X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תזכורת לקראת חילופי הפרקליט הראשי תעלות ירושלים המאוחדת עצמות בית שמש
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

חוקרים את עצמם
בצה"ל הוציאו את היחידה לחקירות פנים מידי המשטרה הצבאית, כדי למנוע מצב בו תלונות המוגשות נגד חוקרים ושוטרים צבאיים תתבררנו בה עצמה. בכך הצטרף גם צה"ל, למרות היותו גוף צבאי נוקשה ולאו-דווקא אגודה ליברלית לזכויות אזרח, לרשימת הגופים בארץ ובעולם המקפידים על יושר והגינות בחקירת תלונות. ההפרדה המוחלטת המתחייבת, בין מי שנגדו מוגשת התלונה לבין מי שבודק אותה, ברורה לכל בר דעת בחברה המערבית.
ומי נשאר, ואין בו הפרדה כזו? פרקליטות המדינה שלנו, כמובן. שומר החוק המנופח שלנו הוא הגוף היחיד בארץ, וכנראה גם בעולם המערבי, שחוקר בעצמו את התלונות המוגשות נגדו. זו כבר לא שאלה של אמון בשלטון החוק. זה הגיע כבר לרמת בחילה. אסד הסורי, לולאי היה עסוק בהפצת זכויות אזרח ברחבי מדינתו, היה ודאי מתגאה בפרקליטות כזו. בעצם גם לו יש כזו. כמו לנו. ותודה רבה ללדור, פרקליט המדינה הפורש, על ההישג המבחיל הזה.

איחוד העיר

כבר 45 שנה ויותר שאנו מאחדים את ירושלים ולכבוד האירוע חפרה החודש עיריית ירושלים תעלה עמוקה בין שכונת הגבעה הצרפתית היהודית ובין שכונת עיסאוויה הערבית. שכונת הגבעה הצרפתית סמוכה לקמפוס האוניברסיטה בהר הצופים והיא שכונה חילונית שנבנתה אחרי 67 על אדמות הכפר עיסאוויה. בינה לבין העיר ירושלים מפרידות כמה שכונות יהודיות שהפכו לחרדיות וכבר חסומות למעבר בשבת, וכמה שכונות ערביות מוסלמיות, ככה שהיא בהחלט סוג של מוצב עירוני קידמי.
התעלה נחפרה כיוון שתושבי הגבעה הצרפתית התלוננו על תחושת חוסר ביטחון בגלל כניסת כלי רכב ותושבים מהכפר עיסאוויה, ועל תופעות של אלימות ופריצות לבתיהם. במקביל לתעלה הוקמה ביון שכונת הגבעה לעיסאוויה גם סוללת עפר ובעיריית ירושלים מאמינים שזה יעזור לצימצום הבעיה. ואם לא, אז אולי יחשבו למלא אותה במים ולהביא תנינים, כמקובל בכל המבצרים מימי הביניים, למרות שהניסיון שלנו, בן 40 שנה בדיוק, מראה שתעלה וסוללות עפר לא בדיוק מונעות מעבר כוחות עויינים. עיין ערך תעלה ומוצבים.
תושבי עיסאוויה נעלבו ונפגעו מהמעשה. לטענתם הם חלק מירושלים והתעלה הזו היא תחילתה של הפרדה, וגם הם, כמו כל תושבי ירושלים, רוצים עיר מאוחדת ולא מחולקת.
ילדים טובים, אנא עיזרו לעיריית ירושלים למצוא את דרכה ולצייר לה ולכם איך עושים עיר מאוחדת בה התושבים לא יבקרו וגם לא יעברו אפילו זה דרך זה, אם בגלל בעיות צניעות, כשרות ומחסומי שבת, ואם הודות לתעלות חפורות וסוללות עפר.

עיר העצמות היבשות

פעמיים כבר עסקנו בקברות בית שמש, שבין אם מדובר בעצמות טהורות של צדיקים יהודים ממחזור הגיוס של שמשון ושועליו, או בסתם עצמות טמאות של שיקסות פלישתיות מביה"ס לעיצוב שיער על שם דלילה, חשבנו שכל המתים הללו כבר שבו בשלום אל מערותיהם בתום ההפגנות. אלא ששוב התחדשו המהומות והגיעו הזימונים, והם כולם, המתים והחיים גם יחד, הוזעקו בבהלה לערכאות ולבתי המשפט.
ברקע הדברים עומדים מאבקי הדמים בקהילה החרדית בשאלה מה צריך לעשות כדי לכבד את המתים בני ה-3,000 שנה ויותר. זו שאלה תיאולוגית חשובה מאד בבית שמש, עיר שתושביה מאוד מכבדים את המתים, וגם את החיים, ובעיקר את הנשים והנערות, עד כדי כך שבזמן שהם לא מעבירים אותן למדרכה ממול, אז הם שומרים להן מקום של כבוד בירכתי האוטובוס.
הסוגיה נתעוררה כשנתגלו בבית שמש מערות קבורה ועצמות מתים במקום בו מוקמת השכונה החרדית החדשה ע"ש אברהם רביץ ז"ל, (ח"כ צדיק מדגל תורה, שנדר נדר שהוא שהוא לא ישב לעולם יחד תחת קורת גג אחת עם כותב טור זה, ודי בכך בכדי להקנות לו נקודות זכות שם למעלה, או לפחות לקרוא על שמו שכונה חרדית כאן למטה). מציאת העצמות מחייבת יהודים בהקמת מנהרות טומאה ובנית כיפות והרמת התשתית של הבניינים והפרדתם מהקרקע, פרויקט הנדסי מורכב ויקר. ומכיוון שאברכי בית שמש רכשו את דירותיהם החדשות כקבוצת רכישה, יוצא שכל תוספת עבודה תייקר להם את מחיר הדירות שרכשו. לכן, נוצר אינטרס חרדי כללי (וכלכלי) להסכים ולהחליט שאין מתים, אין עצמות ואין טומאה, או לחלופין לקבוע שכל המתים הללו היו סתם עכו"ם ושונאי ישראל שמותר לבנות עליהם, ובמיוחד בניה לזוגות צעירים חרדים פוריים. ושימותו כל הגויים מקנאה.
אלא שאגודת שומרי העצמות הוותיקה, "אתרא קדישא", לא סתם בנתה לה שם ותהילה בציבור. אם בכל מקום בארץ בו מצאו הארכיאולוגים עצם חמור הייתה האתרא קדישא מגיעה כבר עם שחר ומפגינה ומעוררת מהומות, הרי שפה, בשכונה החרדית הנבנית על בית קברות יהודי עתיק, פרצה כל החגיגה במיטבה. מצד אחד נעמדה האתרא קדישא המפגינה והעומדת על שלה – כשהיא מכריזה בקול שאלה קברי יהודים ואסור לבנות עליהם, ומצד שני נתקעו ונלחצו הרבנים והאדמו"רים וראשי הקהילות החרדיות שבניהן קנו שם דירות על הנייר ועכשו הם יודעים שצאן מרעיתם עומד להפסיד את מכנסיו ואת שארית מעותיו בגלל עסקת רכישת דירות על בית קברות. ולכן קמו הרבנים והכריזו שאלה לא קברות ולא עצמות ואין ולא היו שם מעולם מתים. ונוצר תיקו: אתרא טוענת למתים, הרבנים טוענים להד"ם, ובינתיים הקבלנים בונים. כי תיקו הוא העדר הכרעה ותיקו הוא גם "תשבי יתרץ קושיות ובעיות", וצריך לחכות שהוא יבוא ויכריע. ולמרות שכל יהודי מאמין יודע שתכף ומייד ובכל רגע צפוי שהמשיח יגיע ויתן תשובות, הרי שמהבחינה העסקית התברר שעד בואו יש מספיק זמן כדי להשקיע בינתיים בנדל"ן וגם לקצור את הרווחים.
אלא שלפתע הגיע שליח בית דין של מטה וזימן אותם, את הקבלנים ואת הייזמים ואת עורכי הדין והנאמנים ואת רשויות התכנון ואת עיריית בית שמש, לבית המשפט. ולא לבית דין של תורה, אלא לבית המשפט של החילונים, רחמנא ליצלן.
ולא רק לבית משפט אחד, אלא לשנים: האחד הינו בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, אליו הוגשה עתירה 5585/13 נגד רשות העתיקות, בטרוניה כיצד זה היא אינה מגינה על קברי המתים ומדוע היא מתירה בניה על עצמותיהם, שכן מן הידועות בקהילה החרדית הוא שזה תפקידה של הרשות ובדיוק למטרה זו היא מעסיקה ארכיאולוגים, אלה שבמצב רגיל מפגינים נגדם בקהילה החרדית בקביעות ועושים להם טקסי פולסא דנורא בתפילה שימותו. צו ביניים, כמבוקש בעתירה, לא יצא, אבל הדיון נקבע לאמצע דצמבר שנה זו, ונעקוב בשמחה.
השני הוא בית המשפט המחוזי, שאליו הוגשה עתירה מינהלית 44664-08-13 חתומה ע"י 13 עותרים חרדים, המעלים סוגיות משפטיות חשובות וכבדות משקל בנוגע לתקינות הליכי התכנון והסדרי המיסוי והאגרות וההיטלי השבחה, בהם נקטו עיריית בית שמש והוועדה שלה לתכנון ובניה. על פניהן הטענות נשמעות כדברים של טעם לשמירת הסביבה ושמירת החוק, משל היו העותרים כולם בוגרי המכללה לזכויות האזרח ע"ש שולמית אלוני או מצטייני הפקולטה לאיכות הסביבה מיסודה של הקרן החדשה, ולא מתפללים קבועים בבתי כנסת חרדים, שרק במקרה לא שרפו בהם ביום העצמאות האחרון את דגל המדינה הציונית.
עיריית בית שמש והוועדה המקומית שלה ברכו בתגובתן לעתירה את העותרים על עצם פנייתם לערכאות של החילונים ועל הכרתם המפתיעה במערכת המשפט הציונית. אלא כפי שיתברר בהמשך, יתכן וזו עקיצה טרם זמנה. אבל התגובה טוענת לחוקיות ההליך, להליכי תכנון גלויים הנמשכים מזה 20 שנה ולעבודות תשתית המתבצעות בשטח כבר מזה שנתיים. העירייה טוענת שמדובר במחלוקות פנימיות בתוך הקהילה החרדית, שנסובות סביב כסף, והרבה כסף, ושזה לא עניינה של העירייה או מדינה לשמש כלי במשחקים הללו.
לא נרחיב, אבל העירייה רומזת למאבקים הפנים-חרדיים בין ארגון "אתרא קדישא" לבין הארגונים המתחרים בו, שכולם גילו כמה כסף טמון בשליטה על שטחי המתים, ובמיוחד שטחי בתי קברות עתיקים באירופה, שהשלטונות שם מוכנים לשלם הרבה כסף לאגודות הללו כדי שהן יתירו לבנות עליהם. אבל נעזוב כרגע השקעות חוץ ונעסוק בתעשיה המקומית:
מתגובת עיריית בית שמש עולה כי מדובר כרגע בשטח של 960 דונם המיועד לבניה ונמצא בבעלות פרטית וב-1,400 יחידות דיור ראשונות שיבנו בו. במאמר מוסגר, הנוגע למה שלא נמסר לבית המשפט, יובהר שזו רק תוכנית אחת מ-6 תוכניות בניה שכבר אושרו בבית שמש וכוללות 5,300 יחידות דיור ראשונות. בסטנדרטי המגורים של הקהילה החרדית זה אומר קליטת כ-50 עד 80 אלף נפש. וזה לא כל השטח. תוכניות הבינוי של בית שמש העתידיות מכילות שטחים נוספים, המיועדים לכ-250,000 איש נוספים.
וזה הסיפור האמיתי. בית שמש, עם או בלי עצמות המתים, עם מנהרות טומאה או בלעדיהן, עומדת להיות בתוך כמה שנים העיר החרדית הגדולה ביותר במדינת ישראל. תוכניות הפיתוח של בית שמש מדהימות בהיקפן, הקרקע זולה, העיר יושבת במרכז הארץ וכל עתידה לפניה. בני ברק עוד תידמה בקרוב לשלוחה קטנה וצנועה של מטרופולין בית שמש החרדית.
ולכן היה משהו פזיז בעקיצת עיריית בית שמש את הגורמים החרדים שפנו לבג"צ של הציונים ולבית משפט חילוני. זה קרה להם, אבל זו כנראה הפעם האחרונה. כי בתהליך המסחרר שבית שמש הולכת אליו, צפוי שבקרוב לא רק שבית המשפט המקומי שלה יראה כבית דין רבני, אלא שגם ישיבות מועצת העיר שלה תראנה כמפגש של ראשי ישיבות. דמוגרפית ופוליטית, אין שם כבר כל סיכוי להשרדות של חילונים. ולאלה שלא מאמינים לתוכניות בניה, מומלץ להתבונן כבר באוטובוסים הנוסעים על כביש 38 בדרכם מבית שמש לאחיותיה אלעד ובני ברק. מבעד לחלונות האוטובוס נשקפות רק חליפות ומגבעות בחלק הקדמי, ואילו ראשי הנשים נשקפים בנפרד בחלק האחורי. טוב מראה עיניים מכל אמירות החוק. לפחות בבית שמש, עיר העתיד וההווה של מדינת ישראל.

תאריך:  19/09/2013   |   עודכן:  19/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
ביקורת ללא פתרון
יוא"ב  |  20/09/13 08:31
 
- בגניבות ופריצות מטפלת משטרה
מה דעתך?  |  20/09/13 17:36
2
כך פועל היועה"מ לממשלה
הרועץ המשפטי  |  20/09/13 09:12
 
- תגיש מייד תלונה למבקר המדינה
בתפקידו כנציב  |  20/09/13 10:14
 
- הצחקהני
עמית עצבן  |  20/09/13 12:41
3
אנטישימי כרגיל.
ערן שומרון ג  |  20/09/13 10:25
 
- אין בתגובתך כלום חוץ משנאה. ל"ת
בבון זה קוף  |  22/09/13 01:58
4
הולך ופוחת לדור
עידןסובול  |  20/09/13 11:27
 
- עכברוש ביבים....
י.ש  |  20/09/13 12:52
 
- י.ש, אינך שווה יריקה!
עידןסובול  |  20/09/13 18:01
5
קל ללעוג לחרדים
משה, עורך-דין  |  21/09/13 18:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם מ' פאלק
על הספר "נשמה במקלט" מאת רחל מיטלמן-גלברשטט    הוצאת צור-אות, 2013, 64 עמ'
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
נוכח משמעותו החוזית של המסמך, יש ליטול בחשבון, כי יתכן שיום יבוא ויהא על החתן לשלם את הסכום בו נקב בכתובה. התחייבות שנעשתה בלהט האירוע עלולה להביא לתוצאות הרסניות בעתיד
ציפי לידר
מועדון צוותא - לא מה שחשבתם    מה לומדים מהרועה המאושר, מהסכך ומארבעת המינים? על כל אלה במאמר שלפניכם    והעיקר להיות שמח
הרב יאשיהו יוסף פינטו
סוכה - ראשי תיבות: ס-ומך ו-עוזר כ-ל ה-נופלים. כלומר, חג הסוכות הוא זמן להיוושע בכל הישועות
מתי דוד
פונדק וחבריו התאהבו בתבונת עצמם ובאוסלו פרי דמיונם, תוך הינתקות מהמציאות מסביבם. הם הפכו לסרבני התפכחות שאינם מוכנים להודות במציאות. פונדק מאשים את כולם בכישלון, כולל את רבין, פרס ומפלגת העבודה, אבל באופן לא מפתיע הפלשתינים לא כלולים ב"כתב האשמה" שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il