פנימי של המשטרה בנושא, מפריך נתונים אלה ומצביע על עלייה ניכרת בפשיעה בשנת 2012, לעומת קודמתה, כמעט בכל הפרמטרים. זאת הן לגבי שוד, סמים, תקיפות קשישים וקטינים ופריצות בתים וגניבות.
נכון שחלה ירידה בגניבות רכב, אולם עדיין 50 פריצות יומיות בממוצע זה הרבה מאוד. גם הירידה במספר הרציחות אינה סיבה למשטרה לנוח על זרי הדפנה. העובדה שבכל שלושה ימים בממוצע נרצח אדם, ובכל יומיים נעשה ניסיון לרצח, היא מדאיגה מאוד (ודומני שבשנת 1213 הנתונים גבוהים יותר). יתירה מכך, גורמי הרצח, שרובם הם על-רקע סכסוך או ויכוח, המשַקפים את הקלוּת הבלתי נסבלת של הלחיצה על ההדק, מדאיגים לא פחות.
כדאי לשים לב לנתון, שרק אחוז אחד ממקרי הרצח הוגדרו כפעולות איבה. משמע, שבניגוד לתדמית הרווחת בקרב הציבור, הטרור הפנימי בחברה הישראלית, ששיעורו גבוה ביותר (99% ביחס לטרור הלאומני), הוא הסוגייה המרכזית שחייבת לעלות על ראש סדר יומה של המדינה ולהדליק נורה אדומה אצל כל הגורמים הנוגעים בדבר.

צדק צדק תרדוף

אין ספק שגזר הדין של דניאל מעוז, שרצח את הוריו, ואשר נידון לשני מאסרי עולם פלוס, הוא העונש המקסימלי הקיים במסגרת החוק על הרצח הכפול. העונש משקף בהחלט את חומרת הפשע ומרתיע, וגם מספק הגנה לבני משפחתו של הרוצח מאחיהם המסוכן. לפיכך, הצדק הפעם נעשה וגם נראה.
הוּכח שאי-אפשר לחפות על 70 (!) דקירות סכין אכזריות, שתוכננו בקפידה ובוצעו בדם קר, על-ידי קרקס של החלפת גירסאות הזויות, כמו גרביים, בידי הלהטוטן הרוצח, וגם לא על-ידי הטלת הפשע הנורא על האח, ובלבד להימלט מציפורני העונש. חבל שגירסה אובססיבית זו אומצה בלי בושה על-ידי עורך-דינו, שחצה את כל הקווים האדומים של האתיקה המוסרית, וכל הדרכים היו כשרות בעיניו כדי לצאת טוב בעיני מרשו.
אגב, כדאי שהסניגור, דוד ברהום, יעבור קורס מזורז בפסיכולוגיה כדי לדעת שמרשו, אשר הפגין התנהגות נורמטיבית ואינטליגנטית, כדבריו, הוא בניגוד להגדרתו, בעל מאפיינים פסיכופטיים (שהם נחלת רוב הרוצחים). מאחורי התנהגות מרשימה זו מסתתר אדם אכזר וקר רוח, החסר כל מעצורים. ועוד לא אמרנו מילה על הפארסה של החזות החרדית שמעוז, בדומה לפושעים אחרים, התהדר בה בבית המשפט. האומנם הכל כשר בחסות הכיפה?

זול הוא יקר

מי הם המרוויחים מהרפורמה החדשה במיסוי האלכוהול? ללא ספק בראש ובראשונה האוצר. קופת המדינה תתעשר לא רק מייקור המשקאות החריפים הזולים, דוגמת ערק ווודקה, אלא לא פחות מהוזלת המשקאות היקרים. נשמע אבסורדי? ממש לא.
הוזלת מותגי היוקרה בשיעור ניכר, עד 50%, תהפוך אותם לעממיים יותר, כך שיוכלו להיות בהישג ידם (וּפיהם) לא רק של העשירונים העליונים, אלא לא פחות של בני מעמד הביניים, שירצו לגעת במותגים ולהתנסות בהם. הגדלת הביקוש בקרב הציבור הרחב, בעקבות הוזלתם המשמעותית, תזרים מיליוני שקלים נוספים לקופת האוצר. זול הוא יקר כבר אמרנו?
בהנחה שהמשקאות הממותגים הם מופחתי אלכוהול, הרי הנזק לשיכרות קָטֵן. באשר למשקאות הבסיס, החריפים יותר, יש לקוות שייקורם הניכר יביא בכל זאת להפחתת שתייתם, בפרט בקרב בני נוער. וכך, מעֵבר להכנסה, תרומת הרפורמה תהיה גם לצמצום האלכוהוליזם לטובת הבריאות ולרווחת החברה.

החוסן והתקווה

למרבה הצער, דווקא שעות מצוקה מזַמנות לאדם יכולות נפשיות יוצאות דופן וחוסן אישי מזן נדיר. כך אצל אימה של הפעוטה אדל ביטון, שנפצעה אנושות מאבן פלשתינית, אשר בראיון עיתונאי נחשפו הקוראים לאישיותה המיוחדת ולעוצמותיה הרוחניות.
כך גם במקרה של מירב גזית, אמו של אייל, שנאבק במחלת הסרטן, שהיא מקור בלתי נדלה של אמונה אופטימית בחיים, וכך אצל פצועים, נכים וחולים קשים רבים.
אולם מעֵבר לכך יש לזכור, שהאופטימיות במקרים אלה היא גם עניין פרקטי, לא פחות מאמונה ותקווה. הורים לילדים חולים חייבים להיות אופטימיים לא רק כדי להחזיק מעמד ולתפקד כראוי, אלא בעיקר כדי להיות לילדיהם משענת איתנה ולעודדם להחלים. ואכן במשימה הלא קלה הזאת מירב עומדת בכבוד.

תאריך:  03/07/2013   |   עודכן:  03/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
לקוראים רבים תיראה רשימה זו דמיונית והזויה, מצוצה מן האצבע. ברם, הנתונים העובדתיים המונחים ביסודה הם נכונים והיגיון פנימי מחבר ביניהם, אם כי - בזאת מודה מחבר הרשימה - ההיגיון הזה סותר את המציאות הנוכחית
הרב יאשיהו יוסף פינטו
בימים אלו, ימי בין המצרים, בהם נחרב בית המקדש מחמת צערם של אנשים וחוסר התייחסות לכאבו של אחר, על כל אחד מאתנו לראות את צער חברו, להתבונן מה עובר בדעתו, וכך נוכל לקרב הגאולה
עו"ד צבי שוב, עו"ד רן גור אריה
יש לאבחן בין מי שיושב על קרקע פרטית למי שיושב על קרקע מדינה משך עשרות שנים ברשות וללא הפרעה, שכן, המדינה בחרה להעניק זכויות בדרך זו גם אם בחרה שלא להקנות זאת בחוזים רשמיים, נראה כי לא ניתן להגיע בוקר אחד ולבטל את האפשרות של מעמדם כברי רשות ולהשליך אנשים לרחוב
אדוה וילצ'ינסקי
אומנם צפויה לנו מלחמת גאולה קשה, עם אלפי ארונות קבורה ואולי אף ניתוק מהגויים הידידותיים יותר כלפינו בארה"ב ואירופה, אבל מי מפחד מקצת דם אחרי שהתרגלנו לחיות עם רסיס בישבן?
יואל גוז'נסקי
העובדה כי האמיר הפורש וראש הממשלה לא יורדים לחלוטין מן הבמה, מעלה את הסבירות, כי לא יהיה שינוי מיידי ומהותי במדיניות הקטרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il