X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתולדות מלחמת השחרור של ישראל ייזכר דוד מרכוס כאלוף הראשון בה, שהצליח להפוך את ה"הגנה" ממיליציה עממית לצבא מסודר. ההיסטוריון גד נחשון עומד על נסיבות מותו העלומות על-פי מחקר שערך ב"וסט פוינט" האמריקני
▪  ▪  ▪
איבה בין אנשי ההגנה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

בדברי ימיה של מלחמת העצמאות ייזכר דוד מרכוס, הידוע יותר בשמו "מיקי סטון', כאלוף הראשון של צה"ל, שיותר מכל אחד אחר הפך את ארגון ה"הגנה" של טרום המלחמה ממיליציה עממית לצבא מסודר.
בשלהי שנת 1947, כשבאופק כבר נשבו רוחות-מלחמה, נערכה ה"הגנה" בארץ כדי לקדם את פני הבאות. בין היתר היא שיוועה למתנדבים מעבר לים שיחושו לעזרתה. בין אותם מעטים שנענו לקריאה, כאיש מח"ל, היה קולונל דוד מרכוס, מניו-יורק, בוגר ה"ווסט פוינט", שבזכות ניסיונו הצבאי העשיר במלחמת העולם באירופה, הועמד בראש החזית הירושלמית. ביום שבו נפל הרובע היהודי בירושלים, הוא הוצב במטה אבו גוש, כשלפיקודו סרו אנשי פלמ"ח, כמו גם אנשי "הגנה", בעלי מסורת הלחימה הבריטית.
נסיבות טרגיות
לרוע מזלו מצא מרכוס את מותו בנסיבות טרגיות, שעות ספורות לפני תחילת ההפוגה הראשונה במלחמה, כאשר קם בלילה להטיל את מימיו מחוץ לאוהל של למטהו. על-פי השמועות ירה בו זקיף של צה"ל בשוגג, לאחר שלא הזדהה בפניו. אלא שנסיבות מותו האמיתיות של מרכוס נותרו עד היום לוטות בערפל.
ההיסטוריון גד נחשון, מניו-יורק, שתהה על קנקנו של מרכוס, מעלה גרסה חדשה, על-פיה קיים ספק גדול אם אכן הוא נורה מכדור של זקיף. לדבריו, מתקבל הרבה יותר על הדעת שמרכוס היה קורבן של מתח - אם לא של איבה - בין אנשי ההגנה, ילידי חו"ל, שקיבלו את הכשרתם הצבאית על-פי המסורת הבריטית, לבין אנשי הפלמ"ח ה"צברים", שאותם העריץ מרכוס.בכל ליבו.
חיסול חשבונות
על-פי מחקרו של נחשון, לא רוו אנשי ה"הגנה" נחת ממינויו של מרכוס, האלטרואיסט, בידי מי שהעריצו אותו ושנשאו אותו על כפיים, וככל הנראה היה הרצח בבחינת "חיסול חשבונות" בין יריבים.
במחקרו ב"וסט פוינט" מביא נחשון לעדות גם את ממצאי הדוח על נסיבות מותו של מרכוס, שעליו הופקד יעקב שמשון שפירא, איש מפא"י של אז ולימים שר המשפטים של ישראל. לדברי נחשון לוטים ממצאים אלה בערפל כבד, באשר, לדבריו, לא חקר שפירא לעומק את נסיבות המוות מקרוב והסתמך בלבד על עדותו של הזקיף שירה, כביכול, בשוגג במרכוס.
כך או אחרת ייזכר "מיקי סטון" כמי שסלל את הדרך לצה"ל וכזה שהפך אותו ממחתרת צבאית לצבא ממלכתי, הוא גם זה שהקים את בית הספר לפיקוד ומטה בצבא וכמי שפרץ את "דרך בורמה" במערכה הגורלית על ירושלים.
תאריך:  30/04/2014   |   עודכן:  30/04/2014
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 ראובן לייב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
לישראל נקרתה הזדמנות פז לשחרור מן הנוסחה השקרית של "פתרון" שתי המדינות ממערב לירדן    מעולם לא היה היגיון או סיכוי לכך    כשם שהערבים דואגים לענייניהם, כך צריכה לנהוג גם ישראל    בראש ובראשונה: עלייה
עמוס ידלין, אבנר גולוב
המהלכים בטהרן, במסגרתם יישום טקטיקה למו"מ בנושא הגרעין, מחייבים היערכות ישראלית חדשה
גלעד הראל
הונאות באתרי הכרויות הפכו בשנים האחרונות לעסק משגשג למדי - ככל שהפופולריות של האתרים והאפליקציות האלו עולה, כך אנחנו יכולים לראות עליה במספר ההונאות והמתקפות נגד המשתמשים    איך תדעו אם המאהב/ת שלכם הוא בעצם מתחזה?
אליהו קאופמן
כואב לראות שני גדולי תורה שמפחדים מכל מיני שוליות כמאש ומכורח של ליצנות ושרלטנות הם מסכימים עם כל מה שהתורה אומרת לא
אליקים העצני
"העם" רצה את היטלר ואת הנאציזם בכל נפשו    ככה זה - הרוב יחשוב ויאמין תמיד במה שאומרים לו, ואת מותר האדם, את צלם אלוהים שבו, עדיף לחפש אצל המיעוט הנון-קונפורמיסטי, זה שאינו הולך בתלם ומוכן לשלם על כך את מלוא המחיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il