X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לקבוע בחוק, כי לנוכח המצב המשברי בלשכה, מוסמך שר המשפטים, תוך התייעצות עם נשיא ביהמ"ש העליון, למנות באופן מיידי ללשכת עורכי הדין יו"ר ממונה לתקופת שיקום של ארבע שנים, וכן למנות את שאר נושאי התפקידים
▪  ▪  ▪
פרוקצ'יה. לא דנה בשאלה החמורה
רפורמה בלשכת עוה"ד ובחירות ביוני הקרוב
איתמר לוין
הוועדה ממליצה שראש הלשכה ייבחר בבחירות אישיות וימנה את חברי הוועד המרכזי על בסיס קואליציוני מבין חברי המועצה * המינהל הכספי ירוכז בידי הוועד המרכזי ויוטלו מגבלות על השימוש בתקציב ובדמי החבר
לרשימה המלאה

עו"ד חיים שטנגר
שימו ת'מפתחות על השולחן ולכו לדרככם

חבל שהמשבר התפקודי האקוטי בו נמצאת לשכת עורכי הדין לא הוביל את ועדת השופטת פרוקצ'יה, שדנה במשבר וסיבותיו, לעסוק בסיבות העומק של המשבר ובהצדקה לעצם קיומה של לשכת עורכי הדין כלשכה סטטוטורית. ועדת פרוקצ'יה דנה בשיתוק הפוליטי המוחלט של מוסדות הלשכה וכלל לא דנה בשאלה החמורה יותר והיא - האם קיים קשר בין מצב שוק עורכי הדין לאי-היכולת להגשים את תפקידי הלשכה והשיתוק הפוליטי.
הנחת היסוד של הוועדה הייתה שאי-התפקוד של הלשכה נובע בראש ובראשונה ממשבר פוליטי הנובע משיטת הבחירות, ומשבר זה ניתן לפתור על-ידי שינוי השיטה והנהגת משטר קואליציוני בלשכה, להבדיל מהמצב כיום, בו חברי הגוף המבצע (הוועד המרכזי) כוללים חברי אופוזיציה שמטרתם לסכל את תפקודו של ראש הלשכה.
מי שמכיר את לשכת עורכי הדין יודע שהשינוי הארגוני כשלעצמו לא יפתור דבר. ראש הלשכה הנבחר יוכל להקים קואליציה אד הוק ולמנות ועד מרכזי רק כדי לגלות בשלב הבא שהוועד הזה מכשיל אותו בכל אשר יפנה. בניגוד לבחירות במדינה, שם בכל זאת קיימת מחויבות לקהל בוחרים ולגורמים נוספים, עסקני הלשכה, כשנבחרו, לא מחויבים אלא לבריתות הפוליטיות ביניהם, הנוצרות אד הוק עקב אינטרסים אישיים, וגם מחויבות זו היא בערבון מוגבל. זו הסיבה לכך שבכל מבנה ארגוני הלשכה לא תתפקד.
גורם בסיסי נוסף לאי-תפקוד הלשכה הוא הצפת המקצוע. לא ניתן לשמור על רמתם של עורכי הדין, הכשרתם והתאמתם לתפקיד כאשר בשוק כבר מסתובבים למעלה מ-60,000 עורכי דין המתחרים בכל דרך על פרנסה ועוד היד נטויה. בה במידה לא ניתן לאכוף כללי התנהגות ואתיקה בסיסיים על עורכי הדין, או להבטיח את רמתם המקצועית.
בהחלט ניתן לדמות את לשכת עורכי הדין למשאית כבדה המצוידת במנוע של טוסטוס. שום שינוי במבנה המנוע הזה לא יצליח להזיז את המשאית. המציאות בשוק עריכת הדין היא כזו ששום מערך ארגוני לא יוכל למלא את התפקיד שהועיד המחוקק ללשכה וחבל שמכל חברי הוועדה רק ד"ר לימור זר-גוטמן, המעורה בחיי הלשכה, הבינה את הדברים, או ליתר דיוק סברה שיש לעסוק בדוח גם בכך.
אל תטעו לחשוב כי חברי הוועדה היו תמימים וסברו כי הבעיה בלשכה היא רק בעיה ארגונית פוליטית. הם התמקדו במשבר הנוכחי וסברו שניתן לפתור אותו ללא התייחסות לבעיות היסוד ובכך טעותם. הוועדה הותירה פתח נרחב לדון בעתיד בבעיות אלו אם המלצותיה לא יניבו פרי; להערכתי, לא יהיה מנוס מכך כבר בשנים הקרובות.
מכל מקום, גם לפי הדוח נדרש בדחיפות ביצוען של רפורמות ארגוניות רבות ומקיפות שיש לבצען לפני הבחירות הבאות בלשכה, שהדוח ממליץ להקדימן לחודש יוני הקרוב. להבנתי, הרפורמות דורשות שינויים חקיקתיים נרחבים שעלולים להימשך זמן רב ולסכל את כוונת הוועדה.
שר המשפטים ימנה, מיידית
אשר על כן, אין מנוס מלאמץ באופן מורחב כבר כעת אחת ממסקנות הוועדה. יש לקבוע בחוק, כי לנוכח המצב המשברי בלשכה, מוסמך שר המשפטים, תוך התייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, למנות באופן מיידי ללשכת עורכי הדין, יו"ר ממונה לתקופת שיקום של ארבע שנים, וכן למנות את שאר נושאי התפקידים, כמו חברי הוועד המרכזי, ראשי המחוזות, ראשי ועדות האתיקה וכיו"ב. התקציב ייקבע ויאושר על-ידי הוועד המרכזי הממונה, והוא גם שימנה את ראשי הוועדות האחרות בלשכה.
בדרך זו ניתן יהיה לפחות לנהל את ענייניה הדוחקים של הלשכה ללא מעורבות עסקניה שהשחיתו בה כל חלקה טובה. אם יזעקו שוחרי הדמוקרטיה ויטענו שהשינוי אינו דמוקרטי, אזי יש לטעון כי מצבי חירום מצדיקים סטייה מכללי הדמוקרטיה, אם ראוי בכלל לכנות קרבות בין עסקנים שוחרי טובת עצמם כהליכים דמוקרטיים.
אם כל מה שיתבצע הוא שינוי ארגוני חפוז ובסיומו של הליך ה"רפורמה" המזורז נמצא עצמנו (קרוב לוודאי) עם ראש לשכה בדמותו של יו"ר ועד מחוז תל אביב, אחד מהאחראים העיקריים למצב המשברי הקשה, על-פי דוח ועדת פרוקצ'יה, באמת לא עשינו כלום.

תאריך:  17/01/2014   |   עודכן:  17/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדה קרואה ללשכת עורכי הדין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
להפסיק לאלתר את ההתהוללות של
איולי  |  19/01/14 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
נקמת התקשורת, למי בדיוק בונים, והגיוס שוב נדחה
אורנה רב-הון
מלמדים אותנו יצירות של סופרים ומשוררים שאנו חושבים שהם מורמים מעם, בעוד האמת היא שהם בני אדם בדיוק כמונו    על סדרת הטלוויזיה "המקוללים" מאת חגי לוי
איתמר לוין
כמה מילים על הסיקור התקשורתי של פטירת שרון    האם יש הצדקה להפחית את העומס מעל שופטי ביהמ"ש העליון?    גם אכיפה פלילית היא עניין של פוזיציה: ראו את נמל אשדוד ואת הבנייה הבלתי-חוקית בשטחים    וינשטיין ממהר לתפוס אבהות על השמיעה הרצופה של תיקים פליליים    וכיצד מתקבלות החלטות בישראל היום
נסים ישעיהו
מי שלוחץ לזרז תהליכים תוך ייפוי המציאות, הוא סתם הוזה. בטח לא משיחי. הזיות כאלה אופייניות למשיחיות שקר, שלמרבה הצער מצויה אצלנו בשפע רב. ועכשיו היא עוד קיבלה תיגבור מבחוץ בדמותו של שר החוץ האמריקני
דרור אידר
במקום להתעסק בניתוח המדיני המפוכח של שר הביטחון, משה יעלון, הובלט החלק ה"טפל" והלא ענייני    כשחוזרים לטקסט מבינים: המאבק הפלשתיני הוא לא על מדינה, אלא נגד שיבת העם היהודי לארצו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il