הצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי בנוסחה "המרוכך" שיזמו חברי הכנסת,
איילת שקד,
יריב לוין ו
רוברט אילטוב, בהשוואה לנוסח הקודם שיזמו ח"כ לשעבר,
אבי דיכטר וח"כ
זאב אלקין, האמורה לעלות לדיון, בתחילת השבוע בוועדת השרים לחקיקה, אינה הצעה חוק מרוככת, כלל וכלל. נכון הוא הדבר, כי בהשוואה להצעת החוק הקודמת של דיכטר ואלקין מדובר בהצעת חוק מתונה יותר, אבל הצעת החוק הקיימת, אינה הצעת חוק מרוככת, בפני עצמה, כלל וכלל.
כל מי שמודע לנוסחה של מגילת העצמאות יודע, כי במגילת העצמאות הוצהר, כי מדינת ישראל תהיה פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות, תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתת על יסודות החרות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים משל כל הדתות ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. כמו-כן נקבע, במגילת העצמאות, כי בני העם הערבי, תושבי מדינת ישראל, נקראים לשמור על שלום וליטול חלקם בבניין המדינה, על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדות מדינת ישראל, הזמניים והקבועים.
בית המשפט העליון פרסם את נוסח מגילת העצמאות, כהצהרת זכות חוקתיות מן המעלה והמדרגה הראשונה וכמעין חוקה המקנה זכוית יסוד לכלל תושבי מדינת ישראל ללא הבדל דת, גזע, מין ולאום.
בהצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי מופיע סעיף 1 לחוק זה, המגדיר מדינה יהודית בזו הלשון: "מדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי בו הוא מממש את שאיפתו להגדרה עצמית על-פי מורשתו התרבותית וההיסטורית. הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי. ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי ומקום כינונה של מדינת ישראל".
בסעיף 2 לחוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" נכתב, כי: "חוק יסוד זה, מטרתו להגדיר את זהותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, כדי לעגן בחוק-יסוד ערכים אלוברוח העקרונות שבהכרזה על מדינת ישראל".
על אף שבסעיף 9 להצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי, נכתב, כי: "המדינה תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת או לאום, לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו" לא ברור, כלל וכלל, אם בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יתערב, כדי לבטל סעיפים מחוק יסוד זה, אם וככלל שיתקבל, יאושר ויהווה חוק בספר החוקים של מדינת ישראל
ובמיוחד סעיפים 1 ו-2 הנכללים - במתכונתם המוצעת - בהצעת חוק יסוד זו. על אף שבדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי: "נחיצותו של חוק יסוד: ישראל - זהות המדינה, כמדינת הלאום של העם היהודי - מקבלת משנה תוקף, במיוחד בזמנים בהם יש המבקשים לבטל את זכותו של העם היהודי לבית לאומי בארצו ואת ההכרה במדינת ישראל, כמדינת הלאום של העם היהודי. עיגון אופייה היהודי של מדינת ישראל, בחוק יסוד, יאפשר להגיע - בעתיד - להסכמה רחבה בכינונה של חוקה שלמה ומקיפה", הרי הצעת החוק פוגעת, בצורה קשה ויסודית בזכויותיהם של מי שאינם יהודים,
שעה שהיא מגדירה את זהותה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי בלבד תוך שלילת היותה מדינת הלאום של לאומים אחרים שאינם נמנים על הלאום היהודי. דומה כי הצעת החוק פוגעת בעקרונות השוויון
לכלל הלאומים ולא רק לבני הלאום היהודי, שעה שבמגילת העצמאות נקבע שמדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ,
לטובת כל תושביה, מה-עוד שבמגילת עצמאות זו נקבע עוד, שמדינת-ישראל
תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות.
אין הדבר בטוח, כלל וכלל, כי לאור עקרונות השוויון הקבועים במגילת העצמאות, לא ייפסלו סעיפים שונים מהצעת חוק יסוד: מדינת ישראל - מדינת הלאום של העם הלאומי, אם וככל שייחקק חוק זה, בנוסח הצעת החוק המוצעת, לאור היות סעיפים מספאר מתוכה סותרים את עקרון השוויון הקבוע בעקרונות מגילת העצמאות, כמו-גם סותרים הם אופייה הדמוקרטי, לכאורה, של מדינת ישראל.