X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המומחה יצבור מוניטין מקצועי, בדרך של גילוי מומחיותו בחוות דעת בעלות רמה גבוהה, במאמרים מקצועיים פרי עטו ובעבודה בשדה ההנדסה האזרחית (או תחומי התמחות אחרים בהם הוא עוסק)
▪  ▪  ▪
ליווי מומחה מיותר [צילום: פלאש 90]

במסגרת עבודתי המקצועית, חוויתי בדיקת נכס בתור מומחה מטעם בית המשפט, כשמומחי הצדדים הצטרפו והתלוו לבדיקתי, וחוויתי גם בדיקת נכס כמומחה צד לדיון, הבא להצדיק ולהבהיר את חוות הדעת, בעת בדיקת הנכס על-ידי מומחה מטעם בית משפט.
בשתי האפשרויות - ליווי המומחה אינו רק מיותר, אלא גם מפריע.
ראשית יובהר, כי בדיקת נכס היא משימה מורכבת וקשה, לאו-דווקא מהסיבה המקצועית: על כל צעד ושעל, הנוכחים מעירים הערות ומעלים נושאים לדיון שאין מקומם במסגרת המצומצמת של הבדיקה, מתווכחים ולעיתים גם מגיעים לעימותים קולניים ויוצרים אווירה מתוחה ולא נוחה לבדיקת הנכס.
כמומחה מטעם בית משפט, אינני זקוק כלל למומחה נלווה. איני זקוק לניפוח האגו, אלא לקיום הבדיקה ולסיומה בזמן סביר. איני זקוק להסברים, איני מעוניין לענות על שאלות במהלך הבדיקה ואיני מעוניין להשתתף בסימפוזיונים המתנהלים במהלך הבדיקה כאשר האירוע הוא רב משתתפים עם יעדים מנוגדים זה לזה.
יש מומחים שנהנים מהמעמד, בו הם מככבים כמומחים מטעם בית משפט כשלצידיהם "מומחי משנה" - הם מומחי הצדדים. איני נמנה על מומחים אלו.
המומחה אמור לצבור יוקרה וכבוד על-ידי מתן חוות דעת ברמה גבוהה, מקצועיות וחכמות, ולא על-ידי שובל של חנפנים מזה ומזה.
השמירה הקפדנית על כבודו של המומחה - אף היא זרה לרוחי, וכאן אני עובר למצב בו אני מומחה צד לדיון אשר לאור הזמנת מומחי שני הצדדים ולמען יצירת איזון - אני נאלץ להשתתף בבדיקה של מומחה בית משפט.
בתפקיד זה, כל מה שעליי לעשות זה ליצור איזון, "להפגין נוכחות", "להצדיק את נוכחותי", איזון שהיה נוצר גם במצב בו לא היו נוכחים מומחי שני הצדדים, אלא רק מומחה בית המשפט.
בדרך-כלל מומחי שני הצדדים צוחקים בקול רם נוכח "בדיחות קרש" של מומחה בית המשפט, מחניפים לאגו שלו כשהוא מספר חוויות, ותורמים לבזבוז זמן יקר.
איני משתתף בחגיגה זו, להפך: אני מנסה לבטלה ולחזור לתלם של בדיקת הנכס. איני נוהג כך מסיבת התנשאות, אלא מסיבת יעילות, חסכון בזמן, והתמקדות בנושא אשר לשמו הוזמנה העבודה.
[... אז אומרים שאין לי חוש הומור. (חוש ההומור שלי בא לכדי ביטוי ומיצוי בהשתתפותי הפעילה בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת ב"תחרות כזבים" של "במחנה" - ביטאון חיילי ישראל).
... אז אומרים שאני לא "איש רעים להתרועע" (דבר שהוא נכון, כאשר לא אני בוחר עם מי)...].
במישור המקצועי, הדיונים על קיומו של ליקוי בפורום צעקני רב משתתפים אינם לרוחי. הדיונים הללו במצב בו מומחה בית המשפט הוא "המנחה", בתוקף המעמד הבכיר הניתן לו על-ידי בית המשפט - הופך את הדיונים לבלתי מקצועיים, לבלתי מאוזנים, לבלתי מעמיקים ולבלתי ממצים.
ראוי יותר ללבן כל נושא לא ברור - בכתב, לאחר הבדיקה, תוך המצאת סימוכין מתאימים, הפנייה לחקיקת המשנה או לחומר אחר וניסוח כל זאת ביישוב דעת, מאשר להתחרות עם אחרים בדבקות פיזית למומחה בעת בדיקתו וברמת הקול ושטף הדיבור הנהפך למעין שטיפת מוח, במיוחד כאשר מומחה בית המשפט חסר תבונה ו"ניתן לשינויים" בעמדותיו המקצועיות נוכח טיעונים דמגוגיים ורוב להג.
לא נורא אם פרט כלשהו מתוך חוות הדעת של הצדדים לדיון אינו נהיר למומחה בית המשפט במעמד הבדיקה: תהיה הזדמנות להבהיר אותו אחר-כך.
מורה נבוכים:
הדרך הנאותה היא, שמומחה בית המשפט יבדוק את הנכס כשאין לצדו נוכחות נוספת של מומחים מטעם הצדדים לדיון. הנכון הוא כי כשהמומחה נתקל בפרט בלתי ברור בעת בדיקתו - יעלה שאלה בכתב אשר תופנה אל באי הכוח של הצדדים, בניסיון לקבל הבהרות והסברים.
המומחה יצבור מוניטין מקצועי - בדרך של גילוי מומחיותו בחוות דעת בעלות רמה גבוהה, במאמרים מקצועיים פרי עטו ובעבודה בשדה ההנדסה האזרחית [או תחומי התמחות אחרים בהם הוא עוסק], ורק כך.

תאריך:  19/12/2013   |   עודכן:  19/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
הצדקנות והטהרנות של השמאל הן עובדה ידועה ובדוקה, אלא שלאחרונה נחשפו גילויים חדשים על השמאל הצדקני המתחסד שתמיד היה לכאורה כליל המוסר, טהור וצח כשלג
רועי אורן
הטלוויזיה החינוכית השיקה לוח שידורים חדש ששם דגש בעיקר על הילדים ובני-הנוער, אך לא שוכח גם את המבוגרים    תוכניות הילדים מעשירות ומנסות להעביר את המידע בצורה פשוטה
אלעזר לוין
המדינה לא קיימה את הצו עד היום, אך הפחיתה את הקרינה    האנטנות לא יעילות, אך משרד הביטחון סירב לפנותן "כי התוכנית לבניית דירות אינה כדאית"    עכשיו החליטו לפנות - בעוד שנתיים    מה לא עושים בשביל יחסי ציבור
אריאל י. לוין
שני סימנים מובהקים להתחזקות הגוברת והולכת של אל-קאעידה ברצועת עזה: החמאס ביטל את החגיגות לציון יום ההולדת שלו והוא שוקל להתמודד יחד עם פת"ח בבחירות לפרלמנט הפלשתיני. מבחינת ישראל זוהי התפתחות חמורה ומדאיגה
אפרים הלפרין
טרם כניסתו של שר האוצר לפוליטיקה התווה תוכנית הדיור להשכרה    לשאלה מה יהיה שכ"ד התשובה הייתה לא פחות ולא יותר 1500 ש"ח לחודש לדירה בת 80 מ"ר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il