X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ייתכן שמצבה התקציבי של ישראל מחייב סגירת טייסות, ביטול חטיבות שריון וצמצום מספר הטנקים אך להפוך אילוץ תקציבי לדוקטרינה צבאית זה מוגזם ולא במקומו. את מחיר הנפילה בשבי הקונספציה שילמו אלפי משפחות במלחמת יום הכיפורים
▪  ▪  ▪
מלחמת יום הכיפורים. חיל השריון שועט קדימה[צילום: איתן הריס/לע"מ]

אחת האמירות שמעלות, מדי פעם, חיוך על פני ( חיוך מהול בדאגה) היא הסיפור על הגנרל שהסביר בקול סמכותי למאזיניו את הסיבות לכישלון הצבאי: "תוכניותי לניהול הקרב ולהצטיידות הצבא היו מצוינות וניבנו על סמך תפיסתי לגבי שדה הקרב העתידי. לצערי , ביום פקודה האויב לא שיתף פעולה ופעל הפוך ממה שחשבתי והתוצאות העגומות ידועות".
בימים האחרונים אני מנסה להיאבק בתחושה זו העולה וצפה במוחי נוכח ההתבטאויות האחרונות בתקשורת של ראשי מערכת הביטחון לגבי מדיניות הקיצוצים בצה"ל.
40 שנים חלפו מאז ישבתי בטנק בחטיבת מילואים משוריינת (חטיבה 600) אל מול האויב דאז ממצרים. 40 שנים מאז השריון והשריונרים עמדו בחוד החנית של הצלת עם ישראל מתבוסה לצבא המצרי והסורי. גם 6 שנים קודם לכן, הטנקים הם אלו שהביאו להכרעת הצבא המצרי, הסורי והירדני במלחמת ששת הימים. השריון הוא שכבש את השטח. השריון הכריע את גורל המלחמה. (הטיפול המדיני בהישגי מלחמת ששת הימים הוא כבר סוגיה אחרת). גם הצלחתו של מבצע קדש ב1956 התבסס על לוחמת שריון. השריון היה מאז ומעולם גורם ההכרעה שהביא לסיומה של מלחמה. גם המלחמות בלבנון ואף המבצעים בעזה לא היו מסתיימים כפי שהסתיימו בלי השריון.
כמדריך תוחנות טנקים בתחילת שנות ה-70 הפנמתי ושיננתי לחניכי- פיקודי כי לטנק תפקיד מרכזי אחד: להביא את כוח האש המקסימלי בניידות מרבית תוך שמירה על חיי אנשי הצוות. תפקיד זה , להערכתי, לא השתנה עד היום. העובדה שבצה"ל הפכו בשנים האחרונות את הטנק לכלי שמיועד להפחיד אוכלוסיה אזרחית בעזה ובשטחים ולא לייעודו המקורי אינה גורעת מחשיבות הטנק ככלי הכרעה.
טוענים ראשי מערכת הביטחון והצבא כי שדה הקרב העתידי השתנה. אין יותר מלחמות בין צבאות. זוהי טענה די מוזרה כאשר עוקבים אחרי המלחמות המתקיימות בעולם בשנים האחרונות. עוד אומרים "מומחי" הביטחון כי בעידן החדש יש לפתח ולהשקיע ברכישת אמצעי לחימה שלהם עוצמת אש מדויקת יותר ומרוכזת יותר ומיגון טוב יותר. ניסיתי לבדוק האם מערכת הביטחון שלנו פועלת על-פי גישה זו. האם , הושקע בהגדלת עוצמת האש של הטנק, בדיוק, ביכולת הניידות, בהקטנת מספר אנשי הצוות כדי להתאימם לתפיסה החדשה. התשובה כמובן שלילית. רק במיגון הושקע ומירב הברכות למפתחי "מעיל הרוח" הנותן פתרון לטילים נ"ט. רבות הושקע בפיתוח מל"ט ומזלטי"ם מעט, אם בכלל, בטל"ט (טנק ללא טנקיסט) .
טועה מרות מי שחושב שעוד מכשירי האזנה, עוד יכולת מודיעינית עוד מחשבי פיענוח הם , ורק הם, התשובה לשדה הקרב העתידי. לוחמת סייבר היא אטרקטיבית יותר מלוחמת שריון. ישיבה מול צג מחשב נעימה יותר מישיבה בטנק. עתידו של מי שמפתח תוכנות בשירותו הצבאי מובטח יותר מזה שעומד בצריחו של טנק אבל מה לכל זה עם ניצחון בשדה הקרב. כבודו של המודיעין במקומו מונח אך ההכרעה אינה בחדרים הממוזגים אלא בקרב היבשתי. עוד לקח שלמדנו ממלחמת לבנון השנייה ולצערי איננו מיישמים.
ייתכן שמצבה התקציבי של ישראל מחייב סגירת טייסות, ביטול חטיבות שריון וצמצום מספר הטנקים אך להפוך אילוץ תקציבי לדוקטרינה צבאית זה מוגזם ולא במקומו. את מחיר הנפילה בשבי הקונספציה שילמו אלפי משפחות במלחמת יום הכיפורים.
חוסן לאומי ויכולת עמידה מורכבים לא רק ממספר הטנקים וכמות המטוסים אלא גם מהמצב החברתי והמצב הכלכלי ועל הממשלה למצוא את האיזון ביניהם אך תמיד עדיף לחפש את המטבע היכן שהלך לאיבוד ולא מתחת לפנס. ולסיום חשוב לזכור כי השגת שלום עדיפה על הכול.

הכותב לחם כתותחן טנק בסיני במלחמת יום הכפורים בחטיבה 600
תאריך:  15/07/2013   |   עודכן:  15/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השלכות מדיניות הקיצוצים בצה"ל
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
מעורר דיון
דוד מיהוד  |  15/07/13 10:23
2
צריך להבין שצורת הלחימה השתנתה
ai21  |  15/07/13 11:04
3
מאמר קלאסי של ראש קטן חסר מעוף ל"ת
מלחה"ע ה-2 נגמרה  |  15/07/13 11:48
4
להקטין הצבא להגדיל המשטרה
עובדיה הוכמן  |  15/07/13 12:08
5
אל תצמצמו את מס' הלוחמים.
בלום נועם  |  15/07/13 12:12
 
- צריך הרבה לוחמים =הרבה הרוגים! ל"ת
אתה נורמלי?  |  15/07/13 14:26
6
מאמר מבריק
עופר מירושלים  |  15/07/13 12:19
7
הכותב צודק
דני מירושלים  |  15/07/13 12:57
8
מאמרו שלדורי
דוד שהם  |  15/07/13 16:48
9
השלכות מדיניות הקיצוצים בצה"ל
הוורדי יצחק  |  16/07/13 15:26
10
מאמר יורם דורי
שמעון חפץ  |  21/07/13 11:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
לפני שנתיים וחצי שריפת ענק התרחשה על הר הכרמל בישראל. אחד מקורבנות האסון היה דני חייט. בעזרתן של אמו בתשבע ואשתו חופית לאחרונה מותו שוזר עם אנשי אריזונה שאיבדו תשעה מבין מכבי האש הטובים ביותר שלהם באסון דומה
אלי אלון
אלפי אנשים עוברים מדי יום על המדרכה ברחוב לוינסקי 130 בתל אביב. המדרכה צרה מאוד וגם כמות קטנה של אנשים שעוברים בה בו-זמנית ולעתים משני הכיוונים יוצרת פקק וצפיפות המאלצים לעתים קרובות הולכי רגל לרדת לכביש הסואן ולסכן עצמם
מתי דוד
הכישלון האסטרטגי של אובמה    סוריה, עירק ולבנון - מתפרקות להרבה "מדינות    מאבק בין שלוש "האלטרנטיבות" השלטוניות במדינות ערב    ארה"ב ובריטניה, אבירי שלטון החוק של אלופי הצביעות    ח"כ סתיו שפיר: המנון התקווה הוא גזעני    צעירים ערבים נוצרים מתגייסים לצה"ל למרות האיומים
שולמית קיסרי
"אם אתם רוצים דיור" חברים, אמר שלמה מעוז, מטובי הפרשנים הכלכליים, "תהיו נועזים ותאמצו את השיטה של חומה ומגדל מזמן הטורקים. תבחרו לכם קרקע ותציבו עובדות בשטח, תתחילו לבנות לעצמכם, רק כך יהיה לכם משהו במדינה הזו"
חניאל פרבר
"אין אומרים תחנון במנחה בערב ט' באב משום דאיקרי מועד... והעניין הוא לסימן כי אנו מובטחים בה' יתברך שעוד יתהפכו הימים האלה למועדים ושמחה וימים טובים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il