X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תרומתו המשמעותית ביותר של הדוח על התחממות כדור הארץ מתבטאת בשבירת קשר השתיקה שנרקם סביב העובדה שההתחממות נפסקה. עם זאת, גם מחברי הדוח וגם המדווחים עליו אינם מציגים את התמונה המדויקת
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
   אהוד פרלסמן
התחממות כדור הארץ: התיאוריה הופרכה

   אהוד פרלסמן
התחממות כדור הארץ ואגדת ויקיפדיה

הרוצים לשקר מרחיקים עדותם
אהוד פרלסמן
בדוח על התחממות כדור הארץ לא מזכירים מדעני האו"ם את העובדה שהתחזית שהציגו לפני שש שנים התבדתה לחלוטין. בתחזית המעודכנת שהציגו הם אימצו את הכלל על פיו הרוצה לשקר ירחיק עדותו
לרשימה המלאה

על העובדה שכדור הארץ הפסיק להתחמם הצבעתי במאמר שפרסמתי באתר זה כבר לפני כארבע שנים. אבל עד פרסומו של הדוח הנוכחי על ההתחממות, כמעט שלא היה בישראל עיתונאי אחד שהעז לשבור את קשר השתיקה שנרקם סביב עובדה זאת. עתה מסתבר שאכן כולם ידעו וכולם שתקו, כי כולם מדווחים כמובן מאליו על ה"האטה בהתחממות".
באתר ynet נכתב: "הדוח נוגע גם בנקודה הרגישה ביותר, ששימשה נשק בידי מכחישי שינוי האקלים - העובדה שמאז 1998 חלה האטה בקצב ההתחממות"; באתר nrg נכתב: "בדוח הועלו שאלות לגבי ההאטה בעליית הטמפרטורה ב-15 השנים האחרונות"; באתר חדשות 2 נכתב: "ב-15 השנים האחרונות כדור הארץ לא התחמם"; בהארץ נכתב: "בשנים 2012-1998 היה דווקא תהליך של האטה בקצב ההתחממות הנמדדת על פני כדור הארץ", ואפילו אבי בליזובסקי מאתר "הידען", שרק לפני פחות משנתיים הגיב כאן על מאמר שלי במילים: "הכתבה שלך הזויה משום שהיא חותרת נגד כל בסיס הידע הקיים", נאלץ להפסיק לעצום את עיניו וכתב לפני מספר ימים: "עוד כותבים עורכי הדוח כי ההפוגה בהתחממות ב-15 השנים האחרונות (רק במדידות על הקרקע, אך לא באטמוספירה ובאוקיאנוסים שהמשיכו להתחמם) היא קצרה מכדי לשקף מגמות ארוכות טווח".
מסתבר אפוא שלפחות לגבי נושא ההתחממות, הוכחה האמרה לפיה אי-אפשר לרמות את כולם כל הזמן. אבל כיוון שגם מחברי הדוח, וגם המדווחים עליו, לא הציגו את התמונה המדויקת, תוצג זו להלן במספר שורות.

