כללי התנהגות וזהירות בסיסיים בשונה מהצגה פאסיבית באמצעות אתר האינטרנט או השתתפות זהירה ומדודה במאמר או הרצאה המועלים לרשת, זירת הרשת החברתית היא זירה דינאמית, מהירה וסוחפת ומחייבת אותנו לזמינות אינטנסיבית ונוכחות קולחת ומעורבת, שלא תמיד מתיישבת עם כללי הזהירות והאחריות החלים עלינו כעורכי דין.
עלינו לזכור, כי אנו פועלים במדיה זו כעורכי דין גם אם אנו עושים זאת בחצות הליל בפיג'מה מהבית. אומנם זירה זו היא, בהגדרה, קלילה ואישית, אך עלינו לשאול את עצמנו האם את השפה בה אנו נוקטים, או את התכנים אותם אנו מעלים (לדוגמה בצ'אט), היינו מוכנים שלקוחותינו יראו או ישמעו במסדרונות המשרד. כך גם ניזהר מחשיפה של שמות לקוחות ובוודאי פרטים המצויים בחיסיון.
בצד היתרון השיווקי של הרשת החברתית, יש להיזהר מניצולו של יתרון זה יתר על המידה. בשונה מניוזלטר הנשלח ללקוח והוא בוחר אם לעיין בו, חברנו ברשת החברתית ירגיש מאוד לא נוח אם כל העת הוא יהווה מטרה לתכנים שיווקיים "הנדחפים" אליו באופן מפורש או משתמע. יש לרתום לעניין זה את מלוא ההיגיון הבריא, הן ברמת עומק התכנים והן רמת תדירותם, ובמידת הצורך להסתייע במומחה. לדוגמא: ציון העובדה שמשרדנו רשם הישג בתביעת נזיקין בתחום הנדון בקהילה, קביל הרבה יותר מדחיפה מאסיבית של ידיעות עיתונאיות לגבי הישגי המשרד שלנו.
ואחרון: יש לזכור, כי זמננו הוא מרכולתנו. הרשתות החברתיות הן, בהקשר זה, אמצעי ולא מטרה. יש להיזהר שלא להיסחף בהשקעת שעות רבות בייעוץ חינם, שעות להן כמעט תמיד אין תיעוד מספק, ועשויות לחשוף אותנו לרשלנות מקצועית.
רשתות חברתיות ואחריות מקצועית בשנים האחרונות הופנו לחברות הביטוח אירועים של עורכי דין, שעניינם רשלנות מקצועית או לשון הרע במדיה האינטרנטית בהקשרים שונים. לעומת זאת, למיטב ידיעתנו, טרם הופנתה לחברות הביטוח תביעה או אירוע בהם כרוך עולם הרשתות החברתיות, אם כמדיה בה ניתן שירות משפטי או בכל אופן אחר. עם זאת, היום בו גם דבר זה יקרה אינו רחוק ויש להיזהר.
לכן נזכיר, כי זה מכבר נקבע, כי מתן שירות או עצה משפטית עליה מסתמך צד ג' כלשהו, לרבות צד הזר לעורך הדין וגם כאשר השירות ניתן ללא תמורה, עשוי להקים נסיבות בהן עורך הדין ייתבע ברשלנות מקצועית ואף יימצא חייב.
בהקשר זה יש לזכור, כי מקום בו אנו נוקטים עמדה מקצועית ברשת החברתית ומישהו מסתמך עליה, קיימת אפשרות לחשיפה. חשיפה כזו יש לגדר היטב, בהבהרה מהו ההקשר בו נאמרים הדברים וכי אין להסתמך עליהם מבחינה מקצועית. בדפים עסקיים של יותר ויותר משרדי עורכי דין אנו מוצאים הסכם או תנאים משפטיים בדומה לאלו הנמצאים באתרי האינטרנט. עוד כמובן יש לוודא, כי פעילות בזירה זו מכוסה על-ידי פוליסת האחריות המקצועית או אינה נופלת לסייגיה.
רשתות חברתיות ואתיקה מקצועית אנו רואים בשנים האחרונות כיצד גם כללי האתיקה מנסים להתאים עצמם למציאות המשתנה של סקטור עורכי הדין והזירות השונות בהן הם פועלים. לכן עלינו להכיר היטב את ההנחיות האתיות הקיימות בנושא התנהלות בזירת האינטרנט, לרבות שינויים שהוכנסו בהם באחרונה - בעיקר באמצעות החלטות שונות של וועדות האתיקה.
בנוסף, גם ועדת האתיקה מצאה עצמה מתייחסת לעולם הרשת החברתית בהחלטה את 154/10. ההחלטה עוסקת במתמחה שלימים הוסמכה כעורכת דין, שפירסמה בכרטיס הפייסבוק הפרטי שלה פרטים על דיון בבית המשפט תוך כדי פגיעה לכאורה בשמו הטוב של קולגה.
התלונה נגנזה ונקבע שאמנם ההתבטאות אינה ראויה, אך הובעה התנצלות. במקרה זה גם נוסחה אבחנה עקרונית לפיה ההתבטאות הייתה בפורום ספציפי (כרטיס הפייסבוק הפרטי), אשר בבסיסו הוא "אישי ולא ציבורי", ולא בכרטיס עסקי.