X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על ראש ממשלת הונגריה שלא ויתר ופעל לאפשר את יציאת היהודים מברית המועצות
▪  ▪  ▪
מיקלוש נמט [צילום: epa.oszk.hu]

ד”ר מיקלוש נמט אינה דמות מוכרת לישראלים וליהודים ברחבי העולם. אלו המתעניינים במיוחד ביחסים בינלאומיים או אלו שעקבו אחרי נפילת הקומוניזם והגוש המזרחי מכירים אולי קצת יותר את האיש. הוא מוכר , בעיקר, למי שחקרו את סוד נפילת המשטר הקומוניסטי במזרח גרמניה ואת הרקע לנפילת חומת ברלין.
ד”ר מיקלוש נמט שכיהן כראש ממשלת הונגריה בסוף ימי הקומוניזם (1988-1990) היה האיש שפתח את הגבול ההונגרי לאזרחי מזרח גרמניה הכלואים מאחורי גבולות חסומים של ימי הונקר וקרנץ האחרונים. בזכותו חצו רבים את הונגריה שאת גבולה עם מזרח גרמניה פתח נמט והתאחדו עם בני משפחותיהם בגרמניה המערבית. הייתה זו אבן דומינו אחת שהוציא נמט מחומת ברלין שהביאה לקריסתה המוחלטת.
גם אני בקושי שמעתי את שמו ולא הייתי מודע לפעילותו.
על חופו של אגם בלטון בהונגריה גיליתי את הנקודה היהודית של נמט. לא הוא אינו יהודי אך פעולתו למען יהודי בריה"מ בימי שלטונו של גורבצ'וב הם סיבה מספקת כדי לעטרו בכל עיטור יהודי וישראלי אפשרי .
נסעתי לפגישה עימו ביוזמת ידידי,עו"ד צבי ברק, מי שהיה מנכ"ל המחלקה לכספים בסוכנות היהודית בשנות קריסת בריה"מ. הגענו לגדות אגם בלטון (אתר תיירות מדהים שכדאי מאוד לבקרו). אין ספור יכטות עגנו לאורך סיפו של האגם. החוף מלא במסעדות ובחנויות מזכרות. מזג האוויר היה נפלא על-אף שמדובר בסוף אוקטובר ומולנו התייצב אדם חייכן הדובר אנגלית רהוטה שהתגלה כאיש שיחה מרתק וכחכם מאין כמוהו.
לפני שברק ניגש לעסוק בענייניו מול נמט עסקנו קצת בעבר. בימיו כראש ממשלת הונגריה. אני ציינתי בפניו את ההערכה הרבה שיש לרכוש לו בשל תרומתו לנפילת חומת ברלין. צבי ברק הוסיף כי נמט גם היה ראש ממשלת הונגריה שאפשר טיסות ישירות של יהודי בריה"מ מבודפשט לתל אביב. ד”ר נמט הגיב בצניעות ובנימוס ודרש בשלומו של מי שהיה מזכ"ל הקונגרס היהודי העולמי באותה עת ,. עם ד”ר ישראל זינגר מניו-יורק השאלה הביאה אותנו לעסוק ביציאת יהודי בריה"מ. ברק שכאמור שישמש בתפקיד בכיר בסוכנות היהודית באותה עת ציין בפנינו כי זינגר ונשיא הקונגרס דאז, אדגר ברונפמן, נפגשו עם גורבצ'וב לפגישה שהביאה לפתיחה הראשונה של שערי בריה"מ בפני היהודים. נמט, בצניעות רבה, שאל אם ברצוננו לשמוע כיצד נולדה הפגישה. אני בסקרנות אופיינית קפצתי מיד עם התשובה-כן.
ד”ר נמט פתח וציין כי מיכאיל גורבצ'וב שימש בשנים 1983-1984 כקומיסר האחראי על החקלאות בבריה"מ. נמט עצמו כיהן בתפקיד בכיר במחלקה למדיניות כלכלית בהונגריה עם אחריות לחקלאות. הסובייטים שנתקנאו בהצלחת הונגריה בשדה החקלאות שלחו את הקומיסר גורבצ'וב ללמוד את סוד ההצלחה ההונגרית ונמט מונה כמארח הראשי ובילה שבועיים שלמים באין ספור סיורים בקולחוזים הונגריים עם גורבצ'וב. כבר אז, אמר נמט, הבין שמדובר במנהיג סובייטי מסוג חדש בעל אוריינטציה אירופאית.
שנתיים לאחר מכן פנו ברונפמן וזינגר לנמט וביקשו שיתווך בינם לבין גורבצ'וב, אז כבר שליט בריה"מ ןינסה להסדיר פגישה בין ראשי הקונגרס היהודי העולמי לבינו לדיון על מצב יהודי בריה"מ. פגישה שהשלטונות הסובייטים סרבו לקיימה. נמט פנה לידידו גורבצ'וב וביקשו להסכים לפגישה. נקבע מועד שנדחה ברגע האחרון כמסווה לסרוב מחודש. נמט לא ויתר פנה שוב לגורבצו'וב וביקש לתאם פגישה לאלתר. גורבצ'וב שזכר לנמט, כנראה, חסד נעורים או ליתר דיוק חסד ביקורים חקלאיים, הסכים והפגישה התקיימה.