התמונה המדויקת

במהלך המאה העשרים היו שתי תקופות שבהן התחמם כדור הארץ, האחת בערך בין השנים 1910 ו-1940, והשנייה בערך בין השנים 1980 ו-2000. בין שתי תקופות אלה הייתה תקופת יציבות שנמשכה בערך ארבעים שנה. כידוע, מייחסים מדעני האקלים את ההתחממות לעלייה בכמות גזי החממה (בעיקר פחמן דו-חמצני) באטמוספרה, אך לאמיתו של דבר, אין להם הסבר מוסכם לעובדה שבשנים 1980-1940 המשיכה לעלות כמות גזי החממה באטמוספרה, ואילו הטמפרטורה שמרה על יציבות. כל אדם המתבונן בנתונים, ואינו מאמין אמונה עיוורת במדענים, לא יתפלא אפוא אם תימשך תקופת היציבות הנוכחית ארבעים שנה, שכן רק לא מזמן הייתה תקופת יציבות דומה.
גם על השאלה מתי הפסיקה ההתחממות קל לענות באמצעות הקביעה ששנה שרוב השנים שלפניה היו קרות ממנה, ורוב השנים שלאחריה היו חמות ממנה, היא שנה השייכת לתקופת התחממות. שתי השנים האחרונות המקיימות את התנאי הזה הן 2000 ו-2001, אך כיוון שכל השנים שאחרי שנת 2000 היו חמות ממנה באופן משמעותי, ואילו הטמפרטורה בשנת 2001 לא הייתה רחוקה מממוצע הטמפרטורה בשנים שאחריה, קל לקבוע ששנת 2001 מסמנת את תחילת תקופת היציבות הנוכחית.
העובדה שמדעני IPCC העדיפו באופן שרירותי לדון בתקופה 2012-1998, במקום בתקופה 2012-2001, גרמה אפוא לעיוות התמונה. כיוון ששתי השנים - 1999, 2000 - היו קרות הרבה יותר מכל השנים שאחריהן, מגמת השינוי לחמש-עשרה השנים 2012-1998 היא של עלייה בקצב של 0.04 מעלות לעשור. אומנם קצב עלייה זה נמוך פי ארבעה מקצב השינוי בחמש-עשרה השנים שקדמו להן, שהיה 0.16 מעלות לעשור, ולכן יש הצדקה לדבר על האטה, אבל מגמת השינוי לשנים 2012-2001 - שהן כאמור לעיל שנות היציבות שאליהן יש להתייחס - היא של יציבות כמעט מוחלטת.
התמונה האמיתית איננה אפוא של "האטה בקצב ההתחממות", אלא של הפסקה מוחלטת של ההתחממות. מדעני IPCC לא יכלו להתעלם לגמרי מהמציאות, אבל בכל זאת ייפו אותה במקצת.
שלושה ימים לאחר פרסומו של ה"תקציר למקבלי ההחלטות", פורסם הדוח המלא, ובפרק התשיעי של דוח זה מנותחת הסטייה של הנתונים בפועל מהתוצאות שנובאו על-ידי המודלים, ונחשפת הטעיה משמעותית נוספת של מדעני האקלים: בתשובה לטענות לפיהן הפסקת ההתחממות סותרת את תיאוריית גז החממה שעל פיה נבנו המודלים, הצהירו מדעני האקלים לא פעם שתקופות יציבות של עד חמש-עשרה שנה אינן דבר נדיר במודלים אלה. אלא שבתרשים 1a שבעמוד 9-162 מוצגות תוצאות שהתקבלו מ-114 מודלים כאלה, וקצב העלייה הנמוך ביותר לתקופה 2012-1998 היה 0.05 מעלות לעשור. תקופת יציבות של חמש-עשרה שנה לא הופיעה אפילו באחד מ-114 המודלים שנבחנו!
בפסקה השנייה של עמוד 9-27 נכתב שב-111 מתוך 114 המודלים שנבחנו, הייתה המגמה גבוהה בוודאות מזו שנרשמה בפועל בין השנים 2012-1998, ומתרשים 1a ברור שגם שלושת הנותרים היו בחלק העליון של אומדן מגמת הנתונים לשנים אלה. אך בין אם הסיכוי לקבלת הנתונים של תקופת היציבות הנוכחית הוא אחוז אחד או עשירית האחוז, די בכך שסיכוי זה הינו נמוך מ-5% כדי שנוכל להצהיר שמודלים אלה כשלו, ושהופרכה תיאוריית גז החממה שעל פיה הם נבנו. יש לשער שגם מדעני האקלים שבנו מודלים אלה מבינים זאת היטב, גם אם טרם הודו בכך בפה מלא.
והערה לסיום: הכלכלן הדגול מילטון פרידמן אמר פעם שמידת ההתאמה של מודל כלכלי לנתונים תלויה בכמות הזמן המושקעת בבנייתו של המודל, והתכוון לכך שתמיד נוכל למצוא עוד גורמים שבאופן מקרי מסלול השינויים שלהם בעבר יוכל לשפר את יכולת ההסבר של המודל שלנו. ואכן, מן המפורסמות הוא שמודלים כלכליים הנותנים התאמה מעולה לנתוני העבר, כושלים בחיזוי נתוני העתיד, ובדיוק כך קרה גם למודלים האקלימיים שנסקרו בדוח הנוכחי של IPCC. אלא שבעוד שאצל הכלכלנים קיימות אסכולות שונות המנהלות ביניהן ויכוחים אינסופיים, אצל מדעני האקלים אסכולה אחת השתלטה על התחום, והפכה את התיאוריה שלה, עוד בטרם נבחנה יכולת החיזוי שלה, לאמת מדעית שאין לערער עליה. "קנאת סופרים תרבה חכמה", ואילו עריצות מחשבתית מובילה לכישלונות דוגמת זה שחווים עתה מדעני האקלים, וחווה לפני ארבעים שנה אליהו זעירא.

