X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוהי קריאה אחרונה לשר החינוך, ח"כ רב שי פירון האם אתה מודע לתוכנית הלימודים של מסיימי הכיתה השישית בבתי ספר ממלכתיים? האם ידוע לך מה מסבירים להם ואיך מציגים להם את מה שאמור לייצג את האלף-בית של זהותם?
▪  ▪  ▪
לא יודעים הרבה [צילום: פלאש 90]

"מה מסמל חג השבועות במסורת היהודית"? שאלתי תלמיד כיתה ו' בבי"ס ממלכתי בעיר מודיעין. "לא יודע", השיב לי מייד ובלי להניד עפעף ובלי להראות סימנים של מבוכה כלשהי, אלא להפך. המבט שידר משהו כמו, אז מה אם אני לא יודע, זה חשוב בכלל?
אבל אני המשכתי בשלי, "איך מציינים את חג השבועות בבית הספר?" שאלתי. "אמרו לנו להביא כיבוד לכיתה, רק לכיתה שלנו", השיב לי בביטחון רב. תהיה חפלה. "אה, אז מדובר בחג שבו אוכלים, שוב, ומה אתה מביא לכיתה?" שאלתי, "אני מביא פיצה, יש בזה גבינה וכולם אוהבים פיצה", הייתה התשובה. "אבל תגיד לי, מה בכל זאת? על מה ולמה מציינים בבי"ס ובישראל את שבועות?" הקשיתי. "תחשוב", הפצרתי בו, "אולי זה קשור לכך שהיינו עבדים, יצאנו ממצרים ונדדנו במדבר ימים שלמים עד שהיינו מוכנים להיות עם?" [שימו לב, נזהרתי לא להיכנס לשאלה עמוקה יותר, כמו, מה זה עם... בכל זאת תלמיד כיתה ו']. אבל הוא המשיך לא לשתף פעולה וכבר הבחנתי בכמה סימנים של קוצר רוח; היה ברור לי שמתחתי את החבל יותר מדיי.
הערכתי את המאמץ שלו לסתום את פיו ולא לומר לי חד וחלק, "מה זאת רוצה ממני, נו כבר!"
השורה התחתונה - כדי לא לעצבן את בן שיחי יתר על המידה, "גיליתי" לו שלפי המסורת היהודית, בשבועות נתן האל לעם ישראל את עשרת הדיברות באמצעות משה רבנו ומאוחר יותר גם את התורה.
שנינו עמדנו בגבורה בקטע הזה אבל מה הרווחנו מכך? למי איכפת?
זוהי קריאה אחרונה לשר החינוך, ח"כ רב שי פירון. האם אתה מודע לתוכנית הלימודים של מסיימי הכיתה השישית בבתי ספר ממלכתיים? האם ידוע לך מה מסבירים להם ואיך מציגים להם את מה שאמור לייצג את האלף-בית של זהותם?
הוויכוח הסוער סביב מספר ימי החופשה מבית הספר, מדוע ארבעה ימים ולא שלושה, היה בראש הכותרות ובלב ליבו של השיח שניהל משרד החינוך עם המורים וההורים. ומה חוץ מזה? על דברים מסוג זה בונים זהות לאומית? כך מחזקים שורשים וזיקה לעם ולמדינה? הרי בעיתות של משבר לאומי ועוד יותר מכך, לנוכח איום קיומי מבית או מחוץ, החוסן הפנימי של כל אחד מהצעירים הללו יעמוד למבחן. עדיין לא מאוחר מדי לתקן את המעוות ולעצור את הסחף הזה בידיעות הבסיסיות על עצמנו, אם איכפת למישהו.
מקרה פרנציסקוס וביבי- עם ושפה
הביקור הקצר שערך לאחרונה האפיפיור פרנציסקוס במדינתנו העלה לתודעה את סוגיית השפה. כידוע, שפה היא תקשורת והפשה העברית היא שפת העם היהודי. ראש ממשלתנו ידע לציין בפני האפיפיור שלפני 2000 שנה דיברו כאן עברית - רמז דק לקיומו של העם היהודי בישראל מקדמת דנא. וכך התפתח בינם ויכוח קטן, האפיפיור השיב לביבי שישו פנה לקהליו בשפה הארמית. נתניהו הזדרז להתפשר והשיב לו על כך בצורה די מורכבת: ישו פנה לקהליו בארמית אבל הם ידעו גם עברית.
לאחר האינצידנט הזה אך טבעי היה לברר את העובדות עם מומחה לשפות ומקורן. הפנייה למומחה, פרופ' גלעד צוקרמן, הפיגה את הערפל סביב הסוגיה. צוקרמן הסביר שראש ממשלת ישראל, שהוא גם בנו של היסטוריון, והאפיפיור, מנהיגם הרוחני של הקתולים צודקים, אבל חלקית. שפת האם של ישו היא ארמית, אבל - ישו ידע עברית שכן הוא הכיר את כתבי הדת שלנו שנכתבו בשפה זו. ולא רק זה, צוקרמן טוען שבני המעמד הנמוך דיברו עברית, ו"הם אותם אנשים אליהם פנה ישו".
זהות
הדוגמה הזאת ודבריו של צוקרמן אינם סתם סיפור על ויכוח בנוגע לשפה שבה השתמש ישו. דברים אלו נוגעים בזהות. אם ישו ידע עברית והקהל שלו ידע עברית, אזי הציבור הזה היה מלוכד סביב שפה ייחודית. זה היה עם - טרום-לאום יהודי. עד כמה שידוע לי לא הרבו לעסוק בכך בזמן הביקור. פספסו הזדמנות לפתח את הנושא. אולי בכוונת מכוון?! זה סוטה מהאג'נדה. לא בכך עוסקים כאן בדרך כלל אלא בפוליטיקה של עם כובש ובמנהיגים שמסרבים ללכת לקראת הסכם שלום עם הפלשתינים; בנושאים מסוג זה מרבים לדוש ולדוש, ולאחרונה - גם בארבעת ימי החופשה שנקבעו בלוח שנת הלימודים בבתי הספר הכלליים.
הרהורים
מי יודע? יום יבוא ונשאל צעיר/ה שנולד/ה במדינת ישראל מיהו/י, ומה זה יהודי/יה? עצם הצגת השאלה תיתקל בהרמת גבות. מסביב לשולחן עמוס אוכל טוב מי בכלל טורח לחשוב על זה. יש מבחן בגרות בהיסטוריה שכולל יידע בהיסטוריה יהודית. זה כן. חוקרים בכל העולם עוסקים בהיסטוריה ובמורשת שלנו כעם ומפרסמים את פרי עטם בכתבי עת בינלאומיים, גם זה מקובל. ולמרות הכל, כשזה מגיע לחינוך בבית ספר ממלכתי, מזלזלים כי זה נתפס במרחב החילוני כקשור לדת ולדתיים.
פלא שתלמידים/ות על סף בגרותם/ן חסרים יידע בסיסי שעליו נבנית זהות? מה ימנע אצלם משבר זהות עתידי? לשר החינוך שי פירון, הפתרונות.