עוד לפניה פנה נמט לגורבצ'וב וביקשו לאפשר יציאת יהודים מבריה"מ. "בשביל מה אתה צריך את הסרובניקים אצלך", שאל והוסיף: "תן לאלו שיוצאים נגד המשטר שלך לצאת". גורבצ'וב נענה לבקשת נמט אך הודיע מפורשות כי לא יאפשר טיסות ממוסקבה לישראל. "אין בינינו לבין ישראל יחסים דיפלומטיים ולא נאפשר טיסות" - פסק חד-משמעית. נמט לא ויתר ואמר כי הונגריה בראשותו כבר חידשה את היחסים עם ישראל והוא מוכן שהיוצאים יטוסו מבודפשט לתל אביב הואיל וממילא קיימות טיסות אל על ומאלב בנתיב זה. כך היהודים יגיעו לתחנת ביניים להונגריה ולא יטוסו ישירות ממוסקבה לארץ. גורבצ'וב הסכים ויציאת היהודים מבריה"מ לישראל יצאה לדרך.
אם אין בכך די כדי להצביע על גדולתו של נמט השיחה עם ברק נמשכה לכיוון נוסף והוא ניסיון מאלב להפסיק את הטיסות. כאן הדהים אותנו נמט בספור נוסף.
"באחד הימים כראש ממשלה השתתפתי בוועידה מחוץ לבודפשט הבירה. שבתי בטיסה מאוחרת שנחתה לקראת 22:00. לתדהמתי גיליתי עשרות עיתונאים ממתינים לי בשדה התעופה. האמת לא הבנתי למה. הוועידה לא הייתה חשובה והחלטותיה עוד פחות. כששאלתי את יועצי במה מדובר הסבירו לי כי עקב איומי טרור פלשתינים הודיע מנכ"ל חברת התעופה הלאומית ההונגרית מאלב על ביטול טיסות העולים לישראל. מיד ביקשתי להזמין למשרדי בבירה לשעה 2300 את שר התחבורה ואת מנכ"ל מאלב. השניים נכנסו למשרדי ושאלתי את המנכ"ל , מה קרה. הוא השיב כי קיבל איומים של הג'יהאד האיסלאמי (הוא התכוון לחזית העממית לשחרור פלשתין . י.ד) על ביטחון כל נוסעי מאלב ברחבי העולם אם ימשיך להטיס עולים לישראל . מתוך אחריות לשלום הנוסעים בעולם החליט להפסיק את הטיסות וכי הוא פועל שחברה אמריקנית תיקח על עצמה בעתיד את המשימה. בעודו עומד בלשכתי אמרתי לו כי אני משחרר אותו מהאחריות , הודעתי לו על פיטוריו וזרקתי אותו מהמשרד. במקביל צלצלתי לקודמו שיצא לפנסיה והזעקתיו למשרדי. הלה הגיע בחצות , לבוש ולא בפיג'אמה , ושמע ממני כי יציאתו לפנסיה הופסקה וכי הוא מוחזר לתפקיד מנכ"ל חברת התעופה הלאומית וכי החלטתו הראשונה צריכה להיות שטיסת מאלב בשעה 1030 בבקר תצא כסדרה לישראל וכך היה".
כאן התערב צבי ברק ואמר כי לפני כמה שנים שמע שלא היה איום ממשי על מאלב וכי מדובר היה בהמצאה של 3 בכירים בחברה בשיתוף סגן ראש המוסד ההונגרי שהקימו חברה בארצות הברית ורצו להתעשר מיציאת יהודי בריה"מ.
נמט אישר את דברי ברק ואמר כי לאחר שנים נודע לו כי היה זה ניסיון לקשירת קשר נגדו ולא היה איום ממוקד.
קשה היה לי לעצור את שטף הספור אך שאלתי אותו: מה הביאך לקבל החלטה להמשיך בטיסות כאשר חשבת שאתה מסכן הונגרים למען יהודי בריה"מ? נמט אפילו לא היסס לרגע והשיב. מילה זו מילה וכל התחייבות חובה לכבד.

תאריך:  08/11/2013   |   עודכן:  08/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ישראל זינגר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ד"ר נמט
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אכן איש מופת
גדי מיהוד  |  8/11/13 15:43
2
מאלף ל"ת
מיקה אנגל  |  8/11/13 17:41
3
כותב חיובי על אדם חיובי
רוני ג.   |  8/11/13 21:06
4
תודה למר יורם דורי על הכתבה
חיה א.  |  8/11/13 21:48
5
למר דורי
חיה א.  |  9/11/13 07:02
6
מעניין מאוד
דודי מירושלים  |  17/11/13 12:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבנר גולוב
אירן מנהלת אסטרטגיה מתוחכמת, שתבטיח כי היא תהפוך בפועל ל"מדינת סף", המסוגלת לייצר נשק גרעיני מבלי שהמערב יוכל לעצור בעדה
גל קסטל
מגבלות המיסוי החדשות וצעדים ממשלתיים נוספים, לא באמת עושים רושם ומפחידים את קהל הרוכשים והביקושים הקשיחים נשמרים ואף עולים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: תיק ליברמן - הוא זכאי?    ומי צוחקת כל הדרך אל הקלפי? ניחשתם נכון, ציפי לבני    חרדים לחוק    עשה היסטוריה - אלוף דרוזי בצה"ל    ולקינוח: שיעור באמונה
איתמר לוין
ארגוני הפשיעה מתנהלים כמו ארגוני טרור לכל דבר, ולכן גם המלחמה בהם צריכה להיות כזו. זה אומר הרבה יותר משאבים, שימוש באמצעים קיצוניים, טרטור בלתי פוסק של בכירי הפשע, החמרה במעצרים ובמאסרים - ובעיקר: שינוי תפישתי יסודי
ד"ר דפנה כצנלסון בנק
כמו ב"פרויקט רוזי", מתברר לעיתים קרובות, שהיענות לבקשות שונות של סטודנטים מיתרגמת לזילות אקדמית    על הדילמה של המרצים באוניברסיטאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il