תאריך:  06/10/2013   |   עודכן:  06/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחממות כדור הארץ ומכחישי הפסקתה
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
התיאוריה של התחממות כדור הארץ
חשדנית  |  6/10/13 12:52
 
- מתפעל מהידע שלך, חולק על דעתך.
אהוד פרלסמן  |  6/10/13 17:50
2
הבחירה השרירותית לכאורה
אבי בליזובסקי  |  6/10/13 13:54
 
- הגרף שהיצגת שקרי לחלוטין!!!
אהוד פרלסמן  |  6/10/13 16:48
3
אתה כלי שרת של מתנגדי מדע
אבי בליזובסקי  |  6/10/13 17:32
 
- אתה בכלל קראת מה שכתבתי?!
אהוד פרלסמן  |  6/10/13 19:00
 
- אם זה מדע אני מיסב (קוגלגר)
א.ה  |  7/10/13 00:56
 
- אהוד צודק כי אהוד מוכיח.
אהוד פרלסמן  |  7/10/13 01:58
 
- גם אם תורתך מבוססת ואתה מוכיח
ה.א  |  7/10/13 13:45
 
- מסכים איתך לחלוטין.
אהוד פרלסמן  |  7/10/13 15:19
 
- אחלה ל"ת
ה.א  |  7/10/13 17:24
4
האם זה מדע?
מ'  |  6/10/13 23:33
5
מה אומר לך אהוד, אני אוהב את
מגיב ותיק  |  7/10/13 00:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
את נתניהו עובדות החיים ממש לא מעניינות. נתניהו נאחז בקש האחרון שנתן לו מוחו הקודח ושום דבר לא יזיז אותו מהטירוף אותו הוא משחק כאיש מכירות של חברת רהיטים להציל כביכול את עם ישראל משואה נוספת
אפרים הלפרין
קוקו בקלווה היה עיתונאי, כתב צבאי בממלכת בּבּוּן, והיו הרבה תושבים בבּבּוּן שטענו שהמצב הביטחוני של בּבּוּן הוא על הפנים. קוקו בקלווה לקח את המצב הזה והפך אותו באמצעות העיתונות לשחור משחור, מייאש. הדברים התגלגלו כך שקוקו בקלווה נהיה שר הביטחון, המצב ביטחוני לא השתפר ואפילו החריף ולא תאמינו מה קרה...
עידן יוסף
במסווה של "באג" שמתרחש משום מה רק בקווים ש"נתפרו" לחרדים ממשיך אגד ונוקט ב"שיטת מצליח" שנועדה למנוע מכל מי שאינו חרדי לעלות לאוטובוס
יובל ברנדשטטר
הנה, היהודי הנבזי, החלש, הבזוי, בן הקוף והחזיר, שכל כולו טומאה, עומד בפני כל האומות ומצהיר כי לא ירשה לפרסי-מוסלמי אדון העולם לפתח, לבנות ולהתחמש בנשק זה או אחר. היעלה על הדעת עלבון גדול מזה?
עידן כהן
מלחמה בין יהודים מתנהלת בקמפוסים בארה"ב. האויב: מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il