תאריך:  03/06/2014   |   עודכן:  03/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שי  פירון / Shai  Piron
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה אחרונה לשר החינוך, הרב שי פירון
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
נתניהו צדק
אהרון שחר  |  3/06/14 14:22
 
- לשחר: כימני היום, יש להזהר
דאגנית  |  3/06/14 17:31
 
- לא מתווכחת על זה
תרצה  |  4/06/14 00:11
 
- לא רק זה מדאיג
דאגנית  |  4/06/14 08:53
2
ריטלין
דאגנית  |  4/06/14 09:11
3
הצלחה
אביתר בן-צדף  |  4/06/14 15:01
4
דוגמאות קונקרטיות נוספות
תרצה  |  4/06/14 20:05
5
מתן תורה? זה ענין של דתיים.
אהוד פרלסמן  |  6/06/14 18:00
 
- הכל בגלל תפיסה מוטעית
תרצה  |  18/06/14 18:03
 
- האם גם רב צריך לפחד?
דאגנית  |  25/06/14 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דודי זלמנוביץ'
הרשת החברתית בשירות עורכי הדין - הזדמנות או איום? מהן הרשתות החברתיות הזמינות וכיצד על עורכי דין לפעול בהם? ומהם היבטי האחריות המקצועית והאתיקה? מאמר שלישי
אפרים הלפרין
אין לי שמץ של ספק שהתפקיד שר השלום הוא תפקיד חיוני בממשלה שלנו, השלום כמו חינוך כמו תחבורה כמו ביטחון הוא מטרה מספיק חשובה על-מנת למנות לה משבצת אחראית בממשלה. עם זאת גם משרד השלום או תיק השלום חייבים בניהול תבוני ולא ניהול מתוך פאניקה, כי ניהול חובבני ומזיק של המשרד, בד-בבד עם היסטריה חסרת מעצורים לא רק שלא יביאו שלום אלא יביאו אלינו את המלחמה מוקדם יותר ובעצמה רבה יותר
חניאל פרבר
חג מתן תורה: רק משקיבל עם ישראל את התורה, הפך הוא להיות לעם עצמאי    כל יום ויום הוא זמן קבלת התורה, בבחינת "קיימו מה שקבלו כבר"
איתמר לוין
ציפי לבני חיתנה זוג גברים, בהתרסה ברורה נגד החוק שעל אכיפתו היא ממונה, ותוך הטלת רפש במי שאינו חושב כמוה    במדינה מתוקנת, היא הייתה עפה מהתפקיד בתוך שעה    אבל לא בישראל, לא בממשלתו של בנימין נתניהו - וגם לבני יודעת זאת
שלי יחימוביץ'
רובי הוא הראוי והמתאים ביותר לכהונה. דמוקרט לתפארת, ישר ונקי כפיים, צנוע בהליכותיו האישיות וממלכתי בתפישתו ובהתנהגותו. אין צורך לנחש כיצד יתנהג כנשיא. דווקא כאיש ימין, שדעותיו במקרים רבים הפוכות לשלי, הוא כבר עמד במבחן, והיה סלע איתן על משמר הדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il