X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כבר היו מקרים שבית הדין הרבני ביטל גט. התוצאות הן איומות. אם האישה התחתנה שוב נישואיה בטלים ומבטלים, וילדיה שנולדו מהבעל השני הם ממזרים
▪  ▪  ▪
אפשר לבטל גט?

לפי ההלכה, בעל שנתן גט לאשתו עקב הטעיה יכול לדרוש ביטול הגט, ובית הדין מוסמך להיעתר לו. לדוגמה - אם בהסכם גירושין, אישה מתחייבת לא לתבוע הגדלת מזונות בבית המשפט, ולאחר הגט היא מפרה את התחייבותה ותובעת מזונות עבור הילדים, הוא רשאי לתבוע ביטול הגט בתואנה שהוטעה שנתן את הגט על סמך התחייבותה.
ככל הנראה כבר היו מקרים שבית הדין הרבני ביטל גט. התוצאות הן איומות. אם האישה התחתנה שוב נישואיה בטלים ומבטלים, וילדיה שנולדו מהבעל השני הם ממזרים.
מדובר בנשק יום הדין, שנועד לכאורה לשמש סנקציה נגד התופעה הרווחת של תביעת מזונות בבית המשפט עבור הילדים, לאחר סידור הגט.
בישראל, שבה דיני הנישואים הם לפי ההלכה, לא ניתן להתגרש ללא הסכמת הצדדים. כשמדובר בבעל, הוא עשוי לדרוש שלא יתבעו ממנו מזונות לאחר סידור הגט. למותר לציין שגם לאישה יכולות להיות דרישות לא הוגנות.
ולענייננו. הפסיקה קבעה שהסכם גירושין לא מחייב את ילדי בני הזוג ואין מניעה שהם יתבעו מזונות בבית המשפט בלי קשר למה שהוסכם בין ההורים. הנה כי כן, האפשרות לדרוש הגדלת מזונות עבור הילדים קיימת, וכעת באה "התגובה" של ביטול גט. אישה שתובעת מזונות בניגוד להסכם גירושין צפויה לביטול הגט, בעילה של גט מוטעה.
האם הדבר חוקי?
לדעתי אין לבית הדין הרבני סמכות לבטל גט לאחר שניתן.
סעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) קובע: "עניני נישואין וגירושין של יהודים בישראל אזרחי המדינה או תושביה יהיו בשיפוטם היחודי של בתי דין רבניים".
בתי הדין הרבניים מפעילים את הדין הדתי. יחד עם זאת, אין לפרש את החוק באופן שהדין הדתי יחול ללא שום סייג. לדוגמה: לפי הדין העברי, מותר להלקות בעל עד שיסכים לתת גט, או אישה עד שתסכים לקבל גט. יעלה על הדעת להתיר את זה בימינו? הוא הדין בחרם, שבית המשפט מוסמך להטיל לפי הדין העברי, אך לא לפי חוקי המדינה. ניתן להוסיף עוד דוגמאות שלא מתיישבות עם זכויות האדם.
ניתן למצוא לפחות שתי אסמכתאות למסקנתי. סעיף 83 לדבר המלך במועצה 1922-1947, קובע: ”כל האנשים בישראל ייהנו מחופש-המצפון המוחלט ומהשימוש החפשי של צורות פולחנם, בכפוף בלבד לקיום הסדר הציבורי והמוסר. כל עדה דתית תיהנה מעצמאות בעניינים הפנימיים של העדה, בכפוף לכל פקודה או צו שיצאו מאת הממשלה”.
הנה כי כן, חופש הפולחן, או חופש הדת, כפוף לקיום הסדר הציבורי והמוסר. התוצאה המתקבלת מביטול גט, כפי שהובהר לעיל, איננה מוסרית.
בנוסף יש את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. החוק מגן על כבוד האדם באשר הוא אדם. החוק לא חל על דברי חקיקה שנעשו לפני כניסתו לתוקף. אולם בית המשפט העליון קבע שיש לפרש גם חוקים ישנים באופן שיעלה בקנה אחד עם החוק. ברור שביטול גט בנסיבות שצוינו לעיל פוגע בכבוד האדם של האישה ושל ילדיה ואין לתת לו תוקף.
למיטב ידיעתי העניין טרם הגיע לבג"צ. יש לקוות שאם יגיע - ייתן פסק דין ברוח הדברים הנ"ל.

תאריך:  18/08/2013   |   עודכן:  18/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ניתן לבטל גט?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר זורה חול בעיני הציבור
ירון זכאי 1  |  20/08/13 13:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
לצורך הבנת המציאות החברתית בה אנו חיים עלינו להבין בסה"כ שני חוקי טבע. לחוק השני חשיבות רבה יותר כיוון שהוא עדיין אינו ידוע בתקופתנו. האנושות טרם גילתה אותו ולכן למרות שהיא נורא מדושנת מעצמה אין לה מושג היכן היא חיה
סיני גז
הרשת מטשטשת את הגבולות בין שיווק ובין פרסום, ואף משנה אותם לכדי קליקים בודדים או דווקא קליקים רבים ומשתנים, לעיתים כאשר השיווק והפרסום באים זה על חשבון זה
נרי אבנרי
לסניגור כבר-און אין בעיה לסנגר על מהלך בלתי דמוקרטי, שהגה ראש ממשלה שהשליך תוצאות של משאל מתפקדים לפח. הוא ידע שמי שיכול לחשוף את שקריו, אלה אותם עיתונאים ונברני ארכיון שהתלהבו מבגידתו. אני לא! הלכתי לארכיון
משה חסדאי
אי-אפשר לכבות את להט החדשנות, מפני שהלהבה הזאת היא תופעה אבולוציונית מובהקת, המתפתחת מלמטה למעלה בעולם המרושת במידה אדירה
מרק בריל
ראש ממשלתנו מפיל אותנו פעמיים לאותו הבור. הן הוא כבר ניסה. הוא הקפיא הבנייה בשטחים, עם אותו אבו מאזן ממש...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il