X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלטון המעוניין באזרחים שבעי-רצון על-אף שהם משלמים מיסים על כל דבר - חייב להגיע עימם ליחסי אמון כאלה, שהאזרחים יהיו שותפים לא רק להעברת הכספים מכיסם לכיס השלטון אלא יקבלו מידע מה בדיוק נעשה עם הכסף שלהם ולאן בדיוק הוא הולך
▪  ▪  ▪
אז איפה הכסף? [צילום: פלאש 90]

ידעתם שיש מוסד עולמי חשוב בשם ארגון השקיפות העולמי? לא. למה לא ידענו? בין השאר, כי אצלנו לא יודעים הרבה על כלום ואין הרבה שקיפות, ועד לאחרונה לא ממש התעניינו בשקיפות. אנחנו לא ארה"ב של אמריקה בה החוק דורש שקיפות, וכך השקיפות והאמון שחייב השלטון בארה"ב לאזרחים, כולל השלטון המקומי, הופכים כל אזרח אמריקני אדם גאה באזרחות שלו.
מי שהצליח לסחוף המוני ישראלים ממעמד הביניים, במסע הבחירות, באמצעות הסיסמה "איפה הכסף?" הוא יאיר לפיד, היום שר האוצר. לפיד, מי שנראה לרגע כמו האיש שיביא את הגשם, הצליח בדבר אחד: היום הוא יודע איפה הכסף. מי שיושב על האוצר יודע מאין בא הכסף (מכיסנו) ולאן הוא הולך. זה שהוא יודע, לא הופך גם אותנו ליודעים. אנחנו, כך קובע ארגון השקיפות העולמי, לא יודעים כלום. הארגון (TRANSPARENCY INTERNATIONAL), הגיש לאחרונה דוח הקובע כי "לישראל פוטנציאל גבוה לשחיתות במגזר הביטחוני, לצד מדינות כמו רוסיה, יוון וסרביה, בשל העדר מנגנוני שקיפות ופיקוח מספקים, על משרד הביטחון ותקציבו" (שימו לב ליד אלו מדינות אנחנו מוצבים).
דוח על השקיפות ב-82 מדינות
הדוח בדק את הסיכון לשחיתות במגזר הביטחון בקרב 82 מדינות, תוך התמקדות במערכת החקיקה והפיקוח הפרלמנטרי, ככלי אפקטיבי למניעת שחיתות. בואו נתבונן קצת אלו מהארצות מועדת לשחיתות ואלו לא. הארצות בעלות הסיכוי הנמוך ביותר לשחיתות במגזר הביטחוני הן: ארה"ב, אוסטרליה, נורבגיה, בריטניה וגרמניה. הארצות בעלות הסיכוי הקריטי לשחיתות במגזר הביטחוני: אירן, סוריה וערב הסעודית. 17 מדינות דורגו בסיכוי גבוה לשחיתות ובהן ישראל.
הדוח בדק את האפקטיביות של הפרלמנט בכל מדינה מבין 82 המדינות שנבדקו, לפי הפרמטרים הבאים:
  • רמת הפיקוח על תקציב הביטחון
  • שקיפותו
  • רמת הפיקוח על התקציבים הסודיים
  • הפיקוח על גופי המודיעין
  • הפיקוח על רכישות ביטחוניות
לפי הדוח, שני-שלישים מהפרלמנטים חסרים מנגנוני פיקוח יעילים על משרד הביטחון וכוחות הביטחון.
נקיון כפיים, אחריות ובקרה - לא בבית ספרנו
לא קשה להבין שהמדינות בהן עולה הסיכוי לשחיתות בכספים במגזר הביטחוני לא מצטיינות ביתר דמוקרטיה, ועל-אף שישראל מתיימרת להיות דמוקרטיה (היחידה במזרח התיכון וכו'), יש לנו סיכויים גבוהים לשחיתות (במגזר הביטחוני) בסך של 20 מיליארד דולר בשנה - לפי תחזית ארגון השקיפות.
הדוח של הארגון רק הסב את תשומת לבנו לדברים שאנו חשים בהם מזמן. אזרחי ישראל יודעים כבר, כי קיים הסיכוי לשחיתות בתחומים רבים של השלטון והשלטון המקומי, בשל השילובים השונים בישראל של הון ושלטון ומעמדו החזק של המגזר הביטחוני - בעל הגישה לכסף גדול והרגלי הבזבוז שלו. ארגון השקיפות לא עוסק בנבואות או בתורת העתידנות וחיזוי העתיד, אלא בניתוח אפשרויות וסיכויים מול נתונים.
המסקנות של ארגון השקיפות מדכדכות אותנו כאזרחי ישראל שאינם יודעים דבר, מזה שנים רבות, בנושא הכספים המוזרמים לדוגמה, ממשרד האוצר ל"שטחים", להקמת התנחלויות, העברת כספים לחרדים וישיבות ועוד נושאים שמעולם לא ידענו פרטים עליהם, כמו שאנחנו לא יודעים בדיוק לאן ואיך מתחלק לו תקציב הביטחון. אינספור נושאים מעולם לא היו שקופים עבור האזרח משלם המיסים. זה, שצרורו הנקוב, נעשה נקוב יותר מיום ליום.
שלטון המעוניין באזרחים שבעי רצון על-אף שהם משלמים מיסים על כל דבר חוץ מאוויר לנשימה - חייב להגיע עם האזרחים ליחסי אמון כאלה, שהאזרח יהיה שותף לא רק להעברת הכספים מכיסו לכיס השלטון אלא יקבל מידע מה בדיוק נעשה עם הכסף שלו ולאן בדיוק הוא הולך.
ומעניין מתי, באיזו שנה או עידן, מדינת ישראל תתחיל לקבל "ציונים טובים" בדוחות ומדדים של ארגונים בינלאומיים על יחסי שלטון-אזרח, רמת חיים, איכות חיים, איכות סביבה, חינוך, תחבורה וכל השאר. לא מספיק להיות יותר טובים מסוריה, אירן, רוסיה וסעודיה. בתחום יחסי אזרח-שלטון כדאי שנשאף לרף של ארה"ב, בריטניה, גרמניה, אוסטרליה ונורבגיה.

תאריך:  27/09/2013   |   עודכן:  27/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתי נדע איפה הכסף?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
תשאלי גם בדיוק איזה נשק קונים  ל"ת
לפלצאנית  |  27/09/13 11:15
2
שאלת השאלות - למה לפיד שותק?
ע. בן-יוסף  |  27/09/13 14:45
3
השחיתות שרק מתקבעת..
שלישית  |  28/09/13 13:38
4
הכסף היה בישיבות ואצל הילדים
ה.א  |  28/09/13 14:56
 
- אהבתי את תאור ביאת המשיח ל"ת
תגובה לה.א   |  29/09/13 08:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
הקדימון הסאטירי ששודר בערוץ 1, והציג מתנחלים כרוצחים, עורר זעם ברשת - והוסר    עם זאת, הוא חידד את הצורך בשידור ציבורי המייצג את הקולות השונים והסותרים בישראל    וכמעט אף מילה על "לאטמה"
איתמר לוין
חמישה שופטים בדימוס נפגשו השבוע על במה אחת בפסטיבל מספרי סיפורים בגבעתיים: אחת מהעליון, שתיים מהמחוזי, שניים מהשלום. התוצאה הייתה מקבץ יוצא דופן של סיפורים מאחורי הקלעים, מתחת לגלימה וגם עמוק בלב
אברהם פריד (פריצי)
על הג'ובים הקטנים של השופטים הגדולים, ועל מהנדס אחד ששוב מעורר רעש במערכת
יואב יצחק
יוסי כהן ושירלי זילכה פועלים כצמד    הם מפעילים משרדי חקירות ואלה עלולים לבצע האזנות סתר, פריצות לבתים, חדירות למחשבים ועוד    כדי למנוע גילוי הקשר אליהם משלמים השניים בכספים שחורים, במזומנים    כדאי לשניים ללמוד מניסיונו הרע של עפר נמרודי: כיצד נסחט על-ידי אותם חוקרים פרטיים שפעלו בשליחותו ומדוע נכלא בסופו של דבר    המשך יבוא
יהודה דרורי
שמחתי לקרוא את הראיון עם אבנרי בגלובס השבוע ולשמוח מאד מהאכזבה העמוקה שלו מפעילויותיו ומרעיונותיו ומהמצב הקיים, השונה לחלוטין ממה שהוא קיווה, ובייחוד התרשמתי מדברי הביקורת על שמעון פרס בן-גילו